Noul desant otoman

O afacere turcească în orașele românești

S-a mai finalizat o achiziție de autobuze pentru un municipiu din țară și a câștigat iar o firmă cu acționariat turcesc. Este vorba despre Galați, unde BMC Truck&Bus va livra 40 de unități, în următoarele 6 luni. Cu o lună în urmă, vecinii din Brăila cumpărau și ei câteva BMC.

Licitația de la Galați este doar ultima dintr-o serie mai mare de astfel de acțiuni derulate, în ultimul an, de unitățile administrativ-teritoriale din România care s-au sfârșit cu desemnarea unui câștigător, firmă turcească. Exemplul cel mai cunoscut este chiar Bucureștiul, unde Otokar a câștigat un contract de 100 de milioane de euro pentru livrarea a 400 de autobuze, câștigând o competiție la care a participat și Mercedes. Gigantul german a participat și la Galați, dar și aici a pierdut competiția în fața  unei companii turcești, la licitație participând și alți turci.

  Printr-un comunicat de presă, compania publică de transport şi Primăria municipiului Galați anunţă finalizarea cu succes a licitaţiei pentru cumpărarea a 40 de autobuze de mare capacitate. În urma analizării ofertelor tehnice şi financiare depuse de Mercedes Benz Romania, Temsa Ulasim Araclari San Tic AS şi BMC Truck & Bus SA, cea din urmă a fost declarată câştigătoare. Prețul total al ofertei este de 26.246.000 de lei fără TVA pentru un număr de 40 de autobuze noi de mare capacitate, deci 656.150 de lei / bucata. Este vorba despre autobuze Euro 6, cu lungimea de 12 metri și o capacitate de transport de minimum 85 de persoane. Vehiculele vor avea podeaua joasă şi rampă pentru accesul persoanelor cu dizabilități (plus buton exterior de deschidere pentru aceste persoane), aer condiționat, afișaj de tip LED şi sistem de supraveghere video. Valoarea totală a achiziției va fi suportată de Transurb SA, prin contractarea unui credit bancar, la care Primăria va fi garant.

”Mi-am propus încă de la începutul mandatului să facem tot ceea ce ne stă în putință pentru a aduce cetățenilor municipiului Galați un transport public de calitate. Asta înseamnă parc auto nou și adaptat nevoilor actuale, adăposturi pentru călători decente, sistem e-ticketing asupra căruia acum ne aplecăm atenția pentru a instala toate componentele și în curând va fi funcțional, precum și reabilitarea liniilor de tramvai. Și acesta este doar începutul. Primele mijloace de transport în comun noi au venit la Galați anul trecut, respectiv troleibuzele. Vor ajunge în curând și autobuzele nou nouțe și continuăm până când vom acoperi așa cum se cuvine această necesitate”, spune primarul Ionuţ Pucheanu.

BMC Truck&Bus are o unitate de producție în România, la Ciorogârla, unde fabrică modelul de concepție proprie Euro Bus Diamond, care, la rândul lui, a câștigat câteva licitații în țară(Sibiu, Iași). În acelați timp, este și dealer pentru BMC, un joint venture între un brand britanic și  firmă din Turcia.

Pe lângă Otokar și BMC, o a treia firmă turcească câștigă pe bandă rulantă licitații pentru autobuze. Este vorba despre Anadolu Isuzu, care are “victorii” la Constanța, Iași, orașul Voluntari, de lângă București, plus alte livrări către entități de stat ori private. Și aceasta nu este tot. Apare în scenă Karsan, alți turci, care vând la Suceava. Deocamdată, doar la Suceava, dar participă la multe alte licitații în derulare.

Românii nu există

Aparent, piața locală a autobuzelor este un joc turcesc, numai ei câștigă licitații, cu excepția notabilă Mercedes(la Cluj – Napoca), însă și nemții tot în Turcia le fac. Ar putea fi curios, întrucât România are și ea capacități de producție, una la Arad, a grupului Astra Vagoane Călători, alta la Brașov, la celebra fabrică Roman. Însă nici Astra, nici Roman nu pot participa la licitații, întrucât nu au produse omologate Euro 6, care sunt acum cerute de către municipalități. Arădenii nu au deloc un autobuz, au doar platforma pe care este posibil să le facă și planuri(doar declarate) de a realiza unul compatibil Euro 6. În schimb, Roman a lansat, în urmă cu patru ani, modelul Urban Crosstown, un autobuz de oraș la nivelul Euro 5. La acel moment, încă nu era obligatorie pentru primării norma Euro 6. Cu toate acestea, Roman nu a participat la vreo licitație, pentru că acestea nu s-au organizat. Chiar în 2016, de când au început licitațiile la marile municipalități, fabrica brașoveană a abandonat proiectul, pentru că licențierea pentru Euro expirase, iar Roman nu a avut bani pentru a recalibra autobuzul pentru Euro 6.

Dacă România a pierdut cursa pentru fabricarea de autobuze, turcii culeg acum roadele unei politici de investiții începută în urmă cu 20 de ani. La acel moment, autoritățile de pe malurile Bosforului a urmărit să atragă tehnologie din Europa de Vest și Asia pentru construcția de fabrici pe plan local. Demersul a fost unul de succes, înțelegerile au fost doar pentru tehnologie și brand, pentru că produsul finit este al unei firme turcești. Cu brand-ul pe capotă însă, autobuzele turcești au început că câștige pe bandă rulantă licitații cu autorități nu numai din vecini, ci chiar în Europa de Vest. Fiind mai ieftine decât concurența reprezentantă de firmele de tradiție din UE, au fost selectate în orașe din Belgia, Italia ori Spania.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 2
Mihai Soare 1066 Articole
Author

14 Comentarii

  1. Romania a devenit piata de desfacere. Nu mai producem nimic, doar lohn. Probabil asta s-a si urmarit la intrarea in UE. Vrajeala cu euro 6 nu tine decat la gugustiuci, cand e clar ca aproape toate firmele si-au masluit noxele (vezi VW si nu numai). Parca daca am circula cu euro 4 sau 5 am tusi. Sa fim seriosi!

  2. doar in orasele rosii se cumpara de la alvitari.
    Fondurile UE, nu ne plac.
    Ca maine, auzim si de comisioane…

  3. Turcii nu l-au avut ministru Transporturilor pe dl. T. Băsescu și nici președinte de țară pe democrații Traian Băsescu și Kaus W. Iohannis. Turcii au președinte undictator” care a facut fi Turcia o putere regională. Ar fi interesantă o comparație între puterea economică și performanțele tehnologice ale României și Turciei în anul 1989 și după 30 de ani în anul 2019. România eliberată de dictatură și zburdând în democrație și Turcia incorsetată tot mai mult de stăpânirea unui președinte catalogat dictator.

  4. Sunt din Braila și le-am văzut pe străzi. Doar ca sunt de o calitate îndoielnică. În plus au și început sa se defecteze. Problema e alta… Primăria din Chișinău se laudă în presă că au cumpărat aceleași autobuze ca în București, Galați, Iași și Brăila, doar ca la preț mai mic. De ce? Au invocat șpaga ce se da în România. Nu ca Republica Moldova nu ar fi cea mai coruptă tara din Europa, dar au ținut sa ne dea peste bot cu aceasta achiziție de bus uri și le-a ieșit, din moment ce au eliminat parandărătul. DNA, unde este DNA ul?

  5. Dupa parerea mea aici nu e vorba de politic ci doar de oamenii de afaceri din Romania ce nu au fost in stare sau nu au vrut sa faca produse competitive. De fapt nu produse competetitive ci produse care sa respecte standardul cerut.

    Statul nu prea are ce face aici, doar eventual sa legifereze standarde mai scazute dar fiind membri ai UE lucrul asta nu este intotdeauna posibil mai ales cu standardele de mediu.

  6. Turcii au investit pentru tehnologie și brand, pentru că produsul finit este al unei firme turcești, la noi nu s-a vrut sa folosim astfel Aradul si Roman. LA noi s-a investit in „softuri”,IT si cele mai tari ale Serv.informative axate pe control politic,nu pe economie.Sa mancam „softuri”, sa mancam oasele ce raman d e la mesele lui Coldea, Helwig, Iohannis care bat campii si se pretind patrioti, sa mancam toata ziua justitie si coruptie, ca ele aduc prosperitate si „legalitate”adica protocoalele lui Basescu si ale lui MAcovei ,ele spala poporul de „coruptie”,nu productia, tehnologia, industria.Luam doar ciurucuri in orice domeniu desi odinioara produceam in orice industrie ,dar deja au casapit prin alungare,forta de munca calificata.Da,il vedem pe Base devenit postrateg „benefic”,pe Macovei urland despre „legile justitiei injustitiei”ei ,iar tari precum Turcia isi vad de treaba preocupata sa dea prosperitate si mancare si loc de munca turcilor.Noi am ajuns consumatori,lenesi,nu mai suntem lucrativi,deci astia din Buzau, GAlati pun si ei d emica spaguta ca asa e la aferi cu turcaletul, toata lumea e multumita…Si noi stam cu burta la soare si toata lumea e multumita,suntem rentieri vorba aia…de ce mai carcotim ?Tineret mandria tarii muzica,dans,praf pe nas, „fara coruptie”,tot smacul…

  7. Ca alea romanesti nu sant bune .Asa iese COMISIONUL.Pai sa nu vina un regim ca ala din 47 sa inchida granitele si sa inceapa exterminarea borfasiilor?

  8. @ Emile
    In 1989 Turcia avea 2707 USD PIB per capita iar Romania avea 2330 USD
    In 2017 Turcia avea 10.546 USD PIB per capita iar Romania avea 10.819 USD
    In conditiile in care economia a scazut dupa 1989 si am pierdut 30% din populatia activa, tot am depasit Turcia la PIB per capita…

    https://countryeconomy.com/gdp/romania?year=1989
    https://countryeconomy.com/gdp/turkey?year=1990
    https://data.worldbank.org/indicator/ny.gdp.pcap.cd

    Economia Turciei este in acest moment in recesiune (www.agerpres.ro/economic-extern/2019/03/11/economia-turciei-a-intrat-in-recesiune–272132) dar primarii corupti din Romania ajuta regimul corupt din Turcia… Le sustinem noi economia, in loc sa ne sustinem propria noastra economie.

  9. Nu cred ca primarii corupti sunt de vina ci: „Ar putea fi curios, întrucât România are și ea capacități de producție, una la Arad, a grupului Astra Vagoane Călători, alta la Brașov, la celebra fabrică Roman. Însă nici Astra, nici Roman nu pot participa la licitații, întrucât nu au produse omologate Euro 6, care sunt acum cerute de către municipalități.”

    Cel mai probabil standardele sunt stabilite de UE asa ca nu au ce face primariile, nu pot cumpara de la producatorii romani care efectiv nu au produse care sa respecte standardul. Si chiar daca standardele nu ar fi stabilite de UE ci de Romania sau de primarii eu prefer autobuzele turcesti in dauna autobuzelor romanesti mai poluante.

  10. @ Adrian83
    Primarii au luat comisionul (pentru campania electorala) si au fost foarte multumiti.

    Pe viitor firmele romanesti care vor sa mai produca in domeniu vor trebui sa respecte Euro 6, altfel nu vor mai putea vinde decat in Asia sau Africa… Era o oportunitate buna pentru retehnologizare, avand niste contracte ferme din Romania. Guvernul asigura o parte din fondurile care ajung la primarii, se putea implica intr-o negociere. Dar si Guvernul tot de banii din comisioanele primarilor e interesat, fiindca aia sunt banii de campanie: o galeata, un tricou, o sticla de ulei mai aduc cateva voturi…

  11. Domnule “mda” întrebarea mea nu se referea la PIB care este un indicator major ci la capacități tehnologice, nivel tehnologic și calificarea forței de muncă. Discuția pornea de la ce suntem în stare să producem azi industrial românii. Simplu și trategic: stofe, pànzeturi, piele, haine incălțăminte inclusiv pentru o armată dacă am avea nesocotind rezerviștii care sunt pe cale de dispariție. Săpun, mai este fabrica Cheia și Camila? Că săpun mai prost de marselile să alep cu ninic mai bun dar la cost de două trei ori cât ăla zis fin găsim. Conserve fabrici de conseve, tablă de conserve să traversezi un an doi, sau de paste fâinoase mai sunt? Porțelan pentru farfurii și borcane pentru conseve pe iarnă știți? Fier beton și ciment de construcții din import? Cutoarele de ciment câte mai sunt și ale cui sunt procesează deșeuri. Secții de proiectare, cercetare, creație la fiecare fabrică și uzină știți? Basculate mari și fabrici de cauciucuri pentru tot ce mișca pe roți în lume ioc. Tunuri, amfiibii, tancuri, metalurgie și siderurgie specială pentru ele, diamante de sinteză pentru strunjiri, industrie constructoare de mașini mai știți? Și devastator și probabil motivare pentru egalitatea PIB-lui În anul 1990: România avea 23, de milioane de locuitori ; Turcia avea 55,5 milioane de locuitori. În anul 2018: România are 22,2 milioane de locuitari; Turcia are 82 milioane de locuitori! Populația Turciei a crescut în 30 de ani cu o Românie și un sfert. Și Egiptul și Iranul au aceeași dimamică de creștere a populației. În timpul acesta europenilor le scade populația dar crește nemăsurat bogăția câtorva puțini care se mint cu mitul că aduc, ca în secolul 18 americanii, negri pe plantație. Aș a a murit și imperiul Roma imperială, Cetate venală un cuumpărător îți lipsește spune cineva atunci. Și Europa pățește la fel. Va fi chinez, va fi șeic arab cumpărătorul?

  12. Sunt legende ce pot fi combatute de orice specialist neutru. Numai pretul conteaza la aceste licitatii. Ca fiabilitate, toate masinile(autoturisme, camioane, autobuze etc) sunt la fel mai ales ca sunt facute sub licente comune iar pentru un timp rezonabil de exploatare in ani corespund perfect scopurilor. De mult nu mai este valabila formula „masina pe viata”. Decat sa dai de trei ori mai multi bani pe un mercedes original care (eventual) te tine 25 de ani si se devalorizeaza total prin dotarile ce se invechesc anual, mai bine ei unul fabricat in colaborare la pret mulr redus si care timp de 7-8 ani nu-ti face nici un fel de probleme in functionare, urmand ca oricum sa-l schimbi dupa acei ani cu altul nou. Vine repede vremea electricelor si este o prostie sa cumperi acum autobuze diesel pe bani multi pentru a le inlocui prematur.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.