Revoltă civică din cauza drumului din Pădurea Băneasa

Zeci de organizaţii civice au transmis o scrisoare deschisă ministrului Mediului, autorităţilor locale şi conducerii Romsilva, solicitând stoparea

De B C
Revoltă civică din cauza drumului din Pădurea Băneasa

Zeci de organizaţii civice au transmis o scrisoare deschisă ministrului Mediului, autorităţilor locale şi conducerii Romsilva, solicitând stoparea

Zeci de organizaţii civice au transmis o scrisoare deschisă ministrului Mediului, autorităţilor locale şi conducerii Romsilva, solicitând stoparea „urgentă” a demersurilor pentru deschiderea drumurilor forestiere circulaţiei auto în Pădurea Băneasa.

Printre semnatari se numără reprezentanţi ai Asociaţiei Parcul Natural Văcăreşti, ai Fundaţiei Eco-Civica, ai Platformei Civice Împreună pentru Centura Verde, ai Greenpeace România sau ai Fundaţiei Comunitare Bucureşti.

Documentul este adresat primarului Capitalei, Nicuşor Dan, primarului Sectorului 1, George Tuţă, ministrului Mediului, Mircea Fechet, directorului Romsilva, Marius-Dan Sîiulescu, directorului Direcţiei Silvice Ilfov, Cezar-Mihai Răduţă, şefului Gărzii Forestiere Bucureşti, Cornel Călin Crişan.

„Într-un anunţ al Fundaţiei Avenor se arată că miercuri, 12 martie 2025, se va deschide un nou drum de acces din Cartierul Greenfield, şi anume drumul forestier privat care traversează Pădurea Băneasa între Consolight şi Aleea Padina. În acelaşi anunţ se menţionează că deschiderea drumului a fost posibilă prin negocierea şi semnarea unui protocol între Romsilva şi Federaţia Greenfield Băneasa, care ar permite accesul pe drumul forestier din zona Consolight pe o perioadă de 5 ani. Este vorba de o înţelegere ţinută secretă şi negată până în ultimul moment chiar şi în faţa presei, între Romsilva, probabil prin Direcţia Silvică Ilfov, şi o entitate, sau mai multe, din cartierul Greenfield din vecinătatea Pădurii Băneasa, printre care şi Federaţia Greenfield Băneasa”, se arată în scrisoarea deschisă.

Se menţionează că, potrivit observaţiilor în teren ale membrilor organizaţiilor civice, drumul a fost reabilitat recent, a fost „lărgit, pietruit şi are instalate indicatoare rutiere” în pădure. Aceasta reprezintă „o încălcare a legii şi ar crea un precedent periculos prin interpretarea răuvoitoare” a Codului Silvic, contravenind funcţiilor şi a rolului social şi sanogen al pădurii, prevede documentul.

De asemenea, o astfel de măsură ar creşte riscul ca drumurile forestiere din ţară să fie deschise pentru circulaţia autovehiculelor.

„Consecinţa directă a acestui demers este fragmentarea pădurii şi distrugerea ei, pe lângă efectele colaterale, de la creşterea poluării şi a nivelului de zgomot în pădure, la afectarea vieţii sălbatice şi degradarea funcţiilor şi a rolului pădurii pentru comunitate: agrement, educaţie, sport, socializare, spaţiu de linişte şi relaxare”, subliniază semnatarii.

Organizaţiile neguvernamentale atrag atenţia asupra încălcării prevederilor din Legea 331/2021 (Codul Silvic). De asemenea, deschiderea circulaţiei auto a drumului forestier ar intra în contradicţie cu obiectivul asumat prin HCL nr. 5/30.01.2025, votată cu unanimitate de către Consiliul Local al Primăriei Sectorului 1, care presupune „menţinerea integrităţii şi a sănătăţii” pădurii Băneasa prin desemnarea acesteia ca arie naturală protejată de interes local.

Conform unui studiu întocmit de Asociaţia Parcul Natural Văcăreşti, fauna Pădurii Băneasa este „foarte variată”, fiind identificate 115 specii de nevertebrate din care 7 protejate, 8 specii de amfibieni protejate, 6 specii de reptile, din care 5 protejate, 49 specii de păsări dintre care 11 protejate şi 19 de specii de mamifere dintre care 15 protejate.

În scrisoarea deschisă se reaminteşte că Greenfield a fost construit în afara pădurii şi că are acces public prin Aleea Teişani-Drumul Pădurea Pustnicu. De asemenea, dezvoltatorul s-a obligat să facă două drumuri de acces din Şoseaua de Centură.

„Acestea nu au fost încă executate şi, încă din anii 2005-2007, dezvoltatorul imobiliar pune presiune pentru crearea de drumuri prin Pădurea Băneasa. Conform Legii 50/1991, o construcţie în zonă urbană nu ar trebui să fie autorizată dacă nu are acces la un drum public. Au fost numeroase procese iniţiate de dezvoltator pentru a deschide circulaţia prin pădure, dar toate au fost până acum pierdute definitiv, sentinţele instanţelor precizând clar că nu se permite circulaţia publică pe un drum forestier”, prevede documentul.

Semnatarii solicită autorităţilor să nu permită accesul auto pe drumurile forestiere din Pădurea Băneasa; să revoce eventualele înţelegeri scrise încheiate între Direcţia Silvică Ilfov, Greenfield şi alte persoane „care fac presiuni” pentru deschiderea circulaţiei publice pe aceste drumuri; să clarifice public statutul de drum forestier şi să interzică definitiv circulaţia auto; să demareze o anchetă privind legalitatea acestui demers.

„Având în vedere modul în care evoluează lucrurile, constatăm că există un grup de presiune constituit care doreşte căi de acces şi diverse tipuri de construcţii în pădure. Iterăm că pot fi şi infracţiuni la Codul Silvic”, acuză semnatarii.

Distribuie articolul pe:

7 comentarii

  1. …”de la creşterea poluării şi a nivelului de zgomot… la afectarea vieţii… şi degradarea funcţiilor şi a rolului… pentru comunitate: … spaţiu de linişte şi relaxare”.

    Exact asta s-a intamplat peste tot in localitatile in care s-au construit drumuri noi sau s-au largit cele mai vechi, in timp ce au fost rasi toti pomii care mai protejau oamenii din zona. Atitia oameni innebuniti de zgomot si noxe, zi si noapte, 365 de zile pe an, la ei acasa, acolo unde ar trebui sa aiba un pic de liniste oricine.

    A venit vremea ca oamenii care sufera in felul asta sa fie compensati intr-un fel sau in altul. O taxa de tranzit in zonele cele mai circulate si zgomotoase ar fi un inceput. Cei care vor sa ajunga cu masina in padure ar trebui sa se gandeasca si la cei care suporta tot traficul care le permite lor sa ajunga in locuri linistite, in timp ce amaratii se urca pe pereti in fiecare zi din cauza zgomotului continuu.

  2. La ora actuala, ca să intri și sa ieși din cartier, sunt necesare ocoluri și mers bara la bara care arunca în aer gaze de eșapament în cantitate infinit mai mare decât dacă se circula pe porțiunea de 100 m neasfaltata, care a fost închisă.
    Acești ecologisti se agita nu ca să protejeze mediul, ci ca sa primească finanțări.

  3. Bey „societatea civila”, dar cand a construit IMPACT blocuri cu 10 etaje incalcand legea nu v-ati mai sesizat, mai mai mai.

  4. Coarda plicsor ban, e in campanie electorală pentru Cotroceni! Bă, fraieri sunteți daca nu îl alungați pentru faptul că din ianuarie 2025 nu a fost la munca dar a încasat drepturile financiare luna de luna fara să facă nimic în București.

  5. a defriseze si sa puna stapanire dupa parcuri, si pe padurile de langa oras. Rechinii imobiliari si mafiotii politici se confunda.

  6. Mafia imobiliara a depasit demult limitele bunului simt. Nu intelege ca in fata schimbarilor de clima, padurea Baneasa este tot mai pretioasa. Imobiliarul era obligat sa faca un drum de acces spre linia de centura si Romsilva, min.mediului trebuia sa actioneze imobiliarul in instanta. Dar coruotia in Ro nu va muri prea curand.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.