Centura de Sud a Capitalei, scoasă din buget

Autoritățile trec la capitolul “și altele” debușarea traficului bucureștean. Mai mult, nici autostrăzii Comarnic-Brașov nu i se acordă prea multă atenție. Conform planului bugetar, Guvernul nu pare dispus să realizeze cu prioritate cele două proiecte începute. Autostrada București-Brașov mai are de așteptat.

Proiectul de buget se modifică de la o zi la alta. După ce “premierul” Liviu Dragnea l-a urecheat pe Ministrul Finanțelor, Viorel Ștefan, că el este mai “moale” pe tema bugetului, acum din document au fost excluse două proiecte importante. Este vorba despre cei aproape 47 km din Centura de Sud a Capitalei, între Autostrada A2 şi A1, care, potrivit estimărilor Ministerului Transporturilor, vor costa 965 de milioane de lei.
Din această sumă, până acum ministerul a plătit 60 de milioane de lei până la finalul lui 2015 şi 133.000 de lei anul trecut.

Anul acesta, ministerul va aloca numai 106 milioane de lei, adică puţin peste 10% din valoarea totală a proiectului. Mai mult, potrivit planului, anul viitor nu se va aloca niciun leu. Abia în 2019 vor fi alocate aproape 250 milioane lei, iar în 2020 sunt programați 550 milioane de lei.
Dacă guvernanții vor menține aceste proiectări, cel mai probabil abia peste patru ani se va circula civilizat între cele două autostrăzi prin partea de sud a Capitalei.

De asemenea, pasajul de la Domneşti de pe Centura Capitalei, care ar fi fluidizat traficul într-una din cele mai aglomerate zone din România, este de asemenea abandonat, iar finalizarea sa este amânată pentru după 2020, ceea ce va însemna zeci de milioane de euro pierdute de companiile de transport ale căror camioane vor pierde timp și implicit bani în blocajul permanent aproape care se creează în această zonă.

Promisiuni uitate

Pasajul a fost anunţat cu surle şi trâmbiţe de CNADNR la finalul lui 2015, în condiţiile în care despre un pasaj în acea zonă se discută încă din 2009, iar în 2013, când primarul de atunci, Sorin Oprescu, alături de Victor Ponta, Dan Şova şi Gabriela Vrânceanu-Firea, a anunţat că va fi gata în cel mai scurt timp.
Nu fac pasaj, dar trântesc o ciupercă în mijlocul drumului. Potrivit proiectului, anul acesta, cei de Transporturi vor să aloce cinci milioane de lei și să angajeze credite în valoare de 146,5 milioane de lei, din totalul de 249 millioane de lei la cât este estimat costul unui sens giratoriu de la Domneşti. Abia după 2020 se va livra şi diferența de 101 milioane de lei, ceea ce înseamna că cel mai probabil în 2021 va fi gata.
Noul ministru al transporturilor, A¬lex¬an¬dru Cuc, spunea că nu promite niciun kilometru nou de autostradă în acest an, cu toate că, cel puţin teoretic, anul acesta ar trebui să aducă cel puţin 100-150 km de drum de mare viteză.

În plus, bugetul Ministerului Transporturilor a crescut la peste 13,7 miliarde de lei, faţă de circa 8,5 mld. lei cât era bugetul minis¬terului în 2016. Din această sumă, 4,3 miliarde de lei merg anul acesta către cons¬truc¬ţia de autostrăzi şi centuri ocolitoare, bu¬get care creşte de la 1,74 mld. lei cât a avut în 2016.

Potrivit proiectului, obiectivele prioritare ale ministerului pentru anul 2017 şi perspectiva pentru 2018-2020 sunt lucrările la autostrada Constanţa – Nădlac, finalizarea autostrăzii Lugoj – Deva, finali¬zarea lucrărilor la autostrada Transilvania; demararea lucrărilor la autostrada Sibiu – Piteşti şi finalizarea autostrăzii Sebeş – Turda.
Singurele referiri la Valea Prahovei sunt centurile ocolitoare Comarnic, Câmpina și Bușteni. Aceste proiecte sunt însă deocamdată blocate în diferite faze, cum ar fi licitații suspendate sau fără un câștigător desemnat.
Despre aceste proiecte fosta conducere a CNAIR declara că urmărește anularea lor și reluarea proiectelor pe alte baze. Mai întâi urma să fie făcută proiectarea de către compania de stat și de abia apoi să se liciteze lucrările. Modernizarea Transfăgărașanului și a Transalpinei (DN 67C care traversează munții Parâng) sunt alte obiective urmărite de CNAIR.

Proiect blocat de SRI

Chiar dacă generalul Florian Coldea este liniștit la pensie, autostrada Comarnic-Brașov tot nu a fost deblocată. “Unul dintre conflictele majore pe care le-am avut cu Coldea ținea de discuția despre dezvoltarea României, despre faptul că sunt blocate proiectele, că frica generează lipsa de fonduri europene, de faptul că funcționarilor le este teamă să mai ia orice decizie. Ponta își dorea să continue proiectul Comarnic – Brașov, însă Coldea nu a fost de acord niciodată cu acest proiect. L-a amenințat de față cu mine că îl va aresta și pe el și pe funcționarii CNADNR care îndrăznesc să avanseze cu acest proiect. Îl va aresta dacă va semna contractul. În februarie 2015 i-am reproșat lui Coldea că blochează România și nu numai. Mi-a răspuns nervos că europenii vor autostrada Pitești-Sibiu, pentru că acolo e definit culoarul european, iar restul de bani trebuie să îi păstram pentru armament. I-am spus că Pitesti-Sibiu costa 7 miliarde, iar Comarnic-Brașov sub un miliard și o putem face în maxim 3 ani”, a susținut Sebastian Ghită în înregistrarea difuzată de România TV.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Eduard Pascu 109 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.