Avanpremieră la Globurile de Aur

Lista cu nominalizările la cea de-a 73-a gală a Globurilor de Aur a fost făcută publică. Astfel, filmele Carol, The Big Short, Revenant şi Steve Jobs conduc lista cu cele mai multe nominalizări.

Decernarea premiilor Globul de Aur este un spectacol plin de vedete care conţine clipuri din filme şi celebrităţi din cele mai importante filme şi programe de televiziune ale anului.

Fondată în anii ’40 în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Hollywood Foreign Press Association (HFPA) a fost formată iniţial din câţiva jurnalişti străini care locuiau în Los Angeles şi care au vrut să facă legătura dintre comunitatea internaţională şi Hollywood. De asemenea, ei au vrut să distragă atenţia de la greutăţile războiului prin intermediul filmului. 66 de ani mai târziu, membrii HFPA reprezintă 55 de ţări, având împreună o bază de 250 de milioane de cititori printre cele mai respectate publicaţii din lume. În fiecare an, organizaţia găzduieşte a treia cea mai importantă ceremonie de decernare a premiilor de la televizor, Globul de Aur.

A adjudeca un Golden Globe nu are aceeaşi valoare cu Oscar sau cu Emmy, deşi ceremonia este la fel de grandioasă. De multe ori, e dificil de a găsi un sens alegerilor celor de la Hollywood Foreign Press Association.

”Carol”, o supradoză de stil al anilor ’50

Rooney Mara în Carol

Adaptat după un roman de Patricia Highsmith, scris însă sub pseudonim, filmul retrasează dragostea dintre o tânără vânzătoare (Rooney Mara), fotografă în timpul liber, şi o elegantă şi bogată soţie newyorkeză (Cate Blanchett). Un cuplu interzis, care se iubeşte totuşi în timpul unei escapade de câteva zile. Societate care încorsetează, conservatorism exagerat, homosexualitate atât de tabu, încât nici măcar cuvântul nu este spus niciodată.

Sesizezi imediat toate aceste lucruri, în această melodramă care se doreşte înainte de toate o epură a filmelor precente ale lui Todd Haynes (Far from Heaven, I’m Not There), mai lirice, mai baroce. Din punct de vedere plastic este frumos şi sofisticat. La fel şi din cel al scenografiei. Dar există mai ales efecte de semnificaţie într-un cadru de semne născute moarte. Prin comparaţie, ne gândim la Wong Kar-wai cu In the Mood for Love, şi el manierist, dar cât de vibrant.

Melodramă de iarnă în Manhattan-ul anilor ’50, Carol exploatează o estetică retro arhicunoscută. Este de salutat însă frumosul omagiu adus de operatorul şef Ed Lachman lui Sal Leitner, marele pionier american al fotografiei color.

Sunt cunoscute motivele voalate de ferestrele pline de praf sau spălate de ploaie ori secvenţele furate prin portiera unei maşini. Ele provin din instantaneele lui Saul Leitner din anii ’50. Regizorul Todd Haynes şi Ed Lachman s-au inspirat copios din ele în Carol. Nu este nimic de reproşat în acest omagiu declarat. Numai că el traduce uneori limitele filmului, care devine un exerciţiu de stil.

Imagine de la ediţia de anul trecut de la Ceremonia Golden Globes

Todd Haynes pare să filmeze prefăcându-se că uită în ce măsură, în anii ’50, aceste femei şic din Manhattan trimit la un imaginar uzat la maximum, supraexploatat de toţi: artişti, fotografi, specialişti în publicitate, realizatori de seriale TV (în primul rând Mad Men).

Vitrificată, criogenizată, această dragoste care a dus la o luptă surdă împotriva ordinii morale nu mai emoţionează pe nimeni, spre marele nostru regret.

Carol este femeia misterioasă care luptă pentru independenţă în povestirea Patriciei Highsmith. Cealaltă, Therese, interpretată de Rooney Mara, fiica preşedintelui clubului de fotbal New York Giants, a devenit cunoscută datorită lui Steve Larsson. Rooney fiind cunoscută ca o persoană glacială şi laconică.

Cate Blanchett în Carol

Într-un interviu acordat Ariannei Finos, Rooney Mara mărturisea: ”Mă consider o umanistă, nu o feministă. De aceea îmi place să lupt pentru drepturile femeilor. Multe dintre ele refuză această definiţie pentru a nu fi încadrate într-o categorie. Mi se pare că la Hollywood viaţa femeilor este privită ca într-un tabloid, de multe ori din punctul de vedere al orientării sexuale. Therese nu are rădăcini, nu ştie ce să facă cu viaţa ei. Carol îi arată ce poate să devină. Alături de Blanchett am învăţat să-mi construiesc intimitatea. La început Therese pare vulnerabilă, aproape manipulată de această femeie mai adultă. Apoi, dinamica se schimbă. Amândouă personajele străbat un drum către libertate. Cel al lui Carol este mult mai exterior, deoarece îşi abandonează căsătoria şi convenţiile, pe când al lui Therese este mai interior.

Datorită regizorului Todd Haynes mi-am adaptat modul de a vorbi, de a mă mişca. Costumele create de Sandy Powell nu au fost tocmai comode, întrucât a trebuit să port un corset care mă strângea şi mă făcea să nu mă simt în largul meu.

Am iubit acest film romantic şi nostalgic. De altfel, iubesc filmele de epocă”.

În spatele iernii newyorkeze, în spatele convenţiilor riguroase, Carol şi Therese călătoresc către o nouă frontieră care le descoperă pasionale şi îndrăgostite.

La rândul ei, frumoasa Cate Blanchett, căsătorită cu scriitorul şi scenaristul Andrew Upton şi mamă a patru copii, se destăinuia: ”Carol este un film care povesteşte despre dragoste, nu despre sexualitate. Faptul că există o relaţie între două femei, nu schimbă respectul faţă de vreuna din ele. Carol are o personalitate complexă, e o persoană puternică şi conservatoare până să o cunoască pe această fetişcană care îi strică echilibrul”.

Pelicula Carol a strâns cele mai multe nominalizări la Globurile de Aur, ce se vor acorda în 10 ianuarie: pentru cea mai bună dramă, Globul de Aur pentru cel mai bun regizor, Todd Haynes, pentru cea mai bună actriţă în rol principal, Cate Blanchett şi Rooney Mara, şi cea mai bună coloană sonoră pentru Cartel Burwell.

Criticii au remarcat, printre nominalizări, prezenţa masivă a filmelor inspirate dintr-o realitate dramatică.

Tim Gray, reporter Variety: „Cred că avem de-a face cu un an foarte «întunecat», cu multe subiecte dureroase. Este şi cazul filmului «Spotlight», despre scandalul preoţilor pedofili din Statele Unite. Este foarte bine făcut. Este un film inteligent”. Room, o altă peliculă nominalizată, vorbeşte despre cazul real al unei femei ţinute în captivitate 7 ani, perioadă în care a şi adus pe lume un copil.

The Revenant: Legenda lui Hugh Glass

Leonardo DiCaprio şi Tom Hardy în The Revenant

Mult mai cunoscut, The Revenant prezintă povestea adevărată a vânătorului Hugh Glass, care este rănit în timpul unei expediţii în Munţii Stâncoşi şi apoi abandonat de colegii. Pelicula i-ar putea aduce lui Leonardo DiCaprio un Glob de Aur sau chiar un Oscar.

Pelicula regizată de Alejandro Gonzales Inarritu este un adevărat vehicul de Oscar pentru doi extraordinari protagonişti, Leonardo DiCaprio şi Tom Hardy. Ea este inspirată de romanul omonim al lui Michael Punke, după un fapt adevărat, în care vânătorul de blănuri Hugh Glass se uneşte cu Rocky Mountain Fur Co., în 1823, pentru a se aventura într-un teritoriu neexplorat. Atacat de un urs grizzly care aproape l-a ucis, bărbatul este luat în custodie de doi voluntari, mercenarul John Fitzgerald şi tânărul Jim Bridger, considerat Regele munţilor. Atunci când indienii le asaltează baza, Fitzgerald şi Bridger îl abandonează pe Glass după ce îi iau armele şi obiectele care îi aparţineau. Izolat, lipsit de orice fel de apărare, exploratorul Glass jură să supravieţuiască pentru a se răzbuna. În lupta pentru supravieţuire, Glass îndură suferinţe nebănuite, printre care şi trădarea prietenului lui, John Fitzgerald. Leonardo DiCaprio interpretează excelent rolul unui om abandonat între gheţuri, într-un loc al nimănui, şi care încearcă să supravieţuiască datorită forţei spiritului.

Leonardo DiCaprio în The Revenant, un rol de excepţie

Inarritu a filmat în condiţii climatice teribile, punctând pe lumina naturală. S-ar putea ca această producţie să fie filmul anului.

Cineastul este primul mexican care a primit o nominalizare la Oscar pentru cel mai bun regizor.

Pelicula a primit 4 nominalizări la Globurile de Aur pentru cel mai bun film dramatic, şi, totodată, Leonardo DiCaprio, interpretul principal, pentru cel mai bun actor în rol principal, mexicanul Alejandro Gonzalez Innaritu, pentru cel mai bun regizor. Totodată, filmul este nominalizat pentru cea mai bună coloană sonoră semnată de Ryuichi Sakamoto şi Carsten Nicolai.

The hateful eight (Cei opt odioşi)

Samuel L. Jackson se pierde în albul zăpezii în The Hateful Eight

De această dată, Quentin Tarantino, după Inglourious Basterds, a ales un western. La câţiva ani după Războiul Civil, o diligenţă este constrânsă să se oprească în inima Wyoming-ului din cauza unei furtuni de zăpadă.

Magnificul regizor Quentin Tarantino se reîntoarce la atmosfera western din Django Unchained, dar de data aceasta se mută din sudul sclavagist către nordul înzăpezit. La şase/opt ani de la Războiul Civil American, o diligenţă călătoreşte în Wyoming, avându-i la bord pe vânătorul de recompense John ”The Hungman” Ruth, interpretat de Kurt Russel, şi pe captura sa, Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh), care se îndreaptă către oraşul Red Rock, unde femeia va fi adusă în faţa justiţiei. Ruth este cunoscut şi sub numele de ”Călăul”. De-a lungul drumului li se alătură maiorul Marquis Warren (Samuel L. Jackson), un fost membru al armatei de unionişti, devenit chiar el un faimos vânător de recompense, şi Chris Mannix (Walton Goggins), un renegat din sud, care se prezintă ca noul şerif din Red Rock. Începe o furtună de zăpadă şi grupul îşi găseşte refugiu la staţia de diligenţă, condusă de Minnie Haberdashery. Toate personajele sunt blocate şi le e foarte greu să ajungă la destinaţie.

Kurt Russell şi Samuel L. Jackson în The Hateful Eight

Ajunşi la popas, sunt întâmpinaţi nu de Minnie, ci de patru străini. Bob (Bichir), cel care are grijă de adăpostul lui Minnie, plecată să îşi viziteze mama, îi are alături pe Oswaldo Mobray (Roth), călăul din Red Rock, cowboy-ul Joe Gage (Madsen) şi generalul Confederaţiei Sanford Smithers (Dern). Pe măsură ce vijelia cuprinde şi trecătoarea unde s-au adăpostit, cei opt călători încep să realizeze că este foarte posibil să nu mai ajungă deloc la Red Rock…

Amestecând elemente de western clasic precum Umbrele roşii al lui John Ford (1939), The Hateful Eight este un film care ar fi putu fi realizat într-un alt timp şi într-un alt spaţiu. Ca romanul poliţist Zece negri mititei, al Agathei Christie, el este un thriller în care identitatea şi motivaţia personajelor se schimbă şi niciodată nu e clar ce se va întâmpla, după cum îşi doreşte regizorul.

O scenă dură şi dificilă în timpul filmărilor la o temperatură cu mult sub zero grade în filmul lui Tarantino

”Nu toţi actorii pot să-mi pronunţe dialogurile, spune Tarantino, întrucât e un limbaj foarte particular şi trebuie să ştii să captezi ritmul. Dar cel mai bun este Sam. Frigul este un personaj definitiv în acest film, cu temperaturi cu mult sub 0 grade în timpul filmărilor. Atunci când zăpada îţi intră sub cămaşă de-a lungul coloanei, limbajul corpului tău se schimbă. Totul are o conotaţie de urgenţă şi nu îţi doreşti altceva decât un pic de căldură. Măcar un ceai”.

Regizorul Quentin Tarantino

Filmul a fost o ocazie pentru Tarantino de a putea vorbi despre tensiune şi violenţa rasială, luând ca exemplu acea epocă în care dominau justiţia şi poliţia de frontieră, în stranii alianţe în care vânătorul de recompense de culoare supravieţuia punându-şi în prim plan abilitatea. Singurul personaj feminin este Daisy Domergue, interpretată de Jennifer Jason Leigh, candidată pentru Golden Globes. ”Personajul meu, spune ea, nu e o victimă a bărbaţilor. Din contră, ea ştie să se măsoare cu ei. E odioasă ca şi ei. O supravieţuitoare. Cred că niciun alt regizor nu ştie să creeze personaje feminine atât de puternice, de curajoase, fabuloase… cum o face Tarantino”.

Jennifer Jason Leigh în The Hateful Eight

Mai toţi actorii mărturisesc că a face un film cu Tarantino este o experienţă unică. El este o forţă a naturii şi o enciclopedie ambulantă a cinema-ului, îţi poate vorbi de toate filmele din lume. Iată ce declară Kurt Russell: ”Cu Quentin poţi să petreci zile întregi şi să râzi în hohote. Atunci când se decide să facă un film de 70 de milimetri, noi celebrăm fiecare bobină. Ne oprim şi facem din asta o adevărată sărbătoare. Quentin inventează o temă diversă. Odată o sărbătoate hawaiană, altădată una scoţiană… Cea de 100-a bobină? Înseamnă sărbătoare, bucurie. E minunat să lucrezi cu Tarantino”.

Cele trei personaje principale ale filmului The Hateful Eight

Quentin Tarantino este nominalizat pentru cel mai bun scenariu la Globurile de Aur. Iar compozitorul Ennio Morricone, pentru cea mai bună coloană sonoră.

Eddie Redmayne în Daneza

Iată câteva previziuni. Vom vedea dacă se vor adeveri.

La categoria Film dramatic, au fost nominalizate: Carol; Mad Max: Fury Road; The Revenant; Room; Spotlight.

Previziune: The Revenant.

La categoria cel mai bun actor într-un film dramatic sunt nominalizaţi Bryan Cranston (Adevărata poveste a lui Dalton Trumbo); Leonardo DiCaprio (The Revenant); Michael Fassbender (Steve Jobs); Eddie Redmayne (The Danish Girl); Will Smith (Concussion).

Previziune: Leonardo DiCaprio

The Danish Girl nu este o poveste de transformare, ci de identitate

Conform specialiştilor americani, la categoria „cel mai bun actor”, bătălia la Globurile de Aur se va da între Leonardo DiCaprio (The Revenant) şi Michael Fassbender (Steve Jobs), un film despre viaţa cofondatorului Apple, al regizorului britanic Danny Boyle. Și britanicul Eddie Redmayne, care în 2015 a plecat cu preţioasa statuetă pentru rolul său din ”The Theory of Everything”, vrea să repete anul acesta performanţa cu The Danish Girl, unde joacă rolul pictorului danez Einar Wegener, prima persoană care şi-a făcut o operaţie de schimbare de sex.

La categoria cea mai bună actriţă într-un film dramatic în rol principal, le găsim pe Cate Blanchett (Carol); Brie Larson (Room); Rooney Mara (Carol); Saoirse Ronan (Brooklyn); Alicia Vikander (The Danish Girl)

Previziune: Alicia Vikander

Carismatica Alicia Vikander

Cel mai bun actor în rol secundar: Paul Dano (Love & Mercy); Idris Elba (Beasts of No Nation); Mark Rylance (podul Spionilor); Michael Shannon (99 Homes); Sylvester Stallone (Creed)

Previziune: Sylvester Stallone

Kate Winslet şi Michael Fassbender în Steve Jobs

Michael Fassbender în rolul Steve Jobs

Cea mai bună actriţă în rol secundar: Jane Fonda (Youth); Jennifer Jason Leigh (The Hateful Eight); Helen Mirren (Adevărata poveste a lui Dalton Trumbo); Alicia Vikander (Ex Machina); Kate Winslet (Steve Jobs)

Previziune: Jennifer Jason Leigh

Mark Rylance în Podul Spionilor

Filmul Povestea lui Donald Trumbo a primit 3 nominalizări

La categoria cel mai bun regizor au fost nominalizaţi: Todd Haynes (Carol); Alejandro González Iñárritu (The Revenant); Tom McCarthy (Spotlight); George Miller (Mad Max: Fury Road); Ridley Scott (The Martian)

Previziune: Todd Haynes

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.