Laboratorium Teatro, la Bucureşti

Institutul Italian de Cultură din Bucureşti vă invită astăzi, la ora 19.30, la Sala Studio a Teatrului “Odeon”, la spectacolul “Cvartet”, de Heiner Müller, în regia lui Sergio Sivori.

Spectacolul “Quartett” (“Cvartet”), inspirat din piesa cu acelaşi titlu a lui Heiner Müller, interpretat de Cristina Giordana şi Sergio Sivori, devine, în adaptarea dramatică propusă de “Laboratorium Teatro BCN”, o reprezentare teatrală tulburătoare şi în acelaşi timp sadică, capabilă să exploreze în profunzime, cu un cinism filozofic crud, anatomia pasiunilor umane.

“Laboratorium Teatro” a fost fondat în anul 2000 de Sergio Sivori şi Cristina Giordana. Denumirea este strict legată de ideea de teatru a marelui maestru şi reformator Jerzy Grotowski.

Istoria companiei “Laboratorium Teatro” ia naştere în zorii noului secol, cu o alegere precisă a refuzului şi a căutării diferitului, care i-a determinat pe membrii săi să desemneze ca sediu al teatrului un vechi supermarket din inima cartierului Portuense din Roma.

Această alegere a însemnat pentru “Laboratorium” să facă teatru în afara circuitelor tradiţionale. Un punct de referinţă în formarea actorului total şi în căutarea compoziţiei dramatice bazate pe acţiunea fizică a fost găsit, în anii de formare, la câţiva dintre marii maeştri ai scenei mondiale: Rena Mirecka (prima actriţă de la “Teatr Laboratorium” de Jerzy Grotowski), Jairo Cuesta (actor şi colaborator al lui Jerzy Grotowski), James Slowiak (regizor şi colaborator al lui Jerzy Grotowski), Jean Paul Denizon (regizor, actor şi colaborator al lui Peter Brook), Leris Colombaioni (clown din vechea familie Colombaioni).

A lucra la esenţa tehnică a teatrului a însemnat o continuă autoformare, dincolo de graniţele ideii instituţionale de teatru, în schimburi cu circul, cu dansul, cu muzica, în experienţa constantă a călătoriei şi a contactului cu culturile europene şi asiatice.

Subiectul spectacolului “Cvartet” este ispirat din romanul “Les liaisons dangereuses” de Laclos, care la rândul său are la origine “Les Passions de l’âme” (“Pasiunile sufletului”) de Descartes. Cercetarea teatrală realizată de “Laboratorium Teatro”, deşi nu-i pierde din vedere pe aceşti iluştri precursori, oferă spectatorilor noi motive de meditaţie.

Dramaturgia mülleriană, deşi îşi păstrează întreaga forţă verbală, funcţionează ca pretext pentru un tip de cercetare care transcede textul, se îmbogăţeşte cu o componentă fizică semnificativă, care, trecând prin corpurile actorilor, este capabilă să-i trezească spectatorului noi asocieri şi semnificaţii.

Interpretarea teatrală devine speculaţie filozofică şi explorează misterul indescifrabil al sufletului omenesc şi ale pasiunilor sale văzute prin pânza deasă a relaţiilor ce se înfiripă între vicontele de Valmont, marchiza Merteuil, nepoata sa Volanges şi madame de Tourvel, cu toţii pioni instabili în jocul de şah dintre impulsurile de viaţă şi de moarte.

Timpul capătă o imobilitate etanşă, pentru a conferi patos unei dilatări spasmodice.

Mozaicul format din logoreea mülleriană şi fizicitatea actorilor ajunge astfel să sublinieze caracterul contradictoriu al existenţei umane, excluzând orice posibilitate de final fericit.

Densitatea filozofică a lui Müller, cercetarea sa subtilă asupra timpului şi a morţii, este redată magistral prin schimbarea de roluri continuă şi iscusită, în care actorii se transformă în degeneratul “Cvartet” pentru a pune în scenă o cinică şi crudă filozofie a existenţei.

Spectacolul are un singur act, în care se disting patru cadre dictate de subtilul şi continuul joc de schimbare de roluri.

În acest schimb de roluri, vicontele şi marchiza devin, din când în când, victime şi călăi, prădători şi pradă ai unei existenţe lovite de un “cancer filozofic” mortal, care îi târăşte lent spre degenerarea totală a corpului şi a sufletului.

Corpul şi sufletul par, de fapt, să aibă în spectacolul “Quartett” aceeaşi structură materială, expusă descompunerii timpului şi păcatului. Sufletul este destinat aceleiaşi putrefacţii ca şi carnea, fiind lipsit de posibilitatea mântuirii.

În faţa viziunii acestui spectacol, spectatorul este abandonat sieşi şi trebuie să poată plonja în vârtejul ritmului şi acţiunilor fizice pentru a găsi o semnificaţie personală care transcede opera şi care îi va îmbogăţi sensul.

Identitatea artistică a “Laboratorium Teatro” s-a manifestat şi prin producerea de spectacole, filme, activităţi publicistice, documentare, expoziţii, festivaluri, spectacole itinerante şi prin iniţiative pedagogice care au implicat tehnicile expresive şi interpretative într-un continuu schimb de intenţii şi de instumente cu trupe recunoscute la nivel internaţional, în căutarea unui profil profesional care să ofere spectacol oricărui tip de public.

Principala alegere a “Laboratorium Teatro” este reactivarea moştenirilor culturilor teatrale ale trecutului. Spectacolele puse în scenă s-au orientat constant şi au fost inspirate din mai multe surse: teatrul sacru, teatrul napolitan, commedia dell’arte, melodrama, varietatea. Dezvoltarea cercetărilor asupra formării şi asupra unei noi idei de teatru a determinat compania să-şi abandoneze încă o dată teritoriul de origine pentru a-şi muta activitatea la Barcelona…

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.