După ce trece pandemia, cred că jumătate din Economia românească se va afla în Piața Victoriei! Este una dintre opiniile exprimate de Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport, într-un interviu acordat cotidianul.ro. Hagiu vorbește, printre altele, despre situația în care se află transportatorii români, obligați să „tragă pe dreapta“, în timp ce firmele cu același profil, dar străine, își desfășoară activitatea nestingherite de pandemie. Ba chiar, ajutate de autoritățile nostre.

Transportatorii români șomează, străinii „operează“ cu forța noastră de muncă…Ce simți când stai să privești, legat de mâini și de picioare, că vecinu-ți joacă tontoroiul în propria-ți ogradă ?
Intervine acea frustrare, oarecum firească, atunci când constați că tu ești obligat să stai pe dreapta, că ai solicitări de transport, dar nu le poți onora, și asta, pentru că spre deosebire de țările din jurul nostru, autoritățile nu-și fac datoria. Și mă refer aici, în special, la Ministerul Afacerilor Externe, total dezinteresat de problemele economice care bat la ușa noastră, în principal din cauza lipsei de aport de capital la bugetul României în perioada următoare. Se pare că n-avem niciun fel de preocupare ca acele încasări cu care ne-am obișnuit anii trecuți din zona de transport mărfuri și pasageri să se mai realizeze. Va fi imposibil să repornim motoarele anul acesta. Cu un pas înaintea noastră sunt bulgarii, polonezii, iată și slovenii, foarte agresivi și persuasivi în a-și satisface clientela: nu contează că sunt muncitori români, că sunt expați…Ei caută soluții și prin autoritățile lor de stat, luptă și le găsesc. La Târnăveni, a fost o mobilizare de genul științifico-fantastic! Nu cred că s-a mai pomenit în România să pui la dispoziție atâtea autorități, atâtea mijloace și atâtea servicii, unei companii străine private care a venit în România în plină pandemie, la „cules” de forță de muncă pentru Uniunea Europeană. Totodată, trebuia să bată la ochi tuturor, inclusiv anumitor structuri din Ministerul de Interne, faptul că toată această operațiune s-a desfășurat noaptea. Iar argumentul că acei muncitori merg la lucru-n Slovenia, numai pentru a putea fi transportați de către o firmă slovenă care vine din zona galbenă și nu din zona roșie a pandemiei, ar fi trebuit să bată la ochi, iar pe firul scurt al acestei povești ar trebui determinat ceea ce eu în mod public am sugerat, că destinația finală ar fi Germania și s-a ales o firmă de transport din Slovenia, tot pentru a păcăli restricțiile impuse de relația cu zonele roșii. Și-aceasta este o chestiune extrem de interesantă și importantă!
Operațiune specială?
Una dintre cele mai importante artere din Târnăveni a fost blocată de la un capăt la altul, parcarea unui supermarket din acea zonă a găzduit adunarea românilor care urmau să plece la muncă, începând cu ora două și jumătate noaptea, la ora trei și jumătate autocarele au sosit, circulația autovehiculelor de mare tonaj a fost deviată, s-a interzis apropierea oricărui curios, tocmai de aceea pozele care mi-au parvenit de-acolo sunt făcute de la distanță. S-a dat consemn să nu se scoată vreun sunet, iar la patru și jumătate, tot locul era gol ! Mă întreb și eu, cum a fost posibil ca aproximativ 500 de persoane să fie îmbarcate într-un timp atât de scurt, în condițiile în care discutăm de măsuri de protecție, de distanțare socială, în condițiile în care la noi ar trebui să fie un loc gol între două locuri ocupate … Sunt foarte multe semne de întrebare, dar nu ne mai miră nimic, pentru că știm exact cu cine avem de-a face și în ce țară trăim.
S-au șters prin dos cu ordonanța…
Dincolo de ordonanță, e vorba de o chestiune de principiu, de moralitate. Dincolo de problemele economice, care la prima vedere, n-ar fi, să spunem, foarte-foarte mari…Eh, zece autocare românești, în loc să facă transport și să rămână banii-n țară, și-au făcut treaba slovenii. Nu pare ceva esențial, însă s-a creat un precedent, România fiind îngenuncheată în ultimele două luni pentru astfel de situații. În contextul în care Ungaria sau Austria ne-au restricționat la maxim orice operațiune, chiar și-n tranzit , iar noi suntem extrem de deschiși pentru „ceilalți”, nu pentru capitalul autohton, nu pentru interesul național.
Aveți vreo punte de comunicare, totuși?
Noi comunicăm foarte bine cu Ministerul Transporturilor. Ministrul Transporturilor a fost alături de noi, însă nu poate substitui activitatea altora din guvern. Am avut un dram de noroc că am avut cu cine rezolva chestiuni punctuale, însă nu se pot rezolva chestiuni ce țin de Interne sau Externe…
Dar o discuție ca de la ministru la ministru, ca de la coleg la coleg n-a avut loc ?
Vă pot informa c-a avut loc, iar ministrul Transporturilor s-a opus intrării în țară a acestor autocare ce au preluat grupurile de români. A fost singurul!
Cine profită din toată afacerea asta?
Din povestea asta, cu exodul organizat al românilor spre țările de unde au fost expediați în primele zile ale epidemiei și care acum și-au dat seama că nu se poate fără ei, profită două categorii mari: Pe parte externă, profită angajatorii de-acolo care fac dumping social cu muncitorii români, în contradicție cu toate normele și bazaconiile Europei, care -culmea- pe noi ne-au acuzat de dumping, iar pe plan intern, intermediarii…Și vă dau exemplu Germania ! Ora de muncă, conform legii, e plătită cu 8,5 euro , și chiar dacă nu ești companie germană și tranzitezi Germania, trebuie să primești pentru orele de tranzit echivalentul a 8,5 euro pe oră. Ați observat și dumneavoastră că și românii care-au plecat la sparanghel au fost înșelați, s-au trezit cu 8 euro pe oră venituri, din care trebuie să mai și plătească una-alta…Deci, tratamentul total discriminatoriu care se aplică angajatorilor și angajaților români este vizibil și de pe Lună. Iar noi nu facem nimic ca țară!
Și care-i varianta imediată de adus decidentul cu picioarele pe pământ?
După ce trece pandemia, cred că jumătate din Economia românească se va afla în Piața Victoriei !
@corector
Da, m am asigurat ca isi primesc banii de la PSD si nu i am lasat la mana baronilor locali. Si au fost platiti nu de alta dar ca sa nu ceara (trafic de influenta) nimic ulterior si sa dezechilibreze si mai mult concurenta neloiala.
La o saptamana dupa, la mitingul stiti dvs. cui, de la Sibiu, organizat de PNL nu cred ca au fost platite nici astazi facturile.
O sa raspund drept si vertical la orice mizerie de acest gen. Daca aveam ceva de ascuns sau era ceva ce nu puteam sa imi asum, nu as fi declarat presei ca au fost 700.
Presa aservita a luat fix ce tb. din context si iata cum am ajuns PSD istul de servici. Frumos….
hai sa va spun una.
In ziua de astazi nu exista nici o diferenta intre PSD si PNL din nici un punct de vedere. Asta e clar.
Ne pregatim sa aplicam modelul Islanda. Si atunci idiotii comentatori si cei ce dezinformeaza sau arunca cu noroi gratuit o sa treaca cu adevarat la MUNCA. Asta ne onoreaza pe toti.
Pe vremea lui Mitrea, daca erai transportator si nu dadeai masini gratis in campanie erai halit. De 16 ani de cand exista FORT asta nu se mai intampla, cel putin la nivelul membrilor afiliati.
Ai inteles acum? Nu cred. Maine, bea doua cani de apa pe stomacul gol. Face bine si la …scaun…si la creier. Succes