Modernizarea ca formă a prostiei

După o lungă perioadă în care nu s-a cumpărat cine știe ce, în ultima perioadă plouă cu achiziții.
Profitând de finanțările europene, administrațiile locale și centrale se bulucesc să cheltuie fonduri și organizează licitații pentru construcția de drumuri, achiziția de trenuri, metrouri și, în ultima vreme, de tramvaie. Piața a fost blocată vreme de decenii, iar acum, cînd au apărut finanțările și obligațiile de înnoire, municipalitățile se grăbesc să cumpere aproape orice.

Din nefericire, Caietele de Sarcini pe baza cărora au loc licitațiile de achiziție publică sunt întocmite de amatori sau de sforari. Nu știm cine le întocmește și cum răspunde, dar ele conțin prevederi dintre cele mai năstrușnice. De unde putem deduce că la întocmirea lor participă tot felul de nepricepuți, lipsiți de orice experiență, dar inventivi în sensul că trebuie să obțină ceea ce alți nu au, fără să realizeze că pretențiile lor sunt total atehnice, greu sau imposibil de realizat.

De obicei ei au o comandă. Trebuie să cîștige cineva. Pregătirea și adaptarea caietului de sarcini la potențialul și trăsăturile câștigătorului a devenit o tehnică românească de trîntire a competiției. Așa ceva nu funcționează nicăieri în lume. Tehnica aceasta de a măslui cu acte și parametri o licitație complică viața celor care operează cu materialul achiziționat.

Un exemplu în acest sens îl constituie ”descoperirea minune” a unei firme din vest, prezentată pe la toate administrațiile locale din țară, făcându-și reclamă, exagerând performanțele produsului, influențând în felul acesta achizitorii. Aceștia, la rândul lor, fără să verifice și să analizeze afirmațiile producătorului, trec în Caietul de Sarcini dotarea mijloacelor de transport cu această ”invenție minune”, neomologată pentru domeniul feroviar și care se regăsește doar montată pe anumite tramvaie pentru testare.

Este vorba despre ”Sistemul anticoliziune” (optic și magnetic) care să detecteze vehicule, biciclete ori pietoni aflați în fața tramvaiului și să avertizeze acustic vatmanul. Până aici este totul în regulă, astfel de sisteme există și nu vedem care ar fi invenția, mai multe mărci de autoturisme sunt dotate cu aceste dispozitive care au și o funcție de acționare a frânei în anumite situații, dar numai sub supravegherea conducătorului auto. Un autoturism are o greutate de 1,5-2,5 tone, iar frânarea intervine doar dacă în față apare un alt mijloc de transport, autoturism sau camion și nu bicicliști, pietoni sau animale de companie, care, de regulă, au un comportament spontan. Spațiul de frânare în acest caz este redus pentru că inerția, de asemeni, este mai mică.

A lăsa funcția de frânare, cel mai important dispozitiv privind siguranța pasagerilor, pe seama unui dispozitiv electronic ar fi un gest de iresponsabilitate criminală, ținând cont de faptul că un tramvai transportă între 200-400 pasageri, adică 30-70 tone, dezvoltând o forță de inerție colosală.

Fără nicio analiză, fără nicio informare dacă mai există așa ceva pe undeva, toate autoritățile care organizează licitații pentru achiziția de tramvaie au prevăzut în Caietul de Sarcini dotarea obligatorie a tramvaielor cu acest sistem, care nu funcționează nicăieri, el fiind extrem de riscant, nefuncțional și neomologat. Vor să fie primii din lume cu un dispozitiv care nu există!

Dacă în privința acestui dispozitiv admitem că funcția de avertizare sonoră a vatmanului atunci când apar obstacole de orice fel în fața tramvaiului este utilă, în ceea ce privește intervenția acestuia în sistemul de frânare a tramvaiului este contrară oricăror reguli de siguranță în transportul public de călători și niciun fabricant de mijloace de transport pe șină nu își va asuma un asemenea risc, mai ales că nicăieri nu funcționează o asemenea instalație, iar așa-zisele referințe pe care le
prezintă furnizorul la întâlnirile cu potențialii achizitori sunt doar articole de presă din orașele în care sunt montate dispozitive cu funcția de avertizare sonoră. Nimeni nu prezintă însă documente emise de operatori consacrați din UE care să-și exprime aprecierile față de aceste dispozitive.
Tehnică românească folosită după 1990:
– Sărim la cap fără discernământ la orice provocare venită pe calea undelor, a poveștilor și a strîmbelor!

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 8
Vlad Dumitraș 281 Articole
Author

14 Comentarii

  1. se inghesuie la sifonarea banilor nostri. acestia sunt de fapt banii nostri. nimeni NU NE DA NIMIC! TOT SPUNETI FUU N DU RI IOROPENE CA FUNDURI SUNT. FUN D U RI DE MINTE SEACA. SUNT BANII NOSTRI! PRIN CARE EI NE INDATOREAZA SUSTINAND CA NE „DAU”! BHAI CHIAR NU PRICEPETI? SUNT BANII NOSTRI, PE CARE SECURIMEA TRADATOARE II SIFONEAZA ACUM, IAR PE COPIII SI NEPOTII NOSTRI II INDATOREAZA! s cla ve tzi fara minte!

  2. Dacă banii e dă la Ioropa și Ioropa zice că așa e bine, atunci faci cum zice Ioropa. Ca să fie bine. Să nu fie rău.
    Când faci achizițiilii pă bani românești, atunci poți să nu ceri orice vrei.
    N-ai bani? Tipărește, că așa-i modelu’. N-ai sânge-n instalație? Atunci las-o așa, că merge așa.

  3. Frâne electromagnetice existau si la tramvaiele vechi(se prind de șină, sunt niște patine bobinate montate între roți consecutive) dar n-am văzut să fie folosite vreodată.Alte chestii cum ar fi airbaguri exterioare și dispozitive antiaccident la roată ori sub botul tramvaiului se pot monta pe orice vehicul dacă toașii plătiți bine de prin birourile tehnice a vrea vreodată să facă ceva ca niste ingineri (de apă dulce) ce sunt.Nu de alta dar coșuri ridicătoare existau până si pe tramvaiele de prin anii ’30. Mi-e dor să văd la tv un nene în costum cu cravata explicând în termeni cât mai științifico-ermetico-sofisticați cu putință, cum a pus el în partea din față jos a tramvaiului o scândură pe arcuri, acoperita cu un cauciuc care dă la o parte cățeii neatenți, declanșând în același timp frâna si o voce electronică care să urle în urechile vatmanului neschimbat de o săptămâna”Nu dormi băh pă tine! Scoală și mână trocariciu ca acu’ trece săptăluna și-ți vine schimbu’ !”.

  4. E durere mare pe undeva. Cu tramvaiele alea care pornesc singure sau iau foc se pare ca nu e nicio problema. Astea „din vest” sunt cah. Dupa cum chiar slujbasul citeaza ”Sistemul anticoliziune” (optic și magnetic) care să detecteze vehicule, biciclete ori pietoni aflați în fața tramvaiului și să avertizeze acustic vatmanul” Deci sa-l avertizeze doar. Asta in situatia in care respectivul vatman nu observa, nu e atent, etc. ca un obstacol apare in fata tramvaiului. Nu se precizeaza nicaieri ca sistemul preia comanda si franeaza automat. Doar detecteaza obstacolul si avertizeaza. Decizia e a vatmanului. Dar o tentativa de manipulare in plus nu strica. Probabil se platesc bine.

  5. PENTRU MOȘTENITORII FANARULUI—TRAMVAIUL CU CAI! CE SENZORI,CE FRÎNE ELECTRONICE –SACUL LA FUNDUL CĂLUȚILOR …ȘI …DIE GLOABĂ !

  6. in epoca (de aur) a banditismului generalizat
    Vlad Dumitraș se pierde in detalii ca un i.t. intre stive si cozi…..

    „pasaj unirii”-reabilitat cu auto-colante de 12 milioane euro,
    tramvaie Imperio de 2 milioane bucata:
    fostu primar Chiliman cu greu a reusit sa ingroape 165 de milioane in panselutze!

  7. „Ne întâlnim aici într-un moment de testare pentru Europa și Statele Unite și pentru ordinea internațională pe care am muncit să o construim de generații. Bărbați și femei de rând sunt prea înguști la minte pentru a-și guverna propriile afaceri. Ordinea și progresul pot veni numai atunci când indivizii își predau drepturile unui conducător atotputernic.” – B. Obama (Traducerea unui discurs vechi care a dispărut de pe net pentru o vreme…. )

  8. stai sa vezi cand o trebui sa plateasca imprumuturile pe care le fac, atunci o sa fie sexy rau

  9. …nimeni nu-l mai caută pă Doftor Popotar măCiucă la „diplome”?

  10. La ce vă așteptați??? Dacă „marele” PNNR (sau cum o fi) a fost scremut de un personaj ca ghinea care și-a tras și firmă de ajutor de realizat solicitări (un fel de „ajutor de băiat de mingi” vorba lui Toma Caragiu), dar pe muuulți bani!!! Prost e ăla care dă nu ăla care cere! La noi cer unii și restul dau („că așa-i în tenis” – tot Toma!).

  11. daca functioneaza dual (doua dispozitive in fata cu functie logica „OR” la eveniment „obstacol”) e binevenita interventia in sistemul de franare.
    daca tramvaiul este lung(cele de tip nou sunt mai lungi) incadrarea la semafor ,mai ales daca este si un altul in fata,si prin interventia vatmanului sa castige prioritate,prin franare voluntara (sau nu-cazul obstacolului) la scimbarea culorilor semaforului,si asa ramane o parte din tramvai pe contrasens coroborat cu statiistica soferilor beti,drogati sau fara permis va spori probabilitatea unor accidente.
    ptr siguranta implementarea acestui sistem presupune video supraveghere si un sistem parlel de gestiune a traficului tramvielor!
    asta inseamna intrarea fortata a Romaniei in secolul asta si preintampinarea unor catastrofe in lant,in cazul implementarii si a sistemelor bazate pe combustibil Hidrogen…

  12. ps:
    in cazul evenimentului „obstacol” , franare automata si legitima a sistemului ptr a salva o viata contra posibilitatii inexistente de override (rescriere decizionala manuala fortata a conducatorului) in cazul in care din lateral,nefranand la obstacolul din fata,ar pune in balanta sacrificiul unei vieti contra a o suta in dreapta/stanga plus posibile vieti din tramvai …
    pe scurt daca ii tai posibilitatea vatmanului sa sacrifice viata din fata tramvaiului pe salvarea a 300 vieti din lateral si din tramvai sistemul e o porcarie

  13. AUTORE, te zbati degeaba.
    Prostia, mai ales aia cu LEAFA se va realiza.

    IMPLACABIL,
    INEVITABIL’
    INEBRANLABIL.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.