Remus Borza: Contramăsuri la Split TVA

Într-adevăr, România înregistrează o evaziune fiscală la TVA de 37%. Cea mai mare din Europa. Anul trecut din 19 miliarde euro TVA de colectat, au ajuns la buget doar 11,7 miliarde euro. 7,3 miliarde euro s-au pierdut pe drum. Nici anul acesta nu stăm mai bine la colectarea veniturilor bugetare. Din 254 miliarde lei venituri estimate, pe primele 6 luni, ANAF a strâns în vistieria ţării doar 117 miliarde lei. Ca să atingă ţinta bugetată, ar trebui să colecteze în semestrul 2 cu 17 % mai mult. Misiune imposibilă pentru o instituţie hiperbirocratizata şi nereformată. Cele 7 miliarde euro necolectate din TVA ar acoperi toate găurile, deficitele şi nevoile din buget. Ar acoperi în primul rând creşterea cheltuielilor de personal din anul 2017 cu 12 miliarde lei faţă de anul trecut, respectiv de 57 la 69 miliarde lei şi creşterea cheltuielilor cu asistenţa socială de 10 miliarde lei, de la 81 la 91 miliarde lei.

Pe aceste raţiuni, înţeleg preocuparea MF şi ANAF de a lua măsuri privind o mai bună colectare a veniturilor bugetare. Split TVA sau taxa ori contribuţia de solidaritate vor ajuta la fel de mult executivul precum au ajutat şi defunctele propuneri lansate în spaţiul public în ultimele luni: impozit pe gospodărie, impozit pe venitul global, impozit pe cifra de afaceri, translatarea contribuţiilor de la angator la angajat, naţionalizarea Pilonului 2 de pensii. Efectul, erodarea încrederii în executiv, o lipsă de predictibilitatea şi stabilitate a politicilor economice şi fiscale. Evident aceste propuneri trădează disperarea executivului şi foamea de bani a bugetului, probabilitatea tot mai mare a depăşirii ţintelor de deficit asumate de România prin Tratatul de la Maastricht.

Gura păcătosului Mişa adevăr grăieşte. Ieri în plenul Parlamentului a recunoscut că 82,35% din contribuabilii care declară TVA îl şi plătesc. Pentru o minoritate de 17%, contribuabili rău platnici, nu poţi pedepsi peste 500.000 de firme oneste. Împingi spre faliment aproape 300.000 de IMM-uri care au peste 2,5 milioane de angajaţi şi 44% din cifra de afaceri a României. Nu este un secret pentru nimeni că firmele româneşti sunt decapitalizate. Nici statul şi nici băncile nu au făcut mare lucru pentru a susţine capitalul românesc şi clasa antreprenorială românească. Aceste firme, mici şi mijlocii, rulează banii statului datoraţi cu titlu de TVA între 25 şi 55 de zile. Pentru că exigibilitatea la plată a TVA-ului survine în a 25-a zi a lunii următoare facturării. Este o operaţie cât se poate de legală, reglementată de Codul Fiscal. Nu la fel de legală este politica statului care rambursează cu întârziere şi de 9 luni TVA-ul către agenţii economici, fără să fie sancţionat sau să plătească daune sau dobânzi suplimentare.

În ianuarie, în comisia de buget finanţe, la audierea privind învestitura ministrului Viorel Ştefan, i-am propus câteva măsuri de combatere a evaziunii fiscale şi de creştere a gradului de colectare a veniturilor bugetare. Evident că nu le-a implementat, motiv pentru care i le-am reiterat ieri în plenul Parlamentului şi actualului ministru, Ionuţ Mişa. Iată care sunt aceste propuneri:

1. Implementarea cu 1 ianuarie 2018 a ordonanţei 91/2014 care obligă agenţii economici să-şi conecteze casele de marcat cu registrele electronice la serverele ANAF. Prin această măsură, statul vede în timp real dinamica şi trasabilitatea impozitelor şi taxelor pe care le are de încasat. Deşi această măsură trebuia să intre în efectivitate la 1 ianuarie 2015 ea a fost amânată de 3 ori. O dată de guvernul Ponta şi de 2 ori de guvernul Cioloş. Prietenii ştiu de ce. Prea multă transparenţă dăunează, mai ales anumitor firme cu statut special. Această măsură a fost preconizată a fi implementată încă din 1999, odată cu adoptarea Ordonanţei 28/1999. Impactul acestei măsuri plus 2 miliarde euro la buget.

2. Implementarea cu 1 ianuarie 2018 în legislaţia internă a Directivei Europene 1164/2016 prin care multinaţionalele sunt obligate să plătească impozit în ţară în care realizează venit. Prin această măsură se limitează practicile multinaţionalelor de externalizare a profitului prin preţuri de transfer, împrumuturi acordate de societăţile mamă, cu dobânzi prohibitive şi alte metode de „optimizare fiscală”. Impactul aceastei măsuri plus 4 miliarde euro la buget.

3. Modificarea regimului redevenţelor. Prin contractul de privatizare încheiat în 2004, OMV Petrom a beneficiat timp de 10 ani de un nivel redus al redevenţei, respectiv de 3,5 % raportat la un preţ fix de 26 dolari barilul de petrol. Or, în intervalul 2004-2014, în niciun an, în nicio lună, în nicio zi, preţul barilului nu a fost sub 100 de dolari. Deşi această clauză detrimentală statului român a expirat în 2014, niciunul din guvernele care s-au succedat de atunci nu a majorat redevenţele către OMV Petrom sau alte companii care exploatează resursele ţării. Impactul acestei măsuri plus 200 milioane euro la buget.

4. Înăsprirea legislaţiei privind combaterea evaziunii fiscale şi a spălării banilor. Asimilarea acestor infracţiuni crimei organizate, majorarea pedepselor între un minim de 10 ani şi un maxim de 20 de ani închisoare şi confiscarea extinsă a averii. Impactul acestor măsuri plus 300 milioane euro la buget.

5. Campanii de informare şi insentivare care să conducă la creşterea gradului de conformare voluntară a contribuabililor în ceea ce priveşte plata impozitelor, taxelor şi contribuţiilor datorate statului. Fiecare cetăţean trebuie să aibă reprezentarea faptului că din impozitele lui se finanţează marile sisteme publice: infrastructură, administraţie, sănătate, învăţământ, armata. Impactul acestei măsuri plus 200 milioane euro la bugetul de stat.

Deputat independent
Remus Borza

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

7 Comentarii

  1. greu va fi sa se impuna cele cinci masuri propuse , d-le Borza!iar va scoate Geaca Rosie pleava sa se vanture ,din nou amabasadele vor presa in gramada organizata , ca la rugby , presa deontoloaga ( sic !) va suspina si va ofta de grija investitorilor aflati pe pista de la Otopeni cu bagajele facute, muncitorii de la Dacia vor protesta din nou ca nu au autostrazi, iar sanitarii vor iesi iar si iar pe strazi clamand ca desi li s-au marit salariile cu 25 % si rata inflatiei este sub 2%, pretul gazelor creste de la Brucsel. nu mai zic de specialistii in nimic ce vor invada televiziunile cu ghiocul, ca Mama Omida. asa ca cei mai emotionali dintre traci se vor abtine sa le voteze, de frica de a nu fi numiti ‘ciuma rosie’ sau ‘ nationalisti’ , ori ‘vanduti Moscovei’.

  2. Cele 5 masuri nebagate in seama… sa intelegem ca exista INTERESE Ascunse pentru a PROTEJA contribuabilii neplatitori de TVA?!

    Uite ceva ce ridica semne de intrebare la ANAF:

    In timp ce Vicepremierul habarnist Ciolacu debiteaza aberatii PSDiste, uite ce spune un Reprezentant al Camerei de Comert si Industrie a Romaniei(CCIR), prezent Vineri la Sfantu Gheorghe, Covasna, la Gala Topul Firmelor 2016:
    „În discursul său, reprezentantul CCIR, Serban Mihailescu, fost parlamentar, le-a transmis antreprenorilor să nu fie intimidați de toate schimbările în economie care se anunță prin mass-media, precizând că ele nu s-au aplicat (de exemplu split TVA) și a subliniat că în prezent economia României merge bine, asemenea economiei mondiale. Acesta a vorbit și despre evaziunea fiscală și a prezentat câteva date de la nivel național.

    „Mi-am propus pe drum să abordez în discurs o parte importantă, legată de Registrul Comerțului, dar avem totuși aici invitați și pe cei din această instituție, așa că voi fi mai puțin critic, dar vă rog frumos, dați consultanță pentru orice fel de firmă care trebuie înființată.
    Va fi nevoie în curând de o mare „revoluție” în această chestiune.
    Îmi permit să vă dau niște cifre naționale, ca să vă dați seama unde este evaziunea în chestiunea legată de firme. Pe datele Registrului avem peste 880.000 de firme în România.
    Pe datele pe care le dă Ministerul Finanțelor avem 650.000, deci mai puțin cu 230.000, iar pe datele celor care contează la ANAF sunt 400.000”, și-a încheiat Mihăilescu discursul, nu fără a lăsa în urmă uimire pe fețele afaceriștilor prezenți la eveniment și exclamări verbale.

    Ce sa mai comentam?!

  3. Singura metoda de a stopa evaziunea profitului, este impozitarea pe cifra de afaceri. Din cifra de afaceri se scad investitiile si se impoziteaza restul. Dar pentru asta trebuie un guvern si un prim-ministru cu sange in instalatie.

  4. Domnule Borza, foarte de acord cu propunerile, care sunt de bun simt. Intelegem cu totii nevoia de impozite si de plata a lor la timp. Nimeni insa nu vorbeste si de cealalta fateta a monedei: modul in care „statul” gestioneaza banii preluati din impozite. Exista o vorba: barbatul gelos isi invata nevasta c…va”. La fel si in cazul statului. Statul borfas isi invata platitorii sa fie hoti. Nu am auzit absolut pe nimeni sa ridice aceasta problema a modului in care statul gestioneaza banii pe care ii primeste. Exista nevoi reale dar, maniera in care statul se gestioneaza este falimentara. Statul trateaza pe toti cu nesimtire chiar mitocanie ( vei exact exemplul dvs cu returnarile nesimtite) si se asteapta ca lumea sa fie disciplinata si sa plateasca. Nu mai merge asa. Statul trebuie sa arate ca are grija de banii colectati, ca ii investeste inteligent si spre beneficiul contribuabililor. Degeaba face statul tot felul de invarteli sa creasca sumele colectate. Hai sa vedem si care sunt investitiile facute de stat, in sistemul de sanatate, in invatamant, in infrastructura, aparare, chiar in puscarii, ca tot se vorbeste atat de ele, cu alte cuvinte sa ne dovedeasca ca este un gospodar cel putin diligent. Dar, cand la CNDAR se cheltuiesc 1,5 miliarde de euro doar pe studii de fezabilitate pentru autostrazi care nu se fac avem o problema. Cand banii din sistemul de pensii (public) nu sunt investiti si multiplicati si ne mai si imprumutam ca sa platim pensiile desi, forta de munca s-a redus la jumatate, iar cateva milioane lucreaza pe afara, ne putem pune intrebarea cine este mai vinovat: evazionistii sau statul CEL MAI PROST ADMINISTRATOR? Propunerile dvs sunt f bune, dar ele vin doar sa rezolve problema imediata. Si apoi? Sa lasam statul sa-si bata joc de banii produsi de noi? Nu vi se pare ca este o mitocanie ordinara?

  5. Soros va sari in sus ! „Cumm? asta-i atentat la multinationalele mele!” Si SRI-ul ar fi contra pentru ca,in prezent, este un instrument al multinationalelor germane.Dar TREBUIE aplicata impozitarea PE CIFRA DE AFACERI !

  6. O „contramăsură” , probabil firească, la aplicare și funcționarea „split TVA” ar fi probabil și schimbarea scadenței TVA la momentul încasării facturilor, astfel încât, pentru facturile neîncasate, să nu se mai calculeze dobânzi, penalități, etc., fiind considerate exigibile facturile cu TVA numai pe măsura achitării lor ?

  7. Dl. Borza are dreptate !numai ca cei care ar trebui sa aplice aceste masuri nu prea ar vrea. se face ordine se aplica legi .se aplica pedepse dure.nu e de bonton pentru PSD !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.