Revelația lui Liviu Pop

Ministrul Educației, Liviu Pop, a declarat, vineri, la Arad, că România este singura țară din Uniunea Europeană care are profesori necalificați în sistemul de învățământ, peste 4.700 de persoane, urmând ca toate acestea să fie specializate în următorii trei ani, transmite Mediafax.

“Avem necalificați aproape 5.000 de colegi, 4.700 de profesori necalificați. Suntem singurul stat care avem personal necalificat din Uniunea Europeană. Nu există niciun alt stat care să mai aibă profesori necalificați. Sunt unii colegi, nu e vina lor, care au terminat Matematică și predau altă specializare. Îi calificăm pe acești colegi, că nu e vina lor, și de aceea, în următorii trei ani de zile, așa cum ne-am angajat și prin programul de guvernare, vrem să înjumătățim rata abandonului școlar, vrem să avem toate cadrele calificate în sistemul de învățământ și toate unitățile școlare autorizate ISU și din punct de vedere al sănătății publice. Pentru asta lucrăm la foc automat”, a afirmat Pop.

De asemenea, Liviu Pop a mai precizat că Ministerul Educației derulează mai multe proiecte europene de formare a cadrelor didactice, cel mai mare presupune instruirea a 55.000 de profesori pe noile programe școlare, de la clasa pregătitoare până la clasa a VIII-a.

“Mai avem 11 milioane de euro pentru formarea cadrelor didactice în a doua specializare sau chiar în a treia specializare, pentru că avem un număr nepermis de mare de colegi de-ai noștri care sunt necalificați în sistemul de învățământ și ne dorim ca, în următorii trei ani de zile, să-i formăm pe toți aceștia, să nu mai avem niciun profesor necalificat în sistem. Mai avem un proiect de 20 și ceva de milioane de euro pentru profesionalizarea carierei didactice. Avem nevoie de profesioniști în sistemul de învățământ și pentru asta luptăm prin proiectele europene”, a afirmat Liviu Pop.

Totodată, ministrul Educației a afirmat că programele școlare urmează a fi regândite, astfel încât să fie mai “aerisite”.

“Vom regândi programele școlare. De vreo 27 de ani n-am făcut noi programe școlare la învățământul liceal, vor fi în dezbatere publică, urmând ca de anul viitor să scriem și programele școlare. Evident vor fi mult, mult mai aerisite în așa fel încât să ne centrăm pe calitate și nu pe cantitate, să nu supraaglomerăm elevii. Avem și din acest punct de vedere proiecte europene pentru formare. Deja pe învățământul antepreșcolar și școlar sunt alocate resurse, aproape 30 de milioane de euro. Urmează să semnăm proiectul ca să creăm cadrul metodologic pentru învățământul preșcolar, mai precis să știm ce facem cu copilul de la șase luni la trei ani”, a mai declarat Liviu Pop.

De asemenea, ministrul Educației a mai anunțat că s-a realizat o analiză a cumulului de norme și a descoperit că în învățământ sunt aproape 4.000 de persoane, personal nedidactic și didactic auxiliar, care au peste o normă și jumătate.

“Sunt persoane care au și trei norme. Cum poate cineva să lucreze cu trei norme întregi? Eu am rămas blocat. Sunt foarte mulți angajați care au două norme, două norme și jumătate, cel mai mult sunt care au trei norme. Legea ne permite să acordăm plata cu ora, cumul până la o normă și jumătate. Deci pentru personalul nedidactic și didactic auxiliar avem soluția astfel încât să cumuleze exact cum spune directiva europeană, nu mai mult de o normă și jumătate, de 12 ore într-o zi. Toți colegii noștri care își doresc pot să aibă până la o normă și jumătate”, a afirmat Liviu Pop.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

3 Comentarii

  1. E laudabila initiativa ministrului invatamantului de a face alfabetizarea cadrelor didactice. Poate isi face timp sa participe si dumnealui la programul asta de alfabetizare.

  2. Mai este definitivatul criteriul de bază al “calificatului” în învățământul românesc? In 1999 istitutul de cecetări unde eram cercetător științific principal II a colapsat și am ajuns șomer. Am reușit să mă angajez, ca pregătire fiind inginer electromecanic, profesor la un liceu tehnic de telecomunicații. Am fost încadrat ca necalificat, adică același statut ca al unui absolvent de liceu, fiincă nu aveam definitivatul luat. Și ca mine mai erau din același institut ingineri chimiști deosebiți cu realizări importante în metalurgia neferoasă. Primeam salar cu 70 000 de lei adică 7 lei în prezent mai mult decât șomajul. Cred câ era incorect! Aveam 27 de ani vechime din care 24 în cercetare proiectare! Sigur ca am plecat curând. Inginerii intrați direct în învățământ cu definitivat și grade luate aveau experiența predării dar erau complet strâini de ce se întâmplă în tehica telecomunicațiilor sfârșitului de mileniu.

  3. Din punctul meu de vedere,un profesor calificat este cel care preda conform studiilor facute,contand si tipul de facultate absolvita.Atata timp cat sunt pusi pe picior de egalitate absolventii unor facultati de elita cu facultati infiintate pe banda rulanta sau sunt profesori care predau pe baza cursurilor de reconversie profesionala si de echivalari de studii,nu consider ca avem profesionisti.De pilda,cine ar fi indreptatit sa predea economia,un absolvent de Economie teoretica,unul de folosofie(ei au dreptul sa predea de toate din aria curriculara”Om si societate”),ca sa nu vorbim despre invatatorii titulari, absolventi de facultati particulare care pot fi incadrati ca profesori pe diverse discipline.Din punctul meu de vedere,calificatul este cel care a absolvit o facultate serioasa cu o admitere serioasa,a facut modulul pedagogic in facultate( nu are nevoie de masterat didactic,are disciplinele in foaia matricola si a fost selectat prin concursurile de titularizare si examenul de definitivat cand era pedagogia in programa).De asemenea, te poti considera calificat daca ai nota peste cinci la concursul de titularizare(proba scrisa),iar drept de titularizare,cel putin in mediul urban ar trebui sa aiba doar cei cu nota peste sapte la proba scrisa,nu cum apare in metodologie nota/media.Toti ceilalti sunt niste mutanti care-i concureaza neloial pe profesionistii sistemului.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.