Invazia chineză și turcească pe piața românească: Comerțul online devine o luptă inegală

Comerțul online a devenit principala modalitate de cumpărare

Invazia chineză și turcească pe piața românească: Comerțul online devine o luptă inegală

Comerțul online a devenit principala modalitate de cumpărare

Comerțul online a devenit principala modalitate de cumpărare a produselor pentru milioane de europeni, inclusiv pentru români. Totuși, în fața unei expansiuni agresive a platformelor de comerț externe, autoritățile române par să fie complet nepăsătoare. De la giganții chinezi Temu și Shein, la Trendyol, un alt colos al comerțului online cu capital chinez, piața românească este în fața unei invazii comerciale care pune în pericol nu doar economia locală, ci și reglementările pieței europene.

Temu, Shein și Trendyol: Colosii comerțului online

În fața unei concurențe neloiale, românii au la dispoziție platforme de comerț online ce domină piața cu prețuri extrem de mici și o ofertă largă de produse. Temu și Shein, ambele originare din China, sunt deja foarte vizibile pe piața românească. Deși nu au o prezență fizică în țară, aceste platforme au reușit să atragă milioane de clienți prin prețuri scăzute și o logistica eficientă. În plus, Trendyol, un gigant turcesc controlat în mare parte de grupul chinez Alibaba, își consolidează rapid prezența în România, devenind un actor important pe piața locală de comerț online.

Temu, care a devenit deja lider pe piața din Ungaria, a pătruns și pe piața românească, oferind o gamă largă de produse, de la îmbrăcăminte și încălțăminte la electronice și produse pentru casă. Marketingul agresiv și prețurile extrem de mici sunt principalele sale atuuri. De asemenea, Shein, renumit pentru oferta de haine la prețuri reduse, a reușit să creeze o bază largă de consumatori în România prin campanii de marketing intensificate și prin promoții atractive.

Într-n peisaj deja marcat de aceste platforme chinezești, Trendyol a început să devină tot mai vizibil. Controlată în mare parte de Alibaba, Trendyol beneficiază de o puternică susținere financiară din partea statului chinez și își propune să își consolideze poziția pe piața românească. De curând, a deschis un centru logistic regional în România, ceea ce îi va permite să răspundă rapid cerințelor pieței, continuând să ofere produse la prețuri mici și cu o livrare rapidă.

Concurența neloială și riscurile economice

Atât Temu și Shein, cât și Trendyol, beneficiază de subvenții masive din partea guvernului chinez, care sprijină exporturile către Uniunea Europeană prin scutiri de taxe, subvenții pentru logistică și infrastructură de transport eficientă. Aceste avantaje fiscale permit platformelor chinezești să ofere produse mult mai ieftine decât comercianții autohtoni, erodând astfel piața locală.

Mai mult, o altă practică utilizată de aceste platforme este manipularea valorii coletelor pentru a evita taxele vamale, spargând produsele în mai multe pachete mai mici, pentru a nu depăși pragul de 150 de euro, unde taxele de import devin aplicabile. Acest tip de practică este un factor determinant în succesul lor, dar reprezintă și un dezavantaj major pentru comercianții români, care nu pot concura cu aceste strategii fiscale.

În plus, platformele precum Temu și Shein nu sunt supuse acelorași reglementări privind siguranța produselor și protecția consumatorilor ca magazinele din Uniunea Europeană, ceea ce ridică riscuri pentru consumatori, care pot fi expuși la produse de calitate îndoielnică.

Impactul Trendyol și a altor platforme externe asupra pieței românești

În timp ce autoritățile române nu au luat măsuri eficiente pentru a proteja comerțul local, Trendyol, alături de Temu și Shein, continuă să câștige cotă de piață în România. În ultimii ani, Trendyol a devenit un competitor semnificativ, având în vedere că, deși este o companie turcească, majoritatea capitalului său provine din China, prin intermediul grupului Alibaba. Această legătură strânsă cu gigantul chinez Alibaba face ca Trendyol să fie, în esență, un alt jucător chinez pe piața românească, ceea ce amplifică sentimentul de vulnerabilitate al economiei locale.

Măsuri necesare și perspectivele reglementării

În fața acestei invazii comerciale, autoritățile române și europene trebuie să ia măsuri rapide pentru a proteja economia internă și a reglementa comerțul electronic extern. În prezent, Comisia Europeană încearcă să reglementeze mai strict activitățile platformelor externe, iar platformele precum Temu și Shein au fost incluse în categoria „platformelor online foarte mari”, ceea ce le va impune să respecte legile europene privind serviciile digitale. Aceste reglementări ar putea include restricționarea promovării de promoții false sau manipularea prețurilor, iar aceste măsuri sunt esențiale pentru combaterea concurenței neloiale.

Cu toate acestea, efectele acestor măsuri vor fi greu de simțit pe termen scurt, iar autoritățile române trebuie să acționeze urgent pentru a sprijini comerțul autohton și a crea un cadru legislativ echitabil pentru toți jucătorii din piață.

România trebuie să acționeze acum

România riscă să devină o piață subjugată de gigantii comerțului online din China și Turcia, iar impactul asupra economiei interne va deveni din ce în ce mai vizibil dacă nu se iau măsuri adecvate. Comercianții români se află într-o  competiție inegală, fără sprijin instituțional sau protecție eficientă. Autoritățile trebuie să reglementeze mai strict comerțul online extern, să protejeze consumatorii și să asigure un comerț echitabil în Uniunea Europeană. Altfel, România va rămâne o piață vulnerabilă în fața unei invazii comerciale care va afecta nu doar economia locală, ci și competitivitatea pieței interne.

Distribuie articolul pe:

31 comentarii

  1. ”Comercianții români se află într-o competiție inegală, fără sprijin instituțional sau protecție eficientă.”
    Comerciantii romani vand chinezismele si turcismele de cea mai proasta calitate la preturi exorbitante pt calitatea pe care o au produsele vandute.
    Ac.plaforme au produse net superioare la preturi mai mici.
    Asa zisii comercianti vor o castiguri mari in timp record. Asa ca ……

  2. Cine a incremenit pe scaun acolo va ramane. Pana nu vad, nu compar nu aleg. Fiecare cu IQ-ul sau lenea lui…
    am vase in picioare si inima care trebuie stimulata prin miscare…restul sa stea…

  3. „Atât Temu și Shein, cât și Trendyol, beneficiază de subvenții masive din partea guvernului chinez, care sprijină exporturile către Uniunea Europeană prin scutiri de taxe, subvenții pentru logistică și infrastructură de transport eficientă”.DECI POPORUL CHINEZ PRIN TAXELE PLĂTITE STATULUI CHINEZ -DIN CARE STATUL SUBVENȚIONEAZĂ-SUPORTĂ PREȚURILE SCĂZUTE PENTRU ROMÂNI ȘI EUROPENI!!? STATUL ROMÂNN CUMPĂRĂ ARME ȘI SUBVENȚIONEAZĂ PRODUCĂTORII DE „UNELTELE MORȚII” .IAR DL PAM MAT NE PROPUNE SĂ URÂM CHINEZII ȘI CÂND NE FAC BINE!

  4. Ați uitat să adăugați la Invazie pe lângă chineză și turcească pe cea poloneză. În Mall-rile din Sibiu, că alte magazine nu mai sunt tot ce a fost confecții e Farmacie, Bijuterie sau Bancă, deci în mall-urile sibiene nu este nici un magazin cu nume sau produse românești! doar Turcia, Polonia, China toate cu nume în engleză. România nu produce nimic! Nu îmbrăcaminte, nu încălțăminte, nu săpun, detergenți, pastă de dinți, hârtie igienică, nu scule, electrocasnice, utilaje, nu materiale de construcții, de bricolaj. Slab de tot mâncare. Ce mai dezindustrializată țară din lume! Doamne ferește de un război, vor supraviețuii doar cei de la țară cu gospodării. Și va trebui să ai câini bărbați și pușcă, că foamea e violentă.

  5. Dar ce produce Romanica ? Trebuie doar sa cumparam scump din UE, ca-i si prost produsul (vezi automobilele mai scumpe si mai proaste ca acum 15-20 de ani) nu mai conteaza ! Doar romanul e plin de bani si ar fi bine sa-l imbogateasca si pe neamt, francez, italian…. !

  6. Toate articolele de genul asta incep cu calitate proasta si se termina cu pret bun. Buticarii care aduc din China obiecte mult mai proaste la preturi mult mai mari tre uie sa inteleaga ca articole platite de genul asta sunt fix reclame moca la Temu si Shein. Idiotilor, puneti mana pe carti si osul la munca, nu poti evolua cu oameni prosti si puturosi.

  7. Poate ne gândim să mai producem și noi ceva? Adică sa ajutăm producătorii români, nu comercianții?

  8. Ma doare fix in cot de loialitatea concurentei si de reglementarile UE sau de cele interne. Cum apare un magazin care vinde ieftin, gata, problema. Dc, ca platesc eu consumator final de 4x mai putin pe aceeasi căciulă?

  9. Vezi că la UE tocmai s-au deșteptat unii și au permis importul de tehnologie chineză,.. care cu siguranță vine și cu o producție aparte.. Deci nu știu de stai la rînd , dar e cazul să te inghesui..

  10. Statul roman (exista asa ceva?) ar trebui sa interzica aceste platforme., romanii sa nu mai poata cumpara ieftin „chinezarii”. Au posibilitatea sa cumpere aceleasi chinezarii de la firme „autohtone”, la un pret de 2 – 3 ori mai mare, deci cetateanul roman sa-si tina gura.
    Iar la practici comerciale si drepturile consumatorului stam bine. Au ajuns si ditamai firme gen altex sa blocheze numarul de telefon al clientilor care reclama ca nu si-au primit marfa. Drepturi europene, nu turcesti sau chinezesti!

  11. Să înțelegem că principiile capilalismului, ale intersecției cererii cu oferta, a circulației libere a capitalului nu mai sunt bune în capitalism?
    Și elon Musk primește pe bandă rulantă contracte de la statul american, deci un fel de subvenție muskată.
    Dacă nu sunt bani pentru produsele occidentale, de ce să nu fie cumpărate cele chinezești, turcești, iraniene? Să producă și occidentalii cu prețul din China! Dar nu, occidentalii vor și salarii mari și produse cam la aceeași calitate cu a concurenței, dar și preturi nesimțite!
    Piața să dicteze! Așa ne învață cei de driapta.

  12. de la romani, nici-un ac de la straini.
    Dar ce mai produce Romania, in afara de politicieni agramati si hoti?
    Cu banii bagati in politica, aveam fabrici si uzine cat vezi cu ochii. Avem cele mai multe resurse minerale si le dam la altii pe redevente de 5%?..
    Si culmea, de 35 de ani spun aceias poveste, reindustrializarea tarii.
    Dupa ce tot ei au vandut mii de fabrici la fier vechi!

  13. Nene, nu intelegeti ca Romania nu mai e o tara decit pe hartie? Ce comert, ce concurenta, cind nu produci nici cit pentru necesitatile unui judet micut, ce mai vrei? Suntem piata de desfacere si sursa de materii prime si forta de munca, asta suntem. Asa a fost „scris” in 1990, si acceptat cu urale de romani. scarba…

  14. Ha, ha! Nu ne mai irosâț dân timpu’ nost’ prițios! Lăsațâ-ne-ț’ să ni prigătim di Șampion’s Liague!…

  15. Cum adică bre,.Cum protejezi, devreme ce nu produci mărfurile pe care le achiziționezi de la chinez sau de la turc..

  16. Aceas marfă ieftină chinezeasca se comercializeaza si de firme autohtone, doar ca la un pret de 4-5 ori mai mare. Calitatea acelor marfuri insa nu ridica semne de intrebare nimanui in cazul in care sunt vandute de „ai nostri”, tepari si ei 🙂

  17. Sa faca si ue produse similare la același preț cu cele din China și pe urma sa croncane despe concurenta neloiala. Pana atunci cumparam de unde vor mușchii nostrii.

  18. Ca idee, o geaca pentru fete nord face, din materiale reciclate 100%, fabricata in Vietnam, intr-un magazin jd din irlanda, costa 350 de euro. Ai de ales, dai 350 pe o geaca total reciclata sau de banii astia te imbraci din cap pana in picioare

  19. Românului i-a plăcut dintotdeauna lucrul ieftin şi prost! De aia şi are 1300 de generali fake de pe Temu, în timp ce SUA are 600, dar pe bune. Țară mică, mese mici, oameni mici care mănâncă mici, beau poşircă şi se uită la Las Fierbinți.

  20. N-am inteles.Concurenta duce la scaderea preturilor, in favoarea cumparatorilor. Parca asta era teoria „comertului liber”. Ce importanta are pentru cumparatorul roman, ori ungur ca statul chinez face liberalitati in favoarea unor intreprinderi ? Pai statul american ce-a facut cand cu „diplomatia canonierelor”, continuata pana in ziua de azi ? Ce-a facut Donald.Trump in materie de promovare a firmelor americane? Se compara o scutire de impozit cu bombardarea detinatorilor de orice intereseaza firmele americane ? Ca sa nu mai vorbim de precinstitele practici comerciale ale ticalosului Albion.

  21. Asa cu telefonia mobila a inlocuit telefonia fixa ,tot asa comertul online inlocuieste comerciantii cu magazin ; nu poti lupta cu progresul si dezvoltarea curieratului rapid cand munca la domiciliu e tot mai extinsa la fel si comertul online
    Shein are aproape numai produse textile din poliester,cui ii plac nu au decat ,dar lumea cu gust se indreapta catre fibrele naturale

  22. Domnule comentator. Elveția nu este in UE așa ca poate lua măsuri. Dar exagerați, eu stiu ca și zilnic vin colete la usile elvețienilor! Elveția nu poate face mai mult dacat sa mizeze pe chestiuni de calitate, recomanda clienților dar nu a luat nici o măsura! Exagerați!

  23. Domnule ziarist,

    UE are politica comercială și vamala comuna. Comerțul electronic este parte a prerogativelor exclusive ale UE in raport cu autoritățile naționale. UE trebuie sa facă ceva iar statele membre sa sprijine acest proces la Bruxelles. Taxele vamale sunt ale UE nu ale României, adică sunt fixate de Bruxelles. Aveți dreptare, dar autoritățile romane nu pot lua măsuri unilaterale in comerțul electronic fiindcă ar fi lovite de infringementului de la Bruxelles!

  24. corect, aceleasi produse de pe site-urile chinezesti le gasesti la vanzatorii online din romania dar la preturi duble! asa tipau si buticarii pe vremuri sa se dea legitimatii la metro doar pentru ei nu si pentru persoane fizice!

  25. Vai ce mă doare inima de comercianții locali! Au sânge în insolație, să vândă la preturile chitailor sau mai ieftin, în definitiv vând tot chinezisme in proporti de 99% și atunci de ce sa nu le iau de la sursă unde sunt mult mai ieftine? Ah, pe chinezi ii ajuta statul, chiar nu mă interesează și în definitiv cam asta ar trebui să facă un stat cu „copiii” lui.

  26. De ce? Pentru că le permite legea românească! În Elveția deja au început să controleze tot ce se cumpără online de pe aceste site-uri pentru că, nu exista calitate corecta conform standardelor actuale! Și, unde se îndreaptă în afara de țările Europei de est-Romamia unde se accepta orice calitate inclusiv deșeuri?!

  27. Hainele plastic 100%, ceva scule dar slabe calitativ. S-au scumpit cu transportul si nu mai merita sa iei pe nepipaite. E aceeasi marfa care o gasesti in magazine, la „chinezi/rusi” fabricata in China si Turcia, ce miroase tare a plastic. Ai nostrii nu mai vor la fabrica in confectii, mica industrie, service. Vor soferi de tir, spoitori de lavabila si… minim 100e/zi. Cum meseria au furat-o, calitatea nu apare si cam fac foamea. Agricultura = 0, cumpara de la hipermarche, tot din import. O sa ramana un mare gol, in stomac, cand se va sparge bula economica care e apolitica.

  28. Nu este vorba de Romania care-i o piata minora ci de toata Europa. Tot firmele astea demoleaza si economia Americii. Au cucerit comertul mondial ‘onlain’ nu numai prin preturile de r a h a t practicate ci si prin seriozitate si punctualitate. Solutia este intrarea Romaniei in Brics. Alaturi de UE nu are nici o sansa de supravietuire.

  29. Exact.
    Romani cumpara prea ieftin si lucrul asta trebuie sa inceteze.
    Traiasca comerciantii autohroni!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.