Seducţia artelor vizuale               

Mircea Roman. “Sacrificiu” la Mânăstirea Batalha

Din 14 iulie, ora 17.30 până pe data de 28 octombrie, în claustrul celebrei Mânăstiri de la Batalha, presărate apoi pe parcursul de vizitare a acestuia şi până în spectaculosul spaţiu al Capelelor imperfecte (sau Panteonul lui Dom Duarte), vor fi prezentate 11 lucrări de mari dimensiuni ale artistului român Mircea Roman, între care şi un monumental triptic imaginat ca o reverenţă în fața ingeniului şi fanteziei constructorilor medievali. Expoziţia, intitulată Sacrificiu, organizată de Mânăstirea Batalha, în parteneriat cu Institutul Cultural Român de la Lisabona şi Asociaţia “Făuritori”, reunește interpretări sculpturale libere ce se doresc pandante moderne la faimoasele garguie presărate pe zidurile exterioare ale mânăstirii. Personajele lui Mircea Roman, care pendulează între atitudini ludice şi expresii dramatice, au o atitudine antigotică evidentă, la fel ca şi modul artistului de a dialoga cu materia, începând cu alegerea tehnicilor şi până la texturile rezultate. Rezultatul demersului lui Mircea Roman este o expoziţie/ discurs cordial polemic, susţinut cu scânteietoare argumente plastice, în chiar inima monumentului gazdă.

Mircea Roman a absolvit Academia de Arte Plastice “Ion Andreescu” din Cluj în 1984. A câştigat Premiul pentru Sculptură al Trienalei de la Osaka, cel mai prestigios premiu de acest fel din lume. În anul următor, Mircea Roman a primit o bursă de la Delfina Studio, drept care timp de 14 ani a locuit şi a creat la Londra (unde i-a şi fost amplasată o lucrare monumentală, Omul-barcă, pe malurile Tamisei). De asemena, Mircea Roman a reprezentat România la Bienala de la Veneţia (1995) într-o expoziţie de grup, a avut expoziţii personale la Bucureşti, Londra (Centre Point Gallery ACAVA – 1998, Riverside Studios – 2000, Meunier – 2002 etc.), iar lucrări de-ale sale se găsesc în prestigioase colecţii publice şi private din Europa, America şi Asia.

Mânăstirea Batalha (fosta mânăstire dominicană Santa Maria da Vitória) este un ansamblu monumental de factură gotică flamboyantă, considerat a fi cea mai semnificativă exemplificare a goticului portughez. Construită între 1387 şi 1563 pentru a celebra victoria regelui D. João I în bătălia de la Aljubarrota asupra regelui Castiliei (1385), mânăstirea este astăzi înscrisă pe lista UNESCO a Patrimoniului Mondial (din 1983). Monumentul primeşte anual circa 500.000 de vizitatori.

„Peisajul Labirint” – o metaforă a călătoriei

Galeria Sector 1 continuă seria expozițiilor personale ale artiștilor clujeni cu o expoziție eveniment ce aniversează împlinirea a 70 de ani a unuia dintre cei mai cunoscuți artişti şi pedagogi din spaţiul artistic contemporan românesc: Ioan Sbârciu. Expoziția, îngrijită de Mihai Pop, co-fondator al Galeriei Plan B din Cluj și Berlin, este realizată în parteneriat cu Banca Transilvania şi poate fi vizitată până la data de 14 iulie 2018.

Expoziția artistului Ioan Sbârciu este o metaforă a călătoriei în propria practică picturală. Un traseu încă neepuizat spre eliberarea picturii de toate convențiile sale.

Peisajul, una dintre temele majore ale istoriei artelor, implică observație, analiză, dar și posibilitatea abandonului, a pierderii de sine în labirintul repetitiv, obsedant al naturii. Atelierul este, la rândul său, un spațiu al obsesiei și al repetiției. De fiecare dată când pictorul intră în atelier, lasă în urmă peisajul, mirosul și textura naturii, înlocuindu-le cu materia picturală prin care se transfigurează realitatea pe pânză. Așa cum explica criticul de artă James Elkins acest proces, efectul este cel al apei care atinge punctul de fierbere și apoi dispare, „o apariție care plutește în spațiul fictiv din spatele planului pictural”. Atelierul este laboratorul alchimistului care transformă materia și caută muchia imposibilă dintre iluzie și realitate.

La cei 70 de ani ai săi, artistul Ioan Sbârciu este angajat din plin în călătoria din propriul atelier, în explorarea, mai mult ca niciodată, a mijloacelor picturale și a ceea ce pictura are de spus astăzi. Expoziția de față nu este o concluzie, o sinteză a realizărilor de până acum, ci este legată de curajul – pe care în cazul lui Ioan Sbârciu l-a adus chiar vârsta / experiența acumulată și prin munca de profesor – de a te aventura tot mai adânc în peisajul labirintic al propriei practici, pe drumuri ce duc uneori spre cele mai obscure locuri ale hărții personale, învăluite într-o lumină crepusculară, dar de cele mai multe ori spre locuri luminoase, marcate de tensiunile și paradoxuri picturale. 

Pictor, profesor universitar doctor în cadrul Departamentului Pictură al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, unul dintre cei mai cunoscuți artiști și pedagogi din spațiul artistic contemporan românesc, Ioan Sbârciu are o activitate expozițională remarcabilă în galerii și muzee din țară și străinătate. Dintre temele sale amintim Pădurea de cenușă, dedicată pădurii transilvănene, Don Quijote, Peisajul labirint, Atelierul artistului. Lucrările sale se regăsesc în colecții de stat și private din România, Germania, Franța, Elveția, Olanda, Belgia, Grecia, Italia, Spania, Ungaria, Polonia, Japonia, Canada, Argentina și SUA, fiind apreciat si recunoscut atât de către critici, cât și de către publicul iubitor de artă.

S-a implicat de-a lungul anilor în restructurarea învățământului de artă, profesor al pictorilor clujeni cunoscuți pe scena internațională ca fiind Școala de Pictură de la Cluj.

Peisajul Labirint este o prezentare într-o manieră unică în peisajul galeriilor de artă contemporană din București, specifică muzeelor de artă contemporană din lume şi o demonstrație a faptului că Ioan Sbârciu este un artist la apogeu, total dedicat atelierului, expoziția reprezentând o selecție de lucrări noi și nefiind o retrospectivă. 

Ioan Sbârciu locuiește și lucrează în Cluj-Napoca. Este absolvent al Departamentului de Pictură al Institutului de Arte Plastice „Ioan Andreescu”, Cluj-Napoca (actuala Universitate de Artă și Design din Cluj-Napoca). Dintre expoziţiile sale din România amintim : „Răpirea Europei”, Jecza Gallery, Timişoara (2015); Semn (di) Segni – Ioan Sbârciu în dialog cu Maestrii Artei Moderne (A. Boetti, A. Rainer, H. Nitsch, E. Scanavino, AR Penck, B. Munari, E. Vedova and César), Galeria IAGA, Cluj-Napoca (2014); Pădurea de Cenușă, Muzeul de Arta Cluj-Napoca (2013); Syo/Studio, Muzeul de Arta Cluj-Napoca (cu Tarohei Nakagawa), 2009 ; Peisaj, Om și Lucru. Arta care stabilește reguli (cu Markus Lüpertz), Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Brukenthal (2007);  Pădurea de Cenușă, Galeria Anaid, București (2007); Sbârciu / Pictura / 2006 Centrul Cultural Palatele Brancovenești Mogoșoaia; Misterul prieteniei împreună cu renumitul pictor german Markus Lupertz, Muzeul de Arta Cluj-Napoca. Expoziții personale internaționale: 2017Illato Lumine, Fondazionne Menna, Roma, 2016 – Reflections of the Transylvanian Forest, MB-XL Contemporary & Modern Gallery, Bruxelles, 2015 – Transylvanian Lights, Centrul de Arta Hugo Voeten, Herentals (Belgia), 2015 – Răpirea Europei, Accademia di Romania, Roma, 2010 – Strada Fericirii No. 1, Galeria Tarohei Nakagawa, Tokyo, 2006  – Toscana / Transilvania, Centrul Cultural Român Veneţia, 2004 – Muzeul de Artă Contemporană Murlo (Italia)

Sector 1 este o galerie de artă contemporană, care funcționează ca un spațiu ce își dorește să contribuie la evoluția elitei artistice contemporane, punând pe primul loc ideile artistului, a cărui misiune este de a crea în mod liber, fără constrângeri. 

Splendida lume de poveste a Irinei Neacșu

Artista Irina Neacșu a vernisat în luna mai la Grădina Botanică din București prima expoziție de artă contemporană botanică românească. Lucrările din cadrul expoziției intitulate Life of Bulbs pot fi admirate acum la Brașov, în atelierul de poveste al creatoarei din Strada Poarta Schei din Brașov.

Irina Neacsu, Amarillis

Ilustrațiile botanice expuse la atelier sunt realizate în acuarelă pe hârtie, în dimensiuni diferite, de la 30 x 40 de centimetri până la 50 x70 de centimetri, iar prețul unei lucrări variază între 150 și 700 de Euro. Ilustrațiile pot fi, de asemenea, realizate și în format de art prints – la cerere.

Irina Neacsu, Cala

Irina Neacșu a susținut o serie de cursuri  de ilustrație botanică în Capitală și în Cluj. Cu o pasiune rară pentru această artă uitată în România, artista invită publicul prin intermediul seriei de lucrări Life of Bulbs să redescopere valoarea și poezia naturii printr-o tehnică aparte, celebră la nivel internațional: reprezentarea la scară naturală, 1:1, alături de reprezentări artistice de o eleganță filozofică, realizate în acuarelă, pentru care se folosesc flori în mărime autentică, dar și schițe din literatura științifică botanică. Pentru o astfel de lucrare de ilustrație botanică, Irina Neacșu folosește o tehnică ce presupune și până la 60 de ore de lucru pentru o ilustrație.

Life of Bulbs reunește ilustrații botanice reprezentând flori de grădină. Una dintre ilustrații înfățișează o specie pe cale de dispariție, Fritillaria sau Laleaua Pestriță.

Irina Neacșu este în prezent artist botanic în cadrul American Society of Botanical Artists. A absolvit Universitatea de Artă din Roma și Universitatea de Arhitectură și Urbanism Ion Mincu din București și a făcut cursuri de specializare în Olanda. În anul 2017, a lansat cartea de artist Herbarium – un ierbar ilustrat dedicat plantelor medicinale din flora spontană a României, iar în 2016, a lansat o colecție de artă decorativă și design, intitulată Herbarium Transylvania.

 

« Loc geometric ». Tapiserie, colaj textil, instalaţii şi pictură 

Centrul Cultural Palatele Brâncovenești de la Porțile Bucureștiului vă invită sâmbătă, 14 iulie, de la ora 17:00, în galeria Cuhnie, la vernisajul expoziției de tapiserie, colaj textile, instalație, pictură, pictură obiect, semnată Marijana și Relu Bițulescu. Curator: Alexandra Crăciun.
“Spaţiul nu este întotdeauna la fel. El poate fi  consistent sau fluid, poate fi plat, subţire sau “ondulat”, poate fi moale sau sec, concav sau convex, poate fi  de aici sau de dincolo. Spaţiul poate fi adevărat sau «făcut», poate fi  bun sau străin, poate fi rotund sau pătrat, înlăuntru sau în afară. Spaţiul se poate face loc atunci când prinde timpul şi de aici cuvântul care spune că: omul poate opri timpul în «loc».

De cele mai multe ori timpul se opreşte în loc lângă vatră, acolo unde cenuşa arde cu răul şi binele creşte împreună cu coaja pâinii coapte. Nu credem, deci, că poate fi loc mai bun pentru a constui o instalaţie despre «loc» decât în apropiera vetrei, în pătratul de cărămidă de culoarea teracotei  al Cuhniei Palatului Mogoşoaia.

Marijana Bitulescu, Regrupare
Marijana Bitulescu

Expoziţia pe care o propunem descompune sensurile spaţiului, transformându-l în loc. Tehnici mixte ce îmbină pictura, pictura obiect şi tapiseria, instalaţia  şi colajul textil  propun lectura unui loc  geometric ca punct de întâlnire al omului cu spaţiul, circumscriind unei lumi fremătătoare de texturi şi culoare un sens geometric abstract.  În centrul spaţiului se află omul. Locul geometric înscrie cercul vetrei în planul pătrat al cuhniei, pentru a aduce în centrul său, așa cum făcuse cândva Leonardo, omul vitruvian.
Locul geometric este deci, în egală măsură  o instalaţie, dar şi o meditaţie asupra raportului pe care îl mai avem cu pământul, cu aerul şi cu cerul, despre cât de departe suntem de timp, despre ce ne aproprie sau ne desparte de orizonturi”, scrie Alexandra Crăciun.
Expoziția poate fi vizitată până în 3 august.

 

Vedute venețiene din colecția Intesa Sanpaolo

Vedute veneţiene

Expoziția a prezentat în premieră operele câtorva dintre cei mai cunoscuți artiști italieni care au contribuit la consolidarea și răspândirea noului gen artistic pe parcursul secolului al XVIII-lea. Veduta înflorește ca gen artistic în paralel cu așa-numitul „Grand Tour”, precursorul turismului cultural din zilele noastre. În secolul al XVIII-lea, intelectuali și călători, îndeosebi englezi, își desăvârșesc formația făcând „marele tur” al Europei, cu opriri obligatorii în cele mai importante orașe ale Italiei.

Curatori: Cosmin Ungureanu, Dana Crișan

 

Constituirea bibliotecii Baronului Samuel von Brukenthal

Prin această expoziție a cataloagelor licitaţiilor de carte din perioada 1756-1796, „curioșii” (cum erau numiți bibliofilii în secolul al XVIII-lea) au prilejul de a afla povestea din spatele alcătuirii unei biblioteci de asemenea anvergură.

Biblioteca baronului Samuel von Brukenthal, una dintre cele mai mari din spatiul central european

Cu alte cuvinte, vor vedea cum funcționa piața cărții în vremea Baronului von Brukenthal, cum și-a îmbogățit el biblioteca, cât a cheltuit ca Guvernator al Transilvaniei pe unele cărți din colecția sa etc. Alături de alte biblioteci din Transilvania secolului al XVIII-lea, cum ar fi cea a episcopului catolic Ignác Batthyány și a contelui Sámuel Teleki, colecția de aproximativ 16.000 de volume, alcătuită și păstrată de Samuel von Brukenthal în palatul său de la Sibiu, se înscria în rândul celor mai mari din Transilvania și, totodată, în peisajul cultural central-european.

Curator: Alexandru-Ilie Munteanu

Expoziţia este deschisă până în 30 septembrie

 

„Primul Război Mondial în colecții particulare”.

Piese ce vorbesc despre evenimente de acum 100 de ani

Expoziția, deschisă până în 20 septembrie, la Muzeul Unirii din Iaşi include fotografii de epocă, documente, afișe și foi volante, cărți poștale, corespondență, jurnale de război, brevete și decorații, obiecte de uz militar și piese care amintesc de activitatea Crucii Roșii în prima conflagrație mondială. Evenimentul a fost realizat în colaborare cu mai mulți colecționari ieșeni, prieteni ai muzeelor, care au dorit să împărtășească publicului pasiunea lor de a salva de la dispariție diverse categorii de obiecte ce povestesc despre evenimentele de acum 100 de ani.

Curatori: dr. Aurica Ichim, dr. Sorin Iftimi

 

De la victoria în Primul Război Mondial la Încoronarea Suveranilor României Mari”.

Expoziţia, ce poate fi vizionată până la 18 iulie, îşi propune să readucă în atenţia publicului aspectele esenţiale ale implicării Regelui Ferdinand, Reginei Maria şi copiilor lor în actele decizionale şi în acţiunile efective de-a lungul participării românilor la Primul Război Mondial.

Despre Marea Unire la Alba Iulia

Organizatori: Muzeul Naţional al Unirii Alba Iulia, în colaborare cu Muzeul Național Cotroceni

 

Ion Grigorescu. Opera pictată 1963 – 2017

Muzeul Ţării Crişurilor oferă publicului prilejul de a urmări, până în 28 august, toate cele 6 capitole cronologice și tipologice în care a fost împărțită opera pictată a lui Ion Grigorescu, de la începuturile sale până în prezent, combinând pictura cu fotografia, cu obiectul, sculptura, instalația sau enunțul conceptualist.

Pictura ca mijloc de investigare a sentimentelor

Secțiunile Paleta (1963-1965), Răspântia (1965-1968), Revizorul (1968-1971), Exodul (1972-1978), Săritura cu pictura (1979-1993) și Marginea era centru (1993-2017) surprind parcursul cercetării constante la care Ion Grigorescu și-a supus pictura proprie, pe care a folosit-o ca mijloc de investigare a celor mai impenetrabile subiecte, de la oniric la politic și de la erotic la mistic.

 

Concursul „Centenar Creativ”, lansat la Muzeul Național Cotroceni

Ieri, a fost lansat concursul de design de obiect Centenar Creativ, o competiție dedicată aniversării a 100 de ani de la Marea Unire. Acest proiect continuă și dezvoltă concursul Cotroceni Creativ, inițiat de Muzeul Național Cotroceni în 2017, o benefică și valoroasă colaborare cu reprezentanții industriilor creative.

Centenar Creativ oferă posibilitatea artiștilor să intre în dialog cu instituțiile culturale și să aducă o perspectivă nouă asupra modalităților de comunicare și de promovare a patrimoniului. Cele cinci muzee partenere – Muzeul Național Cotroceni, Muzeul Naţional Peleş, Muzeul Naţional al Unirii Alba-Iulia, Complexul Muzeal Național “Moldova” Iaşi și Muzeul Judeţean de Istorie Braşov – vor pune la dispoziția concurenților o selecție de elemente relevante pentru Centenarul Marii Uniri, care provin din patrimoniul lor, invitând artiștii să se inspire din acestea și să creeze produse reprezentative pentru istoria noastră.

Juriul concursului Centenar Creativ este format din specialiști din domeniile de dezvoltare ale acestui proiect – design de obiect, design grafic, muzeologie, management cultural: Mihnea Ghilduş, designer de produs şi fondator Dizainăr; Anca Dragu, designerul brandului Una ca luna şi câştigător „Cotroceni Creativ”; Andrei Borțun, inițiatorul Romanian Design Week, Oana Ioniţă Năsui, manager cultural şi fondator Formare Culturală; Liviu Sebastian Jicman, director general al Muzeului Naţional Cotroceni; Dan Pierșinaru, fondator Autor și Materia.

Participanții se pot înscrie în concurs până la data de 26 august 2018, online, pe pagina dedicată de pe www.institute.ro. Jurizarea se va face până pe data de 12 septembrie, când vor fi anunțați câștigătorii celor 6 premii în valoare de 9.000 de lei fiecare. Aceștia vor realiza o serie limitată a produselor, care va fi promovată prin microexpoziţii organizate de partenerii implicaţi înproiect, în lunile octombrie și noiembrie. De asemenea, obiectele declarate câștigătoare vor fi comercializate la magazinele de prezentare ale muzeelor partenere.

Premiile sunt acordate de Administraţia Fondului Cultural Naţional, Primăria Capitalei prin creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București, EximBank şi CEC Bank.

 

 

 

 

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.