Scenografia din ramă

Până pe 18 noiembrie, clujenii pot vizita la galeria Quadro expoziția „Proiecte de scenografie“, semnată de Gheorghe Codrea.

Galeria anunță că își propune ca, „printr-o serie de cercetări și expoziții, să atragă atenția asupra unor opere din domeniul artelor decorative și aplicate, adesea trecute cu vederea de critica și istoriografia artei, deși, de multe ori, abordările proaspete și susținute întâlnite aici au relevanță atât pentru istoria artei, cât și pentru o mai bună înțelegere a perioadei în care au fost realizate.“

Potrivit textului oferit de cei de la Quadro, scenografiile create de Gheorghe Codrea, ca scenograf al Operei Române din Cluj (1956-1989), au fost adesea caracterizate ca fiind moderne, novatoare sau contemporane în cronicile vremii. Opera, ca gen aflat în criză în acea perioadă, își căuta identitatea, iar scenografia era unul dintre cele mai importante mijloace care puteau contribui la o redefinire și modernizare a spectacolului de operă.

Gheorghe Codrea a intrat în lumea scenei cu o dublă formație: de pictor, cu studiile începute la Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu“ din Cluj, în 1949, și de scenograf, cu studiile aprofundate în acest sens, între 1952–1956, la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“ din București. La încheierea studiilor, deși a fost repartizat la Teatrul de Stat din Oradea, a aplicat la concursul deschis pentru un post similar la Cluj, unde a și fost angajat în 1956, până la ieșirea în pensie din anul 1989.

„Pornind de la o viziune realistă, narativă în anii cincizeci, la mijlocul anilor șaizeci putem observa apariția unui nou limbaj vizual, în care spațiul scenic devine esențializat, Codrea renunțând la decorurile vetuste și butaforiile idilice, ajungând la siluete stilizate, culise simplificate, de un pronunțat grafism. Proiectele sale de scenografie etalează calitățile pictorului, devenind lucrări autonome, de șevalet“, notează organizatorii. Majoritatea proiectelor sunt expuse pentru prima dată de la realizarea lor în cadrul expoziției încă deschise la Cluj-Napoca.

La începutul anilor șaptezeci, o serie întreagă de spectacole – culminând cu dublul spectacol „Zamolxe“ și „Ulysse“ de Liviu Glodeanu – i-au permis lui Gheorghe Codrea să inoveze în mai multe direcții ale scenografiei. Pictura și desenul sunt unite într-o viziune generoasă a spațiului. Scenograful a găsit un echilibru potrivit între caracterul istoric al spectacolelor și plasarea lor într-un spațiu atemporal sau contemporan. Adesea, Gheorghe Codrea integrează în spectacole proiecții, care dădeau o notă de mare actualitate spectacolelor.

Proiectele de scenografie și fotografiile din spectacole prezentate în expoziție reprezintă un act de recuperare culturală, punând în valoare o importantă operă artistică dedicată modernizării limbajului scenografic în deceniile dificile ale comunismului românesc, se arată în textul oferit presei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Andrei Radulescu 226 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.