Scrisoarea unui pilot român

Mă adresez vouă, civililor, fără nicio legătură cu aviația, care-n momentul ăsta citiți tolăniți în fotolii, la birou, în metrou sau unde naiba vă mai aflați și vă rog să vă bucurați de oportunitatea asta deoarece, în existența voastră de până acum, cândva, cineva special v-a adus acasă, întregi ! Vreți să vorbim despre ceilalți, care n-au mai ajuns ? Despre familiile lor? Nu cred. Hai să vedem ce-i face speciali. Pentru că sunt!

Pe la 17-18 ani, neavând tablete, telefoane și alte rahaturi smart, obișnuiam să citim și mulți dintre
noi, întâmplător sau nu, au dat peste Antoine de Saint-Exupery, Pierre Closterman sau Doru Davidovici.
Inconștiența vârstei nu-ți dă pace și vrei și tu să devii special, la fel ca ei, fără să ai însă nici cea mai vagă idee la ce te înhami. Istoria aia trunchiată, învățată în școli, reușise oarecum să ne creeze sentimentul că aparținem cuiva, că putem continua și scrie istorie chiar dacă implică sacrificii.
O săptămână de teste medicale la Centrul de Medicina Aeronautică ne-a înjumătățit. Realizezi că
viața poate fi complicată când părinții trebuie să semneze o hârtie că au fost înștiințați că pe timpul
școlarizării există posibilitatea de accidente sau deces și că sunt de acord. Ai mei n-au fost, așa că am semnat eu, inconștient, fără să le spun. La examenul scris si la cel sportiv, ne-au înjumătățit iar.
Au urmat 4 ani grei, cu trei tipuri de avioane învățate «la sânge», nopți albe în fata planșelor de
mărimea unui zid, o grămadă de materii la care dacă nu scoteai un minim de 7, nu urcai în avion și
bineînțeles, accidentele.

Le-au cules resturile dintre fiarele contorsionate ce fuseseră cu câteva ore înainte un avion, le-au
pus în sicrie mici, sigilate, părinți fără grai, broboade negre, capete plecate, tot tacâmul adică. Ne-am dus pe ascuns spre seară să vedem resturile avionului ce zăceau într-un hangar și printre aparatele de bord sparte, se mai vedeau încă bucăți de oase. Unii au plecat, cei mai mulți am rămas, împinși de la spate de farmecul zborului și dorința cretină de a fi speciali.

Am îmbrăcat uniformele cu mândrie și tot cu mândrie purtam pajura din piept, oamenii ne priveau
cu respect și nu înțelegeam de ce. Nouă ni se părea normal pentru că deja acceptasem toate sacrificiile doar să putem zbura. Plăcerea se transformase în drog. Au urmat regimentele, unii la supersonice, alții subsonice, alte sacrificii prin coloniile de lângă aerodromuri, cu mai mari satisfacții însă: zburam avioane de luptă. Primele neveste ne-au lăsat, pe mare parte din noi, tot din motive speciale, vreo două la număr: ori erau niște curve proaste ori au realizat instant că nu-și vor petrece viata printre ciulini, la mama dracului.

Politicul intervenise deja, salariile erau la nivelul unor șoferi de la fostele CAP-uri, am mai cules pe
câțiva dintre noi dintre fiare de dural împrăștiate pe hectare și-am mers mai departe până când politicul a f…t ce-a mai rămas de f…t și ne-a luat și petrolul și piesele de schimb.
Zburau odată pe lună și noaptea făceau taximetrie să-și întrețină familiile. Cool, nu ?? Cei ce au
îndeplinit condițiile au ieșit în pensie și mare parte au fost scoși din locuințele de serviciu. Mi-am întâlnit foști comandanți, piloți instructori, cu pensii de mizerie lucrând ca agenți de pază sau șoferi, demoralizați, privirile ni s-au intersectat și rușinați ne-am prefăcut că nu ne-am văzut. Au rămas speciali într-o lume în care valoarea nu mai valorează.

Știți ce-i face speciali, deși n-au pensii speciale ? În momente de criză, ei n-au cum să se ridice din
scaun, să bată doct cu ciocănelul de lemn și să amâne sentința pentru o dată ce va fi comunicată ulterior.
Sunt speciali pentru că și-au dedicat viața liniștii voastre, fie că mai zboară sau nu. Sunt speciali pentru că vă dați de pământ când îi vedeți evoluând în show-uri, fără să vedeți transpirația din spatele zgomotului și nici spaima din ochii nevestelor. Sunt speciali pentru ca în situații în care orice om normal și-ar face-o cruce mică și-ar accepta că s-a încheiat, ei vor spune „mai avem o șansă“. Și sunt speciali pentru prietenia lor și o mie de alte motive.

Hai să vedem ce-i face speciali pe piloții civili. Da, cei ce vă aduc pe voi acasă într-o bucata, pe
picioare. Motto-ul celor de la Flight Safety din State, cea mai titrată instituție de training din lume, este „the best device in a cockpit is a well trained pilot”, adică, cel mai bun echipament dintr-un cockpit e un pilot bine antrenat.
Ăștia, militarii care-am scapăt întregi si încă apți de zbor, ne-am trezit că ne trebuie conversii de la
licența militară la cea civilă, adică vreo câteva luni de învățat pe rupte, vreo 9 manuale cu multe mii de pagini în engleză și ore de training în zbor și simulatoare, adică bani. Am vândut ce mai puteam vinde din case, ne-am amanetat tot mai puțin sufletul, să zburam din nou. Cei plecați de la zero, mai puțin norocoși, aveau nevoie de sume ce frizau ridicolul, valoarea unor apartamente, pe care le-au girat în bănci doar să-și îndeplinească visul, să fie speciali. Unii au reușit, alții nu. Cei ce-au reușit s-au trezit în facilități de training din străinătate cu trei săptămâni la dispoziție să învețe un avion complex, în limba engleză, cu examene în fața computerului și proceduri normale și de urgență repetate în simulator, dar nu la nesfârșit că nu ești în standarde… Ai vreo două încercări să-ți iasă, dacă nu, mai vii cu bani de acasă tu sau compania sau pur și simplu pleci. Instructorii trebuie convinși că-ți pot lăsa pe mână un avion de zeci de milioane de dolari sau euro sau ce dracu altceva și mai mult, că ești capabil să răspunzi de viețile a câtorva zeci sau sute de
pasageri. Cool, nu ?

Știți ce-i face speciali ? Sunt speciali c-au avut tupeul să riște liniștea lor și a familiilor, să-și
îndeplinească un vis sau să-și demonstreze lor însăși că sunt capabili de ceva special.
La șase luni, examene din nou și simulatoare. La fiecare șase luni. Concedii planificate cu un an
înainte și aproape niciodată nu pică în aceeași perioada cu vacanța copiilor sau concediul soției, dacă o mai ai. În principiu, da. Dacă nu, găsești alta, acum e mai simplu. Pe la mijlocul concediului sună compania că le lipsește un om din echipaj și ce dracu să faci ? Te duci. Vizite medicale cu spaima de colesterol, dă-l dracului, sper să nu fie peste 200. Cursuri ?? Dacă treci Ecuatorul îți trebuie ITCZ, dacă treci oceanul, ETOPS, RVSM, CRM, Volcanic Ash, Safety, Security, LOFT-uri , LVTO, Icing, Upset Recovery, Risk Assessment și multe multe alte nenorociri pe care chiar trebuie să le știe. Știți ce-i face speciali ? La ei, zborul începe cu mult înainte ca voi să faceți primul pas pe scara avionului. Știți ce-i face speciali și-i deosebește de voi, ceilalți, dar s-ar putea să vă invidieze?

Din cenușiul zilelor ce le trăim, voi vă puteți manifesta trista cultura #m..eUSR/PSD/PNL /whatever… Ei, indiferent de ce-i în sufletul lor, vă vor zâmbi din cockpit cu toate că nulități cu ștaif le vor hotărî viitorul, dacă încă n-au făcut-o. Și mai sunt speciali pentru că acum târziu, când voi vă minunați de c…l lui Charlize Theron, mare parte din ei se pregătește pentru zborul de mâine. Zborul vostru. Și mai sunt speciali pentru o mie de alte motive”.

Pilot de linie (pensionar) DORU VÂRLAN

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 11
Author

42 de Comentarii

  1. Tataie,canta la alta masa! Ati avut si aveti salarii uriase,din care cotizati exact pentru pensia care se cuvine!Ce sa mai zica vaporenii,ce sa mai zica vatmanii,ce sa mai zica mecanicii de metrou?
    Avionul oricum nu il fabricati,de mentenanta lui nu va ocupati si nu ai alternativa,ca daca cade un avion ca pilotul e un amator,moare si amatorul!

  2. Te inteleg pilotule, dar vina nu este a cetateanului de rand sau a celui care zboara cu aceste pasari din fier! In primul rand, guvernul si privatii seriosi trebuie sa investeasca in ceea ce trebuie si nu sa mute fondurile dintrun buzunar in altul care e fara fund! Voi v-ati ales profesia, voi ati ales drumul in acest domeniu, voi trebuie sa va asumati si bune si rele dar nu uitati: voi trebuie sa sariti la gatul acestor lacomi care vor sa omoare orice afacere din Romania!

  3. Tot respectul pentru meseria de pilot. Dar domneata si altii asemenea dumitale, nu inteleg ca nimeni nu este SPECIAL.
    Meseria dumneavoastra nu v-a fost impusa cu forta.
    Ati avut o leafa mare, aveti o pensie pe masura contributivitatii.
    Ce vreti toti astia SPECIALII, sa ne condamnati copiii si nepotii?
    Cred ca ai prins perioada comunista, vrei ca o mare masa sa rabde de frig si foame, pentru tresele dumitale?
    Putina decenta, domnilor!

  4. partial de acord. poate reusesti dumneata o comparatie cu navigatorii comerciali maritimi. si cei e mai de demult, si cei din prezent. care nu pretind de la stat nici pe departe drepturile pierdute ale profesiei dv. si-si duc traiul care cum isi pregateste si cum reuseste. eu am navigat 32 de ani si stiu ce vorbesc.

  5. Special este și țăranul din ultimul cătun al României care a trudit de dimineața pana noapte pentru o pensie de 700 lei, care,in opinia guvernanților nu poate fi majorată. Nici un om nu poate fi catalogat ca fiind mai special decât celălalt. Manipulare și dezbinare!

  6. Complexitatea, cunostintele si riscurile meseriei sint acoperite de salariu. In cazul pilotilor salariile au fost si sunt mari. La fel contributiile si pensiile. Ce e peste, e abuz legal.

  7. Munca silnica nu face nimeni In Romania, mama draga!Fiecare isi alege un drum in viata si salarizarea corespunzatoare,nu pensii speciale-covrigi de coada cainilor,ca nimeni nu se gandeste la 20 de ani la pensia de la 65 de ani!Puteti fi mai seriosi sau sa cerem referendum pentru aceste favoruri,sa vedem daca poporul e de acord!

  8. mai grea munca este in subteran, la huila. Pacat ca sunt prea putine filmari de acolo. Gazul metan si praful de carbune, a impiedicat astfel de filmari.
    Ca sa nu mai vorbim ca se lucreaza deseori pe burta, taras, la 16% oxigen, fata de 21%, cat este la suprafata.
    Insa minerii au fost calul de povara si unealta celor care acum milogesc astfel de pomeni!

  9. Mă adresez dumneavoastră, domnule pilot. Este impresionant ceea ce ați făcut pentru a vă urma visul. Eu v-am considerat și vă voi considera mereu special în comparație cu mine. Aveți respectul meu necondiționat.
    Dar a cere mai mult decât poate primi un om, înseamnă să te consideri zeu. Și în acest caz cred că legenda lui Icar este edificatoare. Dedal i-a spus să nu zboare nici prea sus, nici prea jos pentru a rămâne în viață. Viață, vedeți, asta e ceea ce ne aseamănă, căci dacă vom cădea din văzduh, vom muri la fel amândoi. Respect.

  10. Toti suntem speciali si din acest motiv taranul din fundul satului are dreptul la o pensie decenta. Tot asa si soferii au deptul la un salariu decent, la fel pilotii, magistratii. Doar ca politicienii vor sa-i duca pe toti in jos, nu in sus cu standardul de viata. Ceea ce nu pricep muti din cei care comenteaza, este ca degeaba tai 4% cat reprezinta cuantumul celor care au fost privati de pensii, iar la aparatul represiv, securisti, politisti, jandarmi, militari, le mentii restul de 96%. Cu o floare nu se face primavara. Asta-i Romania, sa moara capra vecinului. Daca tot tinem sa traim ca in Occident, mentalitatea ar trebui schimbata. Cei de jos sa ceara mai mult, nu sa devina masa de manevra si sa se lase aburiti cu sloganuri electorale. Asta imi aduce aminte de doua lozinci de la lovilutie:1 instigati poporul, cu televizorul, 2 noi muncim, nu gandim.

  11. Măi nea Vârlane, ne lași bre, cu mantocariile astea! Piloții „conduc” avionul doar la decolare și aterizare, in rest treabă o face pilotul automat,iar ei stau in cabine cu câte-o stewardesă pe picior, sau in genunchi!
    D-aia sunteți, bre, speciali?!?

  12. Nu stiu , speciali , nespeciali , eu nu sint si nici nu am fost pilot , in schimb eu am un foarte mare respect pentru acesti oameni minunati cu ,,masinile lor zburatoare,, care ne servesc pe noi sa calatorim in toate partile lumii . Sigur ca au o viata zbuciumata , o viata cu riscul in suflet si in inima lor , eu am facut stagiul militar la Aeroportul Bucuresti – Otopeni si am invatat cite ceva despre ce inseamna sa participi si tu la acest job al aviatiei civile si militare , credeti-ma ca nu este usor deloc , ba din contra este cumplit sa-i vezi pe acesti oameni minunati cit se lupta cu viata lor atit de zbuciumata ! Am tot respectul si consideratia mea pentru ei ! Doamne ajuta ! Safe flight and good luck ! GBY!

  13. @Eleno,
    Țăranul nu este special. El, nu a învățat carte deoarece, pentru el, pământul a reprezentat avutul lui, și ATÂT. Are carte puțină, stă la poartă, mai merge la biserică, face țuică și cam atât.În toate țările civilizate, PILOTUL este o valoare națională. Pricepi?. Nu prea.Am citit toate comentariile, îmi este rușine cu voi!. Sunteți demni urmași ai lui Băsescu. În veci, nu veți avea pregătirea unui pilot.Vă place la mitinguri aviatice……, vai de capul vostru!Pe voi dacă vă duce cineva în gară nu cred că vă urcați tren. RUȘINE!

  14. Domnule fost pilot.
    21 de ani am lucrat intr-o intreprindere unde aveam grija ca voi sa zburati in liniste, sa nu intrati in zone de furtuna, sa nu decolati cu vant lateral, sa aterizati cu bine.
    Noi nu avem pensii speciale, ci asa zisele pensii contributive.
    Asa cum nici mecanicii care au avut in grija starea tehnica a avionului (si care trebuiau sa cunoasca fiecare surub al avionului) pe care d-ta ai zburat, nu au pensii speciale.
    Am cunoscut zeci de piloti si multi dintre ei se uitau de sus la noi, cei care le asiguram siguranta zborului. Am cunoscut piloti de linie care facusera razboiul la mansa unor avioane de vanatoare sau bombardament sau la mansa unor hidroavioane de cercetare care au luptat pentru tara. Nici unii n-au primit pensii speciale.
    Nimeni nu v-a obligat sa dewveniti pilot.
    Deci putina decenta nu v-ar strica.

  15. Postacilor securisti, aviatorii au drepate! Dece nu va revoltati de pensiile speciale ale tortionarilor, ale militienilor cu doi neuroni si doua clase mai mult ca trenul, dar care au snopit in bataie si oameni nevinovati numai pentru ca aveau aceasta putere, ale agentilor care au impuscat in cap copii la Dalles in `89? Sunt neamurile voastre? Asemenea bestii n-ar trebui sa incaseze niciun chior si sa zica merci ca nu zac in mormant!

  16. Cati piloti civili au murit in flacari in ultimii 30 de ani pilotand avioane silentioase americane si cati piloti militari au murit pilotand sicriele zburaore sovietice tip MIG-21? Se compara nivelul venitului castigat de un pilot civil platit in dolari/euroi cu venitul unui pilot militar platit in lei tramvai! Hai „took off” la alte firme low-cost!

  17. Amice, suferinta unei natii nu se masoara individual, pe meserii si calificari. Ceea ce nu intelegi, pilot, este ca aceeasi furtuna de sentimente si frustrari justificate traiesc, in tara asta dusa pe pustii, o multime de profesionisti: medici, ingineri, filologi, diplomati cinstiti, fara grade, meseriasi nevoiti sa plece aiurea pentru un ban, tarani cu palme aspre si filosofia vietii mult mai scurta, etc. Stiu ce inseamna zborul, meseria creata de oameni pentru a fi mai aproape de Dumnezeu, dar nu fii egoist! Suferim multi, nespus de multi in spatiul asta binecuvintat de Creator si blestemat de cei ce il conduc, urmati de turma idiotilor de serviciu. Lasa-ti sufletul acolo, la FL 350, unde albastrul e albastru, si mizeria nu se vede.

  18. Companiile de piloti de 20 ani si de capitani sub 25 de ani. Pilotii fac asta fiindca ca le place nu cu gandul la pensie speciala. Viata zbuciumata au pilotii care zbora distantele lungi, zboruri intercontinentale, pilotii de aeronave mari cu 500 de pasageri unde au si raspunderea pasagerilor in timpul zborului. Sa vii sa imi spui ca un pilot de la Tarom care zboara Boeing 737 sau ATR are viata zbuciumata ca se duce la Cluj sau la Istanbul mi se pare nesimtire. Asta e hobby nu e meserie. Pilotii intr-adevar buni de la companiile serioase gen KLM si Lufthansa, cand se pensioneaza acolo sunt recrutati pe banda la Emirates si Turkish. La Emirates un capitan castiga 20 000 de dolari pe luna. In loc sa stati sa cersiti pensii speciale de ce nu continuati sa zburati la Emirates? Pentru ca nu sunteti asa calificati cum va credeti? La Otopeni daca te uiti in jur, singurii piloti cu burti peste curele, cu cefe late de nu-si pot incheia nasturii de la gat, singurii care vorbesc tare si mizerii sunt cei de la tarom. Uitati-va la colegii vostri de la celelalte companii, cum arata, cum se imbraca si cum se poarta. Si hai sa nu pomenim de recordul de siguranta de la Tarom ca nu e listata nici macar in primele 100 de companii la siguranta. Ati avut accidente peste accidente desi aveti doar o mana de aeronave, marea majoritate din eroare de pilotaj. Cati dintre voi sunteti piloti adevarati? cati faceti zboruri acrobatice? cati participati la concursuri? Zburati pe pilot automat si cam asta e tot. Si poate ca e mai bine asa. Cand Iovan care aparea in media ca marele as al pilotajului romanesc a incercat sa fie pilot adevarat am vazut ce a facut. Asa ca scrisoarea asta de doi bani si jignirile la adresa pasagerilor si cititorilor puteti sa o mancati ca dpdv profsional sunteti departe de performanta. Noroc ca avioanele mari zboara singure in ziua de azi. Ziceti mersi cu ce primiti

  19. Tarabostes, tataita…
    Un pilot, daca e sa se prabuseasca din cauza ignorantei lui, poate omori 200, 300 de oameni.
    Daca avionul e defect din cauza ignorantei tale atunci nu se ridica de la sol.
    In cazuri grave, cand se ridica de la sol cu probleme, atunci depinde de aptitudinea pilotului sa aduca avionul la sol – in cele mai multe cazuri nu reuseste.
    Asa ca, lasa vrajeala, ca ce faceti voi nu se compara cu ce face pilotul.
    Munca ta este esentiala dar nu pe acelasi palier cu a unui pilot, plus ca-mi miroase a invidie ce zici tu.

  20. @Doris
    Bravos! Multi de aici sunt niste adunaturi invidioase basiste!
    Sa compari un pilot de linie cu un vatman frizeaza imbecilitatea cronica!

  21. @Paulica
    P@ulica, ia uita-te la documentaril Air Crash Investigation sa vezi ce rol are cu adevarat pilotul cat si copilotul.
    Mai ales, ia cauta pe YouTube „The Crash of Air France 447”, ca sa vezi ce inseamna piloti nepregatiti.
    Esti un basist sinistru, boule cretin!

  22. Atunci inventatorii, care au adus milioane tarii, au sau nu scoala?
    Mai terminati cu slugarnicia. Nu intelegeti ca tara are 100 miliarde, datorie?

  23. @2Shy
    Uită-te și la alte două postări și o să vezi că cam (sic) am dreptate! Așa că … bîȘty de-aici ❗

  24. dle, ati fost special, repet ,ATI FOST SPECIAL, ati avut salarii de vis, calatorii gratuite, o gramada de facilitati. dar dupa pensionare eu cred ca ati devenit un om obisnuit ,precum noi ceilalti. supararea romanilor deaicea pleaca.

  25. Pe noi, astia civilii, nea-ai intrebat daca suntem sau nu de acord ca tu sa te faci pilot? NU. Dumneata ai hotarat sa faci asta. Tot asa a hotarat si vaporeanul, maturatorul, magistratul, minerul s.a.m.d.. Fiecare meserie are avantajele ei. Salariu, sporuri, nr de zile de concediu, etc. Noi ne alegem o meserie in functie de niste criterii. Daca ne place, daca ne convine salariul…etc. Nu inteleg de ce te adresezi noua, civililor tolaniti? Toti cei care suntem angajati avem dreptul la pensie, in functie de cum am contribuit.Castigi mult, contribui mult, ai pensie mai mare. Simplu. Matale ai ales sa faci asta, nu noi. Nu iti convine? Gaseste alta meserie mai bine platita. De ce trebuie sa iei de la noi, civilii tolaniti?
    Tot respectul pt fiecare meserie

  26. Majoritatea comentariilor suna de parca le pare rău, ii doare ca alții au și ei nu. Marea majoritate aveți copii. Dacă copilul nu plânge când e mic sau nu cere, nu primește ce vrea, laptic, mâncare, jucării. Voi ăștia, cu omida proletara, de ce nu va cereți drepturile? Ce așteptați, faramamituri de la masa stăpânilor? Nici alea nu vi le dau, voua, au căței de crescut ca sa va pună la colt, dacă comentati.

  27. Domnule Doru Varlan,in viata cel mai greu este sa fii om normal.Dumneata ai fost mai sus un om special, eu zic ca acum la pensie sa fi multumit cu ce ai, pentru ca cea mai speciala pensie e cea mai lunga si asta depinde de Bunul Dumnezeu!

  28. Tot respectul pentru piloti , dar tot respectul si pentru cei care muncesc in constructii , pentru cei care muncesc in mina , care desi sint expusi la pericole nu se vaicaresc asa . Pilotul asta crede e usor sa fi politician , sa furi averea poporului si sa stai cu frica in sint ca intr-o zi il va aresta poporul si va trebui sa dea socoteala pentru actiunile lui ? Nu e usor , dar o face ! Risca omul , pentru el , pentru familie , pentru amanta si pentru ceilalti din clanul lui politic .

  29. Si va plangeti de mila. Am avut onoare sa copilaresc in preajma unui aviator, ranit in al II lea razboi Gh. Scordila, il veti gasi intr-o poza alaturi de alti eroi ai aerului. https://ro.wikipedia.org/wiki/Constantin_Cantacuzino_(aviator) Ei au luptat, poate stiti ce este un avion de vanatoare/bombardier, eu nu, dar banuiesc ca zborul nu era atat de simplu cum este cu un avion comercial, care are si obtiunea ”pilot automat”. Riscuri sunt in toate meseriile. Un chirurg poate avea o moarte fulgeratoare daca se contamineaza in timpul unei ablatii. Un inginer poate muri in timpul unei avarii la un furnal, sunt cazuri rare, dar nici avioanele nu cad zilnic. Bucurati-va ca ati ajuns la 70 de ani, altii poate chiar din promotia Dvs. nu mai sunt. Banuiesc ca marimea pensiei v-a determinat sa scrieti. Umbriti imaginea celuia care mi-a fost ca un bunic pt ca ai mei au ramas sa vegheze tara de la Portile cerului…Sutele de mii de eroi cazuti n-au avut timp sa-si compare soarta cu a generatiile urmatoare, unii n-au lasat nici macar un nume. Romania e plina de Soldati necunoscuti.

  30. Nici nu meriti un raspuns. Tu si ceilalti ca tine doar va credeti special maii necivililor!

  31. Domnu’ Marlan, de ce nu faceti cunoscuta impresionanta dumneavoastra cariera? De ce ne impresionati cu cifre? De ce nu spuneti cat ati zburat la armata si cat la Tarom? De ce nu spuneti ca beneficiati de pensia speciala dupa doar 6 luni de zbor la Tarom?

  32. Pensii speciale vreti cand TAROM-ul e in faliment de 30 ani incoace.

  33. Cei care au creat;muncit pentru milioane de semeni nu cer pensii speciale;ei nu se cred speciali,ci doar mecanisme intr-un angrenaji mai complex ce a fost denumit;tara;stat sau cum vrei sa ii spui.De munca concetatenilor nostri din toate domenile productive si creatie au beneficiat mai ales trintori natiuni;latratori si ciomagari din servicile de forta si opresiune.Cei care au fost si sunt aparatori dreptati,nedrepte doresc sa fie mai speciali ca voi.Tu pilotule,nu ai nimic special si nu ai facut nici un sacrificiu pentru mine,la fel ca militianul;jandarmul;procurorul;avocatul;judecatorul;politicianul si bancherul.Aceste categorii profesionale mi-au incorsetat viata si evolutia,au consumat fara a produce deci suferinte unei mase largi a populatiei si placeri pentru grupuri restrinse.Solicita pensii speciale de la cei pe care ia-i sevit;citi au beneficiat de munca ta atit de laborioasa,cred ca cel care a trudit ca tu sa ai pinea zilnica pe masa si toate cele nu a urcat vreodata intr-un avion.Decenta si bun simt,daca virusul bucuresteanului va infectat,schimbati locatia.

  34. In primul rand tolanit stai tu unde si cu cine iti face tie mai mare placere interioara.
    In al doilea rand baga bine la cap ca pensia este o asigurare sociala conforma careia primeste, la indeplinirea unor conditii, o suma lunara direct proportionala cu cotizatia ta. Daca iei mai mult inseaman ca furi de fond.
    Ai grija la vocabular. Nu fi maimutoi si fi corect.
    PS: Stiu ca intelegi cum functioneaza sistemul dar o dai la prosteala cu „tolanitii”

  35. „… sau unde naiba vă mai aflați …”

    Cum indraznesti sa ma trimiti la naiba?

  36. Egalitatea in drepturi
    (1) Cetătenii sunt egali in fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.
    …….
    NIMENI NU ESTE SPECIAL….SUNTETI DOAR CATEVA MESERII….IN CARE OAMENII SE CRED ZEI….TREZITI-VA !!!

  37. Domnule pilot,
    Pentru mine sînteți * special * in mod necondiționat , Nu așteptați să vă înțeleagă o mulțime de oameni nemulțumiți dar egoiști ptr. că viața nu le-a făcut parte de bucurii suficiente sau de un pic de credință.Pentru că Inima in care sălășluiește Hristos Domnul Nu poate să disprețuiască Cuvîntul aproapelui…cel puțin Nu dezaprobă in cuvinte jignitoare.Dacă nu cunosti o profesie , nu poți să jignesti dacă te respecți pe tine însuți. *Respect*pentru orice profesie si îndeletnicire , munca este onorabilă , doar hoția si trindăvia sînt Rușinoase,însă consider că înțelepciunea nu dă voie la Dispreț pt. cel ce se respectă.Am citit cu admirație articolul dvs. si nu m-a ofensat nici un cuvînt de acolo.Munca trebuie apreciată si in România non valorile sînt considerate valori.Multe profesii sînt retribuite submediocru si nemulțumirile sînt justificate.De ce Nu cer drepturi celor in drept” E mai simplu să arunci cu pietre in cel de lîngă tine decît in cel ce merită. Să moară capra vecinului e deviza românului fără Dumnezeu. Respect si admirație dle Pilot. Rușine celor răutăciosi

  38. Buna ziua, acest articol/scrisoare este o anomalie la fel cum sunt și unele din comentariile atașate și totul pleacă de la o lege a pensiilor prost făcută și mai prost aplicata. Nu este normal sa existe pensii speciale Nu este posibil sa existe pentru aceeași categorie de care discutam aici pensii de 2500 Ron și în același timp de 250 mii de Ron. Sunt anomalii in ambele sensuri. Sunt persoane care au speculat și acele pensii trebuiesc recalculate corect pe baza contributivității. Ar fi ideal de recalculat pentru toate categoriile pensiile oamenilor, sunt ani lipsa, încadrări greșite, iar unii au profitat. NU face sens sa ne învrăjbim unii pe altii. Nu înțeleg de ce avem magistrați care își permit să blocheze toate procesele in semn de protest în apărarea unor pensii și de trei ori mai mari decât salariul avut în activitate și aceeași fac front comun în apărarea băncilor care au acordat credite neperformante, de ce?. Lipsește acel interes și spirit comun, noi trebuie să ne protejăm viitorul obiectiv, indiferent de culoarea politică.

  39. Stie cineva cat este pensia unu comandant de nava, azi, in 2020? Ca nu prea inteleg de ce s-a pus pe tapet problema asta, cand stiu ca un comandant de nava in exercitiu are un salariu de 9000-10000 euro/luna. Pensia ar fi 80% din salariu, nu? Adica 8000 euro/luna. Asta e putin???? Sunteti nebuni. Sunt familii care traiesc cu 2000 lei/luna. Banuiesc ca nu v-ati ales meseria de aviator cu gandul ca o sa aveti o pensie babana?!

  40. Da, asa cred ca este … si tot asa sa știe si pilotul asta, pe unde (naiba) ar fi el, ca si unii doctori fac exact la fel si poate un pic si mai mult, tot ca sa ne țină in viața/vindece. Peste tot însă soarta profesioniștilor se decide undeva la un nivel de politicieni care nu au legătura cu știința sau școala…. Si de asta uite am ajuns unde am ajuns….,

  41. boss, este alegerea voastră tot timpul. fiecare își alege drumul și mulți o fac pentru bani. nimeni nu e special

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.