Istoria lui Iosif Budai, Mitropolitul Ardealului originar din Pișchinți

În anul 1680 în fruntea Mitropoliei Ortodoxe ardelene a ajuns pentru scurt timp, până în 1682, vlădica Iosif Budai, un ierarh despre a cărui viaţă se cunosc prea puţine lucruri.

Se ştie că s-a născut în satul hunedorean Pișchinți (com. Romos), din scaunul săsesc al Orăştiei, în jurul anului 1630, într-o veche familie românească de rang nobiliar. Posibil să se fi rugat Domnului în bisericuţa de lemn a localităţii, ce a fost mistuită de flăcări în 1910, menţionată în tabelele tuturor conscripţiilor ecleziastice ale secolelor XVIII-XIX; potrivit tradiţiei locale, în vechea vatră a satului, situată la fruntariile apusene ale vestitului „Câmp al Pâinii”, existase anterior o ctitorie medievală din piatră, distrusă în cursul unei incursiuni turceşti din anii 1658-1660.

Cum la 2 iunie 1680 înaintaşul său, Sava II Brancovici, a fost depus „din dregătoria episcopească şi din cea preoţească” şi întemniţat, soborul protopopilor ardeleni, întrunit la Bălgrad în cursul aceleiaşi luni, l-a ales mitropolit pe Iosif Budai, revenit din Moldova la o dată necunoscută.

Alegerea a fost confirmată de Mihail Apafi I, însuşi domnitorul român Gheorghe Duca al Moldovei recomandându-l principelui pe noul titular.

Însoţit de doi protopopi, Iosif Budai a trecut Carpaţii în Ţara Românească spre a fi hirotonit ierarh. Susţinător al mitropolitului întemniţat, domnitorul Şerban Cantacuzino s-a opus iniţial acestei numiri, considerându-l pe noul ales „uzurpator”. Scrisorile de recomandare ale principelui, cu care se afla în bune relaţii diplomatice, dar şi conştientizarea necesităţii numirii grabnice în fruntea Bisericii transilvănene a unui nou arhipăstor ortodox l-au determinat pe domnul muntean să urgenteze instituirea vlădicului ardelean. Consacrarea în treapta arhierească s-a făcut la Bucureşti, în data de 23 august 1680.

Înaintea hirotoniei, ieromonahul ardelean a fost pus să semneze un act – păstrat în condica de hirotonii a Mitropoliei Ardealului -, în care declara totală supunere faţă de mitropolitul Teodosie şi păstrarea nealterată a tezaurului doctrinar şi canonic răsăritean. În aceeaşi Condică Sfântă a Mitropoliei Ardealului era consemnat şi conţinutul actului său de hirotonire.

După câteva săptămâni de şedere în Ţara Românească, mitropolitul Iosif, ducând cu sine şi o scrisoare a lui Şerban Vodă către principele maghiar, s-a întors acasă. În drum, s-a abătut, probabil, pe la Braşov, doar aşa explicându-se întârzierea cu care Mihail Apafi I îl recunoştea în treapta mitropolitană.

Din punct de vedere jurisdicţional, prin acelaşi act princiar de confirmare i-a fost pusă sub oblăduire întreaga Transilvanie: comitatele Alba, Hunedoara, Turda, Cluj, Cetatea de Baltă (Târnava), Solnocul Dinlăuntru, Solnocul de Mijloc, Crasna, Maramureş şi Bihor, districtele Chioar, Bârsa şi Bistriţa, precum şi scaunele secuieşti şi săseşti; exceptate erau doar Banatul de Severin şi Ţara Făgăraşului. Dată fiind această jurisdicţie extinsă, mitropolitul Iosif, în scurta sa activitate arhipăstorească, nu a reuşit să întreprindă decât o singură vizită canonică mai însemnată, anume în nordul eparhiei sale. Astfel, la începutul anului 1681, ierarhul se găsea în părţile Bistriţei şi Maramureşului, căci, la 2 februarie, din localitatea maramureşeană Ieud adresa magistratului Bistriţei o scrisoare, în care îi mulţumea pentru sprijinul financiar acordat în timpul cercetării parohiilor din districtul Rodnei. Alte date nu s-au păstrat.

Privită în ansamblu, păstorirea mitropolitului Iosif Budai s-a desfăşurat în condiţii vitrege. În Transilvania unii l-am perceput, încă de la început, ca un uzurpator. Nici în Ţara Românească ierarhul nu era privit cu prea multă îngăduinţă.

Nerespectarea „condiţiilor” impuse la numire a constituit, cu siguranţă, motivul înlăturării mitropolitului Iosif Budai de la cârma Bisericii româneşti transilvănene. Din a doua parte a anului 1681, niciun fel de menţiune documentară nu îi mai atestă prezenţa în scaunul vlădicesc al Ardealului. În plus, declaraţia preotului Ioan din Alba Iulia – chemat ca martor în „soborul de judecată”, întrunit la Bălgrad, în 12-13 iulie 1682, pentru înlăturarea mitropolitului Ioasaf (1682-1683) -, potrivit căreia „eu înainte am locuit în Moldova, de unde am venit cu sărmanul domn Iosif Budai înainte de asta cu doi ani”, sugerează că finalul arhipăstoririi sale nu a fost tocmai paşnic.

De altfel, în ceea ce priveşte sfârşitul mitropolitului, s-a emis şi ipoteza identificării lui Iosif Budai cu ierarhul despre care Petru Maior relata, consemnând o mai veche tradiţie orală, că a fost întemniţat, torturat şi ucis, în cetatea Eciu (azi Brâncoveneşti, jud. Mureş), din ordinul principelui Mihail Apafi, la instigarea superintendentului reformat Tofaeus Dobos Mihály (1679-1684): „Iaste trădanie (tradiţie) că şi la cetatea Eciului, în varmeghia Turzii, un vlădică a românilor din Ardeal, aruncat din cetate, fu omorât.

Ba preotul Ioan Ladoş cel bătrân din Săcalu de Margini (azi Săcalu de Pădure), care sat e vecin Eciului, mi-au povestit că lui i-au spus tată-său cum că tatăl lui povestea că, fiind prunc diecuţ şi tată-său preot acolo, în Săcalu de Margini, au fost cu tată-său la îngropăciunea zisului vlădică şi numai amândoi l-au prohodit. Cauza pentru ce fu omorât vlădica acela spun că au fost aceia: că fiind vlădica la prânz cu prinţipul Ardealului, în zisa cetate, şi mâncând vlădica bucate de post după legea Bisearicei Răsăritului, îi zice prinţipul (principele) către vlădica românilor să-i boteze un câine, ce-l avea acolo lângă sine. Vlădica, bine pricepând această poruncă a fi numai spre a batjocori credinţa cea pravoslavnică, răspunse către prinţipul calvin: «De iaste câinele de legea mea, eu îl voiu boteza, iar de iaste de altă lege, să-l boteze preoţii cei de legea aceia! Să-l ispitim pe câine de ce lege iaste». Răspunse prinţipul: «Bine!» Atunci vlădica puse un blid cu fasole înaintea câinelui, care amirosând-o câinele, nu-i plăcu să mănânce. După aceia îi puse câinelui înainte un blid cu carne, din care îndată începu câinele să se îndoape. Atunci zise vlădica către prinţip: «Vezi de-a cui lege e câinele?»”. Dacă identificarea este validă, atunci pe lista martirilor români ar trebui adăugat încă un nume. Ucis – în acest caz – la 16 ianuarie 1682, înaltul ierarh îşi doarme deci somnul de veci undeva în partea veche a cimitirului actual din Brâncoveneşti, amplasat în vecinătatea castelului medieval din Eciu (Écs, Weschen).

Atât Iosif Budai, cât şi ceilalţi ocupanţi ai scaunului vlădicesc ardelean din secolul al XVII-lea au vegheat îndeaproape la menţinerea Ortodoxiei româneşti.

Surse: Gheorghe Cunescu, „Mitropolitul Iosif Budai. La 300 de ani de la moarte (ianuarie 1682)”, în rev. Mitropolia Ardealului, Sibiu, an. 30, nr. 1-3, 1982;

Nicolae Iorga, Istoria Bisericii româneşti, ed. a II-a, vol. I, Bucureşti, 1928;

Pr. Prof. Univ. Dr. Florin Dobrei, „Mitropolitul Iosif Budai al Ardealului (1680-1682)”, Revista „Teologie și Istorie”, Arad, 2016.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 4
Dan Orghici 177 Articole
Author

4 Comentarii

  1. Multe felicitări și deosebită apreciere pentru acest material!

  2. bbo zzg ore, iar vii cu ung urismele tale prăfuite? Nu te mai vindeci de ura si de pro stie?

  3. …tot la Brâncovenești „își doarme somnul…”,cenușa grofului Wass Albert,găzduită de intoleranta Românie după ce „eroul””Crucii cu săgeți”s-a sinucis neprimind cetățenia maghiară și a trebuit să se care și din State…dar piatra ce marchează locul unde a fost îngropată cenușa e permanent împodobit cu tricolorul unguresc(în intoleranta ßi șovina Românie),în timp ce despre Iosif Budai nu mai amintește nimeni,nimic…

  4. Să facem o precizare ABSOLUT NECESARĂ pentru ignoranții anexioniști șovini regățeni: habotnicii kondukători dîn Transilvania (unde hortodoksizmu’ debil slavizant coexista la acel moment cu romano-catolicismul – „scrisoarea lui Cocrișel” a fost scrisă dupe diktare dă un călugăr ardelean catolic – și cu protestantismul – Catehismul calvinesc scos de Fogarasi István, Viski János, Istvánházi István, tipărit cu litere latinești pe banii lui Barcsay Ákos,
    http://alil.academiaromana-is.ro/wp-content/uploads/2012/05/Psaltirea-%C3%AEn-versuri-a-lui-%C5%9Etefan-din-F%C4%83g%C4%83ra%C5%9F.pdf
    https://documente.bcucluj.ro/web/bibdigit/fg/BCUCLUJ_FG_237648_1892_001_002.pdf
    PRIMA CARTE ÎN LIMBA ROMÂNĂ, cunoscută) mergea’ la Bukalele balkanik „dăcît” pentru HIROTONISIRE, nu ierea subordonați bukaleților phanarioți bănuiți dă miticii dă azi ca fiind valahi neaoși! Ci pentru că așea impunea procedura greților de la Konstantinopol: mitropolia de Sîrbija era cea subordonată Patriarhului, și avea ÎN SUBORDINE hortodoksîya GREAKă dă Bukale! În Transilvania ierea subordonată intendentului calvin! A nu-și închipui vilayetu’ Valahiya că ei puseră coada la prună. Pînă și skitu’ dă lemn dîn Munții Fagarsului, la Sîmbăta-de-Sus, cică brînkovenesk, fu ridicat șî locuit ILEGAL dă cîțiva călugări SÎRBI, trimiși dă la Vîrșeț, cu bani șî indikăți dă la Moskova! „Mînăstire” la Sîmbăta-de-Sus? NICI VOROAVĂ! Pă locu’ BĂNUIT a fi fost skitu’ s-a ÎNCEPUT CONSTRUIREA în 1938, cu banii regalității ROMANO-CATOLICE, a actualei urîtanii balkanice dă styll „brînkovenesk” (nici nu există așea ceva! s-a inventat propagandistik în anii ’40, în cercurili arhi Tektonice dă la Bukale).

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.