Concurenţa a găsit mari probleme pe piaţa asigurărilor auto

Consiliul Concurenţei a identificat, în timpul investigaţiei sectoriale privind piaţa asigurărilor auto, probleme cu impact concurenţial, determinate de o serie de ineficienţe în funcționarea sectorului asigurărilor auto. Analiza a arătat că se înregistrează ușoare creșteri ale barierelor la intrarea pe piaţă, financiare și reputaționale, în cazul asigurărilor auto facultative, în timp ce accesul la canale de distribuție pare a se este îngreunat în cazul asigurării de răspundere civilă.

Autoritatea pentru concurenţă a remarcat că are loc o reducere constantă a numărului de societăți de asigurare, atât în segmentul CASCO, cât și în segmentul RCA. Ieșirea Astra Asigurări de pe piaţă, ca urmare a falimentului, va accentua tendinţa de creştere a ratei de concentrare, în special în segmentul RCA.

Există indicii ale unor comportamente inadecvate în rândul societăților de asigurare, unele practici putând crea avantaje competitive artificiale unor societăți:

– specularea gradului redus de cunoaștere al asiguraților cu privire la drepturile pe care aceștia le au și forțarea unor plăți parțiale ale despăgubirilor;

– interpretarea de o manieră proprie a condițiilor de producere a accidentului auto, astfel încât să nu despăgubească victima accidentului.

Consiliul Concurenţei a identificat faptul că unii asigurători auto nu evidențiază corect și complet daunele apărute, nu constituie rezerve obligatorii sau nu se reasigură la nivelul corespunzător. Analiza Consiliului Concurenţei a relevat faptul că gradul de cuprindere în asigurare a RCA este relativ redus, iar prejudiciile cauzate de vehiculele neasigurate RCA sunt suportate de șoferii corecți.

O altă problemă identificată de Consiliul Concurenţei se referă la nivelul redus de cunoaștere a sistemului bonus-malus (de exemplu, în ceea ce privește posibilitatea de transfer a clasei bonus-malus pentru un vehicul nou dobândit). Unele practici adoptate de societățile de asigurare și unitățile de reparații auto afectează negativ interesele consumatorilor, de exemplu prin folosirea unor piese de schimb de
calitate inferioară sau prin întârzierea plății reparației efectuate.

Cu privire la evoluţia primelor tarifare în piaţa RCA, Consiliul Concurenţei, pe baza datelor puse la dispoziţie de către Aautoritatea de Supraveghere Financiară şi având în vedere rata inflaţiei, a constatat că:

– prima tarifară medie pentru peroane fizice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 16%;

– prima tarifară medie pentru persoane juridice a crescut in perioada 2011-2014 cu aproximativ 29%

Consiliul Concurenţei a făcut o serie de recomandări menite a corecta unele din ineficienţele menţionate. Acestea sunt:

· Societățile de asigurare autorizate să practice asigurări de răspundere civilă pentru autovehicule să evalueze mai precis riscul de daună. Aceasta s-ar putea face prin adoptarea de noi criterii tarifare (de exemplu, vechimea permisului de conducere și puterea motorului), dar și prin implementarea unor segmentări mai fine pentru criteriile tarifare deja utilizate (de exemplu, în ceea ce privește vârsta persoanei asigurate). ASF ar putea ca, împreună cu Asociația Română de Actuariat (ARA), să recomande modele de referință asigurătorilor RCA.

· În vederea evaluării mai precise a riscului de daună, Consiliul Concurenţei recomandă ASF să încurajeze societățile de asigurare active pe piaţa RCA să adopte și alte criterii tarifare, de exemplu vechimea permisului de conducere.

· Altă recomandare vizează extinderea asigurării de răspundere civilă și transformarea într-un produs hibrid, aflat la granița dintre asigurările RCA și CASCO, prin acoperirea de riscuri suplimentare și includerea unor servicii conexe din partea societăților de asigurare.

· Consiliul Concurenţei recomandă ASF să continue eforturile depuse în sensul modificării modului curent de emitere a poliței RCA și apropierea de modelul folosit de Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România la emiterea rovinietei.

· Consiliul Concurenţei recomandă ASF intensificarea eforturilor în popularizarea în rândul asiguraților (și chiar a intermediarilor în asigurări) a sistemului bonus-malus.

· În ceea ce priveşte demersul UNSAR privind implementare unui sistem de punctaj pentru fiecare tip de leziune și suferință pricinuită de un accident auto, Consiliul Concurenţei apreciază că implementarea unui astfel de sistem poate crea un punct de referinta pentru instanțele de judecată in cazul acordării despăgubirilor morale pentru vătămări corporale și deces.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.