Cazul autostrăzii demolate: Italienii nu se lasă

Compania italiană Salini Impregilo va contesta în toate instanţele româneşti şi internaţionale decizia Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) de a anula contractul pentru lotul 3 din Autostrada Orăştie-Sibiu, dintre Cunţa-Sălişte, în prezent închis circulaţiei. „Salini Impregilo S.p.A denunţă gravele încălcări contractuale ale CNADNR privind proiectarea şi construcţia lotului nr. 3 al Autostrăzii Orăştie –Sibiu, cu o lungime de 22 km, atribuit către Impregilo în mai 2011. Aceste încălcări contractuale culminează cu decizia aceleiaşi CNADNR, asumată pe 13 ianuarie 2016, de a rezilia unilateral contractul în cauză şi de a reatribui lucrările printr-o nouă licitaţie”, se spune într-un comunicat de presă al companiei italiene.

Conform documentului, lucrările, cu o valoare totală de 126 de milioane de euro, începute în 20 iunie 2011 şi cu termen estimat de finalizare pe 17 aprilie 2013, au suferit modificări repetate ale proiectului impuse de către CNADNR, cauzând o creştere a costurilor şi a termenului de predare, ca urmare a unor evenimente neprevăzute (alunecări de teren cu o dimensiune şi întindere imprevizibile) pe care Salini Impregilo le-a gestionat în baza unor acorduri încheiate dar niciodată respectate de către CNADNR.

„Aceeaşi CNADNR a ignorat toate deciziile CAD (Comisia de Adjudecare a Disputelor, organizaţie desemnată prin contract pentru soluţionarea disputelor dintre părţi), care au dat câştig de cauză în mod repetat companiei Salini Impregilo; nu a plătit niciodată sumele adjudecate, care au ajuns la un total de 31 milioane euro. În septembrie 2014, CNADNR, împreuna cu Ministerul Transporturilor din România, au decis în scopuri pur electorale, să deschidă traficul pe acest lot de autostradă până la jumătatea lunii noiembrie 2014, chiar dacă erau perfect conştienţi de faptul că multe dinlucr ările suplimentare, esenţiale pentru corpul autostrăzii, nu erau finalizate, şi costul acestora nu fusese recunoscut către Constructor. Odată deschis, acel segment Orăştie – Sibiu a fost închis ulterior ca urmare a unor cedări structurale datorate imposibilităţii de a finaliza lucrările”, se spune în sursa citată.

Italienii susţin că CNADNR şi Ministerul Transporturilor au fi ignorat solicitările Salini Impregilo S.p.A. de a finaliza lucrările, în prezent oprite, prin amânarea disputelor cu privire la costurile suplimentare, anterior recunoscute şi acordate de CAD în favoarea Salini Impregilo.

Având în vedere toate acestea „Salini Impregilo intenţionează să conteste în toate instanţele naţionale şi internaţionale decizia CNADNR, care în afara faptului că aduce atingere reputaţiei companiei, este complet nejustificată, iresponsabilă şi decisivă pentru acoperirea deficienţelor contractantului, şi în general ale României, cu privire la realizarea unei lucrări finanţate în proportie de 85% din Fonduri Europene”.

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, a anunţat miercuri, 13 ianuarie, rezilierea contractului cu compania italiana Salini Impregilo pentru lotul 3 din Autostrada Orăştie-Sibiu, cunoscut şi ca autostrada demolată. „Am primit analizele și expertizele din CNADNR care arată că materialele de construcție nu sunt în conformitate cu caietul de sarcini, lucrările sunt necorespunzătoare. Proiectul nu a fost respectat”, a spus Costescu. Oficialul Guvernului a cerut CNADNR să analizeze opțiunile pentru continuarea proiectului, să identifice soluțiile pentru reanalizarea lui și să elaboreze un plan de măsuri pentru a ști pașii în viitor. „Am primit comunicarea din partea companiei, cu privire la rezilierea contractului cu actualul constructor. Se va demara o cerere de ofertă pentru selectarea unui nou constructor pentru a repara deficiențele din zona fisurată și demolată”, a mai spus ministrul. Conform acestuia, în septembrie s-ar putea relua traficul pe lotul 3, astfel încât să se circula de la Sibiu la Deva doar pe autostradă.

CNADNR a anunţat că va începe o serie de licitaţii separate, una pentru expertiza pe restul lotului de 22 de km şi alta pentru expertiza lucrărilor din afara carosabilului. Costescu a precizat că de la constructor se vor reţine banii din garanţie în cuantum de 60 de milioane de euro şi 30 de milioane din scrisorile de garanţie depuse de constructor.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a formulat o plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu împotriva companiei itialiene Salini Impregilo, care a lucrat la tronsonul dintre Cunţa şi Sălişte, de pe autostrada Orăştie-Sibiu, unde s-au constatat grave deficienţe pe o porţiune de câteva sute de metri. „Având în vedere faptul că potrivit dispozițiilor legale și contractuale, Antreprenorul Salini – Impregilo SpA, este singura entitate responabilă cu proiectarea și executarea lucrărilor aferente construcției autostrăzii Oraștie – Sibiu, lot 3, conform cerințelor stabilite prin contractul de lucrări și legislația în vigoare, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, a formulat plângere penală la parchetul de pe lângă tribunalul Sibiu”, se arată într-un comunicat al Companiei de Autostrăzi.

În acest sens, CNADNR SA a solicitat organelor abilitate să efectueze cercetările necesare față de Antreprenor pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni: de înşelăciune, de efectuare de lucrări neautorizate ori cu încălcarea condiţiilor stabilite în autorizaţie în zona drumului public.

CNADNR se constituie și parte civilă cu prejudiciul ce urmează a fi stabilit, având în vedere că valoarea contractului a fost de 604.791.600,00 lei fără TVA, din care 85% Fonduri de Coeziune de la U.E și 15% fonduri de la bugetul de stat.

Autostrada Orăştie-Sibiu are mult mai multe probleme decât vor să recunoască oficialii Ministerului Transporturilor şi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADNR). Lotul 3, Cunţa-Sălişte, este momentan închis pentru refacerea completă a unei porţiuni de 200 de metri, la km. 60. Fostul ministrul al Transporturilor, Alexandru Nazare, susţine că pe respectivul tronson sunt de fapt şapte puncte critice unde alunecările sunt grave, care au nevoie acum nu de reparaţii, ci de reconstrucţie. Iniţial, CNADNR şi ministerul au susţinut că sunt fisuri superficiale şi că nu e nevoie de închiderea totală a traficului pe cei 22 de km. cât are lotul 3. După o lună şi jumătate, respectivul tronson a fost închis iar CNADNR a luat decizia de demolare a celor 200 de metri şi refacerea completă a lor.
La 8 metri sub asfalt, autostrada statea pe o imensă pungă de apă. Alexandru Nazare a declarat la Digi24 că s-au demarat lucrări de refacere doar într-un singur punct din cele şapte arii critice descoperite de un expert adus de companie.

Lotul trei al autostrăzii, inaugurat de Guvernul Ponta în noiembrie 2014, în plină electorală pentru Preşedinţie, dar a fost închis la începutul lunii septembrie

În urma scandalului declanșat de închiderea tronsonului Săliște-Cunța, de 22 de kilometri, Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor CNADNR a decis înlocuirea directorului general Narcis Neaga cu Cătălin Homor (director general interimar al Metrorex), ordinul în acest sens fiind semnat pe 8 decembrie 2015 de ministrul Transporturilor, Dan Costescu.

Pe 11 noiembrie 2015, Corpul de Control al Ministerului Transporturilor a sesizat organele abilitate ale statului cu privire la nerespectarea de către proiectant, constructor, diriginte de şantier (inginer FIDIC) a prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi cu privire la modul în care a acţionat conducerea CNADNR în derularea unor contracte. Iată constatările:

– S-au înregistrat mari întârzieri încă din faza de proiectare, acestea perpetuându-se şi în faza de construcţie (Constructorul nu a depus proiectul tehnic la timp; studiile topo-geo au avut mari întârzieri; avizele pentru obţinerea autorizaţiilor de construcţie şi emiterea autorizaţiilor de construcţie au avut întârzieri; revizuirile proiectului tehnic pe baza unui studiu nou geo-tehnic, au determinat, de asemenea, întârzieri. De menţionat că nici în prezent Antreprenorul nu a transmis documentaţiile necesare obţinerii autorizaţiei de construire pentru terenurile suplimentare;

– Antreprenorul a solicitat o majorare de 30% din valoarea de contract pentru soluţiile tehnice în zonele cu instabilitate a terenului. CNADNR a comunicat Antreprenorului că nu sunt îndeplinite condiţiile de imprevizibilitate. Studiul de fezabilitate arată că în zonă sunt alunecări de teren şi recomandă studii geo aprofundate, acest aspect fiind inclus în disputele dintre părţi;

– Având în vedere întârzierile, precum şi nerespectările clauzelor contractuale, CNADNR a formulat un număr de 10 revendicări către Antreprenor, parte din ele au fost soluţionate, parte nu;

– Pe parcursul derulării lucrărilor au fost emise 275 rapoarte de neconformitate, din care 249 Consitrans, 26 DRDP Braşov. Acestea au constatat următoarele deficienţe în sarcina Antreprenorului: neconformitatea materialelor utilizate sau neaprobarea acestora de către Beneficiar, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor Contractului şi ale Caietului de sarcini, nerespectarea de către Antreprenor a proiectului tehnic şi a detaliilor de execuţie, nerespectarea de către Antreprenor a prevederilor legii nr. 10/1995 privind calitatea construcţiei;

– Atât inginerul FIDIC Consitrans, cât şi inginerul FIDIC DRDP Braşov nu şi-au îndeplinit corespunzător obligaţiile prevăzute de serviciile de supervizare;

– La începutul anului 2014 a fost întocmit un document de reziliere a contractului de proiectare şi execuţie a lotului 3 al autostrăzii Sibiu Orăştie, dar el nu a fost promovat oficial şi nu a produs efecte, cu toate că se fundamenta oportunitatea rezilierii contractului. Astfel, măsura nu a condus la remedierea deficienţelor;

– Beneficiarul a dispus realizarea unei expertize tehnice în vederea rezolvării litigiilor cu privire la calitatea lucrărilor executate. A aprobat, însă, şi continuarea lucrărilor, prin aprobarea recomandărilor expertului tehnic emise pentru un număr de doar 19 RNC-uri.

– CNADNR a plătit Constructorului 94,32% din Contract;

– Decizia (conducerii CNADNR) de a prelua lucrările executate în cadrul contractului a presupus asumarea unui risc;

– Conform HG nr. 273/1994, art. 31, în cazul în care “investitorul solicită preluarea unei părţi din lucrare înainte de terminarea întregii lucrări prevăzute în contract, se va incheia un proces verbal de predare-primire (…) Toate riscurile şi pericolele pentru partea preluată trec temporar asupra investitorului cu excepţia viciilor ascunse şi a celor decurgând din executarea necorespunzătoare”, dar, practic s-a preluat întregul obiect al contractului şi nu doar o parte din lucrare.
Acţiunea nu s-a efectuat la solicitarea investitorului, ci la solicitarea Antreprenorului;

Procurorii DNA au deschis un dosar penal, în care a fost începută urmărirea penală in rem, în legătură cu săvârşirea unor posibile fapte de corupţie în construirea autostrăzii Sibiu-Orăştie. Potrivit DNA, în acest dosar a fost începută urmărirea penală pentru săvârşirea unor infracţiuni de corupţie, infracţiuni asimilate infracţiunilor de corupţie şi infracţiuni privind fraude cu fonduri europene.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.