„Ministrul meu” de la Educație dă fiori

Rezultatele slabe obţinute de România la testele PISA 2018 au ajuns și la urechile ministrului Educației, Monica Anisie, dar nu pare însă deloc îngrijorată. Chestionată de Digi 24 pe acest subiect, ministrul Educației a declarat, nici mai mult, nici mai puțin că „nu trebuie neapărat să ne îngrijorăm de această evaluare a testelor PISA. E o evalare internaţională. Trebuie să facem diferența între evaluările pe care le face Ministerul Educației pentru clasa a doua, a patra sau a șasea sau de evaluările de final de clșasa a opta sau Bacalaureat. (…) Accentul la aceste evaluări internaţionale nu cade neapărat pe ce ştiu elevii, ci pe aplicarea cunoştinţelor în situaţii concrete de viaţă”. (!!!!)

Anisie a adăugat că Ministerul Educaţiei trebuie să găsească soluţii astfel încât să nu mai ne aflăm în astfel de situaţii.

Liderul PLUS Dacian Cioloș a criticat pe Facebook reacția ministrului Educației cu privire la rezultatele dezatruoase obținute de elevii români la ultimele teste PISA spunând că ”seninătatea doamnei ministru ne dă fiori”.

”Seninătatea doamnei ministru ne dă fiori. Sistemul de educație din România nu e în stare să formeze tineri capabili să se descurce în situații concrete de viață, dar ministrul Educației ne spune să stăm liniștiți, pentru că elevii știu. În fapt, este o tragedie: elevii români învață după un curriculum care nu are legătură cu viața reală. Dincolo de resurse, de finanțarea învățământului, de baza materială precară, de numărul de copii dintr-o clasă, rezultatele de la Testele PISA țin de modul în care profesorii reușesc să-i facă pe elevi să creadă că sunt capabili să rezolve probleme din viața reală”, a scris Cioloș, pe Facebook.

România are cel mai slab punctaj din ultimii nouă ani în clasamentul PISA, care arată cât de pregătiți sunt elevii de 15 ani la matematică, științe și citire. Rezultatele PISA 2018 au fost publicate, marți, de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică și plasează țara noastră pe locul 47 din 79 de țări. Gradul de analfabetism funcțional este mare: 44% dintre elevi nu înțeleg ce citesc.

Fără memorare de comentarii

Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a mai declarat marţi, într-o conferinţă de presă, că va solicita profesorilor să înceteze să le mai ceară copiilor să memoreze comentarii.

„Răspund în calitate de profesor de limba română, nu în calitate de ministru: nu am fost adepta niciodată a memorării comentariilor, ci întotdeauna mi-am dorit ca elevii mei să-şi dezvolte gândirea critică, ei să realizeze acele comentarii de text, eu nici măcar nu le spun comentarii, pentru că vorbim despre o interpretare a unui text literar. (..) Acum vă răspund în calitate de ministru, voi solicita colegilor mei să înceteze să le mai ceară copiilor să memoreze acele comentarii, dar răspunsul colegilor profesori de limba română va fi că trebuie să înveţe pentru examenul de Bacalaureat sau pentru Evaluarea Naţională nişte comentarii. Nu, pentru Evaluarea Naţională chiar nu trebuie să înveţe nişte comentarii, ci trebuie să realizeze pe un text la prima vedere o compunere şi rolul profesorului la clasă este acela de a crea competenţa de a dezvolta o idee pe un text la prima vedere, iar, în ceea ce priveşte examenul de Bacalaureat, la subiectul al III-lea avem un reper important pe care trebuie să-l dezvolte şi anume particularităţile de construcţie ale unui text”, a spus Anisie.

În opinia sa, profesorul de română trebuie să creeze competenţe de interpretare de text şi să-i înveţe pe elevi să înţeleagă un text literar şi nu să îi pună să reproducă acele comentarii.

„Ceea ce ne spune, de fapt, şi rezultatul de la testarea PISA pe lectură putem aplica şi pentru ceea ce se întâmplă în sistem astăzi la limba şi literatura română, dar poate ne trage şi un semnal de alarmă acest rezultat pentru construcţia subiectelor pentru evaluările naţionale. (…) Poate pentru anul viitor ne gândim mai mult la modul în care construim subiectele şi ce competenţă urmăreşte să dezvolte copilului”, a explicat ministrul.

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

36 de Comentarii

  1. Alta ‘reformatoare”a invatamantului!Mai repede gasesti un „reformator” sa arunci dupa caine,decat un bolovan!Daca femeia e multumita,putem sa ne culcam…

    • asta a ajuns acum o luna la guvernare si abarmburica a condus ministerul invatamantului 20 ani…la coca andronescu nu-i vedeti ” contributia” ?

  2. „Trebuie să facem diferența între evaluările pe care le face Ministerul Educației pentru clasa a doua, a patra sau a șasea sau de evaluările de final de clasa a opta sau Bacalaureat” !! Si totusi, citind aceasta fraza, parca nu imi este prea clar, cucoana, „intre” ce si ce trebuie facuta diferenta ? Esti sigura ca n-ai gresit ministerul ? … In plus te invit si ca citesti (nu cer prea mult, nu, de la „Ministrul Educatiei” ?) si ce scrie in spatele matale, in stinga : „TIMPUL MANIEI” !

    • excelenta observatia: timpul maniei. nici ministra nu-i departe de rezultatul elevilor romani – nici ea nu a inteles despre ce-i vorba cu testul. ??? dar, bine ca-i # rezist si de dreapta. apropo: nici iohannis sau kövesi nu intelegeau ce citeau, fapt dovedit in fata tv-rilor. si uite unde au ajuns..SUS de tot.

  3. ministreasa dixit: „Accentul la aceste evaluări internaţionale nu cade neapărat pe ce ştiu elevii, ci pe aplicarea cunoştinţelor în situaţii concrete de viaţă”

    cred ca cel mai bun exemplu in acest sens (diferenta intre „a sti” buchea cartii si „aplicarea cunoştinţelor…”) il reprezinta onor clasa politica a Ro in frunte cu ministii de ambe sexe… 🙂

  4. Blonda Monica Anisie – Ministresa din Guvernul Meu – fosta educatoare in Portul Constanta este favorita Cimpanzeului Pupincurist Ludovic Orban pentru Indrazneala de a vorbi din picioare cu El Lider Maximo Klaus Iohannis. Oamenii Muncii din mediul rural din Romania Feudala si-ar dori Licee Agricole pentru a tine tinerii ocupati acasa pe glia satului ancestral.
    Ludovic Orban nu se poate face auzit pentru ca el raporteaza Marelui Cirmaci numai din pozitia in 4 Labe cu capul plecat la 45 de grade asa cum se cuvine Prostilor Levantini.

  5. Dupa 30 de ani in care iresponsabilii ,incompetentii si derbedeii din politica au calcat in picioare au terfelit scoala
    azi pun rahatul in ventilator si fac vinovati toti romanii .
    Voi haitele de derbedei de bagabonti ce v-ati ingramadit la politica ati distrus sistematic scoala ,voi ati acceptat scolile private fara vro atestare,voi ati facut tarabele de diplome ca sa va inventati spoiala de pregatite asa zisele doctorate si diplome false.Profesorimea isi merita soarta ,au acceptat sa se prostitueze scoala ,pentru bani au intors spatele la hotia din scoli ,la examenele trucate ,la diplomele false .Androneasca-abramburica ,Moga -Morga ,popandaul de Pop sa fie deferiti justitiei pentru sabotarea invatamantului !.De 30 de ani crimele impotriva acestei tari sunt nepedepsite ,Romania distrusa economic si nimeni nu-i tras la raspundere , crimele din 89 nejudecate nici azi ,justitie PUTREDA ,9,7 milioane de romani pribegi si nimeni nu-i facut vinovat ,guvernare pe datorie -imprumuturi de 109 MILIARDE DE EURO !!!, CRIMA IMPOTRIVA UMANITATII -GENERATII INTREGI VOR PLATI IRESPONSABILITATEA ACESTOR DERBEDEI CU PRETENTIE DE GUVERNANTI SI PARLAMENTARI .

    • Cred ca merita demisia pt.aceste afirmatii. Scoala de azi urmeaza interesele normelor didactice si nu al formarii unor copii si tineri creativi, empatici si bine pregatiti pt.societatea de maine.Cei in care au investit la greu parintii pleaca catre alte tari.

  6. Ametita asta e vai de ea!
    Adica, ea confirma ceea ce NOI STIM: In Romania Educatia elevilor in Sistemul de INVATAMANT(de la Verbul A INVATA!) public e INUTILA!
    Ceea ce se chinuie Elevii Romaniei sa INVETE(de la Verbul A INVATA!) NU e pentru „aplicarea cunoştinţelor în situaţii concrete de viaţă”, ci numai sa MEMOREZE informatii care NU le ajuta la NIMIC „in situatii concrete in VIATA”!!!!
    Monico, ce naiba SCOALA ai facut, ai Absovit si tu vreuna dintre fabricile de Diploma PSDiste, unde sunt „scoliti” 99% dintre PSDeii semianalfabeti?!
    NU, Monica asta a Absolvit pe bune Facultatea de Limbi si literaturi straine, Universitatea Bucuresti in 1996!
    Dar NU a inteles NIMIC, rusine!!!

    • #lili – Ce fel de limba romana vorbesti, tu, Lili? Care este sensul zicerii tale: „…In Romania Educatia elevilor in Sistemul de INVATAMANT(de la Verbul A INVATA!) public e INUTILA! …”? Adica s-nteleg ca Educatia (sic!) din alte sisteme ar fi utila!? Da!? Si care ar fi sistemele care promoveaza o Educatie utila? Cred ca suferi de o usoara fractura de logica, dar inca nu te-ai prins. In resta insa … da-i inainte cu antiPSD-ismul. Fii insa atenta sa nu esuezi devenind, prin repetitie obsedanta, anosta si monotona. Risti sa induci un efect invers celui scontat.

  7. Unul dintre ‘specialiștii’ PNL-ului, oare școala românească pentru ce pregătește copiii acestei țări ?!

  8. Potrivit doamnei ministru nu trebuie sa ne ingrijoram pentru ca : „Accentul la aceste evaluari internationale nu cade neaparat pe ce stiu elevii , ci pe aplicarea cunostintelor in situatii concrete de viata”. Mult iubita si stimata doamna ministru , daca aceste cunostinte nu-i ajuta in viata , de ce mai chinuim elevii? De ce sa invete papagaliceste comentarii? Eu mi-as depune demisia !

    • Bai semidoctilor, voi in ce sistem de invatamant ati învățat? Erați cei mai tari la testele Pisa, este?

  9. Haida bre ce va mirați atata?Totul pleacă de sus de foarte sus!Pai mai analfabet funcțional ca puturosu’ suprem nu sa ezixta!Are nevoie de săptămâni și luni de zile pana sa precipeasca un text de lege și nici atunci nu ești sigur ca știe despre ce e vorba-n propozitie;că d’aia a calcat el în picere Constititia de mai multe ori în nesimțirea lui monumentală de i-obligat p-ăia de la CCR sa-i de câteva smetii peste bot.Da’ nesimțitu tot analfabet functional e și nici nu-ntelege ca ,vrea nu vrea ,e un exemplu pt.prostime și ca prostimea ,de toate vârstele, îl are-n față ca model.Așa ca nu va mai mirați, UE are nevoie de sclavi,iar sclavii se cresc de mici!E frun partid politic fără analfabeți funcțional?Și ăștia ce produc ei prin contaminare?Pai ce poate fi mai trendi decât sa fii prost , sa te crezi destept ,plin de bani si s-ai putere ,ca la noi minte nu se cere.

  10. Este evident ca, educatia in Romania ultimilor 30 de ani e la pamant! Se impune studiu obligatoriu in scoala! Oricum invatorii si profesorii nu-si merita lefurile umflate de Vulvita! „Filozofii” ies pe banda rulanta din scolile romanesti de la toate nivelurile! Huuo! La munca, nu l-a intins mana!

  11. Totuși domnul Cioloș, cel nemulțumit de curriculua care nu învață elevii cum să se descurce însituații concrete, s-a descurcat în viață cu ce la învățat școala românească, și începând cu studenția, cu căsnicia și cu politicul, s-a învârtit tot în zonele puterii și i-a mers bine. Sau asta i se trage de la niște școli speciale și nu ordinare. Poza dommei ministru cântând “Asta-s eu și sunt voinică, Cine-a zis că eu sunt mică ? / Etc…” este minunată

  12. Cutez:”Anisie a adăugat că Ministerul Educaţiei trebuie să găsească soluţii astfel încât să nu mai ne aflăm în astfel de situaţii.”
    Bai femeie, cine sa faca astea? Ministerul sau tu care ocupi functia platita foarte bine fata de un cadru didactic normal cu studii superioare in domeniu? Tu ce faci madam pentru indemnizatia primita lunar ca ministru? Tai frunze la caini, bati campii, plimbari de la sediul pnl la minister pe banii bugetului de stat, vacante tot pe aceeasi sursa bugetara? Ar trebui sa te trag de maneca privind manipularea cu examenele internationale de care te agati si tu si arafat cand vreti imagine! E diferenta uriasa intre voi doi la categoriile:atitudini, aptitudini si performante!

  13. Am văzut recent din curiozitate un test PISA. Ar fi interesant să aflăm ce calificativ ar obține madama sau mulți ștabi plantați și bine înrădăcinați cam prin toate ministerele. Școala românească nu te învață să gândești, nici nu se vrea. Ești 10 pe linie dacă repeți ca un roboțel ce a predat profa/proful. Ferească sfântul să ai o părere proprie despre ceva! La testul PISA trebuie să-ți folosești bine de tot „calculatorul propriu” din dotare.

  14. Invatamantul in comunism in buna masura a fost mult peste invtamantul de dupa 1990 intr-un capitalism al banditilor care au jefuit Romania.
    Performantele la olimpiade au scazut vizibil. La olimpiadele internationale de matematica inaite de 1990 Romania era intre fruntase,acum e rau de tot ,de la locul 10 in jos.
    SE PLEACA DE LA PREMISA FALSA CA TOTI TREBUIE SA FACA LICEUL desi nu au capacitatile si vointa pentru asa-ceva.
    INVATAMANTUL OBLIGATORIU E DE 10 ANI! De ce toti merg in clasa a 11-a fara niciun examen?? DE CE?
    Corect ar fi: I. 40% sa mearga in clasa a 11-a cu examen de treapta
    II. 60% sa mearga spre scoli profesionale (diversificate pe meserii)
    Astfel apare competitia si rezultatele la BAC’ vor fi cu totul altele,mult mai bune. Brambureala si nedreptatea e peste tot!
    PS. „Magistrații din România au salarii și pensii de lux aproape de nivelul unor țări precum Franța și Germania, deși avem un salariu mediu de 5 ori mai mic decât aceste state”.
    „Plătim cei mai scumpi judecători din Europa de Est! Salariul brut al unui judecător român la început de carieră este mai mare decât al unuia din Polonia (21.435 Euro/an), Ungaria (16.916 Euro/an), Croația (23.128 Euro/an), Bulgaria (18.867 Euro/an).
    Astfel, un judecător de la ICCJ cu 20 de ani vechime poate să ajungă, în 2019, la peste 65.000 de Euro/an, într-o țară în care salariul minim pe economie este 440 de Euro brut pe lună, adică undeva la 5.280 de Euro pe an.
    Potrivit raportului realizat în 2018 de Consiliul Europei privind eficiența justiției . UN STAT ABSOLUT MAFIOT!

  15. o completere :salarii de la 28.000 Euro pe an pentru judecatorii debutanti in ROMANIA .

  16. – De la prostia din capul ceausistilor a plecat totul, de s-a ajuns la situatia actuala. S-a pornit in 1974 cand a fost desfiintat liceul(real-uman) si a fost inlocuit cu scolile profesionale in doua trepte iar scolile profesionale au fost inlocuite cu licee industriale – prima treapta la care intrai cu nota 5 si a doua la care intrai cu 3 ! Practic s-au desfiintat si liceul si scoala profesionala. Aproape ca umanul a fost desfiintat si inca se vede catastrofa. Anterior, liceul era Liceu si scoala profesionala era Scoala profesionala(vechile scoli de arte si meserii). Activistii, nomenclaturistii si securistii – cu 3 – 5 clase primare- cand primeau munci de raspundere si veneau din mahalaua ruralului si din suburban au vazut cu groaza ca odraslele lor nu intrau la liceu si au daramat Liceul romanesc. Liceul prin definitie nu poate fi de mai multe specialitati si calificari,precum scoala profesionala. Aici se perpetueaza confuzia ceausista. Toti cu 10 clase si toti cu liceul inseamna rezultate doar cantitative si slabe iar in consecinta absolventi,in majoritate, nuli !

    • Acuzi degeaba. Din scolile profesionale devenite peste noapte licee au irumpt o gramada de politicieni, generali si chiar gazetari (gen CTP). Agricultorul de ceapa acum frantuzit ce-are? Sau generalul sereist facut mare de tot de Petrov si ajuns dupa a treia cizma mare universitar la ubb? Adica sunt catastrofe?

  17. Pentru ca tot are puncte de vedere personale si deschideri neasteptate, i-as sugera actualei doamnei ministru al Invatamantului sa introduca in ciclul scolar I – VIII inca doua materii care, daca ar fi bine predate de invatatori si profesori si la fel de bine insusite de elevi, ar putea ridica stacheta rezultatelor la saritura peste turnul din PISA, respectiv am in vedere materia TALENT si materia INTELIGENTA. La nevoie, cele doua pot fi predate in limba engleza, franceza sau rromani. In ce o priveste pe dansa, i-as sugera sa conceapa un eseu pe tema: Cum sa procedezi cand, fiind intr-o inalta functie in stat, calci in strachini. In rest, succesuri!

  18. Ciolosh si scoala= Baba si mitraliera! Probabil ‘carturarul’ asta micu’ are si acum cosmaruri din scolile prin care l-au chinuit altii. Noroc cu unchiuletul!

  19. Dupa cum se prezinta, si prin ce spune si prin cum arata, bag seama ca la acest minister s-a decis sa fie numite numai PAPARUDE.

  20. Testele PISA in special la limba romana:
    INSTRUMENT DE GLOBALIZARE SI DISTRUGERE A TRADITIILOR !

    La toate materiile, inclusiv la romana si matematica trebuie gasit echibrul just intre memoare si gandire.
    Daca nu ai memorat nimic, CUM PUI LA LUCRU GANDIREA ?

    SUNT TREI MARI PROBLEME:
    1. Nivelul de pregatire al elevilor sine de educatia si resursele familiei. DACA IN FAMILIE NU SE FACE NIMIC, CAM DEGEABA MUNCESTE PROFESORUL !
    2. DISTRUGEREA INVATAMANTULUI (TEHNIC, AGRICOL, SCOLI PROFESIONALE, DEMITIZAREA VALORILOR IDENTITARE ROMANESTI) ESTE UN PROCES CONTINU, INCEPUT ACUM 25 DE ANI SI NU ARE CULOARE POLITICA.
    3. Dna ministru este in functie de o luna: rezultatele slabe ale unui elev de clasa a XII a, inseamna 12 ani de esecuri… TREBUIE SA RASPUNDA DIFERENTIAT MINISTRII INVATAMANTULUI DIN ULTIMII 12 ANI !
    4. NU-I IMPARTASESC OPTIMISMUL MODERAT !

  21. Am vazut aseara la o te-vea de nisha ceva cu D ,in care moderachioru,ca un apucat dadea maciuci in exprimarea doamnei ,iar o aschimodie de la PELELEA,=penele pa limba lui piere-ii tinea in mod jegos isonul,Ba saraciilor cu capu-n kr.,asta e realitatea ROMANIEI,pune elevu sa invete HORA UNIRII,catelus cu paru cret, ca nu-i trebuie cand sapa santuri si il astupa malul de pamant.Ala cu parinti grei,ca al meu,invata germana,engleza romana,ca pe apa,era sa zic pe de rost,ca acu il am pa oxford,si la urma la mine pa judetz.Pai dar!

  22. BRAVOS NATIUNE. Am fost ca tot TALPASUL,pin JERMANIA,ITALIA,FRANTA,HANGLIA,evident la cersit,situatie in care tre sa te porti ca un domn,lord,hactor da trajedie ca sa primesti ceva. Pai sa dea dracu-n kr lor daca popoarele astea invata pe de rost alta limba dacat ia d-o invata la tzatza masii.Pa cand io,ca roman,am invata pe de rost la nivel de poiet GHETE,jermana,franca,spania,taliana,tiganeasca si acuma sint cu burta pa chineza.

  23. Bravo ROUMIO, in fine o opinie clara,rece ca apa calda de chiuveta.Bine sint serios,esti profesor,asta e problema. Cum scri frate un tecst,o poiezie daca nu citisi inainte eminescu,Cum intelegi o manea daca nu sti limbarita lui secspir? ROMANIA are nevoie de profesionisti ,nu de haretisti. Adica de surubari,de agricultori,de meseriasi ,inclusivi bancari, dar avem un defect=sintem romani. kurt wallhaim

  24. La români e o stare de recesiune și in educație. Toți știm ce fel de școală, facultate am făcut ,cum se auzea musca in clasă, cum am fost instruiți formați ca oameni.. Poate la unii nu a reușit,.. pentru că vizibil nu știu preda lecția in continuare copiilor lor, sau mai rău elevilor lor. Ăștia sunt de regulă românii patrioți , cei care sunt fătați in cocină și crescuți in șatra românească.,care nu știu saluta pe un vecin sau nu au respect pentru nimeni și nimic . Au concepția că ”sunt in țara mea și fac ce vreau”,.De obicei apucă la bani nu prin școală ci prin infracțiuni, prin ilegalități , pentru că găsește nepăsare la părinți , susținere in cei ca el in poliție , in politic,in societate cu prea mulți români ca el. Deci școala ar trebui să inceapă cu educarea părinților. Unde nu ai cei 7 ani de acasă, n-ai ce face la școală. De asta in școală primele două materii de invățat sunt ordinea și disciplina. Pe umă elevul invățat la respectul profesorului a școlii, mai are șansa de a invăța și altele și eventual devine om, nu gibbon sau babuin român,.

    • Da, de acord. Am lucrat in invatamant si asa este. Apoi si o usurinta in a da note mari. In alte timpuri, un 8 ori 7 era unul muncit serios.

  25. „Coeficientul de inteligenţă al omenirii este în continuă scădere în ultimele decenii, iar factorii de mediu ar fi principalul motiv, se arată într-un studiu recent efectuat în Norvegia.

    Cercetarea, realizată de Medical Xpress, se bazează pe 730 de mii de teste de inteligenţă realizate de militarii norvegieni în ultimii aproape 50 de ani. Studii cu rezultate similare au fost realizate în Danemarca, Franţa, Olanda, Marea Britanie şi Finlanda.

    Experţii consideră că scăderea procentuală – de aproape 3 puncte la fiecare generaţie – dovedeşte faptul că nu genetica, ci mediul înconjurător influenţează scorul IQ. Aici vorbim despre alimentaţie, educaţie, poluare şi chiar petrecerea timpului liber: spre exemplu, oamenii au renunţat să mai citească şi preferă distracţiile mai facile, precum televizorul sau internetul.”

  26. Greu de crezut în reforme. Principala vinovată este clasa politică, interesată de 30 de ani să aibă un electorat ușor manipulabil. Ierarhizarea țărilor e irelevantă, deoarece nu avem o programă aliniată la cerințele PISA! Elevii sunt învățați altceva decât PISA, după programa noastră, care pregătește olimpici și tineret cult. Dacă vine ordin să se schimbe, se poate… învăța PISA ca testele de circulație și comentariile de bac.

  27. @Omul care trece: DA, exista Educatia in Sistemul privat de inavatamant si e foarte utila, PREGATESTE Elevii foarte BINE!!
    Spre deosebire de Sistemul PUBLIC de Educatie, ajuns batjocura analfabetilor care ne conduc!!!
    Mai citeste!

    • #lili – Nu asa ai scris in postare. Explicatia s-ar fi cerut cuprinsa in ce ai postat de la bun inceput. Cum am zis: logica in expunere si in comunicare un pic fracturata.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.