Într-o atmosferă emoţionantă, momente unice în istoria Festivalului de la Cannes

                                       

Festivalul de la Cannes se opreşte pentru a lăsa 82 de femei să urce treptele.

Sâmbătă seară, preşedinta juriului, Cate Blanchett, şi regizoarea Agnès Varda au condus 80 de femei pe treptele Palatului Festivalului de la Cannes pentru a solicita “egalitate salarială”. Un moment unic în istoria festivalului.

O fotografie pe trepte şi un discurs-şoc într-o lume a cinemaului aflată în plină efervescenţă după afacerea Weinstein, chiar înaintea intrării în competiţie a primei regizoare, franţuzoaica Eva Husson cu filmul Les Filles du soleil, care spune povestea unui batalion de luptătoare kurde, comandat de sergentul-femeie Bahar, interpretat de iraniana  Golshifteh Farahani.

Secventa din Les Filles du soleil

Thierry Frémaux anunţase un covor roşu 100% feminin pentru 12 mai, ca urmare a inegalităţilor între femei şi bărbaţi.

“ 82 de femei stau pe aceste trepte astăzi. 82 este numărul filmelor realizate de femei, invitate să concureze la Festivalul de la Cannes de la crearea lui în 1946”, a declarat la microfon regizoarea franceză Agnès Varda, în vârstă de 89 de ani, co-iniţiatoare a evenimentului împreună cu Cate Blanchett. Filmul Visages, villages semnat de Varda a fost nominalizat anul acesta la Premiile Oscar.

82, adică mai puţin de 5% în 70 de ani de existenţă. Chiar şi la această ediţie, din 21 de filme în competiţia pentru Palme d’Or, numai trei sunt semnate de regizoare.

“În acelaşi timp, 1.688 de bărbaţi au urcat aceste trepte. Palme d’Or a fost decernat unui număr de 71 de regizori, prea mulţi ca să fie citaţi acum, şi a fost obţinut de numai 2 femei: Jane Campion pentru Lecţia de pian, în 1933, şi eu însămi, un Palme d’Or pentru întreaga carieră în 2015. Ţin să subliniez, Cate, că premiul lui Jane Campion a fost ex-aecquo cu chinezul Chen Kaige, iar al meu onorific”.

Printre cele 82 de femei s-au aflat membrele juriului Kristen Stewart, Léa Seydoux, regizoarea americană Ava DuVernay, cântăreaţa din Burundi, Khadja Nin, regizoarele Céline Sciamma, cea care a fondat “colectivul 5050”, Alice Rohrwacher (Les Merveilles, Corpo Celeste), Patty Jenkins (Wonder Woman), Valérie Donzelli (La Guerre est déclarée), Houda Benyamina (Divines), actriţele franceze Marion Cotillard, Virginie Ledoyen, Zabou Breitman, Sofia Boutella, Cécile Cassel, Céline Sallette, Leïla Bekhti, Clémence Poésy, Clotilde Courau, dar şi Claudia Cardinale. În mijlocul lor, actriţa şi producătoarea  Salma Hayek.

Între regizoare au fost văzute şi Tonie Marshall şi Lisa Azuelos, producătoarele Rosalie Varda, Pauline Gygax şi Priscilla Bertin erau şi ele prezente, ca şi agentele Elizabeth Tanner, Hylda Queally sau scenaristele Anne Berest şi Rebecca Zlotowski. În capul scărilor stăteau ministrul Culturii din Franţa, Françoise Nyssen, şi organizatorii festivalului, Pierre Lescure şi Thierry Frémaux.

“Femeile nu sunt o minoritate în lume. Şi totuşi industria noastră spune contrariul. Dorim ca acest lucru să se schimbe. Suntem autoare, regizoare, scenariste, producătoare, actriţe, agenţi artistici (…) Lucrăm toate în industria cinematografică, suntem solidare cu femeile din întreagă această industrie”, au continuat Cate Blanchett în engleză şi  Agnès Varda în franceză.

Totul s-a petrecut într-o linişte deplină, sub lumina flash-urilor, într-o atmosferă emoţionantă.

“Provocăm guvernele să aplice legea privind egalitatea salarială. Cerem echitate şi o reală diversitate în mediile profesionale. Dorim să lucrăm mână în mână cu bărbaţii pentru a ne asuma responsabilităţile, pentru a crea, în faţa şi în spatele camerei, imagini care să permită conştientizarea acestei egalităţi. Este timpul ca toate treptele industriei noastre să ne fie accesibile”.

Ieri, Salma Hayek a vorbit despre egalitate între bărbaţi şi femei în cea de şaptea artă în cadrul programului Women in Motion.

Slujba de la Biserica Notre-Dame de Bon Voyage, a fost dedicată Festivalului. A fost ocazia de a aminti o prezenţă creştină pe Croisette, cu Juriul ecumenic care recompensează în fiecare an un film din Competiţia oficială, ce ”stă mărturie profunzimii omului şi complexităţii lumii”.  Premiul va fi înmânat sâmbătă, 19 mai, la Palatul Festivalului.

 

12 minute de aplauze pentru “Lazzaro felice”

După ce a premiat Vers la lumière de Naomi Kawase în 2017, juriul pare să susţină anul acesta pelicula Lazzaro felice, a italiencei Alice Rohrwacher, una dintre cele trei regizoare în concurs la Cannes.

 

Alice Rohrwacher la sfârşitul proiecţiei

 

Lazzaro felice

Pelicula a avut parte de o primire entuziastă. Mai mult de 10 minute de aplauze la sfârşitul proiecţiei de la Grand Théâtre Lumière. Un moment de entuziasm pentru regizoarea înconjurată de întreaga echipă, începând cu sora sa, Alba, care interpretează personajul Antonia, continuând cu Nicoletta Braschi, perfida marchiză De Luca, şi însoţită de Roberto Benigni, atent să nu “fure” scena. Erau acolo şi ceilalţi actori: debutantul Adriano Tardiolo, Luca Chikovani şi Tommaso Ragno, spaniolul Sergi Lopez.

Lazzaro felice este un vis global, cel mai bun film văzut în competiţie până acum”, comenta Robbie Collins de la The Telegraph.

“Este povestea unei mici sfinţenii fără miracole, fără puteri sau superputeri, fără efecte speciale: sfinţenia de a fi în lume şi de a nu gândi rău despre nimeni, de a crede în celelalte fiinţe umane”, mărturisea regizoarea, precizând: “Lazzaro nu-i judecă pe ceilalţi şi are o încredere necondiţionată în cel de alături. Şi chiar dacă este o fabulă, eu am întâlnit cu adevărat mai mulţi Lazzari în realitate. Este o persoană concretă, dar şi un simbol, cel al posibilităţii de a crede în oameni”.

Tot ieri a fost prezentat, în afara competiţiei, un documentar despre Papa Francisc al regizorului german Wim Wenders.Vaticanul a fost co-producător al peliculei, iar Suveranul Pontif nu a sosit pe covorul roşu.

La ieşirea de al slujbă, Salma Hayek s-a întâlnit cu presa în cadrul platformei Women in Motion, care apără şi celebrează locul femeilor în cinema din 2015.  Actriţa americană a amintit rolul soţului său, François-Henri Pinault, care a fost la originea proiectului. Salma Hayek a afirmat că s-a intrat într-o nouă etapă după afacerea Weinstein. Ea speră că se va reuşi schimbarea mentalităţilor prin educarea celor mai tineri. “Oamenii au astăzi posibilitatea, ceea ce este magnific, de a redefini noţiunea de om”.

De notat că, în 2016, regizoarea siriană Gaya Jiji primea 50.000 de euro graţie programului Women in Motion pentru viitoarele ei proiecte. Un dar care îşi arată acum roadele. Anul acesta ea prezintă primul său lung metraj în selecţia Un Certain regard, intitulat Mon tissu préféré. În 2017, Premiul Women in Motion i-a revenit lui Isabelle Huppert.

Marlène Schiappa, Secretar de stat însărcinat cu Egalitatea între femei şi bărbaţi, a fost în public. În ajun, ea dăduse câteva noutăţi despre numărul anti-hărţuire înfiinţat pe Croisette. O măsură calificată de unii drept inutilă şi oportunistă la această a 71-a ediţie angajată în susţinerea cauzei feminine.

 

 

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

1 Comentariu

  1. Mi-a zis un vecin de scara ca „Palme d’Or” s-ar traduce „Palmele dor, daca ti le dai singura”. Ce adunatura de „neintelese” p’acolo….(cam ca la Premiile Oscar, Eurovision, Premiile MTV, Ursul de Aur….Culmea este ca astia se premiaza intre ei si uneori chiar cred ca produc….”ARTA”. Noi avem anumite indoieli…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.