Reformă doar prin majorarea taxelor? Nu e de ajuns

Măsurile fiscale vehiculate în ultimele zile, dar neasumate oficial de guvern, au produs un mic seim. Fie că a vrut să testeze reacția, fie că s-a confruntat cu o ”scurgere de informații” necontrolată, guvernul a aflat cu acest prilej că va fi foarte dificil să implementeze astfel de măsuri.

La fel de complicat va fi să reducă și cheltuielile, chiar dacă reprezentanții instituțiilor publice și ai companiilor de stat nu sunt la fel de vocali. Și nici cu reforma pensiilor speciale nu va fi deloc ușor – Curtea Constituțională tocmai a retrimis legea în parlament.

Concluzia acestor zile este că nicio categorie nu vrea să cedeze din avantajele câștigate și întârzierea atât de mare a oricăror măsuri sau reforme a dus la o acumulare nu numai de probleme economice, ci și de tensiuni sociale, susține Daniel Anghel, Partener coordonator servicii fiscale și juridice PwC România.

Deși este dificil de acceptat, abordarea de până acum a finanțelor publice ne-a adus într-un moment în care amânarea în continuare a oricăror măsuri devine periculoasă pentru economie. De ce a amânat guvernul implementarea treptată, de ce au fost progresele atât de lente, de ce se încearcă rezolvarea deficitului bugetar în principal prin taxe sunt tot atâtea întrebări legitime.

Percepția că statul nu vrea să cedeze din avantaje și caută soluții doar pe seama sectorului privat s-a înrădăcinat, chiar dacă autoritățile vor să arate că se iau măsuri dure și în sistemul public și au anunțat că au făcut primul pas.

În fond rămâne o mare problemă: consolidarea fiscală fără de care România riscă pierderea fondurilor europene și ratarea PNRR. Fără acești bani, nu doar deficitul bugetar se va adânci, cu efecte asupra datoriei publice și a costurilor de împrumut, dar recesiunea economică devine un risc real și atunci vor fi pierderi pentru toți. Dacă privim lucrurile în ansamblu, ne vom da seama că România este dependentă de banii europeni, iar ajustarea fiscală, adică reducerea treptată a deficitului bugetar, este necesară, iar fără reforme pe toate palierele – cheltuieli, venituri, administrare fiscală – nu se poate realiza. Din 2024, bugetul României ar trebui să înregistreze un deficit de cel mult 3% din PIB. Deficitul bugetar a coborât de la 9,6% din PIB în 2020, la 6,7% în 2021 și la 5,6% anul trecut. În acest an ținta propusă este de 4,4% din PIB, dar deja este estimată la circa 6% din PIB. Cum a reușit România să facă pașii spre consolidare fiscală, diminuând deficitul în ultimii doi ani, dar nu mai reușește în acest an? În bună măsură explicația ține de evoluția bună a economiei care a crescut chiar peste estimări și de un efec fiscal pozitiv al inflației pentru încasările bugetare. Se poate însă baza consolidarea fiscală doar pe factori conjuncturali sau trebuie să mizeze pe reforme?

Desigur că reformele sunt mereu dificile, că nicio categorie nu vrea să cedeze din avantaje și este greu de acceptat că așa cum s-au creat de-a lungul timpului inechități în sistemul public – atât în ce privește remunerarea (salarii, sporuri, vouchere, indemnizații etc), cât și pensiile -, la fel au fost generate inechități și în mediul privat, unele categorii beneficiind de facilități, scutiri etc. Nu trebuie să se înțeleagă că toate facilitățile fiscale sunt rele și ar trebui eliminate, însă trebuie să fim conștienți că ele trebuie să fie limitate în timp raportat la scopul care le-a fost atribuit inițial și că e firesc ca, la un moment dat, să fie evaluate și eventual eliminate. Nu este

în niciun caz un argument pentru o fiscalitate mare, ci pentru reglarea sistemului fiscal și pentru întărirea capacității administrației fiscale în vederea combaterii evaziunii fiscale, ca și pentru reforme serioase în domeniul cheltuielilor statului. Până la urmă este nevoie de venituri bugetare care să acopere nevoile unui stat european cu servicii moderne de sănătate, educație, infrastructură etc. Și aici este miezul întregii probleme: modernizarea României pentru care sunt necesare reforme ale statului. PNRR a venit ca un proiect de țară în care fondurile europene sunt condiționate de reformele realizate. Consolidarea fiscală este o condiție printre altele ale acestui proiect, iar soluția pe termen lung este o abordare diferită care să vizeze atât sistemul de taxare, cât și administrarea fiscală, salarizarea în sectorul public, pensiile, modul în care sunt cheltuiți banii publici, pentru că în caz contrar, nu vom ieși din cercul vicios. Cum va reuși statul să împace pe toată lumea este greu de înțeles atunci când dezbaterea reală lipsește.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4703 Articole
Author

6 Comentarii

  1. Mi a plăcut prefectul de Maramureș. Cred ca este numit pe criterii profesionale, studii serioase, etc.

  2. Legalizarea și impozitarea prostituției ar aduce venituri importante la bugetul de stat, la fel ca în celelalte state occidentale dezvoltate ! Prostituția este un fenomen care nu poate fi eradicat dar poate fi controlate ! Anual, prostituția produce sume imense de bani nefiscalizați ! În altă ordine de idei, ar fi necesară și intensificarea controalelor în piețele agroalimentare. Majoritatea comercianților nu folosesc case de marcat și declară, în fals, către stat, sume infinit mai mici decât cele declarate. Verificarea averilor acestor comercianți ar demonstra clar ca au obținut ilicit sume de bani foarte mari !

  3. Taxe si Impozite, taxe si impozite si iar taxe cu impozite crescute, cu mentinere pensii speciale anumitor categorii. Le-ati dat mandat la alegeri, voi cei care i-ati votat sa creasca saracia, taxele si impozitele in Romania? De ce nu rupeti contractul cu cei care ati semnat sa va mandateze/reprezinte? Sa sufere o parte din tara de chinuri?

  4. Ma intreb , de ce nu ajutati , d-lor guvernanti , la repornirea unitatilor industriale , pe care le-ati inchis atunci cand ati scumpit gazele si energia electrica, ca sa aveti ce exporta ieftin! alte tari au luat masuri si au subventionat pretul energiei, numai sa nu se opreasca productia unor firme ! La noi, in schimb, praful si pulberea ! Cu ce si cu cine sa mai pornim (asta daca s-ar vrea), cand mii de oameni aruncati in somaj, au luat calea pribegiei, spre altea tari ; care la sparanghel , care la capsuni, care la vita de vie , ma rog , fiecare unde a putut , prin grija si iubirea de neam a guvernantilor! (sic!) Reporniti industria( ce-a mai ramas viabil din ea), asa cum ati stiut s-o inchideti ! Numai cu taxe si impozite majorate nu facem nimic! Tara se scufunda , dar nu va pasa, decat de propria voastra propasire ! Sunteti pe punctul de a pierde miliarde de euro de la UE, prin PNRR, dar nu va pasa, asa ca… nicio msura care sa atinga pe „bugetarii pensiilor si salariilor speciale”, bugetari , care in viata lor, n-au produs, niciodata, o valoare , un cui, o caramida, un ac ! Aruncati totul in spatele amarestenilor de rand, aia cu sapa si lopata! Romania trezeste-te!

  5. Dupa capul unora, reforma inseamna pomana si suptventia de la buget. Nu va faceti bine vreodata. Gata, s-a terminat, v-ati imprumutat sa dati armament si munitie la dusmanul Romaniei, singurul din lume care detine nemeritat doua provincii romanesti. Continuati, pentru ca meritati !

  6. Bla, bla, bla… adevărul este că nici Sfântul Finanțiștilor nu mai descurcă beleaua! Statul acesta trebuie să facă implozie! Cu cât mai repede, cu atât mai bine, suferința este mai mică…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.