Timp de două săptămâni, pe „Planeta Shakespeare” de la Craiova poposesc toate continentele

Furtuna în regia lui Yamanote Jijosha

Cea de-a XI-a ediție a Festivalului Internațional Shakespeare va debuta luni, 23 aprilie, de ziua Marelui Will, la Craiova, cu spectacolul ”Poveștile africane ale lui Shakespeare”, prezentat de Teatrul Nou din Varşovia, în regia renumitului Krzysztof Warlikowski.

Timp de 2 săptămâni, Craiova va găzdui unul dintre cele mai importante festivaluri Shakespeare ale lumii. Trupe din Polonia, Marea Britanie, Coreea de Sud, Africa de Sud, România, Belgia, Franța, Japonia, Australia, Canada și SUA vor urca pe scena Teatrului Național ”Marin Sorescu”. Ediția din acest an, cea de-a XI-a, se desfășoară sub genericul Planeta Shakespeare.

Macbeth

Din Asia, Mokwha Repertory Company din Seoul (Coreea de Sud) aduce un Romeo și Julieta în regia lui Oh Tae-suk, creatorul unei lumi teatrale unice, ”O explozie vizuală a esteticii teatrale tradiționale coreene”. Jijosha Yamanote Company din Tokyo (Japonia) prezintă la Craiova ”Furtuna”, în regia lui Masahiro Yasuda. Furtuna este deseori descrisă ca o piesă despre iertare. Această producție, totuși, se concentrează nu pe iertare, ci pe lipsa ei, piesa povestind cum Prospero își dă seama, treptat, că nu va fi iertat.

Din America de Sud, una dintre cele mai importante companii de teatru din Brazilia, Teatrul ”Clownii lui Shakespeare” din Natal trimite la Craiova o prezentare multimedia a spectacolului ”Excelența sa, Richard al III-lea”. Spectacolul, care se desfășoară în spațiul public,  este o combinație poetică menită să pună incertitudinile permanente din piesa lui William Shakespeare față în față cu realitățile culturale populare din spațiul brazilian, în special din culturile Minas Gerais și Rio Grande do Norte, ca rezultat al parteneriatului de succes dintre regizorul Gabriel Villela și Compania Clowns de Shakespeare.

Shylock

Din Africa de Sud, Abrahamse & Meyer Productions, singura companie independentă de teatru clasic, aduce la Craiova ”Macbeth”, în regia lui Fred Abrahamse. Fred Abrahamse a absolvit Universitatea din Cape Town, fiind considerat unul dintre regizorii de marcă din Africa de Sud. De-a lungul celor 36 de ani de carieră, Abrahamse a regizat peste 150 de producţii de toate genurile, printre care se numără spectacole de teatru clasic, operă şi teatru muzical.

Din America de Nord, din SUA, Q Brothers şi Chicago Shakespeare Theater prezintă Othello – Remix, o interpretare exuberantă, de 80 minute, a povestirii tragice a lui Shakespeare. Comandată de Teatrul Globe al lui Shakespeare din Londra și Teatrul Shakespeare din Chicago, câștigătoare a premiului pentru cele mai bune versuri și cel mai bun nou muzical (Premiile MTM:UK) la Festivalul Fringe din Edinburgh, ad-RAP-tarea lui Othello a Fraților Q este „un triumf de la început și până la sfârșit”. În prezent, au spectacole pe Broadway, la Teatrul Westside din New York.

Excelenţa sa, Richard III

Din Quebec, ConArt/ Cachaça Prod, o companie de producție discografică aduce “Regele lirei” un spectacol direct, în care personajul activ este sonetul shakespearean recitit, într-o manieră proprie, expus liber de orice convenții teatrale unui partener inteligent, care nu are replică scrisă, nu este vocal, dar, provocat de actor, poate reacționa. Acest partener ideal este publicul.

Canada vine cu un spectacol în afara programului shakespearean prezentat de Compania ”Ex Machina” din Quebec. Robert Lepage, despre care legendarul Peter Brook afirma că este ”geniul regiei mondiale contemporane”, revine, la 20 de ani de la prima punere în șcenă, cu piesa Ace și Opiu.  Versatil în toate formele de teatru, Robert Lepage este nu numai un maestru al regiei, ci și un talentat dramaturg, actor și regizor de film. Abordarea sa teatrală, extrem de creativă și originală, i-a adus recunoașterea internațională, care a zdruncinat din temelii dogma orientării clasice, în special prin utilizarea tehnologiilor moderne.

Furtuna, spectacolul Teatrului din Nisa

Din Australia soseşte actorul Brett Brown, care prezintă un one-man show ce explorează multiplele laturi ale lui ”Henric al V-lea” (regia: Philip Parr) al lui Shakespeare: monarh și bărbat. Descris de The Sydney Morning Herald ca o „stea în devenire” care „poate să cânte, să danseze și să joace astfel încât să pună aproape pe oricine la colț”, actorul și baritonul australian, Brett Brown este absolvent al Academiei Regale de Artă Dramatică (RADA) din Londra. El a avut reprezentații cu Opera Australia, Royal Shakespeare Company, Shakespeare’s Globe, BBC, în spectacole și musicaluri pe West End din Londra și în festivaluri de teatru din întreaga Europa.

Hamlet – Unteatru

Din Europa, lista spectacolelor se deschide cu ”Poveștile Africane ale lui Shakespeare”, prezentat de Teatrul Nou din Varşovia, un spectacol de 310 minute ce ”încalcă toate codurile teatrale, încurajează viața și propune tuturor o experiență umană incredibilă” (Le Soir). Din Marea Britanie, Flute Theatre aduce o ”A douăsprezecea noapte”, în regia lui Kelly Hunter, cu “muzică non-stop, halucinant de rafinată, magie artizanală și miracole de zi cu zi” (Robert Shaughnessy), Teatrul de Repertoriu Worcester vine cu ”Al doilea pat”, un one-woman show care o aduce în centrul atenției pe Anne Hathaway și prilejuiește momente de reflectare asupra vieții ei cu marele scriitor.

Henry V în regia lui Philip Parr

Compania Cheek by Jowl din Londra revine la Festivalul Internațional Shakespeare, Craiova, de data aceasta alături de Teatrul Puşkin din Moscova. Declan Donnellan prezintă ”Măsură pentru măsură”, ”Un memento vehement al faptului că puterea corupe” (The Guardian). Caroll Vanwelden (Belgia) va susține un concert de Jazz – ”Shakespeare – Sonete”. Teatrul Naţional din Nice (Franţa) prezintă ”Furtuna!” Irinei Brook. Actriţă şi regizoare, fiica actriţei Natasha Parry şi a regizorului Peter Brook, Irina Brook a studiat arta dramatică la New York, în jurul anilor 1980, cu Stella Adler, conform tehnicilor Actor’s Studio. Tot din Franța vine și actorul Laurent Schuh, inițiatorul Companiei ,,Les Arts et Mouvants” din Paris, cu spectacolul ”Ziua de mâine nu mai poate aştepta!, un manifest pentru un timp prezent, chintesenţa capodoperei numită „William Shakespeare” de Victor Hugo.

Mult zgomot pentru nimic

România este reprezentată la Craiova de Teatrul Nottara din Bucureşti, Teatrul de Stat ”Regina Maria” Oradea, Teatrul ”Toni Bulandra” din Târgoviște, Teatrul de Animație ”Țăndărică” din București, Teatrul de Comedie București, UNTEATRU, Centrul Cultural ,,Reduta” din Braşov, Compania Teatrală Okaua de la Liceul A.I.Cuza din București și Compania Teatrulescu din Craiova.

Teatrul Național ”Marin Sorescu” din Craiova, de data aceasta în calitate de gazdă a Festivalului Internațional Shakespeare, prezintă ”Nopți Ateniene”, în regia lui Charles Chemin – un spectacol compus din cele două piese ale lui Shakespeare care se pretrec în Atena Greciei Antice – Timon din Atena și Visul unei nopți de vară. Atena este în mod particular un decor ambivalent, potențial secret și extravagant, între palate și pădure, piatra veche și natura, realitatea și visele, viața și teatrul. Cu toate că sunt destul de diferite, cele două piese vorbesc despre evadarea dintr-o lume codificată. Charles Chemin este un tânăr regizor francez. În munca sa, teatrul se combină cu dansul și cu artele performative, unde realitatea și ficțiunea se ciocnesc, iar spațiul și timpul sunt parametri instabili. Charles lucrează alături de Robert Wilson, în calitate de coregizor, la spectacole precum ”The Blacks” la Teatrul Național Odéon din Paris, ”Rinocerii” la Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova, ”Krapp’s Last Tape”, unde îl îndrumă pe Wilson pe scenă, și la premiera din 2019, ”Cartea Junglei” cu trupa CocoRosie or Mary said, cu Isabelle Huppert în rol principal la Théâtre de la Ville in Paris.

Othello Remix

Festivalul Internațional Shakespeare a debutat la Craiova în 1994 și a fost inițiat de Fundația Shakespeare, avându-l ca director fondator pe Emil Boroghină, după modelul marilor festivaluri internaționale, precum cele din Edinburgh, Tokyo, Ierusalim sau Montreal. Festivalul Shakespeare s-a extins treptat, în timp și în spațiu, adresându-se unor categorii din ce în ce mai largi de public, acoperind din ce în ce mai multe zone unde prezintă spectacolele invitate și proiectând opera marelui Bard în eternitate. Așadar, titlul ediției curente, Planeta Shakespeare, se înscrie într-o ordine firească, spectacolele aduse în cadrul ediției din 2018 reprezentând toate continentele pământului.

Festivalul Internațional Shakespeare este organizat de Teatrul Național ”Marin Sorescu” și Fundația Shakespeare, susținut de Municipiul Craiova prin Consliul Local Municipal, cofinanțat de Consiliul Județean Dolj, Ministerul Culturii și Identității Naționale și Institutul Cultural Român.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

3 Comentarii

  1. Frumos ! Doamne ajuta ca ne putem bucura de teatru ! Felicitări Craiova pentru acest eveniment remarcabil !

  2. Ce are „identitatea nationala” cu Shakespeare???
    Festival de teatru in limba romana cu romanii din jurul Romaniei nu se putea???

  3. Vazut dinspre Bulzesti, Shakespeare pare cel mai inspirat dramaturg din lume…
    “Shakespeare a creat lumea în şapte zile.
    În prima zi a făcut cerul, munţii şi prăpăstiile sufleteşti
    În ziua a doua a făcut rîurile, mările, oceanele
    Şi celelalte sentimente –
    Şi le-a dat lui Hamlet, lui Iulius Caesar,
    lui Antoniu, Cleopatrei şi Ofeliei,
    Lui Othelo şi altora, Să le stăpînească, ei şi urmaşii lor,
    În vecii vecilor.
    În ziua a treia a strîns toţi oamenii
    Şi i-a învăţat gusturile:
    Gustul fericirii, al iubirii, al deznădejdii,
    Gustul geloziei, al gloriei şi aşa mai departe,
    Pană s-au terminat toate gusturile.
    Atunci au sosit şi nişte indivizi care întîrziaseră.
    Creatorul i-a mîngîiat pe cap cu compătimire,
    Şi le-a spus că nu le rămîne de cît să se facă
    Critici literari
    Şi să-i conteste opera.
    Ziua a patra şi a cincea le-a rezervat rîsului.
    A dat drumul clovnilor
    Să facă tumbe,
    Şi i-a lăsat pe regi, pe împăraţi
    Şi pe alţi nefericiţi să se distreze.”(…)

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.