Concerte de început de an la Sala Radio

Seară vieneză la București

Ca o continuare a atmosferei de sărbătoare imprimate de concertul de Anul Nou de la Viena – devenit o tradiţie şi un reper muzical european, eveniment ce se derulează începând din 1939, pe 1 ianuarie, în celebra sală de concerte Musikverein -, Orchestra Naţională Radio vă invită la primul ei concert din 2016: SEARĂ VIENEZĂ LA SALA RADIO.

Vineri, 15 ianuarie (19.00), sub bagheta dirijorului IURIE FLOREA, vă veţi delecta cu valsurile şi polcile semnate de celebrii membri ai familiei de compozitori Strauss.

Familia vieneză a reunit patru muzicieni: de departe cel mai celebru este Johann Strauss fiul, căruia i se alătură Johann Strauss tatăl – de care l-a legat o mare rivalitate artistică! – şi doi fraţi mai tineri: Joseph şi Eduard Strauss. La Sala Radio veţi asculta creaţii semnate de Johann Strauss tatăl, Johann Strauss fiul şi Joseph Strauss, ca: Povestiri din Pădurea Vieneză (Geschichten aus dem Wienerwald), Polca pizzicato, Polca Tunete şi fulgere (Unter Donner und Blitz), Tritsch-Tratsch-Polka sau cunoscutul vals Vin, femei şi cântec (Wein, Weib und Gesang). Seara se va încheia desigur cu două “hit-uri” care nu mai au nevoie de nici o prezentare: Dunărea Albastră – cel mai cunoscut vals al tuturor timpurilor, considerat un al doilea imn al Austriei – şi Marşul lui Radetzky.

Muzica familiei Strauss a caracterizat o epocă de aur: dacă în anii ‘60 toţi tinerii ascultau Beatles, muzica plină de farmec a familiei Strauss era auzită peste tot în a doua jumătate a sec. XIX, în saloanele din capitala elegantă a Imperiului Habsburgic. Johann Strauss fiul, supranumit şi „regele valsului”, a compus peste 400 de valsuri, 300 de polci, marşuri şi alte genuri muzicale.

Orchestra Naţională Radio

“Dintre toţi dăruitorii de bucurie pe care i-a lăsat Dumnezeu pe Pământ, Johann Strauss fiul este pentru mine cel mai drag”, mărturisea Richard Strauss, celebrul compozitor german, pe care îl leagă doar o coincidenţă de nume de familia vieneză.

La pupitrul dirijoral se va afla IURIE FLOREA, din 1996 dirijor al Operei Naţionale Bucureşti şi director artistic al teatrului în perioada 2007-2010. De-a lungul carierei, a fost dirijor al Teatrului Naţional de Operă şi Balet din Chişinău (1989-1996) – unde a ocupat şi poziţia de director artistic în perioada 1993-1996 – a dirijat la Teatrul Naţional de Operă şi Balet Oleg Danovski din Constanţa (1992-1993) şi a colaborat cu numeroase orchestre din ţară şi din străinătate. A întreprins turnee în Ucraina, Rusia, Belarus, Lituania, Belgia, Italia, Spania, Portugalia, Franţa, China, Olanda ş.a., unde a dirijat concerte de muzică de operă, cu lucrări simfonice sau vocal-simfonice. A fost bursier al Conservatorului N. A. Rimski-Korsakov din Sankt Petersburg. Iurie Florea este laureat al Concursului Naţional de Dirijat (Premiul I, la ediţiile desfăşurate la Sinaia şi Constanţa), iar în 1992 aobţinut Premiul Naţional Ionel Perlea.

Concert In memoriam Ludovic Bacs

Dirijorul Ludovic Bacs

Primul concert al anului 2016 la Sala Radio va avea loc miercuri, 13 ianuarie, ora 19.00 şi stă sub semnul recunoştinţei. Orchestra de Cameră Radio dedică acest eveniment memoriei dirijorului LUDOVIC BÁCS. Pentru mai bine de cinci decenii, cariera artistică a muzicianului a fost strâns legată de ansamblurile muzicale Radio România şi mai ales de Orchestra de Cameră Radio.

Dirijor, compozitor, fondator de ansambluri muzicale, instrumentist şi profesor de dirijat, din 1957 LUDOVIC BÁCS a avut o activitate neîntreruptă la Radio România, în calitate de dirijor şi director artistic al Orchestrei de Studio, devenită, în 1990, Orchestra de Cameră Radio. A realizat nenumărate înregistrări pentru Fonoteca Radio sau diferite case de discuri. Repertoriul său extrem de bogat şi divers, cuprindea lucrări din întreaga literatură muzicală. Prin nenumăratele sale interpretări de prime audiţii absolute a devenit unul dintre cei mai buni “ambasadori” ai compozitorilor români.

De-a lungul întregii sale activităţi, maestrul LUDOVIC BÁCS a promovat un imens fond de lucrări vechi româneşti, pe care le-a transcris, armonizat sau orchestrat pentru a le aduce în faţa publicului. Artistul a efectuat numeroase turnee în ţară şi în străinătate (Polonia, Spania, Germania, Olanda, Elveţia, Italia, Austria etc.).

Concertul din 13 ianuarie va fi unul deosebit fiindcă la pupitrul dirijoral se vor succeda … patru dirijori, toţi fiind foşti studenţi ai maestrului LUDOVIC BÁCS! Evenimentul se va derula sub bagheta lui MARIUS HRISTESCU, TIBERIU OPREA, RADU POPA şi BOGDAN VODĂ. Repertoriul serii va include de altfel şi două compoziţii semnate de LUDOVIC BÁCS, alături de opusuri ce aparţin lui Bach, Mozart, Mascagni, Schubert ş.a.

La realizarea concertului vor colabora şi soliştii COSMIN BĂLEAN – duduk, IOANA IONESCU – pian, VERONA MAIER – pian, FILIP PAPA – violoncel şi soprana MEDIANA VLAD.

Maestru de cor al Coralei Academice a Filarmonicii Oltenia (2001), dirijor al Corului de cameră Da Capo din Bucureşti (2001-2004), dirijor al Teatrului liric Elena Teodorini din Craiova (2001-2009), al Filarmonicii Muntenia din Târgovişte (2007-2011), Dirijor şi Director Artistic al Filarmonicii Oltenia din Craiova (2010-2012), MARIUS HRISTESCU conduce, în prezent, orchestra Filarmonicii Muntenia din Târgovişte şi este invitat frecvent al filarmonicilor din ţară. Anul 1999 marchează începutul colaborării cu binecunoscutul cantautor Tudor Gheorghe, colaborare în urma căreia a luat naştere proiectul Anotimpurile Poeziei Româneşti.

Orchestra de Camera Radio. Foto Alexandru Dolea

Prim-dirijor al Filarmonicii Piteşti, dirijor colaborator al Teatrului Naţional de Operetă Ion Dacian – Bucureşti şi invitat al multor alte filarmonici din ţară, dirijorul TIBERIU OPREA este un „pionier” în domeniul muzical: în 2007 acontribuit la înfiinţarea Filarmonicii Piteşti (al cărei director artistic a fost până în 2010) şi este iniţiator al orchestrei Universităţii Piteşti. Tiberiu Oprea a fost invitat să conducă orchestra Jeunesses Musicales la Festivalul de la Belfort, Franţa, 1997. Este invitat la pupitrul orchestrelor Filarmonicilor din Bacău, Ploieşti, Craiova, Târgovişte, Râmnicu-Vâlcea, Botoşani, Orchestrei de Cameră Radio ş.a.

RADU POPA este dirijor permanent al orchestrei Filarmonicii Banatul – Timişoara. După studiile la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti şi-a continuat specializarea la Hochschule für Musik – Viena şi s-a pregătit cu renumitul dirijor român de notorietate mondială Erich Bergel, elev strălucit al lui Herbert von Karajan. Invitat permanent al orchestrelor româneşti (Filarmonica George Enescu – Bucureşti, Filarmonica Transilvania – Cluj, Filarmonica Moldova – Iaşi etc.), Radu Popa şi-a construit o carieră derulată între scenele de concert importante ale României şi turnee în străinătate.

Profesor, compozitor şi dirijor, BOGDAN VODĂ a debutat în cariera dirijorală acum două decenii la Filarmonica din Craiova, urmând concerte cu majoritatea filarmonicilor din ţară, cu orchestre din Franţa şi Turcia, cu orchestre de tineret, prezenţe în festivaluri internaţionale şi turnee în Franţa, Marea Britanie, Spania şi Turcia, înregistrări radio şi CD-uri (incluzând multiple prime audiţii ale unor compozitori contemporani). A colaborat cu solişti consacraţi precum Florin Croitoru, Daniel Goiţi, Ion Ivan Roncea, Luiza Borac, Daniel Kientzy, Iancu Văduva ş.a.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.