Scandal nemaiîntâlnit. Pavel Şuşară și „falsuri” la Muzeul Naţional de Artă

Șușară a postat comunicatul Muzeului, comentând: „Asa arată un document autoincriminator, menit sa creeze confuzie (…)

De (I.R.)
Scandal nemaiîntâlnit. Pavel Şuşară și „falsuri” la Muzeul Naţional de Artă

Șușară a postat comunicatul Muzeului, comentând: „Asa arată un document autoincriminator, menit sa creeze confuzie (…)

Criticul de artă Pavel Şuşară, preşedintele Asociaţiei Experţilor şi Evaluatorilor de Artă din România (AEEAR), acuză conducerea Muzeului Naţional de Artă de „grave erori instituţionale muzeografice şi curatoriale”, prin prezentarea de „falsuri” în expoziţia „Victor Brauner. Între oniric şi ocult”.  Pavel Şuşară cere intervenţia Ministerului Culturii pentru „clarificarea şi eliminarea” problemei.

„Întrucât în expoziţia dedicată lui Victor Brauner (‘Victor Brauner. Între oniric şi ocult’), deschisă din 1 decembrie 2023, ora 10,00 şi până în 30 aprilie 2024, la parterul Galeriei Naţionale a Muzeului Naţional de Artă al României, a fost introdus un număr de lucrări în mod evident inautentice, adică falsuri Victor Brauner, dar şi altele cel puţin dubioase, vă rugăm să dispuneţi constituirea unei comisii de experţi, cu participarea unui expert internaţional în opera lui Victor Brauner, pentru clarificarea acestui fapt inadmisibil, dar şi pentru scoaterea publicului din confuzie”, se precizează în scrisoarea transmisă Ministerului Culturii şi postată pe Facebook.

Potrivit criticului, „indiferent dacă la baza acestei grave erori instituţionale, muzeografice şi curatoriale se găseşte incompetenţa sau complicitatea cu distorsiunile de pe piaţa de artă, fenomenul trebuie clarificat şi eliminat, fiindcă altfel el viciază fenomenul artistic românesc, piaţa de artă şi credibilitatea instituţiilor noastre culturale de vârf pe un termen greu de evaluat”.

Anterior, Pavel Şuşară a semnalat fenomenul, printr-o postare pe Facebook.

„Trei expoziţii de neratat la MNAR, Romul Ladea, Zoe Vida Porumb şi Victor Brauner. Din păcate, iar aici nici nu ştiu dacă este vorba doar despre o incompetenţă impardonabilă sau, la fel de grav, despre o manevră conştientă de spălare a unor lucrări şi de manipulare, prin ricoşeu, a pieţei de artă, adică pur şi simplu de complicitate, un număr semnificativ de lucrări, peste numărul degetelor de la o mână, din expoziţia Brauner, sunt falsuri la limita ridicolului. O asemenea alterare a unui act cultural major, comisă de o instituţie publică de vârf, aşa cum este MNAR-ul, nu poate fi trecută cu vederea nici de Ministerul Culturii, dar nici de instituţiile care trebuie să investigheze asemenea tipuri de infracţiuni”, se arăta în postarea lui Pavel Şuşară.

Ca răspuns la această postare, Muzeul Naţional de Artă al României a transmis un comunicat de presă în care precizează că expoziţiile Romulus Ladea, Zoe Vida Porumb şi Victor Brauner au fost realizate cu lucrări din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României şi a altor muzee din ţară, precum şi din colecţia familiei (Romulus Ladea) şi cu lucrări puse la dispoziţie de artistă (Zoe Vida Porumb).

„Expoziţia Victor Brauner a fost organizată cu lucrări din colecţia Muzeului Naţional de Artă al României, a Centrului Pompidou, Muzeul de Artă Modernă Saint Etienne, Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană din Strasbourg, din colecţii particulare din România şi Franţa. Pentru acestea s-au avut în vedere autentificări ale unor experţi recunoscuţi şi prezenţa lor în surse bibliografice care nu a fost contestată în lucrări cu caracter ştiinţific. Prin urmare, Muzeul Naţional de Artă al României nu a luat cunoştinţă până în prezent de existenţa unor falsuri în expoziţiile pe care le-a organizat”, se mai precizează în comunicatul MNAR, semnat de directorul general al instituţiei muzeale, Călin-Alexiu Stegerean.

Șușară a postat comunicatul Muzeului, comentând: „Asa arată un document autoincriminator, menit sa creeze confuzie. Nu, falsurile nu sunt în expozițiile Romul Ladea și Zoe Vida Porumb, ci exclusiv în expoziția Brauner, iar ,,experții” români invocați mai jos sunt Amelia Pavel și Mircea Deac, adică cei de care orice colecționar trebuie să se ferească din principiu”.

 

Istoricul de artă Adrian Buga recomandă, într-un text publicat pe Facebook, ca MNAR „să facă urgent o contraexpertiză realizată de experţi internaţionali în opera lui Brauner, care să confirme sau să infirme acuzele legate de problemele de autenticitate ale operelor din colecţiile: Adrian Năstase, Andrei Năstase, Mihnea Năstase”.

Distribuie articolul pe:

14 comentarii

  1. Pavel Şuşara este o secătură băsistă care, după defecţiunea cu Băsescu, ca şi ceilalţi culturei băsişti a trecut la cultul neo-marxist USR. Este un prostşlşu mirobolant.
    Dacă Bombonel nici acum nu a-nţeles că de iertare şi de uitare din partea secăturilor băsiste niciodată nu va avea parte, este strict problema lui – ATUNCI CÂND ŢII MORŢIŞ SĂ TE BAGI ÎN TURMA PORCILOR EVIDENT VEI FI MOCIRLIT.
    Repet:
    PAVEL ŞUŞARĂ ESTE O SECĂTURĂ EX-BĂSISTĂ! ÎN PLUS, NU ARE EXPERTIZĂ! E UN BOU!

  2. Istoricul de arta nu studiat sa facă diferența între un original și un fals,el a învățat strict istoria artelor,Pentru autentificarea unui tablou este nevoie de analize fizico-chimice:vechime,culori,pigmenți (specialiști)și poate la fel de important este AUTOEDUCATIA(vizitarea muzeelor,consultarea literaturii de specialitate(cataloage),conversații cu colecționari împătimiții și nu in ultimul lucru cunoașterea pietei

  3. Cine sunt cei doi care reacționează:Pavel Susara promotor al falsurilor pe pita de arta și Adrian Buga mândru de titulatura de istoric de arta un impostor cu cunoștințe și vocabular limitat(vezi prezenta lui emisiuni tv),SFAT:feriți-va de tablourile cu Autentificare a istoricilor de arta :Mircea DEAC,Amelia Pavel,Doina Pauleanu, etc, mai bine cereți părerea unui restaurator sau unui colecționar cu experienta.Ceea ce reclama cei doi de mai sus se știe de ani de zile,vor doar publicitate

  4. cititi si ‘Falsurile’ lui Nastase, cumparate de un pusti’articol din 2007 ……Cei care au licitat pentru tablourile lui Adrian Nastase s-au aratat interesati exclusiv de aceste lucrari, fiecare miscare a lor fiind transmisa prin telefon de Anca Alexandrescu, (cu-cu)consiliera lui Nastase, prezenta si ea la licitatie. Doua tablouri au fost adjudecate de un tinar in pulover galben, care dupa licitatie a plecat grabit si s-a facut nevazut in gura de metrou de la Universitate, iar unul de un barbat in costum si cu camasa verde, care, de asemenea, a plecat imediat’:))Criticul de arta Petru Romosan scoate insa la iveala un fapt inedit despre cele trei tablouri. Astfel, tabloul anonim reprezentind o scena mitologica si pictat in secolul al XIX-lea are un corespondent izbitor de asemanator in muzeul Luvru, fiind vorba despre o lucrare a lui Antonio Corregio, afirma Romosan, si ne arata albumul cu lucrarile pictorului: „E o copie mediocra de secolul XIX dupa un tablou cunoscut de toata lumea. E uimitor ca de trei saptamini nu s-a identificat tabloul, pe care sigur multi romani l-au vazut la Luvru”.
    asa se spalau banii la vremea aia

  5. Cam acesta este destinul pseudocapodoperelor „artei” moderne. Se pot falsifica fără mari efurturi! Valoarea lor artistică este doar produsul imaginației spontane( sau interesate) a criticilor de artă. Operele lui Michelangelo, El Greco, Rembrandt sau Leonardo da Vinci, mai greu! Valoarea Artistică Reală ( VAR) a acestora nu mai are nevoie și de aprecierile arbitrilor Universului Estetic. Însă dacă artistul modern se întâmplă a fi un evreu, genialitatea operelor lui nu mai poate fi contestată absolut de nimeni, nici măcar de Dumnezeu.

  6. Acu vreo cativa ani citisem ca la un muzeu din Tg Mures , picturi originale au fost „exportate” si inlocuite cu copii . Poate mai stie cineva amanunte.

  7. Muzeul de Arta al României ar trebui sa-l dea-n judecata de impostor (Shushara Pavel). Cu plata de daune-interese pentru tentativa de-a-i distruge reputatia. @Balaton Gölü Marcaca : Nastase Adrian, hot si escroc ordinar, nepedepsit, n-are falsuri în colectiile lui de arta. Dimpotriva, si prin traditia de breasla, a facut investitii imbatabile.Pe care KioveSSI, complicea, ar fi trebuit sa i le confiste.

  8. titlul corect: Scandal la Muzeul National de Arta, falsuri livrate de familia Adrian Nastase au fost incluse in expozitia dedicata lui Victor Brauner. Reactii dure ale expertilor: „Au probleme mari de autenticitate lucrarile care fac parte din colectiile Adrian Nastase, Andrei Nastase, Mihnea Nastase”

    Nu ma asteptat la asa un colectionar grand si puradeii sai

  9. Dacă falusurili alea se vînd bine la Tel-Aviv, atunci e chiar în favoarea kulturii izraelite atît dă loghită dă Holo Kaust……[Rumburak]

  10. DACA sunt falsuri asa au fost accizitionate sau au fost inlocuite cele originale? In acest constext muzeul mai detine opere de arta sau doar falsuri?

  11. Adevăratele opere de arta daca nu au fost vândute în străinătate, sunt la secu stelari și la bugetarii de lux din politica inclusiv la pensionarii de lux. Hmmm, au înlocuit valoarea cu copii.

  12. Asa o harmalaie intre expertii natiei s-a produs si cu o sculptura celebra din colectia muzeului, d-ra Pogany de C Brâncusi, pe motiv ca e sau nu e o copie de turnatorie ‘avizata’ de maestru?!?
    Muzeul(sau Ministerul Culturii?) n-a mai facut diligentele necesare sa o rascumpere de la proprietarii carora le fusese restituia(parca vr’o 2 milioane de dolari cereau!) si acestia au iesit ‘legal cu obiectul’ pe la Otopeni.
    Carcotasii se amuzau ca pretul obtinut imediat de proprietari(nu la o licitatie internationala ci pe sub masa) ar fi fost de 28 milioane de dolari(altii pulsau in comentarii 30 de milioane).
    Ps. Doamne-fereste-pazeste sa avem experti bastinasi la Picasso sau Dali!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.