S-a stabilit cine va construi autostradă în Moldova

S-a stabilit cine va construi primii kilometri de autostradă în Moldova. Companiile Spedition UMB și Tehnostrade, deținute de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, vor construi varianta de ocolire a municipiului Bacău, drum cu profil de autostradă, conform deciziei Companiei Naționale de Autostrăzi (CNAIR) după reevaluarea a ofertelor depuse în cadrul procedurii „Proiectare și execuție Varianta de ocolire Bacău”, în baza deciziilor de soluționare a contestațiilor emise de către Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor.
Recent, CNSC a admis contestația firmei turce Ictas Insaat și a obligat în felul acesta CNAIR să reevalueze oferta depusă de aceasta în timpul procedurii de selecție a proiectantului și executantului variantei de ocolire a municipiului Bacău, parte din Autostrada A7 Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău-Pașcani. Prin urmare, CNAIR a desemnat câștigătorul asocierea celor două companii ale lui Umbrărescu cu o valoare a propunerii financiare de 668.330.294,63 LEI fără TVA, echivalentul a 142 milioane de euro fără TVA. Obiectul principal al contractului „Proiectare și execuție Varianta de ocolire Bacău” îl reprezintă proiectarea și execuția lucrarilor ce constau în 30,8 km de drum nou la standarde europene, din care 16,269 km la profil de autostradă. Sunt primii kilometri de autostradă ce vor fi construiți în Moldova.

În conformitate cu prevederile contractuale, durata de realizare a acestui contract este de 36 luni, din care 6 luni pentru activitatea de proiectare și 30 luni pentru execuția lucrărilor. Menționăm că ofertantul declarat câștigător a ofertat o perioada de garanție a lucrărilor de 7 ani.   Procesul de semnare a contractului va putea fi inițiat doar după expirarea noii perioade de depunere a contestațiilor, adică 10 zile de la transmiterea comunicărilor privind rezultatul procedurii. În situația în care vor fi înregistrate contestații împotriva rezultatului procedurii, CNAIR va trebui să aștepte soluționarea acestora pentru a iniția procesul de semnare a contractului.

Dorinel Umbrărescu a fost ani la rând în topul celor mai bogați români, ajugând ca în anul 2014 să aibă o avere estimată la 400 milioane de euro. Firmele sale aveau afaceri de milioane de euro, obținând contracte foarte mari în infrastructura rutieră. În 2017, de exemplu, companiile lui Umbrărescu au încasat cei mai mulţi bani de la Compania de Autostrăzi, pentru lucrări efectuate în Transilvania.
Acordarea contractului firmelor lui Umbrărescu reprezintă încă o încercare a Companiei de Autostrăzi, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, de a pune pe harta Moldovei primii kilometri de autostradă. Prima mișcare a fost în 2015. În urma unei licitații publice, s-a semnat contractul de realizare a centurii, din care partea estică se suprapune peste autostrada A7, cu firma Eko Inşaat Ve Tic, tot din Turcia. În același an, s-au emis autorizația de construire și ordinul de începere a lucrărilor, dar finanțarea a întârziat, și astfel lucrările au început abia în vara lui 2016. Inițial, porțiunea de autostradă urma a fi realizată ca semiprofil de autostradă la nivel de asfalt (un singur sens asfaltat), dar cu terasament și pentru al doilea sens, acesta urmând a fi adus la stadiu final în cadrul altui contract. Turcii au efectuat descărcări arheologice și au început lucrul la unele structuri, înainte de a cere în primăvara lui 2017 rezilierea contractului din cauza problemelor financiare pe care le întâmpina compania. În acel an, Compania de Autostrăzi a lucrat pentru pregătirea unei noi licitații pentru centura Bacăului, de această dată cu porțiunea ce face parte din A7 proiectată ca autostradă full-profile. Licitația a apărut în Sistemul Electronic de Achiziții Publice în decembrie 2017, după ce documentația fusese respinsă de două ori de autoritatea care controlează achizițiile publice.

Operațiunea Autostrada din Moldova a mai cunoscut un episod. CNAIR a anunțat că a semnat contractul de servicii „Elaborare Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic pentru  drum de mare viteză Focșani – Bacău” cu operatorul economic Consitrans SRL. Obiectul contractului de servicii constă în Elaborarea Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic pentru „Drum de mare viteză Focșani-Bacău”, pregătirea documentației de atribuire pentru execuția lucrărilor, precum și asigurarea asistenței pentru susținerea aplicației de finanțare și asigurarea asistenței pe durata desfășurării procedurii de achiziție publică pentru execuția lucrărilor, în conformitate cu Caietul de Sarcini și cu respectarea legislației în vigoare. Valoarea contractului este de 20.123.408,52 lei fără TVA, iar durata de prestare a serviciilor este de 24 luni de la data de începere a contractului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Cosmin Pam Matei 4561 Articole
Author

4 Comentarii

  1. Cine va construi autostrada,Isus? Jesus Is Coming Soon,faceti-va ca lucrati!

  2. vom apuca oare ziua cand o autostrada va taia muntii? caci suntem stat national UNITAR!

  3. Va fi vreo conexiune intre autostrada A3 si aeroportul Otopeni si/sau aeroportul Baneasa. ?

  4. se va construi urgent fiindcă dna merkel a ordonat acum 3 săptămâni autostrada spre Moldova ( tg mures -Iaşi -ungheni), a revenit după o săptămână, parlamentul a votat autostrada în decurs de o săptămână , s-au demarat deja procedurile după o săptămână. Nemţii vor să ajungă urgent in Ucraina la locul faptei. ghinion că au luat ruşi crimea şi donbasul că nu se mai opreau până la Stalingrad.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.