Planuri pe hârtie

Bucureștiul își pune Centură de Sud

pe hârtie, planul Centurii de Sud arată bine

Noi speranțe pentru construcția Centurii Bucureștiului vin de la Compania Națională  de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).  Data de 20 octombrie 2017 este termenul-limită pentru depunerea ofertelor pentru lucrările din sectorul de sud al Capitalei, care va avea regim de autostradă. CNAIR a pus la bătaie 2,6 miliarde lei. Ofertele sunt în stadiul de evaluare. Urmează anunțarea câștigătorului și contestațiile. Alte 12 oferte au fost depuse la CNAIR pentru realizarea a două pasaje: Berceni și Oltenița. Acestea se află în proces de evaluare și nu există un termen  de anunțare a câștigătorului.

Există mai multe condiții ca proiectele CNAIR să se realizeze la timp. Una se referă la stabilitatea politică: posibilii viitori șefi să nu șteargă cu buretele actualele proiecții. Alta este legată de seriozitatea ofertanților. Dacă nu vor exista contestații, peste patru ani am putea avea finalizată Centura de Sud a Capitalei, care va asigura distribuția traficului la intrarea sau ieșirea din București, evitând astfel traversarea orașului de către cei care îl tranzitează.

Autostrada de Centură Sud a Municipiului București va asigura legătura cu o serie de căi de comunicație cum ar fi: Autostrada București – Pitești, Autostrada București – Constanța, DN 6 București – Craiova, DN 5 București – Giurgiu, DN 4 București – Oltenița. Practic, Centura de Sud începe în dreptul localității Domnești și continuă prin Bragadiru, Măgurele, Jilava, comuna Berceni, Popești-Leordeni, Glina și Cățelu.

Datele tehnice ale Centurii de Sud

Anunțul de achiziție a fost demarat în SEAP la data de 8 iulie 2017, cu termen de depunere a ofertelor pe 20 octombrie. Valoarea estimată, fără TVA, a lucrării este de peste 2,6 miliarde lei. Construcția va dura aproape 9 ani, calculați de la data atribuirii contractului și a emiterii ordinelor de începere a serviciilor sau a lucrărilor. 12 luni va dura proiectarea, aproape trei ani execuția, iar garanția va fi de 5 ani. Lungimea totală a sectorului sudic al Autostrăzii de Centură București este de aproximativ 52 km. Având în vedere urgenta necesitate la implementare a proiectului, CNAIR a împărțit lucrarea în trei loturi:

Lotul 1:
Sector 1. Km 52+070 – Km 52+770

Sector 2. Km 52+770 – Km 69+000

Lotul 2:
Km 69+000 – Km 85+300

Lotul 3:
Sector 1. Km 85+300 – Km 100+765

Sector 2. Km 0+000 – Km 2+500

Sectorul DN 2 – A2

Pentru lucrările de modernizare a sectorului Glina – Cățelu au fost depuse 12 oferte care se află în evaluare. Valoarea estimată pentru realizarea acestui obiectiv este de aproape 340 milioane lei, fără TVA.

Contractul prevede execuția lucrărilor pentru modernizarea a 11,524 km din centura rutieră a municipiului București, sectorul DN 2 (km 12+300) – A2 (km 23+750), constând în principal în sporirea capacității de circulație de la două la patru benzi, câte două pe sens, și în eliminarea unor intersecții la nivel prin realizarea unor noduri rutiere, a unor pasaje noi, precum și prin reabilitarea pasajelor și a podurilor existente pe aceste sectoare de drum național.

Două pasaje rutiere

CNAIR anunță că există alte 12 oferte pentru construcția pasajelor Berceni și Oltenița, care se află în stadiul de evaluare. Pasajul Berceni va fi configurat ca un sens giratoriu normal (formă rotundă), a cărui proiectare va fi făcută în 6 luni, execuția în 24 luni, iar garanția va fi de minimum 60 de luni. Pasajul de la Oltenița va fi configurat ca giratoriu suspendat cu o formă alungită, proiectarea va fi realizată în 6 luni, iar execuția acestui pasaj în 24 luni. Garanția lucrării va fi de minimum 60 de luni. În data de 2.05.2017, CNAIR SA a transmis spre validare la Agenția Națională de Achiziții Publice prin SEAP documentația de atribuire pentru procedura de achiziție publică „Lărgire la 4 benzi a centurii rutiere a municipiului București Sud între A2 km 23+600 și A1 km 55+520 – Lot I: Amenajare nod rutier CB – DN4 (Oltenița) km 29+500 – km 33+190; Lot II: Amenajare nod rutier CB – DJ401 (Berceni) km 33+190 – km 35+600“. Valoarea estimată pentru Lotul I este de circa 216 milioane lei, fără TVA, iar pentru Lotul II, de aproape 180  milioane lei, fără TVA. Sursa de finanțare este Fondul de Coeziune în cofinanțare cu bugetul de stat.

Stadiul lucrărilor la Centura de Nord

Potrivit datelor CNAIR, în privința Centurii de Nord, care face legătura între A1 (București – Pitești) și DN7 (Chitila), lucrările sunt realizate în proporție de 72%. Antreprenoriatul este realizat de Asocierea SC Delta ACM 93 SRL & Azvirt LLC & SC Maxidesign SRL. În luna august 2017 a fost deschis traficul pe 4 benzi pe sectoarele km 55+465 – 57+740 și km 57+800 – km 63+700.

Termenul estimativ de finalizare a lucrărilor pe întreg tronsonul este trimestrul II din 2018. Întârzierile de construcție au câteva explicații. De curând a fost emisă decizia de expropriere pentru terenul aflat în proprietatea SC Europapier SRL, urmând ca antreprenorul să finalizeze execuția lucrărilor de amenajare a intersecției giratorii de la km 61+400 (Petrom). Conform estimării antreprenorului, lucrările la pasajul peste apeductele Arcuda I, II și III au avut termen de finalizare jumătatea lunii octombrie 2017. Traficul în zonă se desfășoară pe 4 benzi. De asemenea, au început lucrările de consolidare a infrastructurii pasajului peste calea ferată de la Chitila. Termenul estimativ de finalizare a lucrării de lărgire a pasajului este trimestrul II din 2018.

Lucrări întârziate

Modernizarea centurii rutiere între A1 – DN7 și DN2 – A2, Lot I, trebuia să fie gata în luna august 2017. Lungimea construcției este de 8,695 km și a costat peste 43 milioane lei. Lucrările sunt realizate în proporție de 62%, iar plățile sunt la 52,71%. Până acum, CNAIR a emis două notificări adresate antreprenorului. Una se referă la ritmul lucrărilor și la mobilizarea slabă a resurselor antreprenorului și alta la expirarea autorizației de construire. În prezent, CNAIR calculează penalitățile înregistrate. Mai sunt de efectuat lucrări de consolidare a infrastructurii pasajului, refacerea suprastructurii, așternerea stratului de uzură pe tot sectorul de drum național, montarea parapetului metalic și semnalizarea circulației.

Situația Autostrăzii București – Ploiești

Contractul de proiectare și execuție a Autostrăzii București – Ploiești a fost semnat cu asocierea JV Impresa Pizzarotti & Tirrena Scavi. El a fost reziliat pe data de 16 februarie 2015. Abia pe data de 18 decembrie 2015 a fost semnat un nou contract de proiectare și execuție pentru „Finalizare Autostrada București – Brașov, Secțiunea București – Ploiești, Sector 1, km 0+000 – km 3+325; Nod Centura București km 6+500 și Nod Moara Vlăsiei km 19+500“. Noul antreprenor este asocierea SC Aktor SA (Aktor Technical Societe Anonyme) – SC Euroconstruct Trading ‚98 SRL. Potrivit contractului, lucrările au început pe data de 1 februarie 2016, durata proiectării și execuției fiind de 22 de luni. Termenul de finalizare a lucrărilor este de 30 noiembrie 2017, dar stadiul fizic la această dată este de 50%. Valoarea contractului este de aproape 120 milioane lei, fără TVA. Și sectorul A1 (km 55+465) – DN 7 (km 64+160), cu o lungime de 8,695 km, este în întârziere. Asocierea SC Delta ACM 93 SRL & Azvirt LLC & SC Maxidesign SRL trebuia să finalizeze lucrările în august 2017, dar sunt realizate în proporție de 62%. Din cele peste 43 milioanelei, doar 52,71% au fost plătite. Ca și în cazul precedent, CNAIR reclamă slaba mobilizare a resurselor antreprenoriale și expirarea avizelor.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Gabriela Dinescu 208 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Centura Bucuresti este mult in afara zonelor locuite ducand la lungirea drumului de la intrarea in Bucuresti Constanta la Bucuresti-Pitesti. Normal trebuia facuta o centura cu raza mai mica.Adica DOUA CENTURI CONCENTRICE. Acum pana terenul liber nu va fi acoperit de locuinte. De la Glina trebuia taiat la Popesti Leordeni…Gara Progresu…Calea Rahova -alexandria…si apoi Autostrada bucuresti pitesti

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.