Caleidoscop teatral

Dimineaţa de după…, în premieră laTeatrul Naţional Marin Sorescu

Comedia Dimineaţa de după…, a dramaturgului britanic Peter Quilter, va descreţi frunţile spectatorilor care se gândesc deja la primăvară. De la regizorul Mircea Cornişteanu, autor al unor spectacole de gen din dramaturgia modernă contemporană (Grăsana, Ultimul amant fierbinte sau Chinezii), vine această nouă provocare, cu o distribuţie de excepţie: Nataşa Raab, Monica Ardeleanu, Cătălin Băicuş, Ştefan Cepoi, cărora li se adaugă Tudorel Petrescu şi Mirela Nicolae.

Peter Quilter este unul dintre dramaturgii britanici bine cunoscuţi, piesele sale fiind traduse în numeroase ţări şi jucate în teatre importante din întreaga lume, de la show-uri pe Broadway până la spectacole pe scenele din Londra.

Monica Ardeleanu în Dimineaţa de după

Nominalizat de două ori la Premiul Olivier pentru pentru Cea mai bună comedie (2006) şi pentru Cea mai bună piesă nouă (2011), Peter Quilter este jucat pe scene din Roma, Praga, Cape Town, Varşovia, Amsterdam, Copenhaga, Rio de Janeiro, Toronto, Chicago, Sydney şi Madrid.

I-au adus notorietatea piesele din 2005, Glorios! şi Capătul curcubeului, drama muzicală despre ultimele luni din viaţa actriţei Judy Garland. Muzicalul Capătul curcubeului a avut premiera la Sydney Opera House, a fost premiat în 2006 la Festivalul de la Edinburgh şi în Australia, pentru Cea mai bună actriţăCaroline O’Connor.

Cu patru nominalizări la premiile Laurence Olivier (cea mai bună actriţă, cel mai bun actor în rol secundar, cel mai bun sunet şi cea mai bună piesă), având trei nominalizări la Premiile Tony, acest muzical a fost montat pe scene din Olanda, Cehia, Finlanda, Polonia. În 2010, piesa a avut premiera şi în Marea Britanie, la Teatrul Regal din Northampton, în regia lui Terry Johnson, cu Tracie Bennett în rolul actriţei Judy Garland. Aclamată de public, apreciată de critica de specialitate, piesa a fost apoi jucată în 2011 în Spania, la Madrid, în Germania, în Brazilia la Rio de Janeiro. În 2012, spectacolul a debutat cu succes în Statele Unite ale Americii la Teatrul Guthrie din Minneapolis, la Teatrul Belasco de pe Broadway, iar piesa continuă să fie jucată pe scene din întreaga lume.

Un spectacol pe care îl puteţi vedea sâmbătă 14 februarie, la ora 18.30.

Memoriile lui Casanova, în premieră la Odeon

Casanova, în premieră

Regizorul Dragoş Galgoţiu aduce pe scena Teatrului Odeon lumea barocă şi fermecătoare a lui Casanova şi a epocii sale, după Memoriile lui J. Casanova de Seingalt, scrise de el însuşi. Teatralitatea delirantă şi decadentă a ultimului secol aristocratic este prezentă prin spectaculozitatea costumelor semnate de Doina Levintza şi prin energia burlescă a echipei de actori.

Casanova (1725 – 1798) este cunoscut prin legendara sa imagine de seducător şi este considerat cel mai celebru amant al tuturor timpurilor. Dar pe contemporani îi impresiona cu inteligenţa, cu erudiţia şi cu farmecul lui de povestitor al cuceririlor şi călătoriilor sale. A fost preot, poet, dramaturg, actor, muzician, militar în armata veneţiană, aventurier, escroc, spion, dar şi prieten al regilor, al scriitorilor şi al filosofilor epocii sale.

S-a născut într-o familie de actori, iar teatrul a fost pasiunea sa.

Memoriile sale, care cuprind mii de pagini, au fost de mai multe ori cenzurate. Au deranjat atât curajul descrierii aventurilor amoroase, cât şi imaginea excentrică a unui secol extrem de frivol în toată Europa, cu personaje ilustre, cu gloria şi cu decadenţa sa.

Scenariul, regia, decorul, coloana sonoră: Dragoş Galgoţiu.

Costumele: Doina Levintza. Coregrafia: Răzvan Mazilu.

Pictura: Sabina Spatariu.

Cu: Marius Stănescu, Dorina Lazăr, Marian Ghenea, Mircea Constantinescu, Laurenţiu Lazăr, Mugur Arvunescu, Paula Niculiţă, Ana Maria Moldovan, Virginia Rogin, Istvan Teglas, Ionuţ Kivu, Marian Lepădatu, Silvian Vâlcu, Sabrina Iaşchevici, Ruxandra Maniu, Ioana Mărcoiu, Anca Dumitra, Alexandra Poiană, Anca Florescu, Simona Dabija.

Vă dăm întâlnire cu Casanova de Ziua Îndrăgostiţilor, la Sala Majestic, la ora 19.00. Următoarele reprezentaţii: 15, 19 şi 20 februarie.

Organic, o nouă premieră 9G la TNB

Organic, la TNB

Organic de Saviana Stănescu, în regia lui Andrei Măjeri, încheie seria spectacolelor din cadrul primei etape a Programului 9G la TNB, desfăşurat prin Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală Ion Sava.

Organic este un spectacol antrenant şi actual, cu accente grave, cu umor şi ironie, plin de surprize muzicale, teatrale, coregrafice, vizuale.

Spectacolul aduce în faţa publicului un subiect acut, desprins din ştirile zilnice – traficul de organe –, şi spune o poveste ruptă din realitate… dar o îmbracă într-o comedie neagră de bună calitate. Visul american şi viaţa emigranţilor în cameleonica lume ideală capătă accente dramatice, dar şi comice… Imaginaţi-vă cum ar arăta familia Bundy din celebrul serial cu acelaşi nume, dacă ar trăi din comerţul cu organe umane, şi nu de pe urma vânzării de pantofi.

Silva Helena Schmidt, Andrei Stehan şi Lucian Rus trec de la dramă la comedie, de la jocul realist la grotescul viselor imaginate de Ada Milea, Arcadie Rusu, Les Ateliers Nomad, Ioana Păun, Tudor Giurgiu.

Regia: Andrei Măjeri, Asistent regie: Adina Lazăr.

Scenografie: Irina Chirilă. Asistent costume: Ioana Grama şi Corina Zăbavă.

Light design: Claudiu Stan, Richard Stan, Cristian Şimon.

Organic, un subiect incitant pe scena TNB

9G la TNB este un program derulat prin Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală Ion Sava şi se adresează tinerilor creatori de teatru. Programul 9G se desfăşoară la Sala Mică, spaţiu destinat exclusiv tinerilor artişti. În urma unui concurs de proiecte, la care au fost înscrise 42 de titluri, echipa de selecţie (Ilinca Tomoroveanu, Cristiana Gavrilă, Maşa Dinescu şi Violeta Popa) a reţinut şapte dintre ele pentru a intra în repetiţii: Copii de aruncat, după romanul lui Ryu Murakami, dramatizat şi regizat de Doru Drăgoi; ActOrchestra – teatru muzical care nu e musical, regia Horia Suru; DISTOPIE. shakespeare. REMIX, regia Catinca Drăgănescu; Dragoste în patru tablouri de Lukas Baerfuss, în regia Elenei Morar; Organic după Inutil de Saviana Stănescu, în regia lui Andrei Măjeri; Piesă pentru frate şi soră de Tennessee Williams, în regia lui Iris Spiridon; Ziua în care nu se cumpără nimic de Kim Atle Hansen, în regia lui Horia Suru. În urma repetiţiilor cu public, Consiliul Artistic al teatrului decide titlurile care vor fi incluse în repertoriul Sălii Mici.

Premiera: 14 şi 15 februarie, ora 20.00, Sala Mică.

Ecouri europene după turneul cu Solitaritate

La aplauze, o reverenţă în faţa publicului din Bruxelles

Spectacolul Solitaritate, creat de Gianina Cărbunariu la Teatrul Naţional Radu Stanca Sibiu, a fost invitat să susţină, la sfârşitul lunii ianuarie 2015, în parteneriat cu Institutul Cultural Român, mai multe reprezentaţii în două importante teatre europene, Teatro de La Abadía din Madrid şi Théâtre National de la Communauté Française de Belgique din Bruxelles. „Solitaritate” este o producţie originală creată în cadrul proiectului Villes en Scène/Cities on Stage, de Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu în parteneriat cu Folkteatern Göteborg, Odéon-Théâtre de l’Europe din Paris, Théâtre National de la Communauté Française de Belgique, Teatro Stabile din Napoli, Teatro de La Abadía din Madrid şi Le Festival d’Avignon. Proiectul Cities on Stage este finanţat cu sprijindin partea Comisiei Europene.

La Madrid au avut loc două reprezentaţii, pe 23 şi 24 ianuarie, la Teatro de La Abadía, în sala José Luis Alonso. Spectacolul a fost prezentat în limba română, cu supratitrare în limba spaniolă, pentru un public care a aplaudat îndelung actorii sibieni. Interesul presei a fost extrem de mare, au apărut numeroase ştiri despre prezenţa TNRS la Madrid, şi ecourile continuă să se audă. „Solitaritate, de Gianina Cărbunariu, un portret crud al clasei mijlocii din România, îndepărtată de propria istorie şi obsedată de idealul european al succesului. Un spectacol critic construit cu ajutorul caricaturii”, scrie El Pais. „Montarea este simplă, funcţională, cu câteva elemente de decor simbolice, ce servesc perfect intenţiile regizorului şi performanţa actorilor”.

Turneul TNRS a continuat la Bruxelles, unde au avut loc patru reprezentaţii, în 28, 29, 30 şi 31 ianuarie 2015, la Théâtre National de la Communauté Française de Belgique. Teatrul sibian a jucat pentru prima dată pe această scenă de primă importanţă din capitala Belgiei, spectacolul fiind supratitrat în franceză şi engleză. „Solitaritate vorbeşte despre România care, la 25 de ani după revoluţie, este la fel de asaltată de îndoieli, are o economie muribundă şi se confruntă cu o creştere a naţionalismului. Tematicile pleacă de la situaţia locală şi devin universale…”, notează prestigiosul cotidian L’Echo. Un alt ziar important, Le Soir, titrează: „Ironia combate indiferenţa”, într-un articol amplu ce cuprinde şi un interviu cu Gianina Cărbunariu.

Actorii din Solitaritate în turneu

Dan Perjovski a însoţit producţia Solitaritate în turneu şi în fiecare seară spectatorii i-au putut descoperi desenele pe „Zidul Orizontal”. De asemenea, artistul a susţinut şi o prezentare a proiectului său în faţa publicului de la Teatrul Naţional din Bruxelles, urmată de un dialog cu participanţii.

Directorul general al TNRS, Constantin Chiriac, a avut la Bruxelles o serie de întâlniri profesionale importante, cu partenerii proiectelor Villes en Scène/Cities on Stage şi EFFE, precum şi cu factori de decizie de la Comisia Europeană. La întâlnirea avută cu Jean Louis Colinet, directorul Teatrului Naţional din Bruxelles, s-a discutat despre o continuare a proiectului Villes en Scène/Cities on Stage, pentru o altă perioadă de 5 ani, urmând ca în viitorul apropiat proiectul să fie pregătit pentru finanţare. Constantin Chiriac a participat, de asemenea, la întâlnirea cu partenerii proiectului EFFE – Europe for Festival, Festivals for Europe, la care au fost prezenţi şi directorii EFFE, Kathrin Deventer şi Hugo de Greef. S-a discutat despre prima etapă a proiectului, de înscriere a festivalurilor în program, despre evaluarea făcută de experţii naţionali şi despre următoarele etape de desfăşurare: jurizarea internaţională, premiile EFFE şi organizarea Galei din 2016.

O altă întâlnire importantă a avut loc la Comisia Europeană, unde Constantin Chiriac a avut un dialog cu doamna Corina Creţu, comisar pentru Politica Regională şi cu echipa domniei sale. Directorul TNRS a prezentat activitatea şi proiectele viitoare ale teatrului şi ale Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu şi a lansat invitaţia de participare la FITS 2015 (12-21 iunie).

Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.