TOUCH ME NOT, lansat în cinema la prestigiosul MoMA din New York

După un turneu internațional impresionant în marile festivaluri de film ale lumii și un circuit intens de lansări în cinematografele din Europa, controversatul câștigător al Ursului de Aur la Berlinale, inovatorul film TOUCH ME NOT (de Adina Pintilie) a fost lansat în cinema în Statele Unite pe 11 ianuarie 2019, la prestigiosul MoMA – Muzeul de Artă Modernă din New York, în cadrul exclusivistului program cu tema The Politics of Intimacy (care are loc între 10 și 17 ianuarie).

Cele 7 proiecții beneficiază de prezența regizoarei Adina Pintilie și a actorilor Gritt Uhlemann și Christian Bayerling și vor fi urmate de o serie de discuții care vor aborda atât tematica filmului, care explorează, într-un mod cu totul neconvențional, noțiunile curente de frumusețe, atracție, dorință, cât și forma sa experimentală, în orice caz neobișnuită, care îl apropie de instalația video și performance. Evenimentele sunt curatoriate de influentul promotor cultural și critic de film Rajendra Roy, șeful programului de film de la MoMA, și se vor derula și cu sprijinul ICR New York.

MoMA este unul dintre cele mai importante muzee de artă ale lumii și un influent promotor al libertății de expresie. În colecțiile sale sunt păstrate operele unor artiști emblematici precum Van Gogh, Picasso, Brâncuși, Andy Warhol, Marina Abramovic, printre mulți dintre cei care au transformat felul în care înțelegem astăzi arta.

Filmul a fost primit cu entuziasm de presa americană și de cei mai importanți critici din SUA. Prestigiosul THE NEW YORK TIMES tocmai a publicat o cronică excelentă a filmului:

„Ghidat de intuiție, emoție și interogare filosofică, Touch Me Not explorează ce înseamnă, cum este și de ce e important să trăiești în interiorul unui corp. O experiență neliniștitor de intensă, uneori dificil de confruntat, apoi și mai dificil de uitat. (…) O meditație despre natura corporalității care examinează puzzle-urile și paradoxurile intimității, reușind nu doar să transceandă categoriile normative legate de gen și sexualitate, ci și să pună în discuție, într-un mod impresionant, înseși limitele limbajului cinematografic, să pătrundă dincolo sau măcar să conteste impenetrabila graniță stabilită de însuși ecranul de cinema.” (A.O. Scott)

Potrivit celebrei publicații THE HOLLYWOOD REPORTER (link review), TOUCH ME NOT este „un tur de forță captivant. O explorare a sexualității care deschide noi orizonturi. Frapant prin inteligență, siguranță de sine și originalitate.” (Deborah Young)

CRITERION (link review), editorul celei mai importante colecții de filme clasice și contemporane, numește TOUCH ME NOT: „Una dintre marile descoperiri ale anului 2018.”

Conform INDIEWIRE, TOUCH ME NOT este: „de un umanism radical, (…) un film imposibil de clasificat, (…) o curajoasă explorare a relației complicate (și adesea înstrăinate) pe care care o avem cu propriile noastre corpuri.”

TOUCH ME NOT va avea premiera oficială în cinematografele din România începând cu 15 martie, urmând să fie lansat în alte peste 25 de țări pe parcursul anului 2019.

În contextul lansării cinematografice în SUA, MoMA găzduiește dezbaterea publică TOUCH ME NOT—The Politics of the Body (Politicile Corpului), care oferă publicului oportunitatea de a participa la o conversație extinsă cu protagoniștii filmului. Christian Bayerlein și Grit Uhlemann, pasionați activiști pentru drepturile persoanelor cu dizabilități, alături de autoarea filmului Adina Pintilie și producătoarea Bianca Oana, vor discuta cu publicul american despre subiectele sensibile și de actualitate explorate în film. Prezența echipei filmului la MoMa este posibilă datorită sprijinului oferit de Institutul Cultural Român din New York.

„Corpul nostru, intimitatea, sexualitatea sunt aspecte atât de importante ale vieții și identității noastre, totuși ne este atât de greu să vorbim despre ele, fiind înconjurate de atâtea tabu-uri și blocaje. TOUCH ME NOT este o invitație la dialog,” spune cineasta Adina Pintilie. „Te invită pe tine, spectatorul, să îți pui la îndoială propriile idei despre intimitate, sexualitate, corp, să fii curios despre Celălalt, care e diferit de tine, și să-ți exerciți capacitatea de empatie, de a te pune în <pielea> Celuilalt.”

Dezbaterea publică TOUCH ME NOT—The Politics of the Body va avea loc la MoMA pe 12 ianuarie 2019 și va crea un spațiu de dialog deschis despre subiecte precum: granițele personale, corpul ca un „câmp de luptă” al ideologiilor, alteritatea, intimitatea și dizabilitatea, fluiditatea genurilor, frumusețea non-normativă, libertatea personală.

Prin controversa intensă pe care a stârnit-o chiar de la premiera mondială de la Berlinală, unde a câștigat Ursul de Aur și Premiul pentru Cel mai Bun Lungmetraj de Debut, TOUCH ME NOT deschide un spațiu de auto-reflexivitate, trecând dincolo de cinema, în zona dezbaterii publice, și devenind mai mult decât un film: o experiență transformativă. Expunerea extinsă a filmului în festivaluri, alături de lansarea sa în săli de cinema din întreaga lume – evenimente pentru care filmul călătorește alături de protagoniștii-cheie cu sprijinul Institutului Cultural Român și al Uniunii Cineaștilor din România – oferă o platformă solidă pentru dezvoltarea acestui dialog activ cu publicul internațional.

Manekino Film, producătorul și distribuitorul filmului în România, își propune să aducă acest spațiu de dezbatere, auto-reflexivitate și empatie și în țara noastră, printr-o serie de proiecții-eveniment însoțite de dezbaterile „TOUCH ME NOT – Politicile corpului”, programate pentru luna martie a acestui an.

Cu muzică semnată de legendara trupă Einsturzende Neubauten, cu o distribuție mixtă de actori profesioniști și non-profesioniști, TOUCH ME NOT aduce laolaltă protagoniști din întreaga Europă: Laura Benson (Marea Britanie/Franța), Tómas Lemarquis (Islanda/Franța), Christian Bayerlein (Germania), Grit Uhlemann (Germania), Hanna Hofmann (Germania), Seani Love (Marea Britanie/Australia), Irmena Chichikova (Bulgaria), Dirk Lange (Germania). Imaginea este semnată de George Chiper Lillemark (România), designul de sunet de Dominik Dolejsi (Cehia), compozitor: Ivo Paunov (Bulgaria), scenografia: Adrian Cristea (România), costume: Maria Pitea (România).

Laura Benson, actriță franceză de origine britanică și profesoară de actorie la celebrul studio parizian Atelier international de théâtre Blanche Salant, a lucrat cu regizori celebri precum Stephen Frears, Alain Resnais, Robert Altman, Jacques Doillon.

Tómas Lemarquis, actor de origine islandezo-franceză, — cunoscut pentru rolurile sale din filme de autor europene precum multi-premiatul NÓI ALBÍNÓI (2003), dar și din super-producții holywoodiene precum X-MEN: APOCALYPSE, BLADE RUNNER 2049 sau SNOWPIERCER —, și explorator al diferitor practici șamanice și terapii alternative, procesul său de dezvoltare personală combinând cercetarea spirituală cu experimentarea artistică.

Absolventă a UNATC București, Adina Pintilie este o tânără regizoare de film premiată de festivaluri prestigioase din întreaga lume. La granița dintre ficțiune, documentar și artele vizuale, filmele sale sunt o apariție distinctă în peisajul cinematografic românesc, distingându-se printr-un stil vizual profund personal, experimente curajoase în limbajul cinematografic și explorarea fără compromis a psihologiei umane. Mediu-metrajul său DON’T GET ME WRONG (produs de Aristoteles Workshop), a avut premiera mondială în competiția oficială Locarno 2007, a fost selecționat și premiat în peste 50 festivaluri internaționale, printre care: IDFA, Salonic, Montpellier, Trieste, Namur, Munchen, Moscova, Sarajevo, Varșovia.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

2 Comentarii

  1. TOUCH ME NOT, in traducere libera NU MA TRAGE DE TATE, este o mizerie cinematografica apreciata de dezaxati. Nu mai promovati asemena orori!

  2. Un comentariu perfect. Pentru ca sa-si faca un nume, cineastii romani sunt capabili de orice aberatie. Cu cat socheaza mai mult, cu atat li se pare ca sunt mai „opened minded”.Penibil si gretos.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.