
Curtea Constituțională a admis parţial sesizarea PNL şi USR privind imunitatea judecătorilor constituţionali, în sensul că nu vor beneficia de imunitate în ceea ce priveşte urmărirea penală, însă este nevoie de votul a două treimi dintre membrii instituţiei în cazul reţinerii, arestării sau percheziţiei acestora.
„Am admis parţial excepţia de neconstituţionalitate, declarând următoarele texte neconstituţionale: în primul rând, sintagma <<urmărirea penală>>, ceea ce înseamnă că nu vom beneficia de acea imunitate. Asemenea parlamentarilor, urmărirea penală se va putea face. Au rămas reţinerea, arestarea, percheziţia. În al doilea rând, am declarat neconstituțională sintagma <<la cererea ministrului Justiției>>, în sensul că cererea de ridicare a imunității să nu fie făcută de ministrul Justiției, care provine dintr-o componentă politică, ci să fie făcută direct de procurorul general”, a declarat preşedintele CCR, Valer Dorneanu.
Acesta a adăugat că s-a mai decis admiterea contestaţiei şi sub aspectul excluderii posibilităţii unui judecător care mai are un rest de mandat să dobândească unul tot de nouă ani.
„La restul de mandat am admis contestaţia şi am respins posibilitatea celui care are un rest de mandat să dobândească unul nou tot de nouă ani. Deocamdată, noi am spus că pe un rest de mandat, restul de mandat nu poate fi mai mic de şase luni pentru că vacantarea postului se anunţă numai după şase luni de la acest lucru”, a susținut Dorneanu.
Președintele CCR a spus că, potrivit vechii reglementări din Legea 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea CCR, ar fi trebuit ca ridicarea imunităţii să fie aprobată de plenul Camerei, de plenul Senatului ori de preşedintele României.
„Am decis că e competenţa Curţii Constituţionale şi am invocat şi practica CEDO, opinia Comisiei de la Veneţia şi e normal ca noi, cei din corpul cărora a plecat problema penală, să decidem asupra imunităţii. Dacă ar fi rămas această competenţă la Cameră sau la Senat, s-ar fi creat o stare de inconvenienţă şi de afectare a independenţei noastre. Noi am fi depins de voinţa unei Camere sau a preşedintelui dacă putem fi urmăriţi sau nu. Este firesc ca această competenţă să rămână la Curte şi tot Curtea să se pronunţe cu privire la suspendarea acestui judecător care este trimis în judecată”, a explicat Dorneanu.
„Partidul Național Liberal a înregistrat în 23 februarie a.c., sesizarea de neconstituționalitatea asupra modificărilor aduse Legii 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale. În principal, considerentele asupra neconstituționalității modificărilor adoptate privesc instituirea unui regim de superimunitate atribuit membrilor Curții Constituționale, care se află în afara cadrului constituțional actual”, se arata în comunicatul transmis de Departamentul de comunicare al PNL către Mediafax.
Modificările aduse Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale au fost adoptate cu încălcarea mai multor dispoziții constituționale, susţin aleşii PNL şi USR care au sesizat CCR.
„Parlamentul a încălcat principiul constituțional al înfăpuirii justiției, instituind o imunitate extinsă, pentru judecătorii Curții Constituționale, cu privire la toate faptele penale comise de aceștia, atât înainte de exercitarea mandatului, cât și în timpul exercitării mandatului, indiferent dacă faptele sunt realizate sau nu în legătură cu exercițiul mandatului și indiferent de forma de vinovăție”, se arată în sesizarea depusă la CCR.
Opoziţia afirmă că imunitatea oferită judecătorilor Curții Constituționale este mai extinsă decât oricare dintre imunitățile și măsurile de protecție stabilite de legiuitorul constituant pentru parlamentari, pentru Președintele României și pentru membrii Guvernului.
Legea adoptată de Parlament, deși face posibilă urmărirea penală și trimiterea în judecată, respectiv reținerea, arestarea sau percheziționarea unui judecător al Curții Constituționale, condițiile legale în care se pot realiza aceste acte procesuale sunt dificil de realizat și depind pe de o parte, de voința exclusivă a unei autorități politice, respectiv de Ministerul Justiției, iar pe de altă parte de voința autorității administrativ-jurisdicționale, plenul Curții Constituționale, spun semnatarii sesizării.
„(…) instituirea de către legiuitorul ordinar a unor garanții procesuale atât de extinse, derogatorii de la dreptul comun în materie, care nu au fost avute în vedere de legiuitorul constituant, riscă să lase fără conținut însăși principiul constituțional al înfăptuirii justiției, prevăzut în art. 124 alin. (1) și (2), cu privire la faptele penale comise de judecătorii Curții Constituționale”, se arată în sesizarea depusă la CCR.
PNL şi USR susţin că legea adoptată în Parlament conferă în mod nejustificat o atribuție ministrul justiției, membru al unui organ politic, Guvernul, de a cere, la sesizarea Procurorului General, urmărirea penală, reținerea, arestarea, percheziționarea sau trimiterea în judecată a judecătorilor Curții Constituționale, fapt ce încalcă competența constituțională a Ministerului Public, respectiv a Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.
„Practic, ministrul justiției dobândește o atribuție absolut discreționară de apreciere cu privire la conținutul sesizării formulate de Procurorul General, putând să dea curs sau nu respectivei sesizări, în funcție de aprecierea sa exclusiv subiectivă, fără a fi obligat să aibă în vedere criterii obiective și transparente”, potrivit sursei citate.
Opoziţia atrage atenţia că judecătorii CCR ar putea fi percepuţi drept „super- cetățeni” care beneficiază nu numai de o imunitate extinsă pentru faptele penale comise, dar și de protecția factorului politic, anume de protecția Ministrului Justiției.
Totusi … nu s-ar putea ca aceleasi reguli sa fie aplicate si in cazul neamtuui de la cotroceni?
Nu de alta, dar din cate vad eu, el este singurul care are superimunitate in tara asta.
Bine … nu mai vorbesc de faptul ca tot el se gaseste sa-i acuze pe parlamentari ca au imunitate.
judecatorii care au depasut 9 ani de activitate si sa respecte constitutia si legea de organizare si functionare nr 47/1992 , a la lazaroiu, etc sa plece nu sa aduge 1-2 ani peste mandat din resturile la numire. daca nici ei nu respecta legea si constitutia, ce cauta la CCR sau au devenit toti 9 niste zegreni cu pensii speciale, salarii colosale plus cadre didactice toba e carte dupa ce-au ajuns dinozauri???
Semi echilibrată balanța dlui. judecător Dorneanu când concluzionează și motivează ca cererea să nu fie făcută de ministrul justiției care provine din “componentă politică” ci “direct de procurorul general”, fiindcă uită să ne spună procurorul general din ce “componentă” secretă provine.
Cum asteapta cineva , vrajitorii astia in robe negre agenti ai Vaticanului sa se aresteze intre ei ? Nici unul dintre ei nu a fost numit de reprezentati onesti ai poporului . Trebuie sa se priceapa bine , poporul trebuie sa-si reclame suveranitatea individuala , sa implementeze Jus Soli si sa numeasca proprii judecatori , care sa reprezinte justitia nationala nu interesele corporatilor care utilizind politicieni corupti me-au desnationalizat si desposedat ajungind sclavi platitori de biruri in propria noastra tara .
Stai sa vezi interpretari ale „juristilor” rosii…acum cauta nu in motivari ci in lada de gunoi a ccr,csm ceva”semne” ca ei au avut dreptate.Gasesc ei un biletel roz,mov,hartie igienica folosita cu care sa justifice „superimunitatea” unor indivizi cu grave probleme la mansarda…adica tu esti crema justitiei din romanica da’ te ascunzi in fata europenilor,de romani nu mai vorbim c-am vazut erate si alte „emanatii” ale acestor …