Istoria lumii și a viselor, în genți și poșete

Cine n-a pătruns în universul lui Dan Coma nu a zburat niciodată prin trecut și nu știe mare lucru despre poșete și despre genți și n-are organ pentru melancolia de tip proustian. Obiectele personale fac stilul. Iar stilul este omul. Dan Coma este unul dintre cei mai teribili salvatori de obiecte pe cale de dispariție. Casa sa și a Doinei Levintza seamănă cu un popas pe marginea curgerii timpului. Din cînd în cînd, cîte un obiect este salvat din alunecarea în neant. Este ca o gară de obiecte frumoase, plină cu antichități colectate de prin toată Europa, cu genți și pantofi de cucoane din secolele regilor europeni, cu cizme box pentru jokey și călăreți, cu caschete de driver, așezate lîngă obiecte regale și lîngă unelte țărănești salvate și ele din stingerea civilizației rurale românești. Peste tot, prin casă, dai peste obiecte care spun ceva despre Regele Mihai. Dan Coma a fost unul dintre marii admiratori ai Majestății Sale, al cărui furnizor privilegiat a fost de-a lungul vremii.

Atelierul lui Dan Coma este un amestec studiat, în care regăsești epoci, unelte, clase, profesii, regiuni istorice, obiceiuri și epoci desuete, mici și cochete obiecte personale din gloria unor femei care nu mai sunt și după care a rămas doar pedanteria, un ruj, un parfum, o casetă pentru pălării, o bijuterie sau o tocă și cîte puțin din culoarea unui secol. Casa lui Dan Coma și a Doinei Levintza este o mică enciclopedie a trecutului și seamănă cu un exercițiu de imaginație pe seama modei care nu s-a lansat încă. Toate la un loc nu sunt decît culorile și  decorurile care te ajută să cobori și să urci în lumea unor creatori de genți, rochii și obiecte personale, de pantofi și accesorii din piele cum se făceau pe vremuri  în București și cum nu mai găsești în toată România. Dan Coma este ultimul mare artist în piele care ne-a mai rămas dintr-un trecut îngropat de anii comunismului. Mîinile sale reproduc și salvează obiecte, fotografiază gesturi, umbre (Dan Coma este și un mare artist fotograf) și detalii cu o dorință nemărturisită de a eterniza perisabilul. El reproduce și copiază detalii dintr-o epocă prăfuită și le mută într-un alt secol și le dă o altă destinație. Este ca un magician al formelor, al culorii, ca un obsedat al detaliului, care încearcă să învîrtă și timpul. Și se joacă mereu ca să exprime clasa, eleganța, eternul feminin, bărbăția, aspirația la armonie și perfecțiune. Uneori, ai sentimentul că încearcă să reconstituie bucuria dispăruților purtători de obiecte personale prețioase și bine făcute.

Colecția de genți pe care Dan Coma o pregătește pentru expoziția de la Veneția, din prima parte a anului 2019, este un spectacol în piele. Pentru orice femeie, gențile și poșetele lui Dan Coma din noua serie au forța unei întâlniri care perplexează. O felie de pepene se  regăsește într-o geantă, un gîndăcel croit din piele de struț te priveşte dintr-alta. Nu știi ce să alegi din paleta de forme și culori. O poșetă ca o cireașă sîngerie sau o geantă cu o culoare și cu tăieturi pe care nu le poți uita niciodată, o altă geantă care pare scoasă dintr-o sculptură într-un dovleac, un rucsac dintr-un film de science fiction. Un fruct tăiat în felii pare să fi fost pretextul primei schițe a colecției de față. Motivul se repetă în diverse culori și forme, cu mînere ascunse, lucrate pînă la cel mai mic detaliu, cu fermoare invizibile și mecanisme discrete de închidere, cu buzunare secrete și cu miros de parfumuri, cu casete de bijuterii cărora nu le poți desluși destinația, toate lucrate cu o grijă pe care n-o mai regăsești la obiectele de serie din magazinele producțiilor industriale.

Din păcate, nici o galerie de artă din Capitală nu s-a încumetat la o expoziție a lucrărilor în piele  aparținînd maestrului Dan Coma. Iar, de vizitat cel mai frumos show-room din Europa, casa în care nu există granițe între atelier, expoziție și locuința celor doi artiști este iarăși imposibil. Universul lui Dan Coma și al Doinei Levintza nu poate fi deschis, din păcate, și publicului larg. Pivnița casei lor este unul dintre cele mai teribile și fascinante depozite de piei și materiale adunate de prin marile tîrguri și saloane internaționale. Dai de piei de crocodil, de șarpe și de cerb, de pisică de mare și de pește de Atlantic, de struț și de focă, într-un parfum unic de atelier în care materialele așteaptă să intre în forme noi, să fie scoase pe catwalk și pe scenele de teatru.

Pentru a nu văduvi publicul larg de o bucurie unică în felul ei, reproducem pe site-ul cotidianul.ro și cîteva imagini ale capodoperelor pregătite de Dan Coma pentru expoziția de la  Veneția, împreună cu un trailer în care o veți recunoaște pe Monica Petrică dansînd pe seama unei genți din această colecție.

O geantă de Dan Coma și o rochie de Doina Levintza fac mai mult decît 10 scandaluri politice și decît toate bîrfele de pe bulevardele României.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4

8 Comentarii

  1. Sint ciudate dar „melancolismul” proustian este parte din „cultura tristetii”, fateta pseudo-artistica a marxismului cultural.Ciudateniile si urateniile sint re-definite marxist drept „arta”.
    Oricat de surorinzatoare si elaborate ar fi „lucrarile”, privitorul, ascultatorul – in cazul sunetelor – trebuie sa pleca acasa cu o apasare sufleteasca, o iritare neexplicata si chiar cu o stare de nemultumire nedefinita.
    … si din ce se vede e greu de vazut utilitatea si decenta, e clar ca meseriasul nu pricepe ce folosinta are o geanta pentru femeie: asociaza accesoriul-obiect unei forme i denaturate, femeia-obiect.
    Imaginatia – poarta de intrare a duhurilor ispititoare…. a „lucrat”, este evident.
    Nu cred ca vom vedea femeile normale folosind astfel de creatii in spatiul public, sa nu spun… la serviciu.
    Mofturi fals-provocatoare din pacate…

  2. Scopul articolului este acela de a ne face sensibili la arta,la a aprecia creatorii nostrii de moda in accesorii dl.Dan Coma si de ce nu sotia acestuia cunoascuta mai mult Doina Levinza. Mai ales dl.Dan Coma aduce un mestegug interbelic, lucrari in piele naturala, trecand prin fazele manuale de la tabacarit si asa mai departe, invatat de la parinti si altii.Deci traditionalisti-modernisti adaptati, care au reusit si reusesc sa in domeniile lor.Ambii sunt furnizori ai casei regale din 2005 si citesc intr-un articol al Rodicai Brodner despre(Lumina 16 II 2010) Dan Coma-„Luxul înnobilează doar oamenii care ştiu cu adevărat să îl poarte. Fără mândrie. Fără opulenţă. Cu bun-gust. Rafinat. Asemenea creatorului său.”In primul rand nu stiu cat stiu Dan Coma si Doina Lentza ca obiectele lor „innobileaza”posesorul .Pt.ca sunt oameni care nu sunt innobilati prin obiecte de lux si sunt oameni innobilati prin „nelux”.In cautarea timpului pierdut inobileaza prin atmosfera sa.”Madlena”din acest articol este „starea estetica”-starea individului mediu -persoana apreciaza activ.artistice,culturale si muzicale etc.toti o avem(corespunde plexului solar).Urmeaza starea de compasiune a inimii(nasterea la bethleem),dragostea spirituala,starea creativa(„botezul din iordan),starea intuitiva (Schimbarea la fata)mintea spirituala,starea de constiinta de sine continua(Rastignirea)si ultima starea de constiinta obiectiva(Invierea)vointa spirituala ,persoana a abandonat egocentrismul se consacra unui serviciu impersonal.Inobilarea se face prin Lumina Interioara .Daca in obiecte,lucruri,actiuni se pune Lumina Interioara -LUX, cu atat mai bine.Dar toti avem Lumina -Lux si putem lucra cu ea,inobilindu-ne.

  3. Ceva despre poşeta lui Udrea, poşeta lui Carmen KWJ, poşeta tutei din fruntea guvernului, etc., etc., etc.?
    Ca să nu mai spun de geamantanul TelDrum…
    Suntem o ţară de poşete, genţi şi valize, despre asta e vorba!

  4. @gheorghe: draguta, cum definesti dumneata *marxismul cultural* ca io, mulgatoare de vaci nu stiu! solicitarea pe care o fac si prin care urmaresc ridicarea nivelului ntelectual tine de *marxismul cultural*? fa si dumneata un bine natiunii..gandeste bine problema ca io proasta sunt, dar nu si idioata..

    • Lasa-l draga,ca e sisi !Se baga in toate alea,are puncte putine…

  5. Ingenioasa geanta din imagine asemanatoare cu o … lubenita( asa cum sugereaza poza ! ), fie ea lubenita de Dabuleni ! Sa auzim si de mai bine ! p.s. – sa stiti ca prin cele zise nu bat nici un apropos la cel ” alintat ” de batranul edecar Ion si Iliescu ” prostanacul ” !

  6. @Al Capone: eu nu-mi pot permite sa spun ca este sisi, ca pesemne mi-o baga pe aia cu marxismul cultural!

  7. u-i mai putin adevarat ca stitlul nostru este cel natural, cultivat mai ales intre cele 3 razboaie mondiale, Ce a urmat in socialism a fost distrugere, insa trebuei recunoscut ca stilul natural, mestesugurile si meseriile nu au fost distruse. Cum se face azi la noi, tot ce este autentic,, vechi ,natural este aruncat la gunoi si promovata industrializarea ,produse in serie, inclusiv in arta!Meserii pe cale de disparitie, dispret.Dl Coma reflecta inca inspiratia din natura.Vedem atatea scalambaieli de ce natura si folclorul nu ar fi surse de inspiratie.Se spune de unii „doctinari”ca nu avem prea multe calitati ca „natiune”!Avem multe calitati ce isi extrag seva din natiunea noastra. Dar denigrarea noastra ca TOT NATIONAL, a devenit tema zilei !Ce lagatura are ?Are deoarece filonul este acest copac, aceste radacini ce ne sunt retezate, deformate, urate si distruse si nu stim sa aparam autenticul, naturalul si tot ce ni s-a transmnis bun nu vedem, nu ducem mai departe.O tara nu paote fi transformata, din fericire daca i se pun deasupra niste zorzoane .Numai subdezvoltarea ne-a adus in asemenea hal, ei au clar planul cuceririi si „dezvoltarii” noastre,sa ne tina in demobilizare, disperare,instabilitate pt.a-si lua ce vor.Sa ne stearga identitatea.Nu sunt specialist in moda, dar suntem un popor talentat, razbatator ,rezistent, tenace si muncitor dar atat de naiv si furat , necunoscandu-si valoarea. Cand se infig altii la bucate,nu-i recunoastem.Oricate trambite si surle ar folosi.Natia noastra este aur curat peste care au asternut, mazga.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.