Marți a făcut valuri în toată media și în spațiul virtual informația că noul ministru de Finanțe, Dan Vîlceanu, nu știe cât este salariul minim net. Însă nu a fost singura chestiune despre care oficialul guvernului n-a avut habar. Rugat să spună câte scanere active sunt un vămile țării și la cât se ridică evaziunea fiscală în portul Constanța, Vîlceanu nu a știut să răspundă. ”Este o discuție mai veche asta cu scanerele care funcționează și nu funcționează. În Parlament se află un proiect de lege privind înființarea Autorității Vamale. Și cred că asta e o soluție. Întotdeauna când a fost vorba de investiții, de sume necesare pentru desfășurarea activității din vamă, sumele n-au ajuns pentru desfășurarea activității”, a spus Vîlceanu când a fost întrebat de câte scanare active sunt în vămile din România. Jurnalistul a fost insistent și l-a mai întrebat încă o dată: ”Și totuși, ne puteți spuneți câte scanere active sunt în vamă?” ”Nu, o să cer o informare”, a răspuns ministrul. La fel a răspuns când a fost întrebat despre evaziunea în portul Constanța. ”O să cer o informare. Nu am în acest moment nicio informație”, a declarat Vîlceanu.
Povestea scanerelor din vămi este una emblematică pentru modul cum statul, adică politicienii și autoritățile, își bat joc de o idee extraordinară, culmea, invenție a unui român, dar care este lăsată de izbeliște pentru că interesele sunt opuse bunului mers al societății (e un clișeu, dar asta e realitatea). Întrebat cum face consolidarea bugetară, Vîlceanu a recurs la placa tocită a politicianului român și anume prin creșterea veniturilor la buget. Or, una dintre aceste creșteri ar putea veni de la repararea scanerelor și punerea loc în funcțiune.
Roboscanerele, cele mai performante sisteme de scanare a cargo-urilor, invenție a unui cetățean român, zac nefolosite în vămile din România de câțiva ani din cauza unor probleme de natură juridică apărute înainte de demararea procedurii de achiziție pentru servicii de manipulare, se arată într-un document recent de la Ministerul Finanțelor. În cursul anului 2020 a fost finalizată documentația de atribuire pentru inițierea, derularea și încheierea procedurii de achiziție pentru servicii de manipulare (service/mentenanță/reparații/verificare/întreținere) pentru sistemele mobile de control vamal nedistructiv pentru trailere și containre, sisteme de tip MIS/ROBOSCAN. Inițierea procedurii de achiziție nu a fost posibilă anul trecut din cauza identificării unor aspecte de natură juridică necesar a fi soluționate anterior demarării procesului de achiziție, respectiv amendarea Protocolului de asociere privind realizarea achiziției comune pentru activitatea vamală nr. A_APS 5561/19.05.2017, prin modificarea și completarea cu Actul Adițional 1 nr. A_APS 12116/03.12.2020.
În prezent, documentele aferente procedurii de achiziție având ca obiect servicii de manipulare pentru echipamentele de control vamal nedistructiv (mentenanță, reparații, casare) prin încheierea unui acord cadru au fost refăcute și avizate de către toți ordonatorii de credite participanți la asociere, fiind în curs de aprobare, urmând a se iniția procedura de achiziții publică, și, în funcție de oferta care se va depune, se vor reoperaționaliza doar acele echipamente/sisteme care nu au depășit durata normală de funcționare.
În situația în care echipamentele de control nedistructiv nu pot fi utilizate, în vederea asigurării îndeplinirii atribuțiilor de control la trecerea frontierei, la nivelul structurilor vamale au fost luate o serie de măsuri care au vizat, printre altele, și suplimentarea numărului de personal ccu atribuții de control, intensificarea acțiunilor echipelor canine și a echipelor mobile, precum și implementarea de acțiuni comune de control împreună cu alte structuri/instituții cu atribuții în combaterea fenomenului de evaziune fiscală/vamală și criminalitate transfrontalieră. Acum, este utilizat pentru controlul vamal nedistructiv al mijloacelor de transport marfă un sistem fix în cadrul Biroului vamal de frontieră Constanța Sud.
România deține 15 sisteme mobile pentru controlul vamal nedistructiv în cadrul birourilor vamale de frontieră al mijloacelor de transport marfă și containerelor tip Roboscan/MIS, aflate în dotarea Unității Nucleare a ANAF – Direcția Generală a Vămilor. Dar acestea sunt nefuncționale și deținute, fără drept de utilizare, în baza Autorizației de deținere nr. VG 2002/2019, eliberate de Comisia Națională de Control a Activităților Nucleare. Potrivit prevederilor legale în domeniul nuclear, utilizarea, respectiv deținerea, echipamentelor emițătoare de radiații ionizate se poate efectua doar în baza unei Autorizații de Utilizare, respectiv Autorizații de Deținere, emise de CNCAN. Una dintre condițiile tehnice necesară a fi îndeplinită pentru obținerea autorizației este asigurarea serviciilor de manipulare (întreținere, verificare, reparare) de către operatorii acreditați de CNCAN. Lucrările de întreținre pentru cele 15 sisteme mobile pentru controlul vamal nedestructiv al mijloacelor de transport marfă și containerelor tip Roboscan/MIS, aflate în dotarea Unității Nucleare a ANAF – Direcția Generală a Vămilor, au fost asigurate, în perioada 2014-2016 de către compania MB Telecom, deținută de Mircea Tudor, creatorul acestor Roboscanere, în baza unui acord cadru și a contractelor subsecvente încheiate. Ca urmare a constatărilor reprezentanților Curții de Conturi consemnate în raportul de audit financiar și în procesul verbal de constatare, în data de 2 august 2017 acordul menționat a încetat prin acordul părților. Astfel, începând cu ultimul trimestrul al anului 2017, sistemele nu mai sunt utilizate.
Pentru asigurarea serviciilor de manipulare, ANAF a inițiat și derulate, în anul 2019, două proceduri de achiziție care au fost anulate, deoarce ofertele au fost declarate neconforme. După cum s-a spus mai sus, în 2020 a fost inițiată a treia procedură pentru achiziția de manipulare însă au apărut cele probleme juridice.
România deține 5 bucăți Roboscan 1M, an de fabricație 2008, 7 bucăți Roboscan 1MC, an de fabricație 2010 și 2012, și 3 bucăți
Autospeciale cu sistem de examinare a autovehiculelor grele, cu radiații gamma, Mobile Imaging System – MIS tip Rapiscan 4200 – producător Rapiscan Security Products, SUA MIS, an de fabricație 2003. Aceste echipamente au constituit un element important în strategia autorităților de combatere a traficului ilicit cu diverse bunuri, inclusiv cu țigări. Aparatele pe care statul a cheltuit peste 12 milioane de euro zac în vămi, la Iași (5 scanere), Constanța (2 scanere), Galați (2 scanere), Timiș (2 scanere), Dolj și Cluj (un scaner) . Încă un scaner se află la Direcția Vamală București.
Pentru că acestea nu funcționează, piața neagră lovește în bugetul României. „Contrabanda şi implicaţiile grave ale fenomenului nu doar la nivel economic, prin prejudicierea bugetului, dar şi asupra societăţii încep să fie din ce în ce mai vizibile, cu toate că piaţa neagră se află în scădere. Devine evident pentru publicul larg că a face contrabandă cu produse din tutun nu reprezintă o activitate economică obişnuită la graniţele ţării, ci o infracţiune gravă, care ţine de crima organizată, de traficul de persoane, de arme sau droguri. Într-un context geopolitic complex şi în condiţiile în care România are a doua cea mai extinsă graniţă externă a Uniunii Europene, după Finlanda, este nevoie cu atât mai mult de coordonarea eforturilor de combatere a contrabandei într-o Strategie la nivel naţional, care să cuprindă toţi factorii de decizie asupra sectorului tutunului” a declarat Adrian Pirau, Head of Sales & Operations, Imperial Tobacco Distribution Romania.
Mircea Tudor este administratorul MB Telecom LTD SRL și omul care a stat în spatele ideii de scaner pentru transporturi cargo, fie că este vorba despre camioane, containere sau avioane. Tudor și alți cercetători români au câstigat de trei ori, în 2009, 2013 și 2014, Marele Premiu la Salonul Internațional de Invenții de la Geneva. De asemenea, cercetătorii români au câștigat 17 premii speciale, 18 medalii de aur, 8 de argint și ale 4 de bronz. Despre scanerul premiat la Geneva în 2009, Tudor afirmă că a fost o idee încă din 2001, atunci când a fost organizată o competiție pentru securizarea vămilor. „Ne-am asociat cu o firmă mare din Los Angeles și i-am convins să vinăîin România, să ne unim foțele. Am făcutîin 2002 două scanere, în 2003 Banca Mondială a suplimentat comanda cu încă unul, în 2004 am mai făcut unul pentru Letonia. Și, tot învățând, ne-am gândit să-l facem altfel decât ceilalți: fără operator, fără prezența umana. Le-am propus partenerilor din Los Angeles, ei au spus că sunt utopice ideile noastre, așa că am început singuri. Din 2004 până în 2008 am lucrat la scaner, iar în 2009 l-am expus”, a declarat recent Mircea Tudor de Hotnews.ro.
Roboscan este de fapt o scanare radioactivă, cu raze gama, care poate să ofere soluții de securitate integrate pentru vămi și aeroporturi, în vedere detecției explozibililor și narcoticelor. Razele acestea sunt scăzute și nu pun în pericol sănătatea celor din jur. De asemenea, firma mai produce și echipamente dotate cu scanarea cu raze X pentru bagaje, colete și mărfuri, detectori de contrabandă, echipamente examinare a documentelor și a probelor criminalistice. Roboscan 1M este primul scaner telecomandat din lume, existența acestei telecomenzi făcând Roboscanul unic.
Acesti nenorociti confunda TARA, cu partidul lor de banditi,isi pun chelneri,soferi,modele de dat din buric in functii,iar specialistii sunt ingnorati,isi iau lumea in cap, considera tara mosia lor !
Contarabanda infloreste,un Vilceanu habar nu are pe ce lume triaeste,luat cu furca de catre un asa zis premier coplesit de a face daruri si a da mita prin functiile in stat,serioase si cu rapsundere ,de care isi bate joc acest corcit afacerist despre car enu se stie d eunde aparut-din spumele gecii rosii a lui Ficusul @rezist!
„ANAF a inițiat și derulate, în anul 2019, două proceduri de achiziție care au fost anulate, deoarce ofertele au fost declarate neconforme. După cum s-a spus mai sus, în 2020 a fost inițiată a treia procedură pentru achiziția de manipulare însă au apărut cele probleme juridice.”_ANAFUl aceasta oficina securista ,securisti ce au acparat ei sistemele de control si manipulare, ar evreun interes sa combata traficul cu tigari si narcotice?Nu ei au umplut tara de pachete de droguri plutind pe plajele marii negre ?”probleme juridice”-nu au juristi,nu stiu legile ,sau ce?nu au bani sa plateasca „juridicele”?Nu vor, astia care cred ca Romania e a lor ,sacii de bani si distrugerea.Politici ,functionari infecti,platiti cu miliarde si sunt tufe sau fac pe tufele!