
Nici jumătate din apartamentele racordate la sistemul centralizat de furnizare agent termic nu dețin contoare individuale, adică peste jumătate din românii ce locuiesc la bloc nu plătesc exact cât consumă, potrivit unui raport al Autorității pentru Reglementare în Energie, care citează date ale Comisiei Europene.
La pierderile din sistemul de termoficare, care ajung și la 60% (exemplul RADET, din București, fiind edificator), rezultă că paușalul le încarcă puternic românilor facturile la întreținere, care sunt nevoiți să achite, lună de lună, și pierderile din sistem. România se angajase în fața UE să finalizeze integral contorizarea individuală a apartamentelor până în 2016.
„O altă problemă importantă în acest sector o constituie nivelul slab de contorizare individuală, la nivel de apartament sau spații cu altă destinație din condominii. Până la data întocmirii acestui raport au răspuns unei solicitări ANRE adresate operatorilor de furnizare energie termică în luna martie 2017 un număr de 24 de operatori care au declarat gradul de contorizare la nivel de condominiu (variază de la 0%, declarat de Transgex Beiuș, la 100%, declarat de Ecoterm SA Făgăraș), urmând ca după primirea tuturor informațiilor să fie realizate consolidarea și analiza finală“, se arată în documentul ANRE.
„Situația slabă privind nivelul de contorizare și subcontorizare la nivel de condominiu, respectiv apartamente, a fost remarcată și de Comisia Europeană în scrisoarea EU Pilot ref. EUP(2017)9193, în care se arată că în România acest grad de contorizare este de sub 50%, în condițiile în care termenul-limită de încheiere a acțiunii de contorizare la nivelul țării era 31.12.2016“, mai spune Autoritatea.
Instituţia arată că, deşi există amenzi care pot fi date pentru lipsa contorizării, situaţia nu s-a schimbat prea mult.
„Paradoxal, deși există legislație care instituie obligația introducerii contorizării, respectiv subcontorizării (Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51 din 8 martie 2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Legea nr. 121/2014 privind eficiența energetică, cu modificările şi completările ulterioare), precum și aplicarea de penalități pentru cei care nu aplică prevederile legii, acțiunea de contorizare individuală nu a înregistrat un progres semnificativ. Motivele sunt multiple, de la lipsa de încredere a cetățenilor față de introducerea sistemelor de repartitoare pentru încălzire și apă caldă la faptul că responsbilitățile privind aplicarea legislației este împărțită între foarte multe instituții și, ca urmare, nu există un control efectiv al respectării obligativității de contorizare“, mai arată ANRE.
Valul de debranșări
Mai mult de jumătate din românii care depindeau de sistemul centralizat de termoficare în anii ’90 au trecut la încălzirea cu centrale proprii, din dorinţa de a-şi gestiona singuri problemele legate de confortul termic şi facturi, arată datele Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice (MDRAP).
În prezent, doar 1,2 milioane de apartamente mai primesc căldură şi apă caldă de la CET-uri, faţă de 2,7 milioane de locuinţe branşate în 1990. Cei rămaşi la sistemul centralizat aşteaptă cu sufletul la gură să vadă dacă politica de subvenţii a primăriilor va continua sau dacă vor trebui să plătească facturi uriaşe la întreţinere.
Subvenţionarea sistemului centralizat de încălzire trebuia eliminată odată cu încheierea sezonului rece 2017-2018, potrivit obligațiilor asumate în fața Comisiei Europene, însă, în noiembrie anul trecut, Guvernul a luat decizia să prelungească acest sistem cu încă un an. Astfel, după 1 aprilie 2019, vor mai beneficia de subvenţii doar consumatorii vulnerabili. Actul normativ aprobat prevede că ajutoarele pentru încălzire se vor acorda doar individual şi numai celor care au nevoie, respectiv consumatorilor vulnerabili, definiţi ca persoane cu venituri sub un anumit prag şi care nu îşi pot asigura din bugetul propriu acoperirea integrală a cheltuielilor legate de încălzirea locuinţei. Până acum, toţi cei branşaţi, cu excepţia câtorva oraşe, primeau subvenţie. Fără această subvenţie, la modul imediat, facturile la încălzire cresc, în medie, cu 30%.
Totuşi, MDRAP preciza, în februarie, că Ministerul Muncii şi Justiţiei Sociale „va elabora şi promova, în perioada imediat următoare, un proiect de act normativ care va revizui corespunzător prevederile art. 26 din Legea nr. 196/2016. În concluzie, considerăm că, la acest moment, nu sunt identificate obstacole în aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 36/2006“. Adică statul dă de înţeles că acordarea de subvenţii va continua.
Proiectul de lege nu a căpătat însă formă nici acum, după trei luni de la anunțarea lui ca o apariție „iminentă“.
Dacă sistemul de subvenții va fi la fel ca până în prezent, rămâne de văzut. „Potrivit art. 26, lit. a), din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, se prevede că pentru sprijinirea, în perioada sezonului rece, a consumatorilor vulnerabili care utilizează, pentru încălzirea locuinţei, energie termică în sistem centralizat, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia de a stabili, prin hotărâre a consiliului local, subvenţii lunare pentru acoperirea diferenţei dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice livrate populaţiei şi preţul local al energiei termice facturate populaţiei“, susţin oficialii MDRAP.
Termoficarea lui Ceaușescu, încă la putere
România mai are 1,2 milioane de apartamente, plus spitale, alte instituţii şi firme, în peste 300 de localităţi, conectate la sistemul centralizat de termoficare. Sistemele au o vechime de până la 50 de ani, fiind puse în funcţiune în 1970-1980. Sunt situaţii în care sursa de producere a energiei termice este în proprietatea statului, exploatată de operatori economici din coordonarea Ministerului Energiei (Bucureşti, Constanţa, Galaţi, Deva, Craiova), sau în proprietate privată (Suceava, Braşov, Giurgiu, Buzău). În unele localităţi s-a optat pentru delegarea prestării serviciului către operatori economici privaţi: Ploieşti, Iaşi, Suceava, Otopeni.
Că sistemul centralizat de termoficare este vechi, cu pierderi mari atât în sectorul de producţie, cât şi în reţeaua distribuţie, care se transpun în facturi mari emise populaţiei, o recunoaşte şi MDRAP. Instituţia prezintă date ce relevă care este starea actuală a sistemului, oferind indirect argumente pentru fenomenul masiv al debranşărilor. „Activitatea de producere energie termică, datorită depăşirii duratei de viaţă a echipamentelor şi instalaţiilor energetice, realizează randamentele globale de circa 50-55% (inferioare celor permise prin reglementările europene care sunt de minim 70%) şi costuri fixe ridicate datorate capacităţilor supradimensionate în raport cu necesarul actual de energie termică“, precizau reprezentanţii ministerului.
Potrivit acestora, o situaţie similară o regăsim şi la activitatea de transport şi distribuţie energie termică, unde din cauza vechimii conductelor şi a stării necorespunzătoare a izolaţiei termice, pierderile sunt între 25% şi 40%. Astfel, sistemul centralizat „necesită investiţii semnificative, în principal pentru redimensionarea reţelelor termice şi reconfigurarea/optimizarea traseelor de conducte“.
Ce spune, cu alte cuvinte, MDRAP? Că sistemul este deja ineficient, produce pierdere prin însăşi funcţionarea lui. Şi că în lipsa subvenţiilor acordate de către municipalităţi, facturile achitate de populaţie ar fi insuportabil de mari. Cum este deja cazul în Giurgiu ori în Constanţa, oraşe în care nu mai există subvenţii şi unde întreţinerea poate ajunge iarna la valori prohibitive pentru bugetul unei familii – chiar şi 1.000 lei pe lună. l
1. Repartitoarele de costuri NU SINT CONTOARE, nefiind recunoscute de Institutul National de Metrologie! Drept urmare aceste „aparate” nu pot fi verificate metrologic, indicatiile lor fiind pur si simplu imposibil de verificat.
2. Ideea ca se plateste atit cit se consuma este falsa. Daca exista repartitoare de costuri montate in apartamente, cei care nu isi inchid caloriferele platesc atit pentru cei care si le inchid, cit si pentru cei care fura caldura.
@ O mare greseala, ori furt organizat – prezinta fidel realitatea.
In Bucuresti, si poate si in alte orase mari, sistemul centralizat de incalzire trebuie subventionat, dar nu pe considerente de asistenta sociala, ci pe considerente de poluare si calitatea vietii, la fel ca transportul in comun. Energia furnizata de sistemul centralizat de incalzire trebuie sa fie mai rentabila economic decat alternativele poluante: incalzirea prin arderea combustibililor fosili. Densitatea populatiei in Bucuresti este mult prea mare, comparabila cu unele orase din China si daca toti abonatii RADET ar trece pe incalzire cu centrale proprii pe gaz, nivelul de poluare ar creste dramatic si ne-am sufoca toti ca in China. Ar fi ca si cum am baga inca 6 milioane de masini in oras.
Stiu, unii o sa spuna ca termocentralele ard tot gaz. Da, dar il ard afara din oras si scot fumul pe cosuri inalte, calculate astfel incat curentii de aer sa duca fumul afara din oras.
Oricum pretul actual al gigacaloriei este stabilit artificial si mult prea mare, caldura fiind un produs rezidual al generarii de energie electrica in termocentrale, iar energia electrica e vanduta la pretul pietei. Asa ca subventia e doar inca o ajustare artificiala care aduce pretul la normalul economic.
Mai mult, primaria nu trebuie sa mai permita constructia de blocuri de locuinte cu incalzire prin arderea combustibililor fosili. Ori se conecteaza la RADET, ori isi fac incalzire proprie curata: electrica, panouri solare, etc.
Contorizarea individuala in apartamentele de bloc construite inainte de 1990 este ori o mare greseala din lipsa de intelegere a functionarii sistemului, ori furt organizat. Pentru ca:
1) Blocurile nu au fost proiectate cu izolatie intre apartamente si ca urmare transferul termic intre apartamente este mare, iar cheltuielile cu incalzirea nu sunt impartite corect. Caldura se transmite de la cei care deschid caloriferele, la cei care le tin inchise si astfel se incalzesc pe banii celor dintai. Cei care sustin ca transferul de caldura e luat in calcul, nu pot explica de ce un apartament cu caloriferele deschise plateste in medie de 3 ori mai mult decat cel cu caloriferele inchise, desi amandoua mentin temperaturi sensibil egale.
2) Instalatia de incalzire la acest tip de bloc a fost proiectata pentru functionare in echilibru dinamic cu toate caloriferele deschise. Altfel sistemul intra in dezechilibru si devine ineficient.
3) Din cauza ca cei care tin caloriferele deschise trebuie sa incalzeasca si pe cei care le tin inchise, primii trebuie sa incalzeasca mult mai mult, ceea ce duce la uscarea excesiva a aerului din apartament.
4) Daca sunt multe apartamente reci grupate, caldura nu se mai transmite in toate si apar diferente mari de temperatura in beton ceea ce deterioreaza materialul si ca urmare afecteaza permanent inclusiv structura de rezistenta a blocului.
Ca urmare:
a) Impartirea cheltuielilor pe unitatea de suprafata este singura echitabila.
b) Agentiile responsabile ale statului trebuie ia masuri pentru readucerea instalatiei de incalzire in parametri nominali de functionare conform proiectului si pentru impartirea echitabila a cheltuielilor, eliminand contorizarea individuala la blocurile dinainte de 1990 proiectate pentru incalzire comuna.
„Daca sunt multe apartamente reci grupate, caldura nu se mai transmite in toate si apar diferente mari de temperatura in beton ceea ce deterioreaza materialul si ca urmare afecteaza permanent inclusiv structura de rezistenta a blocului.”
Serios?
Afirmatia ca romanii sunt nevoiti sa achite pierderile din sistem din cauza ca nu au contorizare individuala e falsa. Fiecare bloc/scara are contor la intrare si locatarii platesc doar ce consuma in acel bloc/scara.
Am avut contor. Plateam mai mult si-mi era mai frig, pt ca opream caloriferele, sa nu inregistreze contoarul. Am renuntat la contor. Platesc cam la fel, nesemnificativ mai mult, dar am caldura toata ziua. Pt ce imi trebuie contor? Chiar asa, MA OBLIGA CINEVA SA-MI PUN PLACHEURI LA OPINCI?!?
Pierderi la paușal? Bla-bla! Problema NU este lipsa contorizării individuale ci CONDUCTELE DE ALIMENTARE FOARTE VECHI. Pe strada mea, au aproape suta de ani. O sută de ani în care s-au plătit taxe și nu s-a făcut nimic. Conductele fiind cu mult depășite, nu pot băga presiune pe ele. Așadar, la intrare in casă uneori nici măcar minimul de presiune, cu care funcționează o CT, adică 0.5 bar, nu e pe țeavă. Care are parale își bagă hidrofor… Și acum vin niște șmecheri să ne ”modernizeze” cu apometre inteligente pe țevi de 100 de ani. De schimbarea țevilor nici vorbă… :((