
Ce treabă are pandemia cu Mitropolia?
Un document cu totul și cu totul senzațional: „Scrisoarea PS Daniel către ÎPS Teodosie”. Această Scrisoare ar fi trebuit să fie un adevărat document istoric, dar nu este decît o hîrtie oarecare ce trădează cît de mică este preocuparea Întîiului Stătător al Bisericii Ortodoxe Române față de componenta spirituală fundamentală a poporului român. Înainte de a-l publica integral, să vedem ce ar fi trebuit să fie și ce este în realitate.
Așadar, mai întîi ÎPS Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, a trimis la Patriarhia Română Adresa nr. 369/18.02.2021, în care solicita „REACTIVAREA ȘI PUNEREA ÎN DREPT A MITROPOLIEI TOMISULUI”!
Documentul pe care l-am primit acum la redacție și la care facem referire aici este tocmai răspunsul PS Daniel, care va rămîne în istorie ca una dintre cele mai grave lovituri date Bisericii Ortodoxe Române de către un înalt ierarh! Ne obișnuisem pînă acum ca Biserica să primească astfel de lovituri din afara ei, iată însă că acum ea este atacată din interior și nu oriunde ci chiar la rădăcina sa, fără de care astăzi nu știu ce ar fi fost. Și nu de oricine, ci chiar de Patriarhul BOR!
În solicitarea sa, ÎPS Teodosie nu cerea nimic altceva decît reînființarea Mitropoliei Tomisului, nu pentru domnia sa, ci pentru recunoașterea începutului creștinismului în teritoriul cunoscut cîndva sub numele Tomis, un nume care ar trebui să fie încrustat pe stema României creștine de azi.
Să vedem însă Scrisoarea Patriarhiei României ca răspuns la Scrisoarea Arhiepiscopiei Tomisului. Citiți și minunați-vă:
Vom încerca mai jos să analizăm punctele esențiale ale acestei Scrisori întocmite sub încredințarea PS Daniel, Patriarhul BOR, pentru că acest document arată cum se poate compromite o idee națională, un proiect care ar putea să fie fundamentul credinței noastre.
PS DANIEL DĂ APĂ LA MOARĂ FALSIFICATORILOR ISTORIEI ROMÂNIEI
Prima parte a Scrisorii este de-a dreptul șocantă. Fără să ia în seamă argumentul istoric invocat de ÎPS Teodosie, privind „reactivarea și repunerea în drepturi a Mitropolia Tomisului”, cel care a întocmit răspunsul în numele Patriarhului, lansează o idee extrem de periculoasă: ocuparea Dobrogei în perioada invaziei popoarelor migratoare de după anul 600 ar anula funcționarea Eparhiei Tomisului în toată perioada de după creștinarea făcută de Apostolul Andrei: „Precizăm că, în cazul Eparhiei Tomisului, sunt numeroase perioade istorice în care aceasta nu a funcționat. Căderea Dobrogei sub ocupația popoarelor migratoare, după anul 600, face ca existența unei eparhii a Tomisului în documentele ulterioare acestei date să fie una în mare măsură fără realitate administrativă și fără credincioși”!
Aproape inconștienți, cei care au redactat Scrisoarea, dau apă la moară celor care nu numai despre Dobrogea, ci și despre alte regiuni, invocă exact același argument, al ocupării temporare, pentru a justifica pretenții teritoriale!
Practic, prin acest răspuns de neînțeles, Patriarhia Română spune că, din moment ce o perioadă Dobrogea a fost ocupată de popoarele migratoare, se anulează tot ce s-a petrecut de la creștinarea Sfîntului Apostol Andrei!
Atunci, cum se explică faptul că hramul secundar al Catedralei Mântuirii Neamului, alături de cel principal al „Înălțării Domnului”, este hramul Sfîntului Andrei? Uită PS Daniel cum îl numea pe Sfîntul Apostol Andrei? Îi reamintim noi: „Cel Întâi Chemat, Ocrotitorul României”! Să nu-și dea seama actuala conducere a BOR ce înseamnă ștergerea cu buretele a secolelor ce au urmat creștinării neamului nostru?
De altfel, principalul argument al „reactivării și repunerii în drepturi a Mitropoliei Tomisului” chiar acesta este: că acolo, în această regiune a țării, a început creștinarea noastră ca popor! Să negi rădăcinile creștinării este ca o sinucidere a BOR, un gest care nu se poate justifica printr-o acțiune împotriva actualului ierarh al Tomisului!
PS DANIEL NEAGĂ ÎNSĂȘI CONTINUITATEA BOR , ÎN CARE ROLUL DECISIV ÎL ARE TOMISUL
Textul Scrisorii de răspuns al Patriarhiei către ÎPS Teodosie invocă tot felul de argumente istorice pentru refuzul de a reînființa Mitropolia Tomisului, omițînd cu bună știință faptul că de acolo provin unii dintre cei mai mari teologi ai creștinismului: Sfântul Cuvios Ioan Casian, Cuviosul Dionisie Exiguul, Aeticus Histricus. Noi am scris despre aceste lucruri atunci cînd credeam că PS Daniel vrea să devină eroul acestei întreprinderi cu accente de proiect național.
În documentele din marile biblioteci, mai ales, în cea din Vatican, sînt mii de pagini care arată continuitatea creștinismului în Dobrogea de azi, iar aceasta ar trebui să fie preocuparea principală a conducerii BOR: să le adune și să arate că, în ciuda vicisitudinilor istoriei, credincioșii din Tomis și-au păstrat credința! Or, noi asistăm acum, prin acest refuz de a reface Mitropolia Tomisului, la o acțiune de subminare a acestei continuități!
PS DANIEL SACRIFICĂ TOTUL PENTRU RĂZBOIUL SĂU CU ÎPS TEODOSIE
Ce urmează de la punctul 4 al Scrisorii Patriarhiei, care începe pe pagina 3, este de-a dreptul grotesc. Iată ceva care nu și-ar avea locul nici măcar într-un text semnat de încruntatul CTP: „Solicitarea trimisă la Patriarhia Română de către Arhiepiscopia Tomisului este insuficient argumentată, deoarece ridicarea Arhiepiscopiei Tomisului la rang de mitropolie nu constituie o necesitate misionară, actuală, ci, mai degrabă o ambiție personală a Chiriarhului său”!
Cum e posibil așa ceva? Într-un document oficial de o asemenea importanță, însuși Patriarhul BOR să afirme că reînființarea Mitropoliei Tomisului ar constitui „o ambiție personală” a ÎPS Teodosie! Păi, pentru Teodosie se înființează Mitropolia Tomisului sau pentru cinstirea celor care l-au urmat pe Sfîntul Apostol Andrei în misiunea sa, pentru Teodosie sau pentru întreaga Biserică Ortodoxă Română?
Și asta nu e tot! În continuarea „războiului” pe care PS Daniel îl poartă cu ÎPS Teodosie, în numele nu știu cui, Scrisoarea vorbește despre – atenție! – „duhul de indisciplină și răzvrătire” al lui Teodosie și despre „unele inițiative și acțiuni asumate și desfășurate în Arhiepiscopia Tomisului în perioada de pandemie”!
Așadar, PS Daniel nu s-a abținut nici măcar într-o Scrisoare oficială să vorbească despre ceea ce a văzut o țară întreagă: că Teodosie a fost cel care a păstrat oamenii în biserică într-o perioadă în care ei au fost alungați din lăcașurile sfinte și în zilele marilor sărbători creștine! Dacă nu a fost în stare să-i fie alături, Daniel trebuia măcar să se abțină. Nu e greu de înțeles că, dacă Teodosie n-a avut parte de laudă a fost și pentru că ateiștii din #Rezist, alături de neortodocși, au reușit să-l convingă pe PS Daniel să se dezică de cel care a fost în perioada pandemiei slujitorul care-și chema enoriașii în biserică și să creadă în Dumnezeu în cele mai grele situații!
E greu să vezi cum însuși Patriarhul se solidarizează cu cei mai agresivi atacatori ai BOR. Să vorbești despre tezele plagiate la Universitatea Ovidius, în paralel cu solicitarea de reînființare a Mitropoliei Tomisului parcă este prea mult.
DATORII FINANCIARE LA CONSTANȚA PENTRU CĂ N-AU FOST CUMPĂRATE CĂRȚILE EDITATE DE PATRIARHIE?
Dacă este ceva cu adevărat penibil, ridicol și de neînțeles în această Scrisoare, acesta este finalul punctului 4, în care Patriarhul îl acuză pe Teodosie că ar avea datorii istorice către Patriarhie, fără să spună exact despre ce este vorba.
Astfel, se spune că Arhiepiscopia Tomisului ar avea datorii de 468.822,02 lei, avînd restanțe încă din 2016. Cine vede aceste cifre și-ar putea imagina că Teodosie a fugit cu banii. În realitate este vorba despre un stoc de carte bisericească, tipărit de Patriarhia Română, care este, pur și simplu, băgat pe gîtul lui Teodosie, obligat să plătească ceea ce nu s-a vîndut! În acest domeniu, al cărților, se știe bine că acele exemplare nevîndute se returnează, nu se impută vînzătorului! De aici provine „datoria” invocată de PS Daniel!
Dar cum să folosești aceste argument într-o Scrisoare prin care refuzi reînființarea Mitropoliei Tomisului? De unde această blasfemie? Că PS Daniel, mai ales după întîlnirea sa cu președintele Iohannis, a pornit acest război, nu are nici o legătură cu problematica invocată de ÎPS Teodosie, aceea de reînființare a Mitropoliei Tomisului. Aici este vorba despre chestiuni lumești, cărora le-a rămas tributar PS Daniel, mult mai preocupat de spălătoria BOR, radioul și televiziunea BOR, tipografia BOR sau de ceea ce umoriștii numesc BOR-mașina, adică Mercedesul cu numărul BOR.
Și, pe acest fond, lui Teodosie i se recomandă în finalul Scrisorii: „În concluzie, se recomandă ca, în activitatea și solicitările Arhiepiscopiei Tomisului, smerenia și unitatea să primeze în raport cu dorința de întîietate și onoruri”!
Ați înțeles? ÎPS Teodosie solicită reînființarea Mitropoliei Tomisului, iar Patriarhia îi răspunde s-o lase mai moale cu „dorința de întîietate”!
CONCLUZIE. Din păcate, PS Daniel nu are puterea să înțeleagă cît de importantă este „REACTIVAREA ȘI PUNEREA ÎN DREPT A MITROPOLIEI TOMISULUI” pentru întreaga Biserică Ortodoxă Română!
Mai ales că joi, înaintea întrunirii Sinodului, a difuzat acest document în presă, încercînd să pună presiune pe ÎPS Teodosie. Că mulți jurnaliștii au preluat partea de cancan din Scrisoare este altceva, dar demersul Patriarhiei nu face deloc bine BOR, ci, din contră, deschide poarta pentru cei care o atacă din toate pozițiile.
Oricum, mai devreme sau mai tîrziu, Mitropolia Tomisului va fi reînființată, chiar dacă acum se împotrivește PS Daniel, care parcă vrea din ce în ce mai mult să devină „Domnul Daniel”!
Maine, 26 mai IPS Teodosie lanseaza documentele despre ISTPRIA BISERICII SI MITROPOLIEI TOMISULUI DIN PRIMII O MIE DE ANI.
Isi primesc ce au semanat pigmeii morali de la Patriarhie…
Deocamdata e inca tovaras de nadejde. Mai are pana sa devina domn. Stiu calugarii de ce!