Guvernul populist contra regilor asfaltului

În urmă cu aproape doi ani s-a prăbușit Podul Morandi din Genova, de pe culoarul european Est-Vest de autostrăzi. Au murit atunci 43 de persoane. În iunie 2019, viaductul a fost dinamitat.

Pe 3 august 2020 va fi inaugurat un nou pod, construit în timp record, ce ar trebui parcurs cu mașina de președintele Italiei, Sergio Mattarella, dacă vremea o va permite –  Liguria este sub alertă meteo. Presa italiană vorbește de un miracol – construirea unui pod pe o autostradă atât de importantă (face legătura între Italia, Franța și Elveția, dar leagă și două părți importante ale Genovei) în doar un an. A fost posibil pentru ca birocrația a fost ocolită, pentru că primarul Genovei a fost învestit cu supravegherea lucrărilor, pentru că fracturarea acestei autostrăzi producea daune economice mari Italiei.

Însă aici se termină aspectele pozitive ale acestei întreprinderi în domeniul infrastructurii. Cotidianul elvețian Le Temps scrie că noul pod este un paradox. ”Este înconjurat de o rețea rutieră care este pe punctul de a se prăbuși. Acum, viaductul este singura secțiune a autostrăzii care poate fi parcursă în liniște”, spune Gian Enzo Duci, profesor de economia transporturilor la Universitatea din Genova.

Italia a fost prima țară din lume care a dat în folosință autostrăzi, începând de la mijlocul anilor 1920, în timpul regimului Mussolini. Starea drumurilor se degradează însă. Majoritatea tunelurilor din Liguria sunt în proces de reabilitare, lucrarile înaintează lent, traficul este îngreunat și se estimeză că așa va fi în următorii doi ani.

Țara are circa 7.000 de km de autostradă. Infrastructura este deținută de statul italian însă este administrată de companii private care percep taxe de autostradă. Cel mai mare asemenea operator este Aspi, Autostrade per Italia, care administrează și secțiunea pe care se afla podul Morandi din Genova. Aspi este deținută în proporție de circa 90% de Atlantia, compania familiei italiene Benetton. Familia a fost atrasă în afacerea cu autostrăzi în 1999, când Italia se pregătea să adopte moneda euro și trebuia să scape de datoria publică. Această afacere a fost un borcan cu miere pentru mulți afaceriști italieni – ”aristocrații asfaltului”. Acum pare să fi sosit ora decontului.

Un recent raport anticorupție acuză compania familiei Benetton că nu a investit în întreținerea autostrăzilor. Compania și oficialii ei sunt acuzați acum de ucidere din culpă. Investigațiile au arătat că managerii Aspi au alocat 2,2% din totalul investițiilor din perioada 1994-2018 pentru întreținerea a 7.317 viaducte, tuneluri și poduri. Podului Morandi din Genova, proiectat eroant și cu probleme încă de la inaugurarea din 1967, i-au revenit investiții pentru reabilitare de doar 33.000 de euro pe an în perioada menționată. A fost programată o investiție de 20 de milioane de dolari, iar lucrările ar fi trebuit să înceapă cu câteva săptămâni înainte de fatidica zi de 14 august 2018.

Prăbușirea podului din Genova și reconstruirea celui nou s-au petrecut în timp ce la putere s-au aflat blamații populiști italieni (Miscarea de 5 Stele) și naționaliștii din Lega (Matteo Salvini), iar apoi Partidul Democrat și aceeași Mișcare de 5 Stele. Cel din urmă partid a acuzat de la început familia Benetton pentru tragedia de la Genova și a cerut  trecerea administrării autostrăzilor la stat. Așa cum cedarea afacerii către privați la finalul anilor ’90 a avut o cauză europeană, tot așa naționalizarea ei pleacă de la Bruxelles – relaxarea regulilor deficitului public ca urmare a pandemiei a permis guvernului de la Roma să facă o ofertă pentru răscumpărarea afacerii. În caz contrar, guvernul condus de Giuseppe Conte a avertizat că va fi anulat contractul de concesiune. La jumătatea lunii iulie, familia Benetton a cedat în fața guvernului.

Ultimatumul guvernului italian dominat de populiștii din Miscarea de 5 Stele a făcut să curgă în presa europeană și americană râuri de cerneala poate chiar mai mari decât după tragedia de pe 14 august 2018. Presa internațională avertizează guvernul Italiei că poziția adoptată față de compania Atlantia va fi un semnal rău pentru investitorii de care țara va avea atât de mare nevoie. AFP citează economiști italieni care susțin că guvernul nu a făcut decât să vâneze un acționar al unei companii și să-l execute după un proces sumar. Pe de altă parte, The Washington Post scrie că ”aristocrații asfaltului” au luat decizia înțeleaptă cedând afacerea statului în schimbul unor compensații decise de guvern. În spatele articolelor critice stau și interesele Germaniei și ale Chinei, apreciază Politico.eu. Compania de asigurări Allianz investise în grupul Atlantia, la fel și China, prin intermediul proiectului Noului Drum al Mătăsii, unde Italia este singura țară membră UE și G7 care a acceptat parteneriatul cu Beijingul.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3

3 Comentarii

  1. He he … probabil (de fapt mai mult ca sigur) ca la constructia noului pod San Giorgio Mafia s-a servit copios (ba citiva saci de ciment, ba niste companii „de casa” „la inaintare”, …) da’ sa fi fost treaba asta in Romania cred ca s-ar fi holbat Iohannis citeva ceasuri bune si tot n-ar fi reusit sa vada podul „gata de inaugurare” ! Prin simplul fapt ca podul nou-nout, de citeva miliarde de euro, nici n-ar fi existat !

  2. Acum serios vorbind, elvetienii stiu exact cum trebuie facut un pod, un viaduct, o sosea de mare viteza! Cand e vorba de asemenea constructii, sfarama pietre tari din munte si cara cu masini grele pana la depozitul din apropiere, la acel depozit au alta masina puternica cu care sfarama pietrele in diferite dimensiuni dar totul se controleaza de-a fir’a par deoarece niciun tehnician sau inginer nu pleaca de la serviciu decat in wekend la familie, dar toata perioada cat au lucrarea raman la dispozitia cetatenilor, a institutiilor si la locul de munca! Ei nu incep o lucrare pana nu au toate datele cu lux de amanunte dar, pana finalizeaza proiectul, nu numai ca se deplaseaza cu masinile, se deplaseaza cu elivopterul si din aer masoara terenul, cam 2 ani dureaza pana incep lucrarea! Asa se procedeaza cu orice lucrare indiferent ca e bloc de locuinte, ca e sosea sau pod. Sa vedeti cum muncesc noaptea, zici ca sunt romanii inainte de 1989 in schimburi la munca! Dar lucrarea se poate finaliza si inaintea termenului stabilit, in niciun caz peste ani de zile cu furaciuni si destule minciuni ca in Romania!

  3. Nu ma bag in amanunte, dar podul a fost ridicat in timp record! Patru benzi si doua de rezerva, o lungime de peste un kilometru! E ceva! Ma gandesc la ai nostrii! La podul de la Mihailesti, mergea Basel Scaraoschi zilnic, era doar de 2-3 sute de metri! Iar cu marile companii iti trebuie sange in in stalatie! Cei ce fac autostrazi la noi, inclusiv italieni, isi bat joc!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.