Organigrama furturilor de la RATB

Noua organigramă a RATB este generoasă cu sinecurile politice. Aceasta este un exemplu de jaf din banul public. Organigrama instituției a trecut pe șest prin ședința din 30 iunie 2017 a Consiliului General, când a fost pusă pe lista suplimentară a proiectelor de hotărâri. Mașina de vot PSD – ALDE a aprobat-o fără dezbateri sau discuții. Șeful Serviciului de Control Financiar de Gestiune din RATB, Marcel Nicușor Furdui, a sesizat DNA și DIICOT cu privire la neregulile din RATB: ilegalități și abuzuri. El acuză conducerea RATB de încălcarea prevederilor legale economice și financiar-contabile, de complicități între conducerea regiei și persoanele care produc pagube însemnate, prin furturile de motorină și piese de schimb. Efectul acestor sesizări este anchetarea sa disciplinară.

Marcel Nicușor Furdui afirmă că din ianuarie 2017 a sesizat în mai multe rânduri „abaterile de la prevederile legale și abuzurile repetate săvârșite de managementul RATB, privitor la activitatea de control financiar de gestiune, unele în formă continuată“. Acesta reclamă că actuala conducere susține insubordonarea, impostura în activitatea de control financiar, ascunde, nu-și asumă și nu consemnează încălcările prevederilor legale, chiar de către unii dintre revizorii contabili implicați în actul de control. „Am încercat, până la data prezentei, cu răbdare, atât în scris, cât și verbal, să aduc aceste abuzuri în atenția directorului general și al Consiliului de Administrație al RATB“, spune Furdui în document. El reclamă că i s-a interzis accesul nelimitat la informațiile de natură economico-financiară, contabilă și patrimonială ale unității, conform legii.

Prejudicii nerecuperate de un milion de lei

Inspectorii Curții de Conturi au dispus în 2015 recuperarea sumei de 951.819 lei, cheltuită după concedierea a șase directori, care și-au recâștigat în instanță dreptul de a fi reangajați. „Mai mulți oameni au fost dați afară în același fel, dar soluțiile instanțelor sunt diferite, iar RATB plătește“, a comentat Furdui pentru Cotidianul. Potrivit calculelor, prejudiciul constatat de Curtea de Conturi se ridică în prezent la 1,3 milioane lei, bani pe care Furdui cere să-i fie imputați directorului care a făcut concedierile abuzive. Numai că acela care se opune acestor recuperări este, spune Furdui, tocmai actualul director al RATB, Adrian Sorin Mihail. În acest context, bun de plată ar fi tocmai conducătorul regiei, spune șeful Controlului.

Revizor contabil de partea hoților

În documentul publicat, Furdui menționează că în decembrie 2016 a controlat niște „operațiuni frauduloase“. El susține că revizorul contabil desemnat a refuzat „să verifice și să analizeze deficiențele în instrumentarea dosarelor în instanță de către Serviciul Juridic Contencios. (…) Prin lege, urmărirea ducerii la îndeplinire a măsurilor dispuse este în răspunderea directă a directorului general, pentru că acesta are prerogativa sancționatorie. El a săvârșit un nou abuz prin tergiversarea și depășirea intenționată a termenului de 6 luni de la săvârșirea faptei, sancționarea doar cu avertisment scris a revizorului contabil care a încercat să acopere și să ascundă un mod de gestiune defectuos (fals intelectual)“, se spune în document. Șeful Controlului mai spune că pentru recuperarea prejudiciului au fost stabilite măsuri de recuperare de la vinovați. Numai că directorul RATB a cerut revocarea raportului de control, ceea ce este „un abuz în serviciu în formă continuată și complicitate la gestiune frauduloasă și alte infracțiuni conexe“, spune Furdui.

Sindicatul a căzut la pace şi a umflat salariile şefilor

Furturi din autobuze imobilizate

Prejudicii majore cu implicații penale s-au găsit la autobuzele imobilizate pentru reparații. „Comisia RATB a constatat că, de pe autobuzele imobilizate din cauza unui defect, au apărut la verificare și chiar la inventariere multiple piese schimbate sau lipsă, unele autobuze fiind devalizate și descompletate irațional și fără justificare“, se spune în document. Șeful comisiei a fost chiar directorul general, spune Furdui.
„S-au exercitat controale la trei depouri de tramvaie, un depou de troleibuze și două autobaze, constatându-se că în perioada în care autobuzele au stat imobilizate s-au înlocuit piese de schimb și agregate bune (în stare de funcţionare), la data imobilizării, cu alte piese de schimb defecte“, se mai spune în raport. Mai mult, din rezervoarele acestor autobuze a dispărut și motorina. Persoanele „nu au fost identificate“. Cu toate acestea, ele au emis foi de parcurs chiar pentru aceste autobuze defecte, curse efectuate și salarii încasate. De exemplu, la autobaza Ferentari a fost constatat un prejudiciu de 163.104,51 lei prin piesele de schimb furate, iar valoarea celor noi a fost de 1.326.404,44 lei. La autobaza Titan s-au sustras din rezervoarele de motorină 7.998,63 litri motorină, în valoare de 33.194,31 lei, iar piesele și materialele furate valorează 541.642,35 lei.

Coloana auto pentru construcții

Curse fictive s-au constatat și în domeniul coloanelor auto pentru construcții din cadrul Direcției Infrastructură. Aceste coloane auto sunt folosite la lucrări de reparații ale liniilor de rulare ale tramvaielor și la rețeaua de fire de contact ale troleibuzelor. Potrivit lui Furdui, aceste curse nu au mai fost verificate din luna februarie 2011. Acestea au fost confirmate ca efectuate în foile de parcurs zilnice, pentru justificarea consumurilor de motorină la autovehiculele de transport de marfă. Lipsesc doar justificările
curselor. „Activitățile înscrise în foile de parcurs nu sunt confirmate la încărcarea și descărcarea mărfurilor în depozite sau baze. Confirmările tuturor utilajelor sunt făcute per total de către aceleași persoane și pe aceeași ștampilă. Nu se specifică în foile de parcurs felul materialelor transportate, în baza cărei comenzi scrise (dispoziții) a fost efectuat transportul, documentele însoțitoare (aviz expediție, bon consum, notă transfer)“, spune Furdui.

Anchetă disciplinară

Față de cele relatate și transmise municipalității nu s-a luat nicio măsură. În schimb, șeful Controlului este hăituit încă din luna ianuarie 2017 și anchetat disciplinar. „Se fac presiuni și abuzuri asupra mea pentru că refuz să încalc legea și să acopăr infracțiunile reieșite în controalele exercitate de Serviciul Control Financiar de Gestiune. Se fac presiuni pentru a ceda și a fi schimbat din funcție“, a declarat, pentru Cotidianul, Marcel Nicușor Furdui.

Raportări false

„În bugetul de venituri și cheltuieli apar cheltuieli pe risc de exploatare (aproximativ 20.000.000 lei), fără a se prezenta o justificare a cercetării unor eventuale vinovății și recuperarea prejudiciilor. În condițiile în care RATB a încheiat exercițiul financiar pe profit zero, regia a înregistrat «Cheltuieli privind impozitul pe profit» în sumă de 8.268.699 lei. În cuantumul cheltuielilor totale efectuate au fost înregistrate și cheltuieli nedeductibile fiscal, de natură «amenzi, dobânzi de majorare și penalități aplicate de organele fiscale pentru neachitarea în termenele legale a obligațiilor la bugetul de stat și celelalte bugete de asigurări sociale, despăgubiri din amenzi și penalități clauze contractuale, amenzi aplicate RATB de diverse organe de control etc.»“, a declarat Marcel Furdui (foto), șeful serviciului control al RATB.

Curse fictive și hoție ca-n codru

Pe lângă consumul de carburant, coloanele auto pentru construcții fictive purtau și alte cheltuieli. „2 autovehicule de transport marfă încarcă și transportă fiecare până la 10 tone de materiale, iar la o lucrare se consumă 4-6 tone materiale. Nu pot fi justificate toate transporturile efectuate în aceeași zi cu toate cele 30 de autovehicule de transport marfă. Consumul de motorină aferent unui singur autovehicul transport mărfuri supus verificării se ridică la aproximativ 60 litri/foaie parcurs în 8-12 ore. Coloana auto pentru construcții deține peste 100 de utilaje utilizate în activitatea specifică. Aceasta trebuie consemnată în foile de parcurs, trebuie să fie justificată prin documentele aferente comenzilor și lucrărilor executate, punctual pentru fiecare utilaj, vehicul și deservent în parte. În același timp, aceste documente trebuie să justifice pontajul și activitatea depusă de salariații care deservesc aceste utilaje și vehicule“, precizează șeful Controlului. Acesta are o singură explicație. Materialele pentru reparații erau furate și transportate la diverse persoane care-și pavau curțile cu dalele de la terasamentul de tramvaie sau își făceau garduri din șine.

Până la închiderea ediției, conducerea RATB nu ne-a transmis, deși am solicitat insistent, un punct de vedere cu privire la reclamațiile și sesizările șefului Serviciului Control Financiar și Gestiune al RATB. De asemenea, Primăria Municipiului București, în subordinea căreia se află regia de transport public, nu a răspuns solicitării Cotidianul de a comenta raportul lui Marcel Nicușor Furdui.

Citiţi şi

RATB fierbe şi prăjeşte (I)

Recomanda
Gabriela Dinescu 166 Articole
Author