„Legea pieţei”: corporaţii, şomaj, relocare, globalizare, pace!

La loi du marché / Legea pieţei, filmul prezentat anul trecut în Competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes şi triplu nominalizat anul acesta la Premiile César, va avea premiera în România pe 26 februarie. Distribuit de Independenţa Film. Thierry (jucat de actorul Vincent Lindon) este un om obişnuit. Are 51 de […]

„Legea pieţei”: corporaţii, şomaj, relocare, globalizare, pace!

La loi du marché / Legea pieţei, filmul prezentat anul trecut în Competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes şi triplu nominalizat anul acesta la Premiile César, va avea premiera în România pe 26 februarie. Distribuit de Independenţa Film. Thierry (jucat de actorul Vincent Lindon) este un om obişnuit. Are 51 de […]

La loi du marché / Legea pieţei, filmul prezentat anul trecut în Competiţia oficială a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes şi triplu nominalizat anul acesta la Premiile César, va avea premiera în România pe 26 februarie. Distribuit de Independenţa Film.

Thierry (jucat de actorul Vincent Lindon) este un om obişnuit. Are 51 de ani şi o viaţă întreagă dedicată unei companii care brusc a decis că nu mai are nevoie de el, pentru că şi-a relocat producţia într-o ţară cu mână de lucru mai ieftină.

Legea pieţei, un film politic

Pentru a-şi găsi un loc de muncă la vârsta lui, Thierry trebuie să treacă prin nişte încercări cel puţin umilitoare: cursuri de recalificare inutile, interviuri prin Skype, celebrele, de-acum, “sesiuni de coaching” etc. Toate par menite să-l “scape” de vechea sa identitate şi să-i ajusteze respectul faţă de sine, în numele reeducării, pentru a se potrivi noului sistem tehnocratic neoliberal.

Filmul urmăreşte eforturile acestui bărbat până când, în sfârşit, reuşeşte să-şi găsească un job. Acesta constă în supravegherea propriilor săi colegi de muncă şi vine la pachet cu o serie de dileme morale pe care Thierry trebuie să le soluţioneze cumva. Poate accepta orice compromis impus de şefii săi doar ca să-şi păstreze nou job obţinut cu greu?

Vincent Lindon, supraveghetor într-un mare magazin

Regia este semnată Stéphane Brizé (Not Here to Be Loved, Mademoiselle Chambon, A Few Hours of Spring), iar personajul principal este interpretat de actorul francez Vincent Lindon (La moustache, Anything for Her, Dragon Hunters, Welcome). La loi du marché reprezintă a treia colaborare a actorului cu regizorul Stéphane Brizé, după Mademoiselle Chambon şi A Few Hours of Spring.

Filmele mele au avut tot timpul de-a face cu viaţa privată, fără a evidenţia comportamentul în mediul social. De data aceasta am vrut să subliniez brutalitatea mecanismelor şi a schimbărilor care dictează în ziua de azi, aşezând omul, cum e cazul acestui şomer trecut de prima tinereţe, faţă în faţă cu violenţa societăţii în care trăim azi”, afirma regizorul Stéphane Brizé.

Scenă din film

New York Film Festival prezintă astfel La loi du marché: “Noua noastră realitate economică văzută dintr-o perspectivă puternică şi profund tulburătoare”.

Întrebat dacă filmul său poate fi considerat unul politic, Stéphane Brizé a răspuns: “E politic în sensul organizării polis-ului, cetăţii. Am luat exemplul unui bărbat care şi-a dedicat timpul şi energia unei companii la care a lucrat 25 de ani de zile. Companie care brusc decide că nu mai are nevoie de serviciile sale. Deoarece acţionarii s-au hotărât să scoată produsul respectiv la un preţ mai mic, cu forţă de muncă mai ieftină, în altă ţară. Acest om nu a rămas fără slujbă din cauză că nu şi-a făcut treaba ca lumea. A rămas fără loc de muncă deoarece, undeva, nişte oameni au vrut să facă bani mai mulţi. Thierry suferă consecinţele faptului că nişte acţionari au vrut să-şi mărească conturile din bănci. El este omul din spatele cifrelor pe care statisticile despre şomaj ni le prezintă zilnic. Acestea ocupă două rânduri într-un articol de ziar, însă în spate stau adevărate tragedii”.

Dilemele morale macină personajul

În ziua de azi, munca a devenit o marfă destul de rară, este de părere regizorul. “Cam ca şi apa. Iar companiile au ajuns să dispună de o putere foarte mare în acest sens. Una este ca un business să facă bani. Şi alta e ca firma să-şi abuzeze fizic şi psihic angajaţii pentru asta. Dacă o companie este sănătoasă, relaţiile dintre aceasta şi angajaţi sunt armonioase. Dacă firma se poartă dictatorial, atunci angajatul devine simplă carne de tun”.

Premiera filmului în România coincide cu ziua decernării Premiilor César.

Gala Premiilor César 2016 va avea loc tot pe 26 februarie (ziua premierei La loi du marché / Legea pieţei în România) la Théâtre du Châtelet din Paris.

Vincent Lindon a primit Premiul de interpretare la Cannes pentru rolul din Legea pieţei

Independenţa Film a difuzat şase pelicule pe lista de nominalizări. Pe două dintre ele le-aţi putut urmări deja anul trecut: Dheepan şi Le Tout Nouveau Testament. Două rulează chiar acum în cinema: Youth şi La Tête haute. Filmul Trois souvenirs de ma jeunesse, care a acumulat nu mai puţin de 11 nominalizări, va intra în cinematografe din 6 mai.

La loi du marché / Legea pieţei / The Measure of a Man a fost nominalizat la trei secţiuni: Cel mai bun film, respectiv Cea mai bună regie: Stéphane Brizé şi Cel mai bun actor: Vincent Lindon.

Din filmografia regizorului Stéphane Brizé amintim:

Christophe Rossignon, Stephane Brize şi Vincent Lindon pe covorul roşu la Cannes

A Few Hours of Spring (2012), peliculă cu 4 nom nalizări la Premiile César 2013: Cel mai bun regizor, Cel mai bun actor: Vincent Lindon, Cea mai bună actriţă: Helene Vincent, Cel mai bun scenariu original: Stéphane Brizé, Florence Vignon

Mademoiselle Chambon (2009) a fost distins cu Premiul César 2010 pentru Cea mai bună adaptare, semnată de Stéphane Brizé şi Florence Vignon, după ce fusese nominalizat şi la categoriile Cea mai bună actriţă: Sandrine Kiberlain, şi Cea mai bună actriţă în rol secundar: Aure Atika

Among Adults (2007).

Not Here To Be Loved (2005) a fost şi de trei ori nominalizat al Premiile César 2014: Cel mai bun actor Patrick Chesnais, Cea mai bună actriţă Anne Consigny şi Cel mai bun actor într-un rol secundar: Georges Wilson.

Hometown Blue (1999)

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.