De aproape o sută de ani, istoria corpurilor de iluminat, produse în Romania, se scrie la Timișoara. Totul a început în anul 1921 odată cu inființarea fabricii Dura, care producea repere destinate corpurilor de iluminat și care a rămas în picioare după criza economică din anii 30 și a trecut cu bine prin cel de-Al Doilea Război Mondial. Naționalizarea din 1948 a întărit fabrica prin comasarea mai multor intreprinderi mici cu profil asemănător fabricii Dura și astfel a luat ființă Electro-Banat. Noua întreprindere producea corpuri de iluminare și semnalizare optică pentru autovehicule, tractoare, locomotive, dar și corpuri de iluminat incandescente, fluorescente și cu vapori de mercur, pe lângă aparataj de joasă tensiune, elemente galvanice, baterii anodice, candelabre și multe altele. În anul 1989, Elecro-Banat avea 4.500 de muncitori și o listă de export din care nu lipseau tări ca Germania, Anglia, Elveția, Italia, dar și URSS și Cehoslovacia.

După Revoluție fabrica își schimbă numele în ELBA Timișoara și devine societate pe acțiuni, pentru ca ulterior să constituie firme mixte cu concerne olandeze și franceze. Din asocierea lor a rezultat societatea Philips and Elba Street Lighting,iar asocierea cu firma franceză Plastique du Val de Loire a condus la constituirea firmei Elbromplast, cu aplicații în domeniul injecției de mase plastice. Parteneriatele au continuat și, astfel a luat ființă și societatea Valeo Injection care a determinat și intrarea pe piața reperelor pentru industria de automotive. Astăzi ELBA este o societate supertehnologizată cu o cifră de afaceri de peste 60 de milioane de euro, realizată cu nici o mie de angajați.

Rețeta succesului – angajamentul pe termen lung al acționariatului
”ELBA este astăzi, după aproape un secol de existență, una din firmele de referință din industria iluminatului. Cu un capital 100% românesc, ELBA a reușit să se adapteze în permanență și să se dezvolte , chiar și în perioade dificile. Actor semnificatin pe piața iluminatului automotive, specializat cu precădere pe seriile mari de fabticație, societatea are ca principali clienți grupurile Renault-Nissan- Mitsubishi și Volkswagen. În iluminatul industrial și Antiex, ELBA este lider pe piața românească și est-europeană, conform raportului benchmark CSIL 2018.

Cu o rată anuală compusă de creștere de peste 12% în ultimii 6 ani, ELBA a înregistrat și în anul 2018 o cifră de afaceri record, de peste 60 de milioane de euro. Rețeta de succes se bazează pe angajamentul pe termen lung al acționariatului, acesta fiind compus majoritar din actuali și foști angajați. Astfel, societatea investește anual peste 5 milioane de euro, concentrându-se pe dezvoltarea de proiecte noi, tehnologii de producție de ultimă generație, automatizări și achiziții capacitare”, spune Bogdan Cocian, director general ELBA.
Din 2020, doar tehnologie LED
Orientarea către reducerea amprentei de carbon se regăsește în toate produsele vândute, dezvoltarea acestora bazându-se pe tehnologie LED de ultimă generație, optimizându-se astfel cu peste 50% consumul de energie, față de soluțiile clasice de iluminat. ”Din acest motiv, începând cu anul 2020, în domeniul iluminatului, ELBA va comercializa exclusiv soluții bazate pe tehnologie LED și ”IoT-Ready”, oprind complet producția de produse clasice și încurajând clienții să aleagă produse și soluții prietenoase din punct de vedere al mediului. În domeniul iluminatului general, produsele ELBA sunt deja ”IoT-Ready”- corpuri de iluminat care pot fi integrate ușor și sigur în cadrul sistemelor de management al iluminatului – un pas important pentru a fi folosite în proiectele de tip ”smart city”. Suntem convinși orașul viitorului include și soluția iluminatului inteligent, care presupune controlarea de la distanță, prin sisteme digitale, atât a programului de funcționare cât și a intensității luminii. Un astfel de proiect de iluminat ”smart” a fost dezvoltat pentru mai multe orașe din țară, unde funcționează aplicația ELBA LIGHT MANAGER- o aplicație destinată telegestiunii iluminatului public, care poate monitoriza și gestiona rețele de iluminat stradal, pietonal, arhitectural, etc”, a mai precizat directorul Cocian.

ELBA din cartieul lui Tarzan
Dacă în anul 2013 cifra de afaceri a societății a fost de 30 de milioane de lei, în 2018 acesta s-a dublat. În perioada 2019-2021 conducerea ELBA plănuiește investiții masive în înovație și tehnologie și vrea ca cifra sa de afaceri să sară de 70 de milioane de euro. În paralel a fost demarată constituirea unei firme mixte, alături de un partener global, vizând producția de circuite electronice dedicate, într-o primă etapă, sectorului automotive. Acest din urmă demers va permite ameliorarea competitivității sectoriale și penetrarea de noi piețe. ELBA 2019 își concretizează proiectele într-un spațiu complet nou, aflat în zona industrială a cartierului Freidorf, acolo unde s-a născut un alt brand al Timișoarei, Johnny Weissmuller (1904 – 1984), fost multiplu campion olimpic de înot și interpret a lui Tarzan-omul-maimuță, în filmul cu același nume.

Cinste celor care duc mai departe brandul romanesc in tehnolgii moderne cum este si brandul ELBA !
Management si specialisti de mare valoare au reusit , sa fabrice si in Romania ,acum circa 35 de ani,
primele LED-uri dar si circuite integrate MOS-LSI / CMOS . Ar fi important sa se reia acest efort .