Statul a închis o firmă fără prea multe explicații

Ministerul Transporturilor a decis dizolvarea companiei Radionav, furnizorul de până acum al serviciilor radio-navale pentru porturile românești la Marea Neagră. Măsura a fost anunțată fără a se preciza, în vreun fel, situația serviciului de radiocomunicații aferent, în sensul prelării acestuia de către o altă instituție. Decizia închiderii acestei companii vine după o serie de frământări sociale, plângeri, greve japoneze, intervenţii parlamentare, şi alte situaţii de acest gen. La nivelul anului 2018, Transporturile au pus în dezbatere un proiect de lege care preconiza preluarea activității personalului și patrimoniului Companiei Naționale de Radiocomunicații Navale – Radionav de către Autoritatea Navală Română. Ulterior, ministerul a renunțat să mai promoveze proiectul de lege și a decis dizolvarea companiei, fără a furn iza alte explicații, fără să se fi asigurat plata salariilor personalului de mai bine de trei luni. Conform senatorului PSD Ștefan Mihu, nu ar fi prima dată când Ministerul Transporturilor se dovedeșt mult prea reținut atunci când vine vorba să furnizeze o informație de interes public evident. ”Avem în vedere nu doar angajații Radionav, ci o sferă mai largă de beneficiari interni și externi ai serviciilor oferite de Radionav, inclusiv din perspectiva facilităților oferite de porturile românești la Marea Neagră. Vorbim aici de un serviciu public de inters național, având în vedere drept finalitate, printre altele, protejarea și salvarea de vieți omenești pe mare, prin furnizarea de informații precum: îndeplinirea angajamentelor de trafic de radiocomunicații navale de apel, pericol/alarmare și salvare, asumate de România prin convențiile internaționale în domeniu, la care este parte; avertizarea instituțiilor românești abilitate să ofere asistență în caz de nevooie; transmiterea de avize pentru navigatori, inclusiv avize de navigație de tipul tragerilor/exercițiilor militare din zona maritimă a României; transmiterea de informări meteo etc.”, a spus Mihu.
Conform unui Memorandum discutat în ultima ședință de Guvern, la data de 01.04.2019 Radionav avea un capital social subscris în valoare de 933.300 lei,
integral vărsat prin aporturi în natură, împărțit în 373.320 acțiuni nominative, cu o valoare de 2,5 lei/acțiune, având ca unic acționar statul român. În conformitate cu art. 1 alin. (4) și (5) din HG nr. 525/1998 veniturile Radionav se constituie din venituri proprii realizate din prestări de servicii, pe bază de tarife, şi din lucrări specifice obiectului său de activitate, precum și din alocații bugetare pentru desfășurarea serviciilor la nivelul standardelor stabilite prin convenții internaționale.
Totodată, în conformitate cu Ordonanța Guvernului nr. 17/1999 privind constituirea, organizarea și funcționarea Serviciului Public de Radiocomunicații Navale de Apel, Pericol și Salvare, cu modificările și completările ulterioare, acest serviciu se asigură de către Radionav, fiind concesionat companiei până în anul 2019, cheltuielile aferente acestui serviciu fiind finanțate de la bugetul de stat, în limita sumelor prevăzute cu această destinație în bugetul Ministerului Transporturilor.
În anul 2016, Corpul de Control al Prim-ministrului a efectuat un control la Radionav în legătură cu respectarea dispozițiilor legale și a normelor interne cu privire la organizarea și funcționarea companiei, precum și cu privire la îndeplinirea atribuțiilor acesteia, finalizat cu întocmirea Raportului nr. 1560/2016. Astfel, în raport este consemnat faptul că: ”deși are statut de companie națională, organizată ca societate comercială pe acțiuni, C.N. Radionav S.A. funcționează ca o
instituție publică, fiind finanțată preponderent (în proporție de peste 85 %) din subvenții acordate de la bugetul de stat.”. Totodată, în același raport este consemnat faptul că deși Radionav primește subvenții de la bugetul de stat în considerarea calității sale de ”operator public unic” în domeniul furnizării serviciilor de radiocomunicații navale, o parte din atribuțiile Radionav interferează cu activități desfășurate de alte entități publice, respectiv Autoritatea Navală Română (ANR) și Compania Națională ”Administrația Porturilor Maritime” S.A. Constanța.
O parte din activitatea Radionav desfășurată în calitatea sa de ”operator unic” s-a concretizat în transmiterea, în perioada supusă controlului, către Autoritatea Navală Română – autoritate centrală în domeniul siguranței navigației și al securității navelor – a semnalelor de pericol recepționate, reprezentând un procent de 9,16% din total semnale recepționate de ANR. Începând cu data de 1 iulie 2004, orice navă, indiferent de pavilionul pe care îl arborează, care urmează să intre în porturile şi sau pe căile navigabile din România, ste supusă controlului Autorităţii Navale Române cu privire la modul de respectare a prevederilor Codului ISPS – Codul internaţional pentru securitatea navelor şi facilităţilor portuare, adoptat prin Rezoluţia nr. 2 a Conferinţei Organizaţiei Maritime Internaţionale, la Londra, în perioada 9-13 decembrie 2002 – acceptat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 80/2003, aprobată prin Legea nr. 484/2003 din 26.02.2004.
Potrivit pct.1 de la capitolul III din Normele metodologice de implementare prevederilor Codului internaţional pentru securitatea navelor şi facilităţilor portuare –
Codul ISPS, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 248/2004, orice navă ce urmează să intre şi/sau să opereze în porturile sau pe căile navigabile româneşti are obligaţia să anunţe Autoritatea Navală Română şi autorităţile portuare şi/sau de căi navigabile asupra datei când urmează să sosească, folosind în
acest scop staţia de radiocomunicaţii navale „Constanţa Radio” aparţinând Companiei Naţionale de Radiocomunicaţii Navale „Radionav” (…)”. Astfel că, primirea informațiilor descrise în Regula 9 Capitolul IX – 2 paragraful 2 (Regula XI-2/9.2) din amendamentele la anexa Convenţiei internaţionale pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare – SOLAS -, 1974, amendată, adoptate prin Rezoluţia nr. 1 a Conferinţei Organizaţiei Maritime Internaţionale, la Londra, în perioada 9-13 decembrie 2002, prevăzute în anexa nr. 1 la OUG nr. 80/2003, este de competența Radionav.
Prin Legea nr. 162/2013 privind formalităţile de raportare aplicabile navelor la sosirea în şi/sau la plecarea din porturile româneşti care transpune Directiva 2010/65/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 20 octombrie 2010 privind formalităţile de raportare aplicabile navelor la sosirea în şi/sau la plecarea din porturile statelor membre şi de abrogare a Directivei 2002/6/CE, informațiile în materie de securitate înaintea intrării într-un port românesc a unei nave care face obiectul cerințelor măsurilor speciale de întărire a securității maritime prevăzute în Regula 9 Capitolul XI2 Convenția SOLAS și în Codul ISPS trebuie transmise în format standardizat la nivel UE către Autoritatea Navală Română. Astfel că, ”Formularul pentru informaţii de securitate anterior sosirii navei, valabil
pentru toate navele înaintea sosirii într-un port românesc/ Ship pre-arrival security information form for all ships prior to entry into the port of Romania”, prevăzut în anexa la Legea nr. 162/2013 trebuie transmis Autorității Navale Române. Totodată, în temeiul art. 6 din Legea nr. 162/2013, Autoritatea Navală Română a
realizat sistemul de interfață electronică unică de raportare, respectiv: ”Fereastră Unică de Raportare/ Maritime Single Window”, sistemul în care toate informaţiile conținute în documentele necesare sosirii/plecării unei nave în/din porturile românești sunt raportate o singură dată şi făcute disponibile diferitelor autorităţi relevante.
Sistemul a devenit operațional începând cu data de 01.07.2016, utilizarea lui a devenit obligatorie, toate informațiile fiind puse la dispoziția tuturor autorităţilor relevante şi a statelor membre ale Uniunii Europene. Având în vedere cele de mai sus, putem concluziona prin faptul că o parte dintre atribuțiile Radionav stabilite prin actul său constitutiv sunt realizate de către Autoritatea Navală Română, autoritatea centrală de specialitate din subordinea Ministerului Transporturilor, în domeniul siguranţei navigaţiei şi al securităţii navelor, care gestionează interfaţa electronică unică de raportare.
Ministerul Transporturilor a efectuat o analiză asupra activității Radionav, a statutului juridic și situației companiei, cu scopul de a identific necesitatea menținerii companiei în structura actuală sau reorganizării ori desființării acesteia, luând în considerare și activitatea desfășurată la Radionav în ultimii trei ani de către autorități care au rolul de a controla folosirea resurselor financiare ale statului. Din analiza efectuată a reieșit faptul că o parte dintre activitățile aferente Serviciului Public de Radiocomunicații Navale de Apel, Pericol și Salvare sunt parțial caduce iar parțial se pot asigura de către Autoritatea Navală Română.
Din anul 2017 veniturile proprii ale Radionav s-au diminuat considerabil, activitatea companiei fiind susținută din alocațiile bugetare de la bugetul de stat în proporție de aproximativ 98%.
Compania este una dintre societățile care se supun prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă, cu modificările și completările ulterioare, iar din anul 2017 managementul Radionav nu poate fi asigurat în condițiile legii deoarece întreaga activitate a companiei este subvenționată de la bugetul de stat în timp ce toate cheltuielile aferente contractelor de mandat trebuie suportate din veniturile proprii ale companiei.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Cosmin Pam Matei 4563 Articole
Author

4 Comentarii

  1. Pai controlul aerian din Kogalniceanu mai e Romanesc???
    Ar fi culmea ca USA sa nu stie ce e pe apa mare de langa aeroport si sa se lase pe mana Romanului!
    Asa ca totul decurge conform planului: mai intai falimentul!

  2. La Kogalniceanu controlul traficului aerian se imparte in soua:
    1 – controlul traficului civil.
    2 – controlul traficului militar care este deservit de militari romani.
    Cele doua servicii coopereaza pentru asigurarea traficului aerian din zona, pentru a nu produce perturbari intre cele doua servicii.

  3. Controlul traficului militar ca si armata is slugiile ordinare ale stapanului sionist care e stapanul Americii si Europei.Serviciile la fel de politicieni nu mai zic ii vezi des prin sinagogi plagandu-le de mila stapaniilor si slugarindu perciunii deci ce spui tu ca mai apartine Romaniei ?

  4. Intorceti va cu toata fiinta la Dumnezeu. Lipiti va de El caci Dommul e cel ce pedepseste pe fiul ce isi risipeste viata departe de Sursa in faradelegi si furtisaguri.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.