Nu poate exista nici cea mai mică îndoială că toții scriitorii și artiștii români care au părăsit țara de-a lungul deceniilor aparțin culturii noastre. Unii dintre ei, în ciuda faptului că au izbutit performanța de a se integra și în culturile țărilor de adopție, realizînd o performanță notorie, aparțin integral și culturii române. Și, cei mai mulți, au avut o viață și o carieră marcate de o opțiune morală. Au ales să trăiască în alte țări, plecarea din România fiind și o atitudine față de climatul politic din țară, mai ales după 1940.
Am parcurs pe îndelete cartea lui Florea Firan, Memoria Emigrației, Editura Fundației Scrisul Românesc, Craiova 2023. Cartea a apărut în preajma inaugurării Muzeului Cărții și Exilului Românesc, inițiat cu succes de Lucian Dindirică și își propune să întocmească o panoramă biografică și literară a exilului românesc.
Dintru început trebuie spus că strădania autorului este meritorie, chiar dacă ea suportă adăugiri sau mici corecții în ce privește includerea unor nume care aparțin „diasporei” de după 1990.Lumea literară din exil prezentată în volumul lui Florea Firan este impresionantă și conține adevărata dramă a culturii române.
În primul rînd, avem de-a face cu destine dramatice provocate de schimbările bruște ale istoriei românești și europene. Toată cartea se constituie dintr-un peisaj uman de caractere puternice ca piatra, care au refuzat direct sau discret ideologia unor regimuri și interdicțiile impuse. Unii au refuzat comenzile epocii și au ales libertatea, înfruntînd izolarea, sărăcia, integrarea socială dificilă sau chiar teroarea provocată de acoperiții trimiși de acasă pentru a le minimaliza impactul în țările de adopție.
Îmi aduc aminte de întîlnirile mele cu Paul Goma, la Paris. Cît de tensionat, de irascibil și de bănuitor devenea cînd venea vorba de scriitori din țară sau de compatrioți sosiți în emigrație. Adevărul este că Securitatea românească a dezvoltat, mai ales la inițiativa generalului Nicolae Pleșiță, o sofisticată activitate de urmărire și scindare a intelectualilor români din diaspora. Pe unii, climatul i-a marcat și dovada se află în opera lor. În același timp, dorul de țară, dramele provocate de comunism în familiile lor și climatul stîrnit de Securitate între românii din exil i-a încărcat de tensiuni care s-au încheiat dramatic sau chiar tragic.
Oricît s-a străduit critica literară să-i integreze pe unii, multă vreme interziși sau minimalizați, tot nu a reușit pe deplin. Cultura română a încercat să-i integreze pe cei din exil, mai ales pe cei de mare succes, dar izbînda rămîne parțială. Strădania lui Nicolae Ceaușescu de a aduce acasă personalități de talia lui Mircea Eliade, Eugen Ionescu sau Emil Cioran a eșuat. Încercarea lui Adrian Păunescu de a-l convinge pe Mircea Eliade să se întoarcă în țară s-a terminat lamentabil. Operațiunea Securității cu nume de cod „Amiciția” a izbutit doar o singură recuperare importantă. Este vorba de aducerea inginerului și fizicianului Henri Coandă în țară și de așezarea sa la un loc de cinste în Academia Română și în industria aviației.
Citind cartea lui Florea Firan nu pot evita o întrebare, poate naivă, poate inutilă. Au cîștigat cei care au rămas și au coabitat cu sistemul sau cei care au ales durerea și privațiunile exilului? Istoriile literare recente includ mulți scriitori români pe cale de dispariție și anonimat, cu operă de valoare discutabilă. De multe vedete din anii comunismului nu mai aude nimeni și nu le mai citește nici dracu. Au fost supralicitate de confrați din diverse motive, în vreme ce personalitățile literare importante ajunse în emigrație au fost omise sau minimalizate. Dirijorii vieții literare mai ocupă funcții la reviste ilustrate sau la Uniunea Scriitorilor și beneficiază de o critică de complezență, în vreme ce opera unora din exil, dispăruți de decenii, este ignorată, nepublicată complet sau tratată cu condescendență.
O privire asupra operei și carierei celor care au ales exilul ne spune un lucru care ține de morală, nu de estetică. Există o literatură și o emigrație culturală cu valori etice indiscutabile, importante pentru spiritul românesc și pentru articulațiile sale perene. Lumea românească din exil rămîne ca o grupare intelectuală masivă, care s-a opus comunismului, în vreme ce literatura română a celor rămași acasă, inclusă în ierarhii aproximative, supraviețuiește cu problema nedezlegată a coabitării.
Poate de aici rezultă și mizele sale din ce în ce mai mici!
MIRACOL ISTORIC – POPORUL ROMÂNESC format inca din Neolitic anii 6000 BC (dpv. paleo-genetic), acelasi cu cel de astazi (dpv. genetic) … conform (dpv. istoric) Repertoriului Arheologic National:
Neolitic 6000-4500 BC 2187
ep. Eneolitic/Cuprului 5000-2000 BC 2462
ep. Bronzului 3300-1200 BC 5348
Hallstatt (ep Fierului )1200-500 BC 1858
Latene (geto-dacica) 500 BC-106 AD 2955
ep. Romana 106-271 AD 4040
ep. Romano-bizant 271-375 AD 126
ep. Migratiilor 375-610 AD 1902
Pe regiuni traditionale de pe Taramul nostru ROMÂNESC:
10531 Muntenia
9587 Transilvania
4009 Dobrogea
2993 Moldova
834 Oltenia
Sau, la nivel de judete de pe TARAMUL nostru ROMÂNESC:
Alba 1 420
Arad 2 482
Arges 3 226
Bacau 4 158
Bihor 5 301
Bistrita-Nsd 6 410
Botosani 7 1835
Brasov 8 416
Braila 9 291
Bucuresti 10 163
Buzau 11 751
Caras-Severin 12 855
Calarasi 13 518
Cluj 14 806
Constanta 15 776
Covasna 16 504
Dambovita 17 597
Dolj 18 258
Galati 19 239
Giurgiu 20 309
Gorj 21 215
Harghita 22 776
Hunedoara 23 1018
Ialomita 24 162
Iasi 25 336
Ilfov 26 268
Maramures 27 298
Mehedinti 28 245
Mures 29 627
Neamt 30 335
Olt 31 190
Prahova 32 913
Satu Mare 33 193
Salaj 34 915
Sibiu 35 447
Suceava 36 166
Teleorman 37 1383
Timis 38 1680
Tulcea 39 2994
Vaslui 40 339
Valcea 41 171
Vrancea 42 107