Despre Moldova și drumurile sale

În cele din urmă, Moldova, cea mai săracă regiune din UE, conform datelor Eurostat, ar putea avea o autostradă care s-o lege cu restul României și cu frații de peste Prut. Este vorba depre Iași -Târgu Mureș, adoptată prin lege în noiembrie, anul trecut, care va avea 320 de kilometri, va costa 4 miliarde de euro și va finalizată în 10 ani. Este un proiect foarte costistitor și foarte îndelungat.

În lunga tradiție a întârzierilor în construcția de infrastructură de la noi din țară, ar putea deveni realitate abia în deceniul 4 al acestui secol. Până atunci însă, Moldova ar putea fi totuși conectată, pe o rută comercială, cu restul țării. Guvernul a ales soluția drumurilor expres și a șoselelor de mare viteză, care oferă un regim de circulație asemănător celui de pe o autostradă, dar sunt considerabil mai ieftine și durează mai puțin finalizarea lor. La sfârșitul anului trecut, a fost scos la licitație studiul de fezabilitate  pentru noua şosea de mare viteză care va lega Bucureștiul de Moldova, oraşele Ploieşti – Buzău – Focşani – Paşcani. Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a semnat anul trecut contractele pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru noul drum. Aceste studii vor stabili şi dacă noua şosea va avea regim de autostradă sau de drum expres. CNAIR a mai lansat în martie, anul acesta, una după alta, licitaţii de fezabilitate și proiect tehnic pentru mai alte drumuri expres astfel:

Drum Expres Focşani – Brăila – 24,29 milioane de lei

Drum Expres Brăila (Jijila) – Tulcea (Cataloi) – 22 milioane de lei

Drum Expres Buzău – Brăila – 27,34 milioane de lei

Drum Expres Constanţa – Tulcea – 29,33 milioane de lei

Drum Expres Bacău – Piatra Neamţ – 13 milioane de lei

Construcția acesto drumuri expres este prevăzută să fie făcută, conform Masterplanului în Transport în orizontul de timp 2025 – 2027. Practic, la acel moment, De la Piatra Neamț se va putea ajunge pe drum expres(130 de kmh viteză maximă) la Constanța, traversând Dunărea între Brăila și Tulcea pe podul nou, acum în construcție, ceea ce poate ajuta transportului rapid de mărfuri. Rămâne de văzut dacă se poate mai repede de 2027, având în vedere că redactarea studiilor de fezabilitate și a proeictelor tehnice este prevăzută a se face până într-un an. Drumurile expres au două benzi pe sens, ocolesc localităţile şi nu se întâlnesc la nivel cu altă cale de transport. Nu au însă bandă de siguranţă, ca autostrăzile.

Crește sau piere

Potrivit majorității statisticilor, Moldova este cea mai săracă regiune din Europa, la concurs cu alte zone din Bulgaria. Investițiile, fie ele străine ori românești, au ocolit-o în general, populația este îmbătrânită pentru că tinerii  au plecat către mai bine. Există o oază precum Iașiul, oraș care concentrează o populație relativ tânără și bine pregătită și care deja concurează în IT cu Clujul și, odată ce se vor concretiza planurile proprietarilor străini de extindere a capacității în fostul combinat SIDEX iar statul va finaliza investițiile în extinderea platformei portuare Galați, orașul de pe Dunăre ar putea să devină și el un punct nodal în comerț. În rest însă, Moldova are în acest moment puține perspective de a recupera decalajul care o desparte de Ardeal, Muntenia și chiar Oltenia. Dezvoltarea infrastructurii este unica șansă de a atrage investiții și a oferi o șansă celor care încă trăiesc acolo.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Mihai Soare 1057 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Afirmatia ca drumurile expres și șoselele de mare viteză care oferă un regim de circulație asemănător celui de pe autostradă sunt considerabil mai ieftine, este falsa. Costul lor este 85-90% din costul autostrazii. Mai mult, ulterior cand se trece la profil de autostrada, costul additional este de inca 20-30% ceea ce duce costul final semnificativ peste cel care s-ar fi realizat daca s-ar fi construit autostrada de la inceput. Ca urmare, drumurile expres nu se justifica pe argumentul cost redus, ci doar pe argumentul trafic redus. Ceea ce nu e deloc cazul unei autostrazi Moldova – Bucuresti.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.