„Blat” între favoriţi, victorie din evadare

A doua etapă de munte – una ceva mai uşoară decât cea de sâmbătă, dar tot cu un finish pe căţărare – nu a trezit deloc interesul favoriţilor şi nici a celorlalţi rutieri de clasament general. Rutierii care aspiră la podium au preferat să nu forţeze şi să-şi ia vacanţă. Da, pentru că pentru un Evans, Quintana, Uran, Pozzovivo ş.a. vin 3 zile libere. Luni este zi de odihnă, marţi este etapă de plat şi sprinterii vor fi protagonişti, iar miercuri etapa este una deluroasă, dar care nu este deloc potrivită pentru atacuri, distanţări sau recuperări, în funcţie de situaţia fiecărui rutier. Joi este contratim individual pe plat şi majoritatea rutierilor se păstrează pentru aceasă etapă. În aceste condiţii, cu un pluton fără obiectiv, era clar că este posibilă o victorie din evadare. Ceea ce s-a şi întâmplat. Numai că pe final (ultimii 18 km), protagonişti au fost doi evadaţi din…evadare, Pieter Weening şi Davide Malacarne. Niciunul dintre cei doi nu rerpezenta o ameninţare pentru favoriţi. Malacarne se afla la peste 8 minute de lider în clasamentul general, iar Weening la peste 24 de minute. Drept urmare cei doi au fost lăsaţi să se bată pentru victoria de etapă, victorie care a revenit lui Weening, un rutier mai puternic şi mai experimentat decât adversarul său de fugă.

Evident, distanţele dintre favoriţi s-au păstrat, dar după ce sâmbătă Michele Scarponi a venit cu întârziere şi pentru el turul este terminat, duminică a ieşit din calcule şi un alt rutier de clasament general, Samuel Sanchez de la BMC. A mai pierdut 3 minute în etapă şi acum se află la şase minute şi jumătate de Cadel Evans o distanţă enorm de greu de remontat.

Etapa a IX-a: Lugo – Sestola (172 km)

1. Pieter Weening (Orica GreenEDGE) – 4:25:51
2. Davide Malacarne (Team Europcar) – a.t.
3. Domenico Pozzovivo (Ag2R La Mondiale) + 42”
4. Diego Ulissi (Lampre-Merida) + 1:08
5. Rigoberto Uran (Omega Pharma-Quick Step) + 1:08

„Tricoul roz” – Clasamentul general

1. Cadel Evans (BMC Racing Team) – 38:49:34
2. Rigoberto Uran (Omega Pharma-Quick Step) + 57”
3. Rafal Majka (Tinkoff-Saxo) + 1:10
4. Domenico Pozzovivo (Ag2R La Mondiale) + 1:20
5. Steve Morabito (BMC Racing Team) + 1:31
6. Fabio Aru (Astana ProTeam) + 1:39
7. Diego Ulissi (Lampre-Merida) + 1:43
8. Wilco Kelderman (Belkin-Pro Cycling Team) + 1:44
9. Nairo Quintana (Team Movistar) + 1:45
10. Robert Kiserlowski (Trek Factory Racing) + 1:49

„Tricoul roşu” – Clasamentul pe puncte

1. Nacer Bousanni (FDJ.fr) – 166 puncte
2. Giacomo Nizzolo (Trek Factory Racing) – 150 puncte
3. Elia Viviani (Cannondale) – 139 puncte
4. Roberto ferrari (Lampre-Merida) – 121 puncte
5. Ben Swift (Team Sky) – 92 puncte

„Tricoul albastru” – Clasamentul căţărătorilor

1. David Arredondo (Trek Factory Racing) – 47 puncte
2. Diego Ulissi (Lampre-Merida) – 39 puncte
3. Stefano Pirazzi (Bardiani-CSF) – 26 puncte
4. Robert Kiserlowski (Trek Factory Racing) – 20 puncte
5. Cadel Evans (BMC Racing Team) – 15 puncte

„Tricoul alb” – Clasamentul tinerilor rutieri

1. Rafal Majka (Tinkoff-Saxo) – 38:50:44
2. Fabio Aru (Astana ProTeam) + 29”
3. Diego Ulissi (Lampre-Merida) + 33”
4. Wilco Kelderman (Belkin-Pro Cycling Team) + 34”
5. Nairo Quintana (Team Movistar) + 35”

Clasamentul pe echipe

1. Omega Pharma-Quick Step – 115:46:00
2. Ag2R La Mondiale + 56”
3. BMC Racing Team + 1:11
4. Lampre-Merida + 10:56
5. Tinkoff-Saxo + 12:08

Istorie il Giro

Cei mai vârstnici câştigători ai Turului Italiei

Dacă australianul Cadel Evans va câştiga Il Giro, atunci el va deveni cel mai vârstnic rutier din istorie care triumfă în această cursă. Un top 5 all time al celor mai vârstnici câştigători ai cursei este următorul:

1. Florenzo Magni (Italia) – 34 de ani şi 188 de zile (1955)
2. Tony Rominger (Elveţia) – 34 de ani şi 77 de zile (1995)
3. Fausto Coppi (Italia) – 33 de ani şi 269 de zile (1953)
4. Felice Gimondi (Italia) – 33 de ani şi 265 de zile (1976)
5. Francesco Moser (Italia) – 32 de ani şi 365 de zile (1984)

În total au câştigat Turul 23 de rutieri în vârstă de 30 de ani şi peste. De menţionat că Florenzo Magni se află şi pe locul 21 în toul celor mai vătrâni câştigători, el, triumfând şi în 1951 la vârsta de 30 de ani şi 192 de zile. O situaţie deosebită o înregistrăm în cazul lui Fausto Coppi. Şi el mai ocupă o poziţie în topul veteranilor – locul 6, el câştigând în 1952, la vârsta de 32 de ani şi 275 de zile. Dar acelaşi Fausto Coppi este totodată şi cel mai tânăr rutier care a câştigat vreodată turul Italiei, în 1940, la vârsta de 20 de ani şi 273 de zile.

Veteranul veteranilor

Cel mai vârstnic rutier care a alergat vreodată în Il Giro a fost Giovanni Gerbi. În 1932, el avea 47 de ani şi participa pentru a 9-a oară în cursă. Nu a rezistat până la final şi a abandonat în etapa a 8-a. Gerbi a făcut parte dintre rutierii care s-au aliniat la startul primei ediţii a Turului Italiei, în 1909. În 1911 el obţine locul 3 în clasamentul general, iar în 1912, tot locul 3, dar cu echipa sa numită „Gerbi”. În 1912 competiţia nu a fost una individuală ci exclusiv pe echipe.
Giovanni Gerbi a participat de trei ori şi la Turul Franţei, ocupând în 1908, locul 20.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Lucian Gheorghiu 3052 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.