
Guvernul Cioloș va da drumul la cheltuieli suplimentare de 3,5 miliarde de lei fără să atingă deficitul bugetar, stabilit la 2,8% din PIB, printr-un artificiu. În nota de fundamentare a proiectului de rectificare bugetară se vorbește de o “creștere a estimării creșterii economice” pentru 2016 de la 4,1% la 4,2%.
“Rezultatele economice de până în prezent argumentează posibilitatea realizării unei creșteri economice de 4,2% faţă de 4,1% cât se estima la elaborarea legii bugetului de stat şi un produs intern brut în valoare nominală de 757,0 miliarde lei, faţă de 746,6 miliarde lei cât s-a estimat inițial. În principal, plusul de 8,3 miliarde de lei se explică prin diferenţa dintre datele estimate pentru anul 2015 utilizate la elaborarea bugetului şi datele statistice publicate de Institutul Național de Statistică, precum şi prin reestimarea creşterii economice”, se arată în document.
Analistul economic Florin Cîțu comentează acid această măsură: “Statul crește estimarea de creștere economică de la 4,1% la 4,2% si diferența este tot ce are nevoie pentru rectificare. Ce contează că anul nu s-a terminat și nu știm cum se va termina. Ce contează că datele pe PIB sunt revizuite câțiva ani de acum înainte. Nu conteaza nimic din toatea acestea. Conteaza doar să fim populiști. Poate așa mai prindem un post în guvernul viitor sau în vreo instituție publică „independentă””, susține Cîțu.
După ce s-a modificat estimarea estimarea de creștere economică s-a purces la modificări în buget. Astfel, veniturile precum și cheltuielile bugetului general consolidat se majorează, pe sold, cu suma de 2.932,4 milioane lei, iar deficitul bugetului general consolidat se menține la nivelul de 2,8% din PIB în termeni cash și 2,95% din PIB potrivit metodologiei ESA 2010”, se spune în document.
Veniturile bugetului de stat pe anul 2016, se majorează pe sold cu suma de 2.951,2 milioane lei iar influențele se reflectă, în principal, pe următoarele categorii de venituri:
– Impozitul pe profit: se majorează cu 1.053,7 milioane lei. Majorarea s-a bazat pe evoluția încasărilor din primul semestru al anului 2016 comparativ cu programul estimat (+534,9 milioane lei).
– Alte impozite pe profit, venit și câștiguri din capital de la persoane juridice: se majorează cu 399,0 milioane lei, în principal datorită încasărilor peste estimările inițiale în condițiile intrării in vigoare de la 1 ianuarie 2016 a sistemului de impozitare progresivă a microîntreprinderilor.
– Impozitul pe venit se majorează cu 357,7 milioane lei. Rectificarea pozitivă a impozitului pe venit s-a datorat evoluției încasărilor din prima parte a anului (depășirea nivelului programat inițial cu 3,5%), iar pe de altă parte evoluției indicatorilor macroeconomici (creșterea efectivului salariaților din economie și a câștigului salarial mediu brut).
– Impozite și taxe pe bunuri și servicii se diminuează cu 374,1 milioane lei.
– Taxa pe valoarea adăugată se diminuează cu 248,7 milioane lei. Modificarea se datorează evoluției înregistrată de veniturile din TVA în prima parte a anului șI extinderea cotei reduse de TVA la 9% de la 1 august 2016 pentru serviciile din sectorul agricol și livrarea de îngrășăminte, pesticide, semințe și alte produse agricole destinate însămânțării sau plantării.
– Accizele se majorează cu 180,0 milioane lei, în principal datorită depășirii programului stabilit pentru primul semestru și evoluției indicatorilor macroeconomici.
– Alte impozite și taxe generale pe bunuri și servicii scad cu 211,1 milioane lei, influențate de diminuarea veniturilor bugetare estimate din impozitul pe veniturile suplimentare obținute ca urmare a diminuării cifrei de afaceri din sectorul gazelor naturale și al petrolului.
– Impozitul pe comerțul exterior și tranzacțiile internaționale se majorează cu 178,9 milioane lei, în contextul evoluției pozitive a încasărilor din prima parte a anului (depășirea nivelului programat inițial cu 106,8 milioane lei).
– Veniturile din contribuții de asigurări sociale cresc cu 535,5 milioane lei.
Influența pozitivă se datorează măsurii legislative privind introducerea obligației de plată a contribuției de stat datorate de asigurații din armată, poliție și funcționarii publici cu statut special.
– Veniturile nefiscale se majorează cu 847,0 milioane lei, în principal datorită reclasificării sumelor provenite din finanțarea bugetară a anilor precedenți, care se restituie în condițiile legii, către bugetele din care au fost acordate, dar șI de veniturile din dobânzi ca urmare a emisiunilor de titluri de stat.
Cheltuielile bugetului de stat anul 2016, se majorează, pe sold, cu suma de 3.521,4 milioane lei iar influenţele pe principalele naturi de cheltuieli ale bugetului de stat se prezintă astfel:
– Cheltuielile de personal cresc cu 489,2 milioane lei;
– Cheltuielile cu bunuri şi servicii cresc cu 52,3 milioane lei;
– Cheltuielile cu dobânzile cresc cu 309,9 milioane lei;
– Cheltuielile cu subvențiile se majorează cu 362,9 milioane lei;
– Transferurile între unităţi ale administrației publice se majorează cu 2.259,4 milioane lei din care: suma de 1.429,2 milioane lei pentru echilibrarea Bugetului asigurărilor sociale de stat, suma de 207,2 milioane lei pentru echilibrarea Bugetului fondului național unic de asigurări sociale de sănătate și suma de 150,0 milioane lei reprezentând majorarea indemnizației acordate adultului cu handicap vizual grav prin majorarea cu 25% a salariului net al asistentului social debutant cu studii medii din unitățile de asistență socială din sectorul bugetar, altele decât cele cu paturi;
– Alte transferuri se diminuează cu 310,0 milioane lei;
– Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare se diminuează cu 674,9 milioane lei;
– Cheltuielile cu asistența socială cresc cu 1.436,6 milioane lei în principal pentru plata alocației de stat pentru copii majorată, plata indemnizației pentru creșterea copilului și a stimulentului de inserție majorate, plata ajutorului social ca urmare a creșterii numărului de beneficiari prin excluderea alocației de stat pentru copii din veniturile familiei, asigurarea pensiilor de serviciu pentru: personalul aeronautic, personalul auxiliar de specialitate al instanțelor judecătorești, diplomați, personalul Curții de Conturi, funcționari parlamentari;
– Proiecte cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare 2014-2020 se diminuează cu 414,7 milioane lei;
– Fondurile de rezervă se majorează cu 187,7 milioane lei;
– Cheltuielile de capital se diminuează cu 328,8 milioane lei.
De la 1 august, aproximativ 650.000 de angajați din sistemul bugetar vor beneficia de creștere salariale în medie cu 10%. Aceștia vin în principal din sănătate, educație și zona armată și poliție. Prevederile OUG se vor aplica în două etape, astfel încât o parte dintre acestea vor intra în vigoare la 1 august 2016, urmând ca întreaga grilă de salarizare să fie aplicată din ianuarie 2017. Impactul bugetar al aplicării actului normativ, pentru anul viitor, va fi de 2,6 miliarde de lei.
Fii primul care comentează
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.