Porturile românești ar putea fi „sărite din schemă“

Uniunea Europeană (UE) propune un plan de înlesnire a exportării rezervelor ucrainene de alimente pe uscat, după ce invazia rusă a blocat accesul la porturile vitale ale țării de la Marea Neagră.
Inițiativa aparține Comisiei Europene și are ca scop depășirea obstacolelor tehnice și logistice pentru a accelera exportul de uleiuri vegetale, porumb, grâu și altele din Ucraina. În prezent, sunt luate în calcul rute comerciale speciale între Polonia și Ucraina, care ocolesc porturile de la Dunăre și de la Marea Neagră (inclusiv prin România și Bulgaria) pentru a se garanta că produsele agricole și alimentare pot circula cât mai ușor, scrie Capital.

 Comisia Europeană vine cu propuneri

Comisia propune crearea așa-numitelor coridoare de solidaritate pentru a se garanta că Ucraina poate exporta cereale, dar poate importa și mărfurile de care are nevoie.

Se iau în considerare soluțiile urgente, dar și măsurile pe termen mediu și lung pentru o mai bună conectare și integrare a infrastructurii Ucrainei cu cea a Uniunii Europene”, a declarat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.

Exporturile pe Marea Neagră sunt „posibile, dar nu asta e soluția optimă”

Pe de altă parte, comisarul polonez pentru agricultură, Janusz Wojciechowski, și-a exprimat deja poziția: „Principala soluție sunt coridoarele către porturile (poloneze) de la Marea Baltică”, a spus el, referindu-se la Gdansk și Gdynia. Comisarul a minimizat posibilitatea creării de coridoare umanitare pentru exporturile de alimente la Marea Neagră, calificând-o drept „o soluție posibilă, dar nu și optimă”.

Polonezul încearcă să obțină beneficii evidente pentru țara sa, chiar dacă Polonia are o capacitate de numai 400,000 tone din  care doar 200,000 tone în porturi, restul la interiorul țării, în vreme ce distanțele sunt mult mai mari. Afirmația comisarului polonez este așadar nerealistă, mai ales că și căile mai lungi de aprovizionare pun mai mare presiune pe nevoia de mijloace de transport de care este nevoie.  În plus, niciunul dintre acele porturi nu ar putea primi barje folosind navigația interioară. Declarația polonezului devine astfel copilarească, mai ales că în condițiile actuale toți ar trebui sa participe într-un efort de infrastructură colosal, comun. Ori, dacă ideile comisarului european polonez se vor realiza, se ratează oportunitatea dezvoltării rutelor alternative care trec prin porturile Constanța și/sau Varna, mai aproape de actualele rute ucrainene.

Prin urmare, dacă tot se implică în  chestiunea ucraineană (la capitolul export de cereale), UE ar trebui să nu uite că Ucraina are nevoie desigur de sprijin militar, dar si economic. Iar acesta poate fi acordat porturilor și rutelor care o pot ajuta, așa cum este Constanța. Aflat la doar 350 km distanță, portul românesc este ruta optimă, prima de utilizat. Însă ar fi nevoie și de atragerea de investiții europene pentru extindere și modernizare.

Comvex, spre exemplu, dublează capacitatea de descărcare a barjelor cu o investiție de 4 mil euro care va fi funcțională în timpul lunii iunie 2022.

Totuși, creșterea capacităților de transfer ar trebui să se facă nu doar pe seama entuziasmului unor firme private, ci și prin finanțare susținută coerent de Uniunea Europeană!

Ar fi nevoie de digitalizarea coordonării rutelor de transport europene și românești pentru coerența folosirii mijloacelor de transport.

Acum, parte din marfa Ucrainei s-a mutat la Ismail, Reni și Chilia – porturi mai mici de pe Dunăre, dar care au capacitate limitată.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 13
Author

40 de Comentarii

  1. Totul se învârte în jurul banilor. Evident comisarul polonez pentru agricultură încearcă să tragă spuza pe turta poloneză. Adică blocaje interminabile pe drumurile poloneze de țară, doar ca să nu intre Constanța în discuție, cu posibilitatea reală de a prelua o mare parte din exportul Ucrainei. Comisarul pentru transporturi ar face bine să pună umărul la o soluție românească – nu doar pentru investiții, ci mai ales pentru veniturile din taxe de tranzit. Polonia încă n-a anexat Ucraina. Să sperăm că nici nu va fi în stare să o facă.

  2. Foarte bine singurul lucru pe care il merita Romanistan este sa fie pusa la groapa de istorie, in mod sincer cred ca Romanistan trebuia sa se balcanizeze in anii 1990. Poate ne vor ajuta Rusia si Ungaria sa facem acesta balcanizare astazi, imediat dupa ce SUA o sa isi ia talpasita. Mare parte din A*deal sustine deja balcanizarea, Moldova uraste Bucurestiul pentru ca este mereu ignorata iar Valahia este satula sa subventioneze proiectele de dezvoltare din A*deal in detrimentul proprie dezvoltari.

  3. Poanta cu Polonia va cadea, toate soselele si caile ferate din nordul Urcanei vor continua sa fie bombardate de catre rusi pentru a stopa aprovizionarea cu armament din Occident. Va ramane in discutie doar tranzitarea cerealelor urcane pin Bielarus spre tarile baltice.

  4. Noi suntem prea importanți și o ducem prea bine pentru a ne coborî la nivelul ăsta de afaceri. Noi trebuie să aprovizionăm cât mai ieftin vestul cu gaze și cereale că ne-a blagoslovit Dumnezeu cu prea multă bogăție și cu idioți în funcții mari.

  5. Astia ne fac un mare bine si noi ii criticam! Si asa, de la ukrani, luam praful de pe toba!

  6. Nu vedeti băi boilor ca Rumania e scoasă tiptil din ecuația politică a zonei?…bine ca facem hub-uri pentru racheții ukrainieni..oricum nici dracul nu ne bagă în seamă, nu prezentăm interes!!.. măciucă ca general prim ministru si navetistul sunt conștienți că Rumania a pierdut trenul?…sau vaporul…

  7. Eu sunt care e poziția Comisarului european pentru transporturi. E o doamnă, vădean.

  8. Foarte bine sa-i lasam pe ceilalti zanatuci de polonezi sa se bage in rahatul asta. Cu cat stam mai linistiti si mai de-o parte cu atat mai bine. Si cum suntem fraierii Europei sigur n-am vedea niciun ban de la ucraineni ar fi ajutor moca.

  9. Romania este sarita sistematic de parca n-ar exista, defapt nici nu exista !

  10. De la alianța Vișegrad polonezii, ungurii, și ceho-slovacii își urmează țelul de excludere dușmănos pe față a României și Bulgariei de la banii UE ca să ia iei tot. Este culmea când UE zice că are insomnii pentru cerealele care trebuie să ajungă din Ucraina la arabi și africani să nu folosești porturile românești de la Marea Neagră de unde ieși direct în Marea Mediterană și Canalul Suez. Ca să ia banii polonezii o să cari milioane de tone la Gdansk și Gdynia adică la Marea Baltică ca să înconjori Continentul Europa până a țările arabe sau Africa. Și domnul președinte Iohannis, domnul prim ministrul Ciucă și ministerul de Externe nu vor avea sigur nici o reacție față de acțiunile Poloniei, rămâne prietenia de veacuri cu poporul polonez al cărui conducători lucrează neîntrerupt pentru prosperitatea Poloniei în timp ce ai noștri fac naveta, zic Da să trăiți la ordinele străinilor și nu folosesc nici o oportunitate ca aceasta, nu condiționează la nici o cedare sau favor care o reciprocitate pentru România. Vezi Ungaria în UE și Turcia în NATO.

  11. Putin a spus ca prin belarus dar se poate si prin polonia, exista aeroport aproape de granita cu ucraina, am vazut pe radar. La fel as face daca as fi in locul c.e.!

  12. @ părere
    Deci transporți grâu cu trenul sau căruța pana in Polonia si apoi cu avionul ??

  13. E perfect asa. E mai bine sa nu intretinem nici un fel de relatii cu acest popor asasin care isi ucide aparat de legi strambe minoritatile etnice in vederea unei purificari etnice. Cine poate avea incredere in acesti banditi si asasini? Mai bine lipsa! Sa nu uitam ca tot ucrainenii au lucrat din greu pentru raealizarea si raspandirea unor boli grave menite sa depopuleze intrega planeta in beneficiul strict al cabalei iudeo-masonice khazare. A intretine relatii cu acesti criminali turbati ar fi o dovada de lipsa de discernamant si spirit de autoconservare.

  14. Ce poate oferi infrastructura din Romania astfel incit sa fie aleasa de ukrainienii aflati la ananghie ?

    Un port supraaglomerat la care se ajunge printre birocrati kretini si mine ?
    Restul vrajeala politicianista …

  15. Țară condusă de un trântor nemernic si slugarnic ale cărui singute ocupații sunt vacanțele si primirea de talăngi pe care să si le atârne de gât.

  16. HAHAHAAHA, in ciuda faptului ca e cea mai buna alternativa, tinand cont de distanta si de faptul ca avem infrastructura sa transportam pe barje pana in port si dupa aia cel mai scurt drum catre Mediterana si Suez, Rromania o sa fie sarita din schema ca sa faca profit transportatorii feroviari din Polonia si Germanica, plus operatorii navelor cargo ce vor adauga un minim de 3000 mile nautice la drum, frumos profit si in acelasi timp, parca toata lumea guitza ca vrea sa scape de combustibilii fosili, dar brusc nu vede nicio problema in a consuma sute de tone de combustibil in plus

  17. Iar tu, v.alah.ule, ești un STUPID, STRAINESC, APATRID, ANTIROMANESC (ANTI WALACHIA !) !!!

  18. Se lucreaza in tandem. Pe de o parte oficialii straini fac tot ce pot sa adica avantaje tarilor lor, pe de alta ‘ai nostri’ fac tot ce pot sa desfiinteze orice ar putea aduce vreun avantaj tarii noastre. Ura ‘alor nostri’ fata de orice e romanesc este intretinuta mereu de chiar rezultatul muncii lor.

  19. Constanta este cel mai apropiat port de Ucraina. Este sosea pe la Galati, Tulcea Constanta. Apoi pentru dus grau in Italia, Grecia , Spania, e mai usor pe mare.

  20. @Ghro
    Apreciez analiza dv. perfect advarata si facuta cu mult bun simt.

  21. Infaatructura feroviara romaneasca a fost intentionat lasat sa se deterioreze pana la punctul de de rupere. Pe romaneste sinele stau in aer. Comisia aia de Bruxelles este peste toate mafiile pololitico-mafiote sa stranga cu surubul pe trepadusii guvernul meu sa se puna la lucru. Guvernul meu format din PNlepre ca betivul Ludovic Orban si drogatul Citu au furat in 2 ani cat altii in 20 de ani.
    Polonia va iesi in cele din urma, in castig, guvernul polonez lucreaza, nu se face ca lucreaza. Si probabil Ungaria

  22. Buna ziua,
    Felicitari redactiei dumneavoastra pentru ca ne informeaza la timmp, corect in mod echidistant pe un subiect despre patriotismul promovat corect si fara ocolisuri de un comisar european de nationalitate poloneza, un model de pragmatism si civism european fara a fi de tipul comportamentului balcanic, au model de tip useful idiots pro- european cu prodund dispret fata de valorile si cultura nationala care este astazi ridicata la rangul de deontologie de cenzorii ce controleaza mai nou libertatea de opinie pe posturile mas media din Romania. Polonia a facut din achizitia de armament occidental o afacere de tip offset din care a rezultat o industrializare masiva si modernizare a propriei lor industrii nationale de aparare, au construit o retea incredibila de austostrazi cu firme din Polonia si la scoala elevii sunt invatati, pardon educati sa consume produse fabricate in Polonia exact cum se intampla in Germania si in statele din nordul protestant al Europei.

  23. Parca noi mai contam in ecuatia u€ ? Voi nu vedeti ca tot ce conteaza e sa vina marfa din gubernie si sa iasa profitul ? griu in primul rind.

  24. În general, echipele noastre nu câștigă meciuri din astea.

  25. Dar daca rusii ocupa tot litoralul sudic pana la limanul Nistrului, inclusiv Odessa, eventual si Transnistria, dar lasa Ucrainei Budjakul, izolat insa de statul moldav, care ar fi solutia? Nu cumva americanii ar lasa mana libera Ucrainei sa ocupe si sa anexeze Moldova, imbracand-o sub forma unei ,,unificari istorice,,? Intreb si eu, nu dau cu parul.

  26. @parere… soldovene te bagi in seama la fiecare articol cu comentarii inepte, mai stai in banca ta si citeste, CA NU DOARE. „exista aeroport aproape de granita cu ucraina, am vazut pe radar. La fel as face daca as fi in locul c.e.!” tu crezi ca_cu avioanele poti transporta milioane de tone , esti un naiv ca sa ma exprim elegant

  27. Pana acum tarile occidentale faceau propaganda ca painea e cancerigena. Da ei nu aveau de unde sa dea paine la popor. Mancau cartofi ca porcii.
    La noi se fierb cartofi si se dau la porci. Si bagau paste, spaghety la greu, parca alea nu ereau tot din faina de grau. Ce smecherie. Acum plang de grija painii.

  28. Oricum Constanta nu are capacitatea de a gestiona un volum crescut de marfuri, am inteles ca e deja blocat. Va reamintesc ca Romania a platit firmelor straine din UE 1.4 miliarde de euro pentru securizarea frontierelor ca sa intram in Schengen sa obtinem si noi tarife mai bune, sa ne modernizam porturile avand in vedere ca 80% din comertul mondial e pe mare. Dupa ce ne-au luat banii ne-au zis ca suntem corupti si nu meritam in Schengen, deranjam interesele olandezilor si ne-au lasat si cu banii luati si fara Schengen (sub regimul Basescu).Ne-au mai trantit si MCV.
    Stati linistiti ca dupa ce o sa termine rusii cu Ucraina Odesa va fi la ei, iar productia de export ucrainiana „care hraneste tot globul” se va reduce la cateva Tiruri pt ca si Ucraina va fi mai mica. Marfa o sa o transporte rusii prin Marea Azov si Marea Neagra pe care le controleaza.
    Nu da UE bani europeni Romaniei sa isi dezvolte porturile, noi suntem buni doar de muls, ei stiu ca dorinta romanilor de a fi in UE bate orice interes national, de-aia nici conducatorii nostri nu fac nimic pt Romania pt ca ei sunt expresia poporului roman…

  29. Porturile lituaniene (pi cazurili „dimukrațîie Belarus”, expulzări diplomați ruși la cerere S.U.A., „recunoaștere Taiwan”, livrare și tranzit material militar măscăriciului TV criminal Jale’nsky), letone (pi cazurili „dimukrațîie Belarus”, expulzări diplomați ruși la cerere S.U.A., livrare material militar măscăriciului TV criminal Jale’nsky) și estone (pi cazurili „dimukrațîie Belarus”, expulzări diplomați ruși la cerere S.U.A., livrare material militar măscăriciului TV criminal Jale’nsky) (minorit[‘ili rusophone venetice dă 25-40%, foști APeVijdi sovietici a’ lu’ Stalin, pantru care Komiziili Ioropenise $$oroșizde a insistatără 20 dă ani să fie păstrate intacte în interiorul granițelor, dupe aderarea la U.E., vor facilita asta), probabil și cele poloneze (idem), peste 1 an vor fi porturi rusești la Marea Baltică. Aviz amatorilor.
    Rugațî-vă la zvinta Parașchiewa șî la zvintu’ Theoduosîye ca porturili Küstendje, Abdülmedgidie șî Valiya, Daciluor
    https://ro.wikipedia.org/wiki/Medgidia#/media/Fi%C8%99ier:Geamia_%22Abdul_Medgid%22.jpg
    să nu pață la fel….[Rromburak] :)))

  30. @Ion corect spus, prin marea neagra armamentul nu poate fi transpostet asa usor, rusii pandesc pe mare iar turcii te verifica si vamuiesc la bosfor deci ramane varianta de vest ceea ce e bine pentru noi ca tara. cat despre tranzitia marfurilor adevarate, stati linistiti operatorii merg pe drumul cel mai scurt si profitabil, ii doare in 14 de decizia ue!

  31. se trec repede pe cand trandafii desi au spini sunt mult mai longevive si apreciate pt ca sunt verticali si uneori inteapa cand sunt atinse in interesul lor…

  32. Păi bre, norocul prostului,. Păi de nu era ”sărit din schemă” ce puii mei putea ?? NIMIC ! Doar portul constanța e blocat, Românu nu e in stare să miște nimic, Ar fi fost un blocaj care practic paraliza mai tare portul cu efecte negative asupra economiei muribunde,..Deci ,..

  33. Avand niste politicieni pro=rusi, gare ingreuneaza lucruri…..

  34. Fratilor. lucrurile sunt mai complicate de atat. Polonezii si ukrainienii vor sa faca o UNITATE VAMALA, care practic nu e posibila intre un stat UE si un stat ne membru UE. Apoi polonezii le vor spune ukrainieneilor ca pentru nu a-si mai pierde timpul cu conditiile de aderare la UE sa formeze o Confederatie de state, la care va adera repede si belicoasa Lituanie – astfel de va reface marele imperiu polono-lituanian, in care va dicta Polonia. Europa a sangerat 200 de ani din cauza acestui imperiu. Acum incep prin a-i face dependenti economic pe ukrainieni de Polonia. Polonia imperiala va fi un pericol pentru Europa deoarece va dori sa isi impuna hegemonia mai agresiv decat au facut-o Germania si Franta, mai ales ca au in spate SUA si un puternic lobby polonez in SUA. Sa nu uitam ca mari politicieni americani au fost de origine poloneza.

  35. „Infaatructura feroviara romaneasca a fost intentionat lasat sa se deterioreze pana la punctul de de rupere.”

    Calea ferata romana are alt ecartament decat cea ukrana, in cat timp si cu ce costuri schimbi boghiurile la un tren de 50 de vagoane ? In fond, ce ne pasa noua de problemele altora. N-am auzit pe cineva sa-i pese de problemele noastre.

  36. „Ucraina are nevoie desigur de sprijin militar, dar si economic. Iar acesta poate fi acordat porturilor și rutelor care o pot ajuta, așa cum este Constanța. Aflat la doar 350 km distanță, portul românesc este ruta optimă, prima de utilizat”

    Da , asta insa ar implica faptul ca romanii sa aiba si ei ceva avantaje . Ceea ce e intolerabil . Cu atat mai mult cu cat au grije unii care si-ar dori Portul Cta sa bage bete in roate .
    Pe undeva e mai bine …

  37. @ „nae girimea”, 6 iunie 2022 la 16:40
    „acordat porturilor și rutelor care o pot ajuta, așa cum este Constanța. Aflat la doar 350 km distanță, portul romînesc este ruta optimă, prima de utilizat”…
    Planuri la kilometraj, „dîn cuțîte șî păhară”, cum dzicea Iminovich în poieziili lui.
    Dîn Ukraina pînă la Küstendje („portul romînesc” fost TIURKESK, ca șî „Ovidiu”, fost Kanara), cu trinu’, sunt de trecut cel puțin Dniestr, Pruty, Dunav, p’în diverze locuri. Cale ferată întră Galaț’, rayaua Ibraila șî Fetești nu să iegzistă. Pînă-‘n Bulgaria e și mai complicat. Așa că astea-s doar iluzii.
    Poate că metrou’ lăbăral planifikat a’ lu’ Boc cu „investitoarea” Woodrea, strămutat în Dobrudja, ar rezolva problema: pă sub Munții Măcinului, Ghiolu’ Razim dă aterizare a ‘likoptierelor arrahatului zmurdist, KanalD, Karasu’ Valley, pînă-‘n Balciku’ rejinei coorve, ce poate deveni portu’ monarchik dă cerials wizz șiugăr….[Rumburak, pă k’ mă trag]

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.