Se semnează cel mai mare contract din istoria CNAIR: 6,62 miliarde lei pentru Lotul Meseș.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat marți, printr-un scurt mesaj video pe canalul său de TikTok, că la finalul acestei săptămâni va fi semnat contractul pentru ultimul lot al Autostrăzii Transilvania (A3) care mai aștepta să intre în execuție. Este vorba despre sectorul Poarta Sălajului – Nușfalău, în lungime de 41 de kilometri, care include și tunelul Meseș – viitorul cel mai lung tunel de autostradă din România.
Contractul are o valoare de 6,62 miliarde de lei fără TVA (peste 1,3 miliarde de euro), devenind astfel cel mai mare contract atribuit vreodată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Lucrările vor fi realizate de asocierea turcă Makyol – Ozaltin, selectată prin licitație publică încă din noiembrie 2024. Licitația a fost însă contestată, iar contractul a fost blocat timp de mai multe luni. Curtea de Apel București a respins definitiv toate contestațiile în martie 2025, permițând astfel demararea proiectului. „La sfârșitul acestei săptămâni vom semna ultimul lot și cel mai valoros ca sumă de pe Autostrada Transilvania. […] Autostrada Transilvania este una dintre cele mai importante autostrăzi din România și trebuie finalizată în anii următori”, a declarat Grindeanu.
Un lot dificil, cu termene ambițioase
Contractul prevede un termen total de finalizare de 78 de luni – 18 luni pentru proiectare și 60 de luni pentru execuție. Lotul este considerat unul dintre cele mai dificile din punct de vedere tehnic din întreaga rețea rutieră românească. Pe lângă tunelul Meseș, care va avea două galerii unidirecționale însumând 5,78 kilometri, constructorul va trebui să realizeze și 65 de viaducte, poduri și pasaje, cu o lungime totală de aproximativ 13 kilometri.
Ultimul obstacol administrativ a fost depășit
Semnarea acestui contract înseamnă că toate tronsoanele Autostrăzii Transilvania aflate între Nădășelu și Biharia vor fi în sfârșit în faza de execuție. Printre acestea se numără și lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș, lung de 26 km, unde lucrează antreprenorul român Construcții Erbașu. Acesta are termen până în vara lui 2026 să finalizeze lucrările, inclusiv viaductul peste lacul de acumulare Suplacu de Barcău (1,8 km), parte a unui tronson abandonat de compania americană Bechtel în urmă cu mai bine de un deceniu.
O promisiune reluată
Autostrada Transilvania, proiect început în anii 2000, a fost timp de aproape două decenii afectată de sincope, rezilieri de contracte și licitații reluate. Finalizarea lotului Meseș ar marca un pas major spre închiderea unui traseu strategic ce leagă Clujul și centrul țării de granița cu Ungaria, printr-o rută rapidă și sigură.
Totul pentru Ardeal! Numai acolo investitii, autostrazi….oare de ce? In partea sud nimic?
Autostrada Sudului : Bucuresti -Rosiori – Craioava ….cand ???
Mai bine cauți despre fiecare proiect in parte, sunt întârzieri mari, e adevărat, dar în principiu cel mai profitabil pentru străinii care vin în țară e să producă în Ardeal, fiind și cea mai buna infrastructura rutieră în mare parte, deci se iese repede din țară. In momentul in care vom termina prima autostradă care să traverseze munții și vom avea un sistem rutier cat de cat ok pentru fiecare regiune a țării vor veni investitorii și aici