Slăbirea calificărilor

Scăderea nivelului profesional este percepută tot mai des în România actuală. Nu mai consolează exaltarea succeselor punctuale și nici faptul că pot fi scăderi și la alții. Sunt, de altfel, la tot pasul probele că promovările de examene, obținerea de diplome, acordarea de titluri sunt viciate, căci criteriile de evaluare sunt perimate.

Un important pedagog al momentului făcea distincția între a fi membrul unei comunități profesionale și a te comporta ca un profesionist. Din nefericire, România anului 2019 confirmă larg distincția mai simplă dintre a poseda diplomă și capacitatea de a face ceva.

Indiciile slăbirii calificărilor sunt frecvente. Se trec tot mai anevoios examene. Se știe face tot mai puțin – de la meseriaș la titrați. Se vorbește greșit limba, iar erorile de logică a gândirii, să nu vorbim de cele de pragmatică a vorbirii, au inundat capete cu pretenții. România are cel mai mic consum de cărți pe locuitor din Europa. După statistici franceze, ea se află pe ultimul loc la cunoașterea celei de a doua limbi. Comisia Europeană a acuzat în 2019 „persistenta lipsă de competențe” din România actuală. Cum ne spun economiștii, România nu a atins încă producția agregată din 1989. Prestigiul țării este la nivelul cel mai jos de după 1989, corespunzător valorii decidenților.

Perspectiva nu este promițătoare. Scăderea nivelului calificărilor va continua, din cel puțin trei direcții. România, după mulți economiști, a revenit pe ruta unei țări care exportă produse cu valoare adăugată mică. În cadrul celei mai mari emigrații dintr-o țară a lumii în condiții de pace, care este, din nefericire, țara noastră, are loc, fatalmente, și părăsirea ei de forțele mai calificate. Iar măsurile de asanare lipsesc.

Se poate cere elevilor, studenților, populației să învețe mai mult, se poate organiza mai bine învățarea – dar nu se rezolvă mare lucru cât timp nu se anihilează cauzele structurale ale scăderii calificării. Să le conștientizăm.

Degradarea politicii din România – de la prestația în interes public, la învrăjbirea în interior și excursii în exterior – și aducerea de mediocri la decizii, la care asistăm în ultimul deceniu și jumătate, nu încurajează profesionalizarea în societate. Dimpotrivă! Cum să se străduiască cetățenii să învețe mai mult, când este clar ca lumina zilei cum s-au făcut cariere și bogății?

Un președinte francez a trebuit să le spună liderilor români, la un moment dat, că nu au folosit ocazia de a tăcea. În timp, însă, unii și-au însușit lecția – tac, căci nu au idei. Sau se ocupă să prezinte România ca pe o țară neputincioasă și plină de absurdități, pe care ei ar fi chemați, chipurile, să o civilizeze.

Orice țară comparabilă a înregistrat inițiative salutare în economie, societate, cultură din partea responsabililor ei. Place sau nu, palmaresul de la vârful statului în jos în România ultimului deceniu și jumătate este trist. El este plin de lupte oarbe și distrugeri de șanse. În statul acestei perioade s-a ajuns la reluarea de procese politice, s-au încheiat protocoale, unice în lumea civilizată, dintre noua Securitate și „justiție”, s-au închis ochii la comercializarea de copii și femei, s-au organizat referendumuri ridicole, s-au afectat alegeri cu STS-ul, la care s-au adăugat incapacitatea de a concepe dezvoltarea și, mai nou, mobilizarea de grupuri lipsite de pregătire civică. Până și mesajul democratic al însuflețitorului decembrie 1989 și Centenarul au fost bagatelizate. Cum să motiveze la învățare un asemenea palmares?

Desemnările unipersonale de șefi de instituții de forță, de consilieri, subalterni, slujbași, de sus până jos, atestă că nu valoarea dictează în selecția personalului, ci servilismul. Spectacolul din România actuală este mai mult decât grotesc. Un prestigios ierarh spunea că pe aici „aranjamentul bate regulamentul”. Dictonul trivial „cămașa este mai aproape de trup” trece drept înțelepciune! Cum să se mai învețe când în loc de procedee valide de realizare socială se lasă loc pilelor și coteriilor?

Răspândirea interpretării potrivit căreia adevărul ar fi „politic” descurajează pregătirea pentru performanță. Sunt pline societatea și media de opinii „politice” inculte, exprimate cu morgă de la tribune „oficiale”. Nici acum nu se înțelege că problema societății românești actuale nu este să fii cu PSD sau PNL, sau cu nu știu cine, și că fără adevăr politica este nonsens. Că adevărul nu este proprietatea cuiva! Altfel spus, sunt adevăruri mai presus de un partid sau altul și peste toate partidele și decidenții actuali, iar aceste adevăruri se cer cultivate. Cine le sacrifică descurajează efortul onest.

Nu se înțelege nici în zilele noastre că, într-o societate matură, accesul în funcție depinde de pricepere, nu invers. În România actuală, funcțiile atrag după ele proclamarea valorii ocupantului, în loc ca valoarea să condiționeze ocuparea funcției. Mai nou, se face caz de incompetență. Numai că s-a ajuns astăzi ca incompetenții să acuze incompetența altora, așa cum de ani buni corupții se ocupă de eradicarea corupției, iar infractorii îi stigmatizează pe alții. Cum să îndemne la pregătire asemenea pervertiri?

În România actuală, aproape nimeni nu chestionează valoarea efectivă a candidaților la diferite concursuri sau promovări. Cei care le decid deznodământul se mulțumesc cu date superficiale. Concursurile și evaluările sunt pro forma, dacă se poate confidențiale sau, oricum, în cerc restrâns și cu câștigător prevăzut. Aproape că nu mai există concursuri și evaluări necontaminate de interese meschine. Cum să se învețe dacă există căi mai eficace decât efortul propriu să se acceadă în posturi și funcții?

Legea educației din 2011 se dovedește funestă în urmări. Reglementarea doctoratului, a ocupării posturilor, a alegerii responsabililor academici sunt, toate, la orice comparație, eronate și au consecințe grave. Ca un exemplu, s-a făcut obiectiv din revenirea în țară a unor tineri care studiaseră în exterior, dar este infim efectivul celor care au reușit – tocmai datorită piedicilor rezultate din această lege. Pe de altă parte, legea însăși continuă să contribuie la golirea țării de oameni valoroși.

Prin toate implicațiile sale, nepotismul rampant din instituțiile României de azi scade nivelul calificărilor pe orice termen. El înlocuiește valoarea profesională a oamenilor cu calitatea de rude. Mă scutește de comentarii ceea ce descria nu demult un profesor din Germania: anume că, fiind la Cluj-Napoca, un profesor de la UBB îi relata cu suficiență că și-a angajat în universitate fiicele și ginerii. Degeaba a replicat colegul german, că în alte țări, așa ceva este interzis prin lege. În instituțiile din țară, începând cu universitățile, sunt acum mii de asemenea situații. Din apelul la acuratețe făcut de Nicolae Iorga și Sextil Pușcariu la întemeierea universității românești din Cluj, s-a ales praful. Nici acum nu se înțelege că dacă un tânăr este bun, atunci este normal să confirme mai întâi că este bun în altă instituție decât în cea aflată sub influența părinților.

În România actuală trăim o gravă răsturnare a ierarhiei valorilor, cu consecințe implacabile. Nu sunt rare titlurile gonflate ale unor inși care nu au decât opinii banale, cu consecințe de rigoare. Se importă patente mai mult decât oricând. Nu se poate scrie istoria contemporană a țării – istoriografia din România este vulnerabilă prin „combinația de formă nedemocratică cu conținut popular”, cum scriu istorici americani. În multe domenii se trăiește de fapt din mimări și din trecut.

În vreme ce alte țări își folosesc parcimonios valorile, în România pasiunea este a excluderii. A fost eliminarea din motive politice de profesori universitari din 1940 – nu ar fi rău, spre a înțelege ce a însemnat în profunzime , să se citească ce spunea Nicolae Iorga în memoriile sale în sfârșit publicate (Jurnalul ultimilor ani 1938-1940, Humanitas, București, 2019). A fost eliminarea din 1948, cu pierderile ei enorme. În 2011 micii mussolinieni de la Carpați, ajunși să decidă, au eliminat din universități peste 1300 de profesori – mai mult decât legionarii și comuniștii la un loc. Un gol ce nu a putut fi acoperit! Cum ne spun tot economiștii, România are cea mai mică vârstă de pensionare din Europa. Poate fi profesionalism în asemenea condiții?

Stagnarea educației în forme ce nu dau rezultate și lipsa de reformă este o altă cauză a declinului calificărilor. Când organizarea învățării ca învățare este greșită, consecințele sunt vaste și pe termen lung. Nu există la decidenții actuali capacitatea de a concepe o reformă. Programe parte eronate, parte pastișate, cum este „România educată”, sunt jenante. Din nou, oameni care nu și-au lămurit noțiuni elementare și nu și-au pus vreodată pe câteva pagini vreo idee a lor, vor să reformeze, ca și acum zece ani, educația.

Absența unei priviri a educației prin prisma consecințelor în societate amână punerea în mișcare a energiilor. Amintesc doar că, nu cu mult timp în urmă, un cunoscut universitar european spunea, dincolo de gesturi de complezență, că în universitățile principale din România sunt efectiv europene festivitățile – de început al studiilor academice și de final de studii. Restul lasă de dorit. Poate că evaluarea era severă, dar greșită fundamental nu este.

Slaba dezbatere argumentativă din societate lasă neatins un nivel de calificare în scădere. În locul unei priviri oneste și devotată interesului public, în România actuală chiar inși cu pretenții tratează subiectele excesiv subiectiv, într-o retorică stearpă și cu gândul la „grosimea pungii” – cum sugerează o reclamă. Interesul public este mereu dizolvat în interesul unui anumit public și desfigurat. Nu ai cum să ajungi la calificări înalte dacă dezbaterea publică este din capul locului mediocră.

Cât timp aceste cauze rămân va continua ceea ce Comisia Europeană a consacrat în 2019 ca „persistentă lipsă de competențe în România de azi”. Cu toate urmările!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Andrei Marga 588 Articole
Author

11 Comentarii

  1. Analiză lucidă, exactă, responsabilă! În adevăr, cum se se pregătească oamenii când au așa profitori la conducere? Când se poate corupe la orice ocazie?

  2. E tare – răsturnarea valorilor? Păi cum, nu sunt Coldea, Johannis, Rareș Bogdan, Kovesi, Ion Aurel Pop, Hoandră valorile țării? Toată seara pe ecrane mari și mici îi vezi. Îi vezi și cât de mici. Vai de capul satului!

  3. Nu te grăbi colega să închei enumerarea. Valori mai sunt Abramburica, Birchal, Funebru, Vlăsceanu și alții de nivel.

  4. Este vechea problemă – peștele de la cap se strică. România a revenit aici la 1989. Chiar nimeni nu poate conduce România decât Băsescu, Johannis? Nu are țara aceasta oameni mai instruiți, mai luminați, mai patrioți? Trebuie să ne pierdem vremea cu asemenea inși? Trist, plin de umor!

  5. Pentru o societate normala la CAP , in primul rand trebuie sa fii PATRIOT , CORECT , cu Coloana vertebrala ! Sa-mi arate mie acum cineva unul care are toate aceste trei CALITATI…sunt prea multe?
    In afara de Plesoianu , mai exista Mircea Diaconu..dar acesta nu este politician!

  6. Zic să nu mai căutăm un salvator, ci un grup mai mare de oameni în stare să pună în ordine. Cu Johannis s-a crezut că vine un sas care face asta. Pomisiunea a fost un nou fel de politică. Și a ieșit politica atacării de cetățeni în interior și turismul extern, ca politică. A ieșit cel mai securist stat din 1989. Și cel mai plin de prostii. Palmaresul de care se vorbește este doar o parte a penibilităților sasului. Așa că nu salvator, ci izbăvitori!

  7. distrugerea reperelor valorice (pentru cei care ar trebui sa fie educati!) este una din tehnicile globaliste de distrugere a coeziunii umane si/sau nationale , aducerea tineretului intr-o forma de prostratie prin masuri de „specializare” educationala si prin agresivitatea sustinuta a retelelor de socializare (si a comunicarii exagerate impersonale!) este forma de degenerare educationala pentru toate teritoriile necesar a fi depopulate de autohtoni…faptul ca se incurajeaza inclusiv nepotismele si promovarile nonvalorice in invatamant nu face decat sa se submineze agresiv si imediat STATUL (in cazul de fata roman)…chiar daca aceasta pozitie a mea pare apocaliptica in privinta statului roman ea este (din nefericire si tot mai des!) confirmata de realitatea noastra existentiala…siktir democratie neosecurista, coloniala si iohannista!

  8. Dragos Patraru: „Când un analfabet ajunge Prim-ministru, nu e clar că oricine poate să facă orice în această ţară, nu e clar că NU mai există repere, valori, nimic?”

    Romania; „Scoala, ca moft. Băieţii deştepţi fac bani şi se bucură de viaţă.
    E filosofia unei clase politice formate majoritar din strălucite exemple ale faptului că şi FARA şcoală poţi „ajunge ceva“, demonstrând inutilitatea sfaturilor date de dascălii care rupţi în coate au fost şi tot aşa au rămas, mărturie că frecventatul bibliotecilor nu e calea!

    In timp ce Tarile DEZVOLTATE ale Lumii se pregatesc pentru MESERIILE VIITORULUI, cu Scoli pentru un viitor predictibil al Pieţelor de muncă!
    Principiul de la care se pleacă: în acest moment NU există 85% dintre meseriile pe care Pieţele le vor cere în 2030!
    Şi se fac estimări asupra Efectelor pe care le vor produce introducerea pe scară largă a Inteligenţei Artificială(IA) şi automatizării masive.

    Romania: SF pentru politicienii noştri! Aiureli, spun si parlamentarii. Iar o parte din ce în ce mai semnificativă a tinerilor noştri părăsesc pur şi simplu şcoala, având în faţă modelele succesului social din România, combinaţie graţioasă între universul manelelor şi cel al clanurilor specializate în toate infracţiunile imaginabile, niciodată pedepsite.

    Exemplu de viziune în Franţa: s-a creat filiera 3DEXPERIENCE, după numele platformei de la Dassault Systems sub deviza „NU ştim care va fi viitorul, dar vă pregătim pentru el“! Anual, 400 de specialişti vor fi pregătiţi în acest prim Centru experimental pentru Uzine numerice şi Procese colaborative de inovare.
    Exemplu in Romania: Guvernul a TAIAT acum 1 MILIARD Lei de la Educatie.
    Cercetare NU exista!

    Uitati-va CINE ne REPREZINTA în UE!
    VARIANTA de schimbare a Dezastrului naţional, marca PSD: sesiune guvernamentală condusă de Veorica la moaşte, la Târgovişte.

  9. Cetățenii României este cazul să-și ia soarta în mîini. Ne dăm seama ce se pregătește în laboratoarele securiste:johannis președinte, Orban prim ministru, helwig șef al securității, turcanu ministra educației, chițu la finanțe, roman la justiție etc. – cum să nu plece oamenii din țară? Noroc că mai vine o cerere de primire la casa albă. Numai că Johannis, după ce a dat cinci miliarde pe prima primire, mai dă și energiile pe a doua. Americanii sunt riguroși, nu-și pierd vrema cu neica nimeni.

  10. Tovarășe Lilli, las-o baltă cu snoave, căci știi doar una și bună – ce crezi mata că face psd! O fi fâcând ce o fi făcând, numai că orice cetățean cu cap vede că ceilalți sunt incapabili/ Ce=a făcut guvernul meu cioloș/ cea a făcut iohannis la Sibiu, afară de a fi primar? Și Constantinescu, președinte, și Tăriceanu, prim ministru, ar putea spune cât s-a băgat de guvern în Sibiul acelor ani. Iohannis a fost la fel ca primar ca acum președinte: nu știe despre ce este vorba, nu pricepe noțiuni simple, dar dă la picioare.
    Așa că Lilli lasă propaganda securistă căci și românii au drept la viață demnă!

  11. Deja este nu numai securist, dar primitiv să nu fi capabil să judeci cuprinzător situația țării de acum. Cum bine spune articolul, nu este chestiunea psad sau pnl – cine are dreptate. Este situația din România de azi. Dragnea o fi având păcate, ca orice om, dar a dat țării un program serios și l-a aplicat. Nici psdul de acum nici liberalii nu vor fi în stare să dea alt program și nu vor fi în stare să-l realizeze pe cel al lui Dragnea. S-a distrus un om pentru mofturile lui Johannis și ale ciracilor săi. Asta trebuie României? Citiți scrisoarea generalului de la constanța. Admirabilă conștiință.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.