Traseu prin mijlocul plajei. Ce mare favorit a fost descalificat şi exclus din cursă. Un prim lider surpriză. Ce eroare a făcut Nairo Quintana
Ziua şi scandalul
Vuelta a España (ediţia cu numărul 70) a început cum nu se poate mai prost. Sâmbătă – etapă de contratimp pe echipe – rezultatele primei etape au fost neutralizate. Adică s-a consemnat doar primul purtător al tricoului roşu (rutierul echipei câştigătoare care a trecut primul linia de sosire), dar s-au anulat timpii de parcurs din cauza unor deficienţe crase de organizare. Concret, traseul de 7,6 km (unul extrem de îngust pe promenada plajei principale din zonă) dintre Puerto Banus şi Marbella a avut porţiuni pline cu nisip – pe parcursul unui km traseul a tăiat chiar plaja în două, rutierii rulând pe nişte dale de metal acoperite cu…nisip !!! – care au pus în pericol integritatea rutierilor. Conducerile tehnice ale echipelor Sky, Astana şi Katusha au cerut expres încă de joi fie modificarea traseului, fie renunţarea la etapă. Pe la mijlocul etapei, când una dintre echipe a rulat la viteză de plimbare, organizatorii au decis neutralizarea.
Dar un scandal şi mai mare a izbucnit duminică noaptea (fusul orar al României), la trei ore de la terminarea etapei a doua. Unul dintre favoriţii de 5 stele (dacă nu chiar principalul favorit), italianul Vincenzo Nivali (Astana Pro Team) a fost exclus din competiţie. S-a descoperit, după vizionarea înregistării transmisiei Eurosport, că Nibali a fost „tras” de o maşină a echipei sale pe o porţiune bună de drum, pentru a-i facilita reintrarea în pluton. De ce a fost nevoie de acest ajutor? Cu cca 40 de km înainte de linia de sosire, s-a înregistrat un groaznic accident colectiv. Mai mulţi rutieri au fost blocaţi timp de câteva minute de vălmăşagul produs de căzătură şi au pierdut contactul cu plutonul. Printre aceştia şi Nibali. S-a cerut neutralizarea cursei pentru câteva minute, aşa cum s-a întâmplat recent în Turul Franţei după un incident similar. Organizatorii au refuzat neutralizarea temporară a cursei. Nivali a fost preluat de 3 coechipieri pentru a recupera terenul pierdut. La un moment dat, Nibali s-a distanţat de mini plutonul întârziaţilor şi maşina tehnică a celor de la Astana l-a preluat (el s-a ţinut cu mâna de portieră) şi la dus o porţiune de drum. Chiar şi cu acest ajutor ILEGAL, Nibali tot a trecut linia de sosire la 1,28 minute de învingător. La trei ore după terminarea etapei a venit decizia de excludere. Cei din conducerea Astanei au contestat decizia şi se pare că scandalul va continua şi luni înainte de startul etapei a III-a. Astana – de departe avea cea mai puternică echipă deplasată în Spania – îl mai are pe Fabio Aru un excelent om de clasament general şi acesta ar putea fi aruncat în bătălia pentru câştigarea turului. Dar Astana mai are o problemă: Paolo Tiralongo locotenentul nr.1 al liderului echipei (indiferent cine ar fi acesta) a ieşit şifonat rău de tot din căzătură, el a terminat etapa, dar este complet desfigurat şi nu se ştie dacă va putea continua. În urma căzăturii colective, doi rutieri (Przemyslaw Niemec – Lampre Merida, David Tanner – IAM Cycling) au fost transportaţi la spital cu răni grave. Ceea ce s-a întâmplat în primele două zile ale Vueltei, este fără precedent în epoca modernă, adică în ultimii 25 de ani.
Nu este pentru cine se pregăteşte
Etapa a II-a a fost câştigată de columbianul Esteban Chavez de la Orica GreenEdge. Victoria lui se datorează însă unei acţiuni hazardate a compatriotului său Nairo Quintana (Movistar Team). Cu cca 3,7 km înainte de finish, Nairo Quintana a atacat pe o căţărare care nu îl favoriza deloc. Nu se ştie de ce a făcut-o. El a anunţat că va „lucra” pentru colegul său Alejandro Valverde, dar se pare că a încercat să „joace” pentru el. Quintana a fost urmat de 3 rutieri – singurii care au reacţionat la atac – dar cu 1 km înainte de linia de sosire şi-a pierdut suflul. De pe urma acestui atac lansat complet aiurea, a profitat Chavez.
„Tricoul roşu” – clasamentul general
-
Esteban Chaves (Orica GreenEDGE – 3:57:15
-
Tom Dumoulin (Team Giant-Alpecin) + 5”
-
Nicolas Roche (Team Sky) + 15”
-
Daniel Martin (Cannondale-Garmin) + 24”
-
Joaquim Rodriguez (Team Katusha) + 36”
-
Nairo Quintana (Movistar Team) + 36”
-
Chris Froome (Team Sky) + 40”
-
Alejandro Valverde (Movistar Team) + 41”
-
Daniel Moreno (Team Katusha) + 41”
-
Fabio Aru (Astana Pro Team) + 47”
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.