Festival Verdi: Jérusalem, La Traviata, Stiffelio, Falstaff, Messa da Requiem la Parma

Giuseppe Verdi

Teatrul Regio din Parma este o adevărată bijuterie. Teatrul a fost inaugurat în 1829 din dorinţa Mariei Luigia, Ducesă de Parma. Această splendidă Operă a fost construită în stilul neoclasic de arhitectul Curţii, Nicola Bettoli, iar cortina, decorată de Borghesi.

În fiecare an, în luna octombrie, la Teatro Regio din Parma, este celebrat Maestrul din Roncole. Giuseppe Verdi este un fiu al ţinutului, dat fiind că s-a născut în satul Roncole în apropiere de Bussetto.

Patru opere şi numeroase concerte au fost pe afişul Festivalului care i-a fost consacrat în această toamnă, dintre care două celebre şi două rareori puse în scenă.

Jérusalem, La Traviata, Stiffelio, Falstaff, Messa da Requiem sunt titlurile principale care au compus afişul Festivalului Verdi 2017.

În avanpremiera Festivalului Verdi a fost inaugurată instalaţia luminoasă Brilliant Waltz, proiectată de artistul C999, care de atunci transformă în fiecare seară cunoscuta Cortile della Pilotta într-o mare sală de bal.

Annik Massis şi Ramon Vargas în Jerusalem

Festivalul a fost inaugurat cu opera Jérusalem, reluată apoi în 12 şi 20 octombrie, în regia lui Hugo De Anna, care semnează şi scenografia şi costumele. Coregrafia este concepută de Leda Lojodice. În afară de numele regizorului, un alt punct de atracţie l-a constituit distribuţia strălucită, care i-a reunit pe Ramon Varga (Gaston), Vittorio Vitelli (Contele de Toulouse), Michele Pertusi, originar din Parma, şi Marco Palazzi (Roger), Annick Massis şi Valentina Boi, Silvia dalla Benetta (Hélène), Pablo Gálvez, Deyan Vatchkov, Paolo Antognetti, Massimiliano Catellani, Matteo Roma, Francesco Salvadori. Pe podium, Daniele Callegari a dirijat partitura din ediţia critică îngrijită de Jürgen Selk, executată în premieră mondială.

Melomanii care au fost la Liège în luna martie au putut compara această nouă montare (coprodusă cu Opera din Monte-Carlo) cu cea imaginată de Stefano Mazzonis di Pralafera pentru Opera Regală din Walonia.

Jerusalem

Noua Traviata, semnată de Andrea Bernard, sub bagheta dirijorului Sebastiano Rolli, a trezit ropote de aplaze. O coproducţie a Teatro Comunale di Bologna şi a Fundaţiei Orchestra Haydn di Bolzano şi Trento a fost interpretată de laureaţii celei de a 54-a ediţii a Concursului Internaţional de voci verdiene de la Bussetto.

Graham Vick, pentru prima dată la Parma, dar bine cunoscut publicului românesc, a regizat noua montare cu Stiffelio, care nu şi-a găsit niciodată cu adevărat loc pe scenele lirice, în scenografia şi cu costumele realizate de Mauro Tinti. Momentele coregrafice i se datorează lui Ronald Howell.

Libretul melodramei în trei acte este semnat de Francesco Maria Piave după drama Le Pasteur sau l’Évangile et le Foyer de Émile Souvestre şi Eugène Bourgeois.

În distribuţie: Luciano Ganci (Stiffelio), Maria Katzarava (Lina, soţia lui Stifelio), Francesco Landolfi (Stankar, conte al Imperiului), Giovanni Sala (Raffaele, nobil din Leuthold), Emanuele Cordaro (Jorg, fost ministru), Blagoj Nocoski (Federico di Frengek, vărul Liei) şi Cecilia Bernini (Dorotea, vara Liei). Dirijor: Guillermo Garcia Calvo

Ca o noutate, publicul a asistat la spectacol în picioare, mişcându-se liber în interiorul spaţiului scenic, alegându-şi astfel propriul punct din care să privească şi să asculte opera. În serile în care era programat spectacolul, libretul operei a fost disponibil în italiană şi în engleză pe propriul smartphon.

Falstaff, ultima capodoperă a lui Giuseppe Verdi, a revenit după mai bine de 20 de ani pe scena Teatrului Regio într-o nouă montare imaginată de Jacopo Spirei. În rolul titular, basul Roberto de Candia, în alternanţă cu Misha Kiria, căruia i s-a alăturat Nizza, Adamonyte, Mizzi, Prima, Caoduro, Gatell şi Bonfatti. La pupitru: Riccardo Frizza.

Roberto de Candia în Falstaff

Rigoletto, programat în ianuarie 2018, o are ca regizor pe Elisabetta Brusa, care îl reaminteşte pe Pier Luigi Samaritani. Este vorba de o reluare a unei venerabile puneri în scenă, cu o dublă distribuţie care îi va reuni pe Leo Nucci şi Enkhbat Amartuvshin în rolul titular şi pe Maria Mudryak şi Dabiela Cappiello în rolul Gildei.

Apoi, Verdi va fi părăsit în favoarea lui Donizetti, cu Roberto Devereux care aduce pe afiş nume cunoscute; Mariella Devia şi Sonia Ganassi.

Urmează Puccini cu o Tosca având, de asemenea, o dublă distribuţie: Anna Pirozzi şi Saios Hernandez o vor întrupa pe rând pe nefericita cântăreaţă, iar Elia Fabian şi Angelo Veccia vor fi Scarpia.

Soprano Maria Alejandres

Capodopera sacră a lui Verdi, Messa da Requiem, a putut fi audiată în festival, la Teatrul Regio, în interpretarea Filarmonicii Arturo Toscanini şi a Corului Teatrului Regio, sub bagheta lui Daniele Callegari, avându-i ca solişti pe soprana Anna Pirozzi, mezzosoprana Veronica Simeoni, tenorul Antonio Poli şi basul Riccardo Zanellato.

Tinerelor talente li s-au încredinţat întâlnirile Mezzogiorno in musica, programate să anime în ultima săptămână a Festivalului unul dintre locurile cele mai sugestive ale oraşului, Voltoni del Guazzatoio, din Complesso Monumentale della Pilotta.

Stiffelio

O piesă sacră, Paradiso, instalaţie a Fundaţiei Lenz, inspirată de Patru piese sacre de Giuseppe Verdi, a animat până la sfârşitul lunii Ponte Nord din Parma.

Talentul lui Raphael Gualazzi s-a întâlnit cu muzica lui Giuseppe Verdi într-un recital din 18 octombrie, iar pentru secţiunea Verdi Young trebuie amintită o versiune a operei Falstaff care a fost pusă pentru prima dată în scenă, cu titlul Tutto nel mondo è burla, şi La maledizione di Triboletto.

Verdi Off a oferit spectacole, concerte, expoziţii, instalaţii, dj-set, întâlniri, filme, proiecte speciale de stradă în pieţe…

Festivalul Verdi a dedicat o sărbătoare muzicală specială compozitorului celui mai iubit din lume, chiar în ziua naşterii sale, 10 octombrie. La Traviata, Rigoletto, Il Trovatore şi alte mari capodopere ale maestrului au reînviat prin vocile unora dintre marii interpreţi verdieni, acompaniaţi la pian. Muzică şi cuvinte, anecdote şi curiozităţi povestite au fost menite să descopere multiplele faţete ale lui Giuseppe Verdi: omul, artistul, agricultorul, mecena, omul politic. Totul s-a terminat cu un fastuos brindisi din Traviata.

Scenă din Stiffelio

Gala Verdi, de la Teatrul Regio, a fost susţinută de soprana Anna Pirozzi, mezzosoprana Martina Belli, tenorii John Osborn şi Ramon Vargas şi basul Roberto de Candia, acompaniaţi de pianista Beatrice Benzi.

În program: „L’infamie… O mes amis, mes frères d’armes” din Jérusalem (John Osborn), “Toh, toh!… Poffare il mondo!” din La forza del destino (Roberto de Candia), “Un giorno dolce nel core… Oh, chi torna l’ardente pensiero… Più che i vezzi e lo splendore” din Oberto, Conte di San Bonifacio (Martina Belli), “Dal più remoto esiglio… Odio solo, ed odio atroce” din I due Foscari (Ramón Vargas şi Bumjoo Lee), “Ecco l’orrido campo… Ma dall’arido stelo divulsa” din Un ballo in maschera (Anna Pirozzi), “La donna è mobile” din Rigoletto (John Osborn), “Alla vita che t’arride” din Un ballo in maschera (Roberto de Candia), “Oh dischiuso è il firmamento!” din Nabucco (Martina Belli), “La luce langue” din Macbeth (Anna Pirozzi), “Lunge da lei… De’ miei bollenti spiriti… Oh mio rimorso, oh infamia” din La Traviata (John Osborn), “Pace, pace, mio Dio” din La forza del destino (Anna Pirozzi), “O inferno!… Sento avvampar nell’anima” din Simon Boccanegra (Ramón Vargas) şi “Ahimè! S’appressa alcun!… Odi tu come fremono cupi” din Un ballo in maschera (Anna Pirozzi, Ramón Vargas, Roberto de Candia).

Verdi in crescendo este proiectul trienal cu care Festivalul Verdi oferă publicului rara ocazie de a asculta primele compoziţii verdiene, putând astfel să contextualizeze evoluţia lui artistică. Baza proiectului sunt cercetările lui Dino Rizzo, despre Verdi filarmonico e maestro dei Filarmonici bussetani, care a câştigat Premiul Internaţional Rotary Club din Parma.

Leo Nucci în Rigoletto

Proiectul a fost inaugurat de un concert dedicat ansamblurilor instrumentale, organizat la Busseto, în salonul locuinţei artistului, în care tânărul compozitor îşi prezenta primele lucrări.

Şi pentru că se apropie sărbătorile de iarnă, nu putem să nu amintim şi Gala de Anul Nou cu o cină de gală. La pupitru, maestrul Francesco Ivan Ciampa, avându-i ca invitaţi pe tenorul român Ştefan Pop, pe soprana Maria Mudryak, pe basul Giacomo Prestia…, acompaniaţi de Orchestra Operei. Muzică din operele compozitorilor Giuseppe Verdi, Puccini, Gioachino Rossini, Camille Saint-Saëns, Maurice Ravel.

Cu ocazia împlinirii a 50 de ani de carieră, celebrul Leo Nucci se întoarce la Teatrul Regio pentru a interpreta unul dintre rolurile cele mai iubite, Rigoletto. Alături de el, în rolul Ducelui, se află din nou Ştefan Pop, iar cel al Gildei va fi interpretat de Daniela Cappiello. Regia, Elisabeta Brusa. Scene şi costume, Pier Luigi Samaritani.

ParmaDanza va include 7 titluri în premieră, cu 12 întâlniri cu marile stele ale dansului şi companii de faimă internaţională, precum Sergei Polunin, Eleonora Abagnato, în prezent, stea a Baletului din Paris, Evolution Dance Theatre cu spectacolul semnat de Anthony Heinl, Night Garden, care va conduce publicul în lumea viselor, luminilor şi formelor fantastice.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.