Exclusiv

Metroul de Drumul Taberei iar întârzie la destinație

Magistrala 5 de metrou, aşa-numitul metrou de Drumul Taberei, nu va mai fi funcţională în vara anului viitor, aşa cum conducerea Metrorex a tot repetat în decursul acestui an, ci abia în 2019. Acesta este noul termen – şi este doar o estimare – asumat de Metrorex, o nouă amânare a acestui proiect care pare să nu se mai finalizeze odată.

În momentul de faţă, nici măcar lucrările de structură nu sunt finalizate în totalitate, cele pentru finisaje fiind gata doar pe jumătate. Semnalizarea magistralei încă nu a fost contractată, licitaţia, la care au participat Siemens şi Alstom, fiind încă în faza de evaluare a ofertelor. „Stadiul fizic al lucrărilor de pe Magistrala 5 de metrou este: lucrări de structură – 96%, lucrări de cale de rulare şi finisaje – 54%. Termenul de finalizare a lucrărilor strict necesare punerii în funcţiune cu călători este trimestrul IV 2018, astfel încât la acest termen să fie demarată începerea probelor tehnologice. Achiziţia sistemului de automatizare şi siguranţa traficului prin procedură de achiziţie publică sunt în derulare, conform Legii 99/2016. Menţionăm că termenul estimat pentru semnarea contractului şi începerea lucrărilor este trimestrul I 2018. De asemenea, punerea în funcţiune cu călători a Magistralei 5 de metrou este preconizată a avea loc în trimestrul I 2019, în funcţie de rezultatul probelor tehnologice“, mai spun reprezentanţii Metrorex.
În vara acestui an, fosta conducere a Regiei, reprezentată de Marin Aldea, îşi asuma ca termen de finalizare a lucrărilor la M5 trimestrul II 2018. Termenul a fost asumat chiar în repetate rânduri de Aldea, dar, iată, a fost mult prea optimist faţă de realitatea din teren.

Cinci ani de întârzieri

Lucrările la Magistrala 5 a metroului bucureştean au început în 2011, iar termenul iniţial de finalizare era 2014. Prin amânări succesive, s-a ajuns ca noul termen asumat să fie jumătatea anului 2019. Acest termen este însă cu semnul întrebării, având în vedere cantitatea lucrărilor rămase de efectuat şi complexitatea lor. La sfârşitul anului trecut, reprezentanţii Metrorex apreciau că metroul de Drumul Taberei va fi funcţional la sfârşitul anului 2017. Termenul a fost însă decalat încă de la începutul anului. Explicând de ce M5 nu poate fi finalizată în acest an, aşa cum îşi asumase anterior Metrorex, fostul director al Regiei Marin Aldea indica trei principale cauze: atingerea parametrilor proiectaţi pentru instalaţii pe parcursul probelor tehnologice după terminarea lucrărilor, contractarea cu întârziere – din cauza unor contestaţii în procedura de achiziţie – a sistemului de siguranţă a traficului şi finanţarea insuficientă a lucrărilor pe anul 2017. Bugetul solicitat către Ministerul Transporturilor, pentru execuţia Magistralei 5 de metrou în 2017, a fost de 846,98 milioane lei. Acesta a fost însă tăiat de Guvern, la rectificarea bugetară.
Valoarea totală reactualizată a proiectului, conform devizului ­general, este 3,22 miliarde lei, din care:
– eligibil POS-T – 871 milioane lei (fonduri europene nerambursabile);
– neeligibil POS-T – 524 milioane lei;
– eligibil POIM – 1.479 miliarde lei (fonduri europene nerambursabile);
– neeligibil POIM – 345 milioane lei.
„Precizăm că, la data prezentei, procentajul valoric de realizare este de 66%“, mai spun reprezentanţii Metrorex.

Trenuri vechi pe magistrala nouă

Proiectul metroului de ­Drumul Taberei, Parcul Operei – Râul Doamnei, este realizat de un ­consorţiu format din Astaldi, FCC Construccion, AB Construction şi Delta ACM Antrepriză. ­Metroul de Drumul Taberei va avea zece staţii: la Râul Doamnei, Valea Argeşului, Valea Ialomiţei, Romancierilor, Parcul Drumul ­Taberei, Tudor Vladimirescu, ­Favorit, Orizont, Academia Militară şi Eroilor. Magistrala 5 va acoperi, în principal, un bazin cu o populaţie de peste 300.000 de locuitori din sectoarele 5 şi 6 ale Capitalei.
Metrorex are în exploatare 44 de trenuri Bombardier, 24 CAF şi 24 de trenuri vechi IVA Arad. Pe noua M5 vor circula trenuri vechi Bombardier, din parcul existent. Încercarea Regiei de a achiziţiona trenuri noi pentru metroul de Drumul Taberei a eşuat lamentabil, după ce licitaţia a fost stopată de DNA, pentru corupţie.
Mentenanţa întregului parc de material rulant al Metrorex este asigurată de concernul francez Alstom, până în 2019. Cu trenurile de la metrou circulă zilnic 600.000 de pasageri.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Mihai Soare 1067 Articole
Author

11 Comentarii

  1. Chiar nu are rost sa va perpeliti fara foc,un PIF in orizontul 2025-2030 este cel mai realistic!Unde ati vazut in Romania constructor angajat de stat sa isi respecte termenele si costurile pe care s-a batut palma? Deviza constructorului roman este ‘Incet,prost,dar scump”,cu referire la lucrari,desigur!

  2. Este minunat ! Da chiar, ce nevoie avem si de magistrala asta ? Ce, ne cad picioarele sa mergem pe jos ? Alo , pas alergator ! E cineva vinovat de situatia asta ? Desigur ca nu . Nimeni nu-i vinovat , nimeni nu raspunde ! Doar traim in Romania ! Bucuresteni , alinierea si la galop ! Asa o fi si-n alte tari ?

  3. Pai da, ca infractorii din Parlamentul Romaniei, condusi de infractorul condamnat definitiv Dragnea se ocupa acum de masacrarea legilor justitiei, cand sa mai aiba ei timp si de poporul roman. Daca muncesc trei zile pentru cei care i-au ales inseamna sa piarda trei zile de furat. Or, asta este inadmisibil pentru grupul infractional organizat.

  4. cinci ani de intarzieri…cei care au coordonat acest proiect mai sunt in slujba statului?? dc avem aceasta intarziere la acest proiect statul „noi” primim penalitati/ despagubiri de la cei care nu si-au facut? cum au fost evaluat acest proiect „tehnic/ resurse umane”..cine plateste aceste intarzieri „poluoarea, serviciile, meseriile pierdute, contributii”??

    • Cei care au coordonat acest proiect nu numai ca mai sunt in slujba statului, dar si copiii si nepotii si toate neamurilor lor, vorba aia – ei isi iubesc tara! Tara lucrului bine facut, evident..

  5. Si, ca de fiecare dată, Astaldi și Delta ACM au reusit să se eschiveze în contracte de sancțiunile pentru bătaia de joc privind termenul de execuție. Chiar nu înțeleg cei care fac achizițiile că acesta este de 27 de ani stilul acestor firme?! Cum a făcut Astaldi la Piața Sudului cu depășirea cu ani de zile a termenului și cu lucrările suplimentare? La cât se cifrează acele lucrări decontate aberant, pe iuțeala de mână? La metrou nu vor face la fel? De ce nu întreabă nimeni de ce sunt permise aceleași vicii ale contractelor, iar statul pierde astfel sume pe care nici nu ni le putem imagina?

    • Nu astaldi e de vina pentru întârzieri, ci alocările bugetare insuficiente și plată de către stat cu întârziere a banilor către constructor. 2 ani s-au pierdut numai pe vremea lui Victor Viorel ponta.

  6. A se citi: Metroul din Drumul Taberei va fi in circulatie in anul 2222!!
    Garantat PSD!

  7. PROASTA mai esti, Fireo ! Da-ti dreacu DEMISIA !

  8. Dar penalitati de intarziere nu se aplica la hotii aia straini? De ce nu se comanda vagoanele la fabrica noastra de la Arda, unde s-au mai facut pina in 2000?

  9. Mare bucurie la maternitatea Giulesti, astazi 10.01.2018 s-a nascut ministrul care va inaugura metroul Dr. Taberei…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.