Interviu. Ce se întîmplă în Marea Neagră?

Răspunsurile lui Viorel Panait, președintele Asociatiei Constanța Port Business Association și director COMVEX SA, într-un interviu realizat de Cornel Nistorescu.

-Toată lumea este cu ochii pe Marea Neagră. Pe acolo trebuie să treacă o mare parte din cereralele care să rezolve criza alimentară din mai multe țări. Care este situatia traficului în Marea Neagra? La dumneavoastră vin în continuare vapoare la descărcare și la încărcare? Mai multe sau mai puține?

-În Marea Neagră, situația este destul de bizară. În mod evident, au apărut numeroase nave care trebuie sa preia mărfuri, unele dintre ele cumva neașteptate: caolin, minereuri de tot felul, produse care trebuie exportare din Ucraina sau produse care se importă în Ucraina. De exemplu, un trafic important de mărfuri este cel legat de exportul de minereuri, Ucraina fiind un mare exportator de minereu. Sunt două firme care au fiecare în parte cel puțin 20 milioane de tone anual. Astfel încât avem atât cereale, pentru care opinia publică este destul de sensibilizată, dar și produse minerale. În afară de acestea, au apărut și produse de oțel finite care își caută drumul către uzine prelucrătoare inclusiv din Europa și din SUA.

-Sunteți și președintele Asociației Constanța Port Business Association. Ce vă transmit membrii asociației? Războiul din Ucraina a scăzut sau a ridicat traficul? Sau l-a blocat de tot?

-Războiul din Ucraina, în mod evident, a crescut traficul din Portul Constanța, astfel încât există o presiune destul de mare a traficului de containere, în ambele direcții, există o presiune a cerealelor, se caută rutele cele mai neobișnuite pentru trecerea peste frontieră a acestor cereale, dar au apărut și tot felul de alte mărfuri pe care colegii noștri nu erau obișnuiți să le deruleze/opereze până în prezent.

– Ați încărcat primul vapor cu cereale din Ucraina. Ați mai încărcat și altele? Cum merge exportul cerealelor din Ucraina? Au devenit marea problemă a Europei și lumii.

-După primul moment în care cu toții am fost în căutari, în care ne-am pus în discuție cum să facem să trecem aceste cereale peste graniță, am reușit și am realizat primul export de cereale din Ucraina, respectiv o navă încărcată cu 71.000 tone. Ulterior, am încărcat și alte nave, doar noi COMVEX am încărcat 9 nave cu cereale din Ucraina la care se adaugă și diferite cantități care au fost preluate de clienții noștri comercianți și care, la rândul lor, le-au asociat împreuna cu exporturile lor.

-Este o bătălie europeană și mondială pentru scoaterea cerealelor din Ucraina. Polonezii susțin că poate fi folosită ruta propusa de ei.

Porturile românești ar putea fi „sărite din schemă“

-Trebuie să întelegem că instalațiile Europei au fost, fiecare dintre ele, dimensionate pentru a derula ceea ce se află în zona lor geografică de interes și că în acest moment se pune în discutie derularea unor cantități cu mult mai mari. Ca sa fiu mai explicit, în momentul de față, în Ucraina se mai află înca 22 milioane de tone de cereale, iar recolta de cereale a Ucrainei, care urmează să apară în a doua a parte a anului 2022, este de până la 87 milioane de tone. Oficialii ucraineni apreciază că la finalul anului 2022, în Ucraina s-ar putea afla circa 110 milioane de tone. În mod evident, în aceste condiții, înțelegem că niciuna dintre instalațiile din Europa nu era pregătită pentru a putea derula singură aceste cantități.
Această hartă pe care o prezint este grăitoare sub aspectul capacităților de înmagazinare disponibile în fiecare țară.

Polonia are o modestă capacitate de înmagazinare de circa 400 000 de tone, din care doar circa 200 000 de tone se află în porturi, celelalte fiind în interiorul teritoriului.

România are o capacitate de stocare de 1 500 000 de tone pe de o parte, iar pe de altă parte, în ceea ce privește rutele respective, distanța din Ucraina până în România este de 250 km, față de aproximativ 1100 km din Ucraina până la porturile poloneze, accesul pe căi navigabile interioare nefiind posibil. Distanța de la porturile poloneze până la Canalul Suez este de circa 4 100 de mile nautice, față de distanța de numai 1 100 de mile nautice între Portul Constanța și Canalul Suez.
În mod evident, Constanța reprezintă o rută mai bună, mai scurtă și care pune mai puțină presiune pe numărul de mijloace de transport de care este nevoie pentru acoperirea acestei distanțe.
Dar trebuie sa ințelegem faptul că, aici, având în vedere cantitățile foarte mari despre care am vorbit, nu este loc de ego, nu este loc de vanitate în sensul că toate aceste capacități ar trebui să fie utilizate.

Blocada Odesei, spartă la Constanța

-De ce întârzie utilizarea la capacitate a Portului Constanța? Poate chiar o dezvoltare rapidă ar fi necesară!

-Portul Constanta este folosit, dar trebuie să înțelegem că toate aceste elemente care concură la transportul cerealelor trebuie să fie reorientate pentru a prelua mărfurile din Ucraina și acest lucru nu se poate face peste noapte, deși s-au facut pași importanți în ceea ce privește transpunerea vagoanelor de cale ferată, în ceea ce privește transportul pe Dunăre, însă suntem vulnerabili la efectele produse de război, un exemplu fiind bombardarea celor două poduri esențiale care conectează feroviar portul Izmail.

-Care sunt șansele ca România să joace un rol mai important în transportul cerealelor din Ucraina?

– România poate juca un rol important în transportul cerealelor din Ucraina; cheia este viteza de operare în porturi, scurtarea timpului de transfer, simplificarea procedurilor vamale și de furnizare a certificatelor fitosanitare.

Portul Constanța, o provocare gigantică

-Ce ar trebui să faca guvernul României pentru ca potențialul țării noastre în materie de transport naval să fie pus în valoare?

-Așa cum am arătat, este necesar ca trecerea peste frontieră să fie mai ușoara pe vagoanele de cale ferată. Noi suntem la curent cu faptul ca încă există în partea ucraineană un numar mare de vagoane care așteaptă să fie trecute. Este vorba despre câteva racorduri feroviare pe cale ferată largă care trebuie sa fie reabilitate în partea română și despre scurtarea timpilor de prelucrare vamală în ceea ce privește procedurile simplificate; cu siguranță, toți acești factori, puși împreună, vor putea mări cantitatea de cereale care se va tranzita.

-Care este piedica mai importantă și ce ar trebui făcut pentru înlăturarea ei?

-Cu siguranță, este greu de identificat un singur obstacol, orice aspect este important pentru a putea îmbunătăți tranzitarea respectivelor cereale și cu siguranță fiecare dintre pașii exemplificați trebuie îndepliniți. Adaug faptul că ar trebui suplimentată capacitatea fiecarui terminal, dotarea cu echipamente suplimentare, astfel încât să se marească intensitatea pe fiecare hectar de terminal existent. Comvex a pășit deja la începutul lunii martie 2022 la realizarea unei noi investiții de descărcare a barjelor care va fi gata la sfârșitul acestei luni (iunie 2022) și care va dubla capacitatea de descărcare a barjelor.

Comvex a dezvoltat o aplicație informatică menită să coordoneze mișcarea autocamioanelor cu cereale începând cu anul 2022. Soluția este mărirea vitezei de operare a mărfurilor.
Dar sprijinul dat Ucrainei sub aspectul economic al mișcării cerealelor nu poate fi realizat doar prin entuziasmul unor firme private atunci când încercarea este de dimensiune europeană sau globală. Când războiul se va, „entuziaștii” vor constata că s-au împrumutat de la bănci pentru a cumpăra echipamente care nu le-ar mai folosi ulterior, ajungând apoi, ei înșiși să bată la ușa insolvenței. Este nevoie, prin urmare, de un sprijin financiar european coerent și de garanții bancare cu scopul creșterii capacității de manevrare a mărfurilor în terminalele portuare și pe rutele de transport.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 15

19 Comentarii

  1. Intrebarea este: cat de profitabila este pentru Romania / pentru portul Constanta asigurarea acestui transport a granelor ucrainene? Daca e profitabila atunci sa se faca, insa daca e doar o comanda politica de la Kiev, mai bine nu.

  2. Intrebare penrtru domnul patron de firma privata: in conditiile in care trficul a crescut si este mai mult de munca iar preturile la gaze, curent alimente, carburanti au crescut considerabil, cu cat au crescut salariile angajatilor? Asa ca idee sa nu mai blamam bugetarii!

  3. Daca cineva poate crede ca situatia asta ar fi profitabila pt. Romania ,se inseala amarnic. Ukraina nu va platii nimic, ei asteapta ca totul sa li se dea pe moka. Daca statul roman accepta sa li se puna ukrainienilor Portul Constanta la dispozitia lor pt. ce vor ei sa faca ,greseala este cit se poate de mare.Asa ceva nu trebue acceptat !

  4. @Nicu nu ma intereseaza de unde vine ‘comanda politica’. Daca ii afecteaza in vre-un fel pe rusi, ca roman, sa se faca din toata inima!

  5. Se va mira cineva foarte tare dacă razboiul se va termina peste o lună-două ?
    Sa investească USA, UK, UE, Franța,
    Germania etc.

  6. Chestia sigură este că nimeni nu-i așa de prost incât să-și taie craca de sub el,..Economiile, comerțul trebuie să funcționeze, chiar de unii buffoni ukrani sau americani se zgârie pe ochi,.

  7. de ce ar trebui sa punem noi la dispozitie calea ferata pentru ucraineni?
    adica pentru noi am dezasamblat-o si am oprit Electroputere, dar pentru astia de luau Bucovina si interziceau limba romana suntem pres.
    suntem o bataie de joc, prostii Europei, ce mai!

  8. …. CINE PLĂTEȘTE?–TOT BIETUL ROMÂN SĂRACU! CINE VA PLĂTI CAZAREA,MASA,ȘCOLARIZAREA,TRANSPORTUL,HOȚIILE FĂCUTE,PAGUBELE BRODUSE –TOT BIETUL ROMÂN -PROSTANUL ! CE AM AVUT NOI CU ”MAIDANUL”? TOT NIMIC ? BA NU! AM AVUT ȘI AVEM DE SUFERIT . ROMÂNII DIN UCRAINA-NU MAI AU ȘCOLI ÎN ”ROMÂNEȘTE” NU MAI AU DREPTURI -ROMÂNII AU TĂCUT-RUȘII NU!ȘI-AU FĂCUT REPUBLICILE LOR ALĂTURI FEDERAȚIEI ! PRILEJ PENTRU UCRAINII -NU UCRAINENI- SĂ SE PRINDĂ-N HORA JANDARMILOR PĂMÂNTULUI-ȘI DĂ-I ȘI LUPTĂ- PÂNĂ CE RUȘII NU AU MAI RĂBDAT ȘI AU RĂSPUNS ȘI JELENSKOVITCH-ȘI-O GĂSIT NAȘUL! DAR CEL MAI PROST A CĂZUT TRĂITORUL DIN ROMÂNIA–SCUMPIRI NEMAIVĂZUTE,CHELTUIELI CU REFUGIAȚI,CUMPĂRĂRI DE ARME,AGLOMERAȚII PE ȘOSELE,ÎN VĂMI,FALIMENTE, ȘOMAJ,CĂDEREA FONDURILOR PRIVATE DE PENSII …ȘI BINENȚELES SABIA RUSEASCĂ TOT MAI APROPIATĂ DE GÂTUL ROMANIEI ===LA AȘA FAPTĂ ȘI RĂSPLATĂ!

  9. „Toată lumea este cu ochii pe Marea Neagră. Pe acolo trebuie să treacă o mare parte din cereralele care să rezolve criza alimentară din mai multe țări.”
    Khazarii , vor sa „rezolve” criza alimentara din mai multe tari ??? . Ce baieti buni sunt ei , si cum vor sa ajute pe toata lumea …..

  10. „recolta de cereale a Ucrainei, care urmează să apară în a doua a parte a anului 2022, este de până la 87 milioane de tone.”!!!
    Haideti sa presupunem ca ukrainienii nu ar fi minat cimpurile agricole , adica , pe vreme de razboi , ei stau si muncesc la cimp !!!???
    Este destul de clar ca ukrainienii transporta altceva cu navele sub pretextul transportului de cereale .
    Ca regele mihai (cu m mic) ,care a plecat cu bogatiile Romaniei ,pt care NU A MUNCIT NICIODATA ,si a trait ca belferu (ce sa vezi ???) in Switzerland,unde are resedinta rockefeller (ce coincidenta)

  11. Astia isi bat capul cu situatia asta cu graul si altele cand situatia ar trebui rezolvata cu rachete cu bataie lunga pentru ucrainieni cu care ei,cel putin,pot sa curete Marea Neagra de rusnaci.Pentru ca altfel este pierdere de timp cu negocierile cu niste talhari care au invadat ca sa ia si nu ca sa dea ceva sii care nu isi respecta nici propriile lor tratate semnate de ei,iar singura limba pe care o inteleg babuinii kremlinisti este limbajul ripostei dure,asa cum a demonstrat lumii intregi Reagan.Dar de unde alt Reagan si de unde sa inteleaga asta fatalaii occidentali care se tem sa nu umileasca talharii si ucigasii rusnacii si sunt gata sa le dea talharilor rusnaci tot ce isi doresc aia,iar aia,ca vesnici talhari imperialisti rusnaci,puturosi din facerea lor,isi doresc mereu tot mai multi sclavi si teritorii,adica cel putin si pas cu pas,toata Europa. Dar fatalaii cred ei ca au sa se multumeasca talharii rusnaci doar cu Ucraina,sau bucati din Ucraina,asa cum au crezut fatalaii cand il tot lasau pe Hitler sa inghita pas cu par Europa incepand,ca un ingeras,doar cu Austria,apoi vazand ca i-a mers a luat si Cehoslovacia,apoi a inceput sa imparta tzarile cu Stalin si dupa aia impartea intreaga lume cu fascistii italieni si cu macelarii japonezi.Si a fost numai bine…

  12. Alaturi de Constanta poate fi folosit si portul Mangalia. Dar trebuie si ceva investitii urgente. Plata exporturilor de grane o fac tarile care cumpara cereale. Postacii anteriori sunt zero la comert. Regele Mihai nu a plecat cu averi, caci regimul comunist nu ar fi acceptat nimic.Poate daca ar fi avut conturi bancare pe alt nume si nestiute de comunisti.

  13. Mergi si cinta la alta masa , asta-i ocupata …..”istoricule”

  14. A plecat saracul doar cu o garnitura.
    Sti cate vagoane are o garnitura, istoricule?

  15. O tara serioasa si constienta ar fi luat masuri ca in cele trei luni de razboi sa extinda portul Constanta.
    Asa ar fi facut Ceausescu si ar fi reusit, cum a reusit cu toate.
    Acum ne scarpinam 10 ani in fund, dupa ureche, daca sa facem sau sa nu facem, platim sute de milioane pe studii de fezabilitate si apoi s-a rezolvat: nu se face.
    Romania a ajuns o carpa, buna de dat la gunoi.
    Stati sa vedeti si cu gazele din M Neagra. Cand va fi sa pompeze gaze, vor veni rusii, vor sechestra platforma si adios gaze. Ei acum ne lasa sa terminam toata treaba, ca sa pun mana cand va dfui totul pus la punct……[Rumburak]

  16. O sa ajutam pe gratis pe aventurierul de la Kiev. O sa ne blocam portul, caile ferate, traficul si exportul prntru ca la sfarsit sa luam niste jigniri in moaca de la guvernul Ucrainei. Asa cum au incasat nemtii.

  17. Comvex si firme private deja s-au implicat ,au facut investitii de 4 mil euro,probabil ca isi evalueaza si cistigul,care ar fi pt.Romania?
    Interviul este pe faza,actual si oportun, dar se pare ca aflam cea ce stim demult ca Guvernul este de lemn tanase,nu se implica.Este un moment sa-si dea seama ca sistemul feroviar dupa ce a fost adus la pamint,este necesar si nu doar d e dragul Ukrainei trebuie reabilitat ici colo ci integral.
    In schimb sare polonezul comisarul polonez pentru agricultură, „Janusz Wojciechowski, și-a exprimat deja poziția: „Principala soluție sunt coridoarele către porturile (poloneze) de la Marea Baltică”, a spus el, referindu-se la Gdansk și Gdynia”,deci asa e in UE fiecare trage pe turta lui doar Romania risca din nou sa dea totul gratuit,fara ca fatalaii nostrii sa actioneze si sa dea si ei cu „pumnul in masa”! In cazul de fata cerind ce trebuie sa ceara ?
    Cind avem atitia economisti,ingineri,finantisti si contabili care au dus totul de ripa si au tuns,ras,barbierit tara ,iar acum il avem pe unul Caciu,un incapabil si onctuos ingrasat intre timp mai rau ca domnul Catzu ,Comvex si portul Cta se lupta singuri,ei-„expertii „ruinatori,asteptind foloasele in buzunarele lor.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.