Omul cu picioare de 40 de milioane de dolari

Dansul flăcărilor, viorile de foc, corzile de foc. Incandescenţă. Explozie de ritm, dans incendiar. Dansatorii transformaţi într-un vulcan benefic, care erupe de astă dată emoţie, pofta de a te prinde şi tu în acest vertij al dansului step. Castanietele s-au mutat în glezne şi în călcâie, în picioarele ce execută zeci de mişcări pe secundă. Scena devine întreagă un paviment de jar, ca să nu te ardă, nu poţi s-o atingi mai mult de o secţiune infimă de secundă.

De când au apărut, de la acel spectacol în premieră cu „Lord of the Dance” de la „The Point Theatre” din Dublin, evoluând pe mai mult de 60 de mari scene de pe mapamond, „The Lord of the Dance” şi marele lui creator Michael Flatley nu îşi găsesc pereche, sunt pe bună dreptate consideraţi cel mai mare ansamblu de dans din lume.

Secolul al XX-lea a inventat două dansuri uluitoare: „Dansul lunii” sau pasul lunatic al lui Michael Jackson şi „Dansul flăcărilor” ori dansul pe flăcări al lui Michael Flatley. La Sala Palatului, biletele pentru spectacolul de la ora 20.00 s-au vândut cu o lună şi jumătate înainte. A fost nevoie, dată fiind cererea, să se suplimenteze cu încă un spectacol la ora 16.00. Cu toată criza, „The Lord of the Dance” a atras, ca un magnet al artei unice, publicul. Părinţii îşi luaseră copiii pe umeri şi dansau cu ei cocoţaţi acolo, lovind cu picioarele gâturile şi claviculele celor mari, fiecare spectator devenise un dansator între rândurile de scaune, picioarele băteau ritmul îndrăcit, ca şi cum publicul stătea pe jarul poftei de dans izvorâte din iubire.

Nu e absolut nimic retoric în declaraţia marelui producător, dansator, coregraf şi artist total, care este Michael Flatley, ce se luptă şi acum cu o boală năprasnică, zilnic preocupat de desăvârşirea show-ului pe care l-a creat. Pentru el şi pentru miliardele lui de spectatori ce l-au văzut pe televiziunea globală şi zecile de milioane ce au avut bucuria să-l vadă live, dansând cu ansamblul lui care este unic în lume, „The Lord of the Dance” sau „The Celtic Tiger” reprezintă inima, sufletul şi spiritul poporului irlandez în lume.

Încă o dată se adevereşte faptul că, dacă ştii să uneşti tradiţia şi modernitatea, rodul acestui aliaj este magia artei. Pornind de la folclorul irlandez şi basmele străvechi în care este o permanentă luptă între „bine” şi „rău”, între „Dumnezeu” şi „Diavol”, spectacolul lui Michael Flatley’s transformă ritmul îndrăcit al picioarelor pe o direcţie descoperită în „Dansul săbiilor” al lui Haciaturian, într-o continuă catapultare, explozie de scântei. Iar stepul este halucinant.

Un mare, imens atu este muzica spectacolului creată de Ronan Hardiman, compozitorul fără de care coregrafia marii creatoare de dans Marie Duffy Pasc nu avea un suport acustic fantastic, combinaţie de melodie serafică, de baladesc medieval şi de cascadă de tropote şi de ropote din dansul bărbaţilor şi femeilor irlandezi care au dăruit lumii nu doar imense personalităţi artistice, ci şi mari gânditori şi oameni politici.

Să mai amintim că Ronan Hardiman a lansat „Anthem”, aflat în topul Bilboard of Music şi tot el este acela care a produs, împreună cu Céline Dion şi Rod Steward, albumul „Pure”, ce a fost vândut în peste 1,5 milioane de exemplare. El este cel care a compus şi muzica spectaculosului dans „The Celtic Tiger”. În prezent lucrează la un proiect intitulat „The Sacred Flame”, împreună cu legendarul cântăreţ liric Frank Musker.

Dacă ar exista un Premiu Nobel pentru dans, el ar trebui să-i fie dat lui Michael Flatley şi spectacolului său. El a adus marea invenţie în coregrafia secolului al XX-lea, după ce zeci şi zeci de balete ale lumii se trag din Petipa, din măiestria baletului rus şi francez.

În spectacolul de la Sala Palatului, totul a fost unic, fantastic: suita secvenţelor de dans pe teme de la „Plânsul Celţilor”, „Prinţul Dansului”, „Visul Celtic”, „Jocul Periculos”, „Sărutul Furat”, „Coşmarul”, „Duelul”, „Victoria” la finalul „Planeta Irlandei”

Momentele muzicale cu „Viorile Focului” şi „Corzile de foc” au incendiat sala cu trecerea de la sonorităţile lirice, meditative, la sarabanda de sunete în cascadă, până la spectacolul de artificii sonore. Efectele pirotehnice au îmbogăţit atmosfera.

Spectacolul îşi continuă turneul mondial. Se ştie că numai picioarele marelui dansator şi showman Michael Flatley sunt asigurate pentru 40 de milioane de dolari. Poate că prima de asigurare este prea mică şi nimic nu poate măsura valoarea unică a unei arte ce stăpâneşte prin dans toate elementele naturale: aerul, focul, apa şi pământul.

Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.