Plângere penală în cazul autostrăzii stricate

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a formulat o plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu împotriva companiei italiene Salini Impregilo, care a lucrat la tronsonul dintre Cunţa şi Sălişte, de pe autostrada Orăştie-Sibiu, unde s-au constatat grave deficienţe pe o porţiune de câteva sute de metri. „Având în vedere faptul că potrivit dispozițiilor legale și contractuale, Antreprenorul Salini – Impregilo SpA, este singura entitate responabilă cu proiectarea și executarea lucrărilor aferente construcției autostrăzii Oraștie – Sibiu, lot 3, conform cerințelor stabilite prin contractul de lucrări și legislația în vigoare, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, a formulat plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu”, se arată într-un comunicat al Companiei de Autostrăzi.

În acest sens, CNADNR SA solicită organelor abilitate să efectueze cercetările necesare față de antreprenor pentru săvârșirea următoarelor infracțiuni de înşelăciune, de efectuare de lucrări neautorizate ori cu încălcarea condiţiilor stabilite în autorizaţie în zona drumului public.

CNADNR se constituie și parte civilă cu prejudiciul ce urmează a fi stabilit, având în vedere că valoarea contractului a fost de 604.791.600,00 lei fără TVA, din care 85% Fonduri de Coeziune de la U.E și 15% fonduri de la bugetul de stat.

“Compania a aprobat măsuri suplimentare de monitorizare şi verificare a celorlalte loturi de autostrăzi aflate în prezent în execuţie. În acest sens, vor fi efectuate verificări suplimentare de către CESTRIN, subunitate a CNADNR, şi, dacă acesta va identifica deficienţe, neconformităţi sau erori de execuţie, vom solicita expertize tehnice independente. Toate aceste măsuri vor fi puse în aplicare pentru a preîntâmpina un eventual caz similar cu cel aferent lotului 3 al autostrăzii Sibiu-Orăştie”, afirmă Narcis Neaga, director general al CNADNR.

Autostrada Orăştie-Sibiu are mult mai multe probleme decât vor să recunoască oficialii Ministerului Transporturilor şi ai Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri din România (CNADNR). Lotul 3, Cunţa-Sălişte, este momentan închis pentru refacerea completă a unei porţiuni de 200 de metri, la km. 60. Fostul ministrul al Transporturilor, Alexandru Nazare, susţine că pe respectivul tronson sunt de fapt şapte puncte critice unde alunecările sunt grave, care au nevoie acum nu de reparaţii, ci de reconstrucţie. Iniţial, CNADNR şi ministerul au susţinut că sunt fisuri superficiale şi că nu e nevoie de închiderea totală a traficului pe cei 22 de
km. cât are lotul 3. După o lună şi jumătate, respectivul tronson a fost închis, iar CNADNR a luat decizia de demolare a celor 200 de metri şi refacerea completă a lor.
La 8 metri sub asfalt, autostrada statea pe o imensă pungă de apă. Alexandru Nazare a declarat la Digi24 că s-au demarat lucrări de refacere doar într-un singur punct din cele şapte arii critice descoperite de un expert adus de companie.

În acest moment, principalul adversar al oficialilor români este timpul. „Dacă România nu demonstrează funcţionalitatea autostrăzii Orăştie-Sibiu în cursul anului viitor, reconstrucţia totală a acestui tronson, atunci pierdem întreaga alocare financiară pe Orăştie-Sibiu. Discutăm despre 400 milioane de euro”, susţine Nazare.
Fostul ministru spune că viitoarele costuri de reconstrucţie nu vor mai fi suportate din bani europeni şi nici din banii prevăzuţi pentru construcţia lotului 3. Până în august au fost plătiţi 94% din cei 182,9 milioane de euro, suma din contractul semnat cu italienii de la Salini Impregilo. Mai mult decât atât, România a mai plătit constructorului în jur de 40 de milioane de euro daune către firma italiană după ce aceasta a câştigat un proces la Curtea de Arbitraj. Practic, România a plătit pentru autostrada cu probleme 120%. Lotul 3 a fost finanțat în proporţie de 85% din fonduri europene nerambursabile.

Alexandru Nazare acuză CNADNR, companie condusă de Narcis Neaga, că nu lucrează transparent. „Compania de Drumuri trebuie să înveţe să lucreze transparent, sunt trei expertize făcute dar nicio procedură de achiziţie pentru cele trei expertize nu e pe site, nu ştim cine sunt experţii, şi mai grav, nu avem nici din partea ministerului soluţie de remediere. Deci nu ştim nici care este problema, nici soluţia, nici cât costă, nici din ce bani va fi acoperită”, a declarat acesta la Digi 24.

Situaţia autostrăzilor din România este catastrofală. De la începutul acestui an şi până azi, s-au pus în circulaţie 11,8 km. de autostradă între Arad şi Nădlac şi s-au scos 22 de km., tronsonul 3 de pe Sibiu-Orăştie. Un document al CNADNR, prezentat de presă, arată că la kilometrul 60 pe autostrada Sibiu-Orăştie specialiştii au găsit apă la opt metri sub asfalt. „Cu ajutorul unui excavator având cupa de 1,3 metri cubi s-a constatat că infiltările de apă sunt la o adâncime între 8 şi 10 metri faţă de cota roşie”, se arată în nota de constatare a CNADNR.

Oficialii companiei dar şi cei ai constructorului, firma italiană Impregilo Salini, au pretins tot timpul că este vorba de câteva fisuri superficiale şi că acestea vor fi remediate. Însă, în urmă cu o lună, CNADNR a luat în premieră decizia închiderii unui lot de autostradă, cel care cuprinde km. 60, pentru reparaţii. „E vorba de o zonă de 200 de metri din autostradă care deja a fost excavată sau demolată. Despre aceste probleme se știe aproape de când s-a semnat contractul. Studiul de fezabilitate a fost făcut de mântuială. Constructorul, după începerea lucrărilor, la scurt timp, sesizând probleme cu terenul de acolo care aluneca și se misca a cerut niște suplimentări importante pentru soluții tehnice care să rezolve problema în zonă, adică un tunel și un viaduct îngropat. Soluțiile au fost respinse de compania națională de drumuri”, a declarat Cătălin Drulă, vicepreședinte Asociația Pro-Infrastructură, citat de B1TV.

Lotul 3 de autostradă a fost inaugurat în luna noiembrie anul trecut, cu două zile înainte de turul doi de scrutin al alegerilor prezidenţiale.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cristian Cretu 866 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.