Sugestive măşti, flori şi umbre în pictura lui Cristian Sida
La finele anului trecut s-a deschis sezonul cultural la Pôle Culturel de Drusenheim (Strasbourg), anul acesta fiind început în forță. Creaţiile artistul vizual Cristian Sida vor fi expuse în capitala Austriei, începând din această săptămână. Vernisajul va avea loc joi, 25 ianuarie, în prezența expozanților: Loreta Sttats și Cristian Sida.
Expoziția este organizată de Galeria Kunst Klinger în colaborare cu galeria Silverfineart din Viena. Aceasta e prima expoziție din 2018 a galeriei inaugurate în luna noiembrie 2017. Galeria deschisa de Fabio Gianesi (de la Albertina Museum) și Ana Maria Altmann (fost curator la Muzeele Belvedere și Albertina din Viena) are în portofoliu și alți artiști români activi în spațiul cultural austriac, precum Silviu Orăvitzan, Ioan Nemțoi, Dacian Andoni.

Cristian Sida este unul din cei mai în vogă artiști vizuali români contemporani, cu zeci de expoziții în țară și străinătate la activ. Pe lângă numeroase expoziții și prezențe în galerii franceze, în urmă cu trei ani a finalizat o serie de picturi murale monumentale care colorează clădirile din Mericourt, în Regiunea Nord Pas de Calais, în cadrul unui proiect al Muzeului Louvre/ Lens. În 2012 a fost invitat de onoare al orașului francez Saint-Lô, pentru a realiza o lucrare monumentală de 12 metri pentru Primărie, în cadrul Festivalului Internațional Taches-Taches.
Artistul este, de mai mulți ani, pe jumătate rezident în Franța unde participă la proiecte de anvergură. De asemenea, a susținut, ca lector invitat, mai multe conferințe de artă la Université Paris 8 și la École Supérieure d’Art de Lorraine (Metz).
Anul trecut, Cristian Sida a obținut Premiul Excelenței în Cultură ”Eugen Todoran” pentru Științe Umaniste și Arte, oferit de comunitatea academică și Academia Română, filiala Timișoara, dar și Premiul ”Primus Inter Pares” la Salonul Anual al Uniunii Artiștilor Plastici din Timișoara, iar în 2016 a fost recompensat cu Premiul pentru Pictură al Uniunii Artiștilor Plastici din România, în cadrul Salonului Național de Pictură, ediția 2015.

Doctor în arte vizuale, cu studii la Panteon Sorbonne Paris 1, Cristian Sida, francofil declarat, este conferențiar la Facultatea de Arte și Design din cadrul Universității de Vest Timișoara.
La Galeria Kunst Klinger artistul expune 10 picturi.
”Cineva m-a întrebat «de ce culoare?» Pentru că ea m-a ales pe mine! Eu doar voiam să desenez liniștit”, declară artistul.
Nu în ultimul rând, la Viena, Cristian Sida va începe pregătirea unui nou album de artă, cu intervenții pe fotografiile Verei Brandner din Innsbruck. Albumul urmează să fie finalizat la mijlocul verii. De asemenea, artistul mai pregătește o expoziție care va avea loc la Paris, programată pentru toamna acestui an.
Patru expoziţii de artă contemporană la Fabrica de Pensule din Cluj
Norbert Costin: Glacier (Equilibrium Line Altitude)

Deschisă în luna decembrie a anului trecut, expoziţia lui Norbert Costin de la Plan B, curatoriată de Ciprian Mureşan, poate fi vizionată până în 17 februarie.
“Ca să nu se învîrtă în cerc, artistul e nevoit să caute metode noi de lucru, față de cele clasice, care creează școli, curente, mode, ducând doar către drumuri împotmolite.
Documentând și împrumutând procese naturale, observând cum dinamica reliefului e influențată artificial, prin rezolvarea problemelor acumulării zăpezii în mediul urban de către autorități, Norbert Costin propune mai degrabă o gastronomie moleculară în locul tradiționalei bucătării”, afirmă Ciprian Mureşan.
Ne aflăm sub linia de demarcație a locului unde totul e stabil și înghețat în timp, sub “snowline”. Aici, prin acumulare, sedimentare, evaporare, stratificare, sub acțiunea timpului și influențate de schimbările de temperatură, reliefurile, obiectele, desenele create prin aceste procese ni se vor desfășura în expoziția de față ca niște reziduuri ale unei sfinte treimi natură-societate-individ.
“Blind date”. Lupta dintre abstracționismul academic și formalismul globalizat

În Lateral ArtSpace de la etajul I este deschisă, până în 3 februarie, expoziţia Blind Date, care, precum sugerează titlul, invită publicul la un eveniment (expoziție, discuții publice, performance etc), fără a face cunoscute anterior anumite informații, în special numele artiștilor implicați.
“Ne aflăm într-o atmosferă de confuzie totală pe scena de arta locală unde e posibil orice și oricînd, unde coabitează lejer postmodernismul și post-lucrări de artă modernă, unde abstracționismul devine kitsch (săracul Greenberg), împreună cu design-ul de mobilă (nordic și nostalgicul design comunist), totul, probabil ca reacție de revoltă la apariția unei școli figurative de succes, în care, dacă apare un personaj într-un tablou, eventual se uită curios la o gaură misterioasă. Orice linie, orice pată de culoare contează, dar, paradoxal, intenția lipsește de cele mai multe ori.
Prin lupta dintre părțile frontale ale unor sculpturi și cele din spatele acestora, lucrurile nu se vor lămuri prea mult, dar, poate, vom fi scoși puțin din această plictiseală totală”.
“From Within”

PILOT / clădirea din curte găzduieşte, tot până în 3 februrie, expoziţia From Within în care Flaviu Rogojan explorează lumea în care trăim printr-o perspectivă noclip.
În unele jocuri video, noclip mode este o comandă folosită de jucători prin care aceştia oferă caracterului din joc abilitatea de a merge în orice direcţie sau de a trece prin obiecte solide precum pereţi şi alţi jucători.
Flaviu Rogojan (1990) este artist și membru fondator al AiciAcolo Pop Up Gallery în Cluj-Napoca. A studiat artă contemporană și fotografie la Universitatea de Artă și Design, unde este în prezent student doctorand. Practica sa artistică nu e limitată la un singur mediu artistic. În expozițiile recente lucrările sale aduc în discuție subiecte cyberpunk și sci-fi.
“Sufragerie”

Denisa Niţă propune în spaţiul de artă RAFT, la etajul I, până în 31 ianuarie, expozitia Sufragerie, în cadrul Proiectului H.A.v.
Dacă te plimbi prin cartiere, o dată la câteva străzi vezi un fotoliu, o canapea, o saltea sau un scaun. Orașul se transformă într-o sufragerie imensă, dubioasă și zgomotoasă. Dacă am lua televizoarele abandonate și le-am pune în fața scaunelor scoase pe stradă, nu ne-am mai întoarce acasă.
Denisa Niţă s-a născut în Bucureşti, în 1993. Scrie şi fotografiază, în special despre scene urbane pe care le observă zi de zi. Scene banale sau violente, triste ori hilare, despre necunoscuţi pe care i-a văzut doar câteva secunde sau despre oameni pe care îi ştie de-o viaţă. Din 2014 textele îi apar în diferite publicaţii, cum ar fi Dilema Veche şi Sub25.
Proiectul de lungă durată H.A. (Hipster Art) propune sublinierea unui gen de artă, descoperit mai mult în mediul online, şi testarea acestuia într-un mediu aproape convenţional de expunere.
Expoziţia de Artă Naivă “Ludico e carnavalesco nell’universo rurale romeno”

În 27 ianuarie la ora 17:30, va fi vernisată, în Noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică din Veneţia, expoziţia Ludic şi carnavalesc în universal rural românesc, a artistului Ioan Măric.
La vernisajul expoziţiei, care va putea vizitată până în 17 februarie, vor vorbi Prof. Cristian Luca, Director adjunct al Institutului, şi pictorul Ioan Măric.
Publicul veneţian, italian şi internaţional va descoperi latura pitorească a universului rural românesc, zugrăvit de penelul artistului, considerat de critica de specialitate unul dintre cei mai talentaţi şi originali pictori naivi din România.
Lumea ţărănească din ţara noastră se dezvăluie prin aspectele ludice ale vieţii cotidiene şi, mai ales, prin jocurile şi tradiţiile momentelor de sărbătoare, clipe de bucurie şi de socializare pe care cultura tradiţională a ştiut să le păstreze şi să le transmită de la o generaţie la alta.
Prin marea lor vioiciune cromatică, dezinvoltă şi exuberantă, lucrările artistului figurează o lume bogată în tradiţii, plină de optimism şi cu un profund sens al apartenenţei comunitare. De remarcat, rafinamentul specific stilului lui Ioan Măric, talentul sigur şi demn de cea mai bună scoală de pictură, care asigură creaţiei sale un mare succes de public şi de critică în România şi în afara ei.
Ioan Măric este un artist autodidact care a obţinut în 2017 diploma în pedagogia artei la Universitatea Naţională de Artă “George Enescu” din Iaşi. Intensa lui activitate expoziţională numără peste 200 de expoziţii personale şi numeroase participări la expoziţii colective şi concursuri din diferite oraşe din Români şi din alte ţări, printre care merită menţionate Quinzaine culturelle franco–roumaine de la Palais de la Bourse din Strasburg (2006); Parlamentul European (Bruxelles, 2008, 2009 şi 2013); Bienala de Artă Naivă (Bruxelles, 2009–2010); Festivalul de Artă Naivă de la Verneuil-sur-Avre (2010)…
De-a lungul anilor, între 1968 şi 2017, Ioan Măric a expus constant în expoziţii de artă naivă din Arad, Bistriţa-Năsăud, Botoşani, Bucureşti, Costanţa, Dorohoi, Focşani, Galaţi, Iaşi, Piteşti, Ploieşti, Reşiţa, Satu Mare, Sibiu, Suceava, Târgu Mureş, Timişoara, Vaslui ş.a.
Artist multipremiat la nivel naţional şi internaţional, Ioan Măric a fost distins, printre altele, cu Premiul III la Salonul Internaţional de Artă Naivă de la Bucureşti (1969), Medalia de Aur la Expoziţia Internaţională de Artă Naivă de la Milano (1973), dar şi la Lugano (1974), sau Viareggio (1976).
Lucrările sale se găsesc în colecţii private şi în muzee de artă din România (Bacău, Baia Mare, Bistriţa-Năsăud, Brăila, Bucureşti, Cluj-Napoca, Costanţa, Craiova, Iaşi, Oradea, Piatra Neamţ, Piteşti, Ploieşti, Râmnicu Vâlcea, Reşiţa, Satu Mare, Sibiu…), dar şi din străinătate: Albania, Austria, Bulgaria, Canada, Elveţia, Franţa, Germania, Grecia, Israel, Italia, Japonia, Olanda, Polonia, Rusia, Spania, SUA, Ungaria.
“Consecvent cu sine însuşi, Ioan Măric a păstrat filonul genuin şi popular al artei sale. De-a lungul anilor a reuşit să-şi creeze un brand care a cunoscut un succes remarcabil în ţară şi în străinătate. Este o artă vie (…) Cultura tradiţională rămâne vie în România graţie lucrărilor unor persoane ca el”, scria Magda Cârneci.
Mazgaleli pentru copii inapoiati, prezentate ca opere de arta. Avem pictori si sculptori care expun si vand bine in strainatate. Dece nu-i prezentati pe aceia?